Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon (bijna 4) slaapt teveel volgens kdv

Ging vandaag mijn zoon ophalen op het kdv. Kreeg meteen te horen dat hij weer geslapen had. Voor de orde: mijn zoon wordt eind maart 4.
Heb gevraagd of dat zo vreemd is in vergelijking met de andere kindjes en daar werd bevestigend op geantwoord. De andere kindjes uit zijn groep (tussen de 3 en de 4) slapen allemaal niet meer.
Mijn zoon slaapt geregeld een half uur tot een uur. Lang niet iedere dag maar toch zeker een keer of 3 per week.

Moet ik me zorgen gaan maken of zijn er meer kindjes in deze leeftijd die nog weleens slapen 's middags?

juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karlijn

Karlijn

27-01-2009 om 21:12

Bij ons op kdv

Bij ons op het kdv hadden we vandaag op de groep 6 kinderen tussen de 3 en 4 jaar. 2 daarvan gingen niet naar bed, de andere 4 wel, en die sliepen allemaal 1,5 uur. Bij een ander kdv waarbij ik wel eens werk waren er weer veel meer kinderen tussen de 3 en 4 jaar die niet meer sliepen, maar sommigen ook nog hoor. Ook kindjes die tegen de 4 jaar aanzitten.
Maar het geeft toch helemaal niet? Als hij er aan toe is dan slaapt hij toch lekker wel? Ik vind het een beetje vreemd dat de leidsters er zo op reageren.
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het voor je zoontje straks wat vermoeiender wordt als hij hele dagen naar school toe gaat, en misschien ook nog naar de bso. Maar wie weet is hij tegen die tijd wel in ene van zijn middagslaapje af.

Groetjes, Karlijn

Sandra

Sandra

27-01-2009 om 21:22

Hier ook

Mijn jongste zoon heeft tot op de laatste KDV-dag (een paar dagen voor zijn 4e verjaardag) altijd 's middags geslapen. Zeker anderhalf uur, maar ook wel langer. Ja, hij was de enige, maar ik heb mij hier werkelijk nooit zorgen over gemaakt. De leidsters trouwens ook niet hoor, de hadden juist zo iets van 'heerlijk, dat hij 's middags zijn rust nog kan vinden'. Hij was dan ook lekker vrolijk als we hem ophaalden, terwijl veel andere peuters helemaal 'op' waren. Toen hij een week later naar school ging, heeft hij trouwens nooit meer geslapen 's middags.

Geeft niks

Mijn zoon heeft ook op het kdv geslapen totdat hij naar school ging. Inmiddels is hij bijna 5 en slaapt 's middags alleen bij hoge uitzondering nog in bed, maar als hij een stukje in de auto meerijdt valt hij nog steeds als een blok in slaap!

Annet

Annet

27-01-2009 om 23:02

Hangt ook van het verdere ritme af

Toen dochter 3 was, woonden wij in het buitenland. Dochter ging alleen in de ochtend naar school. Ze was altijd een kind met weinig slaapbehoefte. Maar toch sliep ze toen altijd nog in de middag 1 - 1,5 uur.
Het gevolg was wel dat ze 's avonds een stuk later naar bed ging dan de meeste peuters. Dat vonden wij ideaal. Dan waren wij thuis, gezellige avond, etc. Geen gehaast om peuter op tijd in bed te krijgen.
Vanaf haar 4e jaar ging ze ook smidddags naar school. Geen probleem. Geen slaapjes meer maar wel een kleuter die wat eerder naar bed ging.

Hanne.

Hanne.

28-01-2009 om 08:45

Lijkt me normaal

Lijkt me volkomen normaal, hoor regelmatig verhalen van ouders die hun kleuter een middag thuis houden omdat hij/zij moet slapen.

Mijn eigen kind heeft tot de dag voordat hij naar school ging 's middags geslapen (hoewel niet dagelijks)

Z'n vriendje (nu 4,5 jaar) slaapt nogsteeds elke vrije middag (dus weekend en korte schooldagen).

Als't kind het nodig heeft heeft ie het nodig. Ik zou ook wel een middagdutje willen doen.

ayla

ayla

28-01-2009 om 09:27

Hoor het ook vaak

klasgenootjes van dochter die op de vrije middag nog een uurtje slapen op de bank. Zo gek is het dus niet.
Nichtje viel zelfs in slaap als ze op school was, gewoon met haar hoofd op het tafeltje. haha maar dat was altijd al ene slaapkop. Heerlijk hoor, mijn oudste sliep met 2 al niet meer overdag

Asa Torell

Asa Torell

28-01-2009 om 09:48

Man slaapt ook nog s middags

als hij de kans krijgt. Idem een groot deel van zijn familie. In duitsland, waar ze vandaan komen, wordt dat ook minder gek gevonden, school is er ook alleen s ochtends. Kortom ik vind het ook heel normaal dat je zoon nog slaapt s middags. Hier is zoon er ook pas 1 of 2 maanden voor school mee gestopt, eigenlijk alleen omdat hij dat per se wilde, niet omdat hij zonder kon.

Moet je iets mee doen

want straks zit hij op school en dan kan hij niet slapen tussendoor. Dus ik zou proberen de middagdut te verlaten naar 15.30. Dan haalt hij net nog van school naar huis en een boterham eten voordat hij instort.

Misschien een idee om te kijken of hij langzaam aan echt niet zonder die middagdut kan, misschien eerder naar bed ?

Hanne.

Hanne.

28-01-2009 om 11:21

Niets mee doen

Ben het niet met Manda eens. Juulia schrijft dat hij regelmatig, (3x per week) 's middags slaapt. Dat kan ook nog prima als hij op school zit. (ga er tenminste vanuit dat er minimaal 1 halve dag school is)

Komt vanzelf...

En als je in de mogelijkheid bent kan je hem toch gewoon smiddags thuis houden? of een paar middagen per week. Want hij zal van zo'n schooldag wel helemaal versleten zijn! Mijn dochter sliep ook tot ze naar school ging. Toen ze op school zat hield ik haar af en toe thuis msiddags, maar ze vond zichzelf opeens te groot voor een dutje, dus dat deed ze dan niet.
Mijn zoontje ging gelijk na de zomervakantie naar school, en sliep elke dag tot aan onze vakantie. Op de camping had hij er geen zin meer in, en daarna was het over. Ook hij was regelmatig versleten na school, en lag dan lekker een half uurtje voor de tv op de bank, of bleef eens een dagje of middagje thuis.
Heerlijuk hoor, een kind dat zo lang slaapt!

Dochter

Onze dochter heeft vrijwel iedere middag (!) nog geslapen tot ze 4 werd. Toen ze naar school ging, kon ze natuurlijk niet meer naar bed. Dit ging verder prima, wel ging ze op woensdagmiddag de eerste weken nog naar bed.
Het komt denk ik daarom vanzelf wel, en anders als hij eenmaal naar school gaat.
groetjes, Sonja

Guinevere

Guinevere

28-01-2009 om 18:56

Pff, kdv

Goh, en wat stellen ze voor om eraan te doen??? Koffie geven? Tjonge, je zoon is moe 's middags, en volgt zijn natuur door een tukje te doen. Helemaal goed dus, en beslist niet uniek. Je kunt hem straks in groep 0/1 inderdaad lekker een paar middagen per week laten bijslapen, aangenomen dat hij niet 5 dagen naar de BSO moet. Niks aantrekken van die leidsters en laat hem maar lekker slapen, heel gezond!

Hier ook nog hoor

Onze oudste is 4,5 jaar en sliep vanaf een jaar of drie ook niet meer bij het kdv, wel nog op de dagen dat hij thuis was. Sinds augustus zit hij op school, gaat prima. Ik laat hem op woensdag (dan is hij de hele dag vrij) en zaterdag nog even een uurtje slapen. Zelf vindt hij nooit dat het nodig is, maar slaapt meestal binnen vijf minuten. Ik kruip er altijd gezellig bij, dat ben ik gaan doen toen ik vorig jaar zwanger was van de jongste, hadden we allebei even rust.

Bij oudste op het kdv zat er eentje in de groep die ook nooit wilde slapen 's middags. Maar wel altijd om half vijf als een blok op de bank daar in slaap viel. De leidsters lieten hem altijd lekker even een half uurtje liggen, dat had hij echt wel nodig. Ik vond het een heel komisch gezicht, allemaal spelende kinderen en dat jongetje er tussen, die lag te slapen.

Heerlijk toch!

Linda

Nichtje

Ik heb trouwens ook een nichtje die 's middags niet meer wilde slapen toen ze 1½ jaar was. Zo zie je maar dat je veelslapers en weinigslapers hebt. Net als ochtend- en avondmensen. Niks aan te doen, maar je leert er vanzelf wel mee leven!

Ach wat is veel

mijn zoontje sliep altijd 3-4 uur smiddags. Toen hij bijna vier was nog steeds 2,5-3. Vlak nadat hij 4 werd hield het ineens op (volgens mij door verhuizing). Zijn zusje van 2 jaar en 4 maanden stopte op hetzelfde moment met middagslaapje. zij sliep altijd sowieso maar 1-2 uur. Het verschilt dus gewoon per kind.
zou me er niet druk om maken. En alsie naar school gaat zie je het dan wel weer.....

Minet

Minet

29-01-2009 om 10:49

Niets mee doen hoor

Laat het kind gewoon zijn eigen ritme bepalen. Mijn kinderen sliepen totdat ze 4,5 jaar waren bijna elke middag nog. Ze gingen dan ook om 13 uur naar huis, 's middags waren ze er gewoon niet.
Moet een slapende kleuter nog door naar de BSO, dan is daar wel een plekje waar hij even kan gaan liggen, op een bank, een stretcher oid.
Echt, het gaat over voor hij een meisje is!

Groetjes, Minet

Juulia

Juulia

29-01-2009 om 20:09 Topicstarter

Reactie

Nou ik ben in ieder geval gerustgesteld en laat meneer gewoon af en toe zijn tukje doen als hij dat nodig heeft.

Dankjewel voor jullie reacties!

Juulia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.