Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

16-04-2009 om 13:16

Oertijdfeest

OK, het duurt nog wel een tijdje voordat zoon het feestje mag geven voor zijn 7e verjaardag, maar het thema heeft hij al bepaald! Het moet een Oermensenfeest worden.
We zijn druk aan het bedenken wat we hierbij kunnen doen, aankleden als oermens, fossielen opgraven in de zandbak, ik moest een mammoet neerzetten...
Maar verder dan dit gaat onze fantasie nog niet. Een hut bouwen van takken en zelf vuur maken? Met een speer een hert doden? En aten oermensen al patat?
Kortom, al jullie ideeën zijn welkom! Of zal ik maar met ze naar het Archeon o.i.d. gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ha!

Leuk!!

Stenen kloven: met grote steen kleinere kiezels kapot hameren
Pijl en boog maken van hout en bindtouw
Barbecuen met spareribs en stokbrood die aan stukken gereten mag worden
Speurtocht (naar groot wild, zet bv vader achter een boom)
Slagbal spelen met knots

Saartje

Saartje

16-04-2009 om 13:56

Oertijdmuseum

Hoi Guinevere

Ik weet niet waar je woont maar in Boxtel is een leuk museum juist ook geschikt voor wat jongere kinderen en niet zo duur en commercieel als het archeon.

www.oertijdmuseum.nl

Als het te ver is kan je misschien gaan met je eigen kinderen ter voorbereiding.

groet

saar

Ook leuk:

Kippepootjes afkluiven.

Verkleden met lappen die lijken op dierenhuiden.

Muurtekeningen maken met stoepkrijt (emmer water er later over en het is weg).

Grot maken of een hut van takken/kleden

Brood bakken (brooddeeg rond een stok wikkelen en dit boven een kampvuurtje)

Zelf gereedschap laten maken van stokjes; een mes/hamer/lepel/ laat ze maar wat verzinnen (dit natuurlijk niet doen bij 4-jarigen, hoe oud zijn de kinderen?)

Soep koken boven een vuurtje, en dan eerst samen op zoek naar eetbare dingen die je van te voren hebt verstopt (wortel, aardappel, kruiden)

Het is dat we net het feestje voor onze zoon volgende week rond hebben want het lijkt me geweldig! Heel veel plezier vast.

Guinevere

Guinevere

16-04-2009 om 14:15

Ga door!

Ja, zo gaat ie goed, ga vooral door! Brood bakken aan een stok boven een fikkie, geweldig. En inderdaad, de muren volkrijten net als de holbewoners deden, goeie.
Zelf werktuigen maken van stenen, is dat niet gevaarlijk ivm rondvliegende steensplinters?
Spareribs en kipkluifjes, lekker. Moeten ze het natuurlijk wel eerst vangen met hun pijl-en-bogen.
Boxtel is helaas wel erg ver weg, maar een goede tip voor als we eens in de buurt zijn. Archeon is niet zo ver. Ik heb even gekeken, maar ze hebben géén oertijdfeesten (alleen romeins en middeleeuws).
De meeste kinderen zullen 7 jaar zijn, maar een enkeling is 5.

Gereedschap

Je kunt ze b.v. wel zelf gereedschap laten maken in de vorm van een hamer. Grote steen vastbinden aan stevige stok en daarmee een opdracht doen? (stokjes de grond in hameren voor doek van tent ofzo?)
je kan ze ook zelf hun 'bestek' laten maken, takken dus waar je het brooddeeg aan doet en later met een ander scherp stokje het eten eraan prikken? (de kip en spare-ribs) voordat je het aan stukken scheurt natuurlijk.
Je kunt ook een soort stoelendans(of matjesdans, nog moeilijker) doen onder het slaan van oerkreten...doe je de muziek aan op trommels ofzo. Moeten ze de matjes natuurlijk wel eerst even vlechten.
groeten albana
groeten albana

bertje1

bertje1

16-04-2009 om 19:40

Oertaal

misschien spel met ouderwetse / oerwoorden?? Memorie met bekertjes, waaronder je oer-tijd-dingen legt (2 stuks van ieder).
Leuk idee trouwens..

Bastet

Bastet

17-04-2009 om 12:30

Tip!

Wij hebben een erg leuk bordspel,Cromagnon,een party-bordspel voor holbewoners,van University games.Ik weet niet om welke leeftijd het gaat,maar voor 8 jaar en ouder is dit erg leuk,ook ná het feestje.
Groetjes,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.