Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Moeder van bijna jarige

Moeder van bijna jarige

12-11-2017 om 07:59

Ontbijtkoek met boter bewaren

Mijn zoon is bijna jarig en wil graag ontbijtkoek versiert met hageltjes trakteren. Ik wil dat best voor hem maken maar in de ochtend moet ik vroeg weg, m.a.w. ik wil graag de traktatie de avond van de voren maken. Ik bedacht me dat ik de randjes van de ontbijtkoek versier met een laagje boter en daar overheen gekleurde hagel of van die taart versiering, maar nu vraag als ik dit bewaar op een bord met aluminium folie erover blijft dat in de koelkast dan goed?

Ik zou

Gesneden ontbijtkoek kopen, op een bord in zijn geheel kant en klaar zetten met aluminiumfolie erover en smorgens een mes boter ervoerheen halen,hagel er op en klaar. Onderste randje zou ik niet versieren. Wil je dit wel dan zou ik smeren en de koek in zn geheel op de zijkant leggen en smorgens in een bord hagel duwen,draaien en de andere kant erin duwen.
De avond ervoor hagel erop,(ligt er ook aan welke soort hagelj lijkt me zacht en plakkerig worden.

Suze

Suze

12-11-2017 om 09:43

uitproberen

Probeer het nu alvast uit!

Gekleurde hageltjes worden denk ik zacht, niet handig.
Misschien is er taartversiering die het wel redt.

Of alleen alvast met boter insmeren, gewoon buiten de koelkast bewaren(?),en de volgende ochtend alleen hageltjes/taartversiering doen?

Ik zou alle opties tegelijkertijd uitproberen .

Laat je het weten wat werkte?

met gekleurde hagel gaat dit niet

Vziw gaat dit niet met gekleurde hagel, het vocht dat in de boter zit laat die nageltjes oplossen tot een soort gekleurde prut. Vooraf besmeren kan wel.

Groeten,

Temet

Moeder van bijna jarige

Moeder van bijna jarige

12-11-2017 om 11:19

Ja proberen

Ja proberen is een idee. Het is de bedoeling dat het een huisje worst dus alleen het dakje wordt versierd, zal vanavond een voorbeeldje klaarmaken en in de koelkast leggen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-11-2017 om 11:25

Niet doen

Ik denk dat er maar heel weinig kinderen zijn die ontbijtkoek met hagelslag lusten. Ik denk dat je beter kale ontbijtkoek kunt serveren die de kinderen zelf kunnen beleggen (net als de cake met slagroomvariant). Of geen boter gebruiken maar suikerglazuur.
Mijn dochter neemt altijd brood met vruchtenhagel mee naar school, en zelfs als dat 's morgens gesmeerd wordt is het om 12.00 uur een gekleurde massa. Zo'n broodje wordt natuurlijk wel geplet.

Triva

Triva

12-11-2017 om 14:34

idd

niet doen, slecht plan, het ziet er niet uit en veel kinderen lusten geen boter.

Krisje

Krisje

12-11-2017 om 17:14

En ik

zou gewoon eerder opstaan als ik dit wilde maken. Hoeveel tijd kost dit nu helemaal?

Overigens heb ik ook kinderen die gruwelen van boter, ontbijtkoek vinden ze wel lekker.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-11-2017 om 17:21

Boter

Ik wilde daar niet heftig op reageren, maar ik heb echt een enorme aversie tegen boter, al sinds ik enkele maanden oud was. Een paar jaar geleden had een collega op kerstbrood getrakteerd met centimeter dik roomboter erop. Ik heb dat natuurlijk niet genomen, maar kon vervolgens niet meer in de vergaderzaal blijven vanwege de geur en de aanblik van die sneetjes. Heel suf ;-(

ik heb even gegoogled

en er zit volgens mij alleen een heel dun laagje boter op, tenminste wat ik op de foto zie.
Je zou er een aantal ook met poedersuiker met water (heel klein beetje water maar) kunnen doen dat plakt ook goed?

Met glazuur

Poedersuiker met een paar drupjes water (of limonadesiroop) roeren tot het glazuur is, dat op de ontbijtkoek smeren en meteen bestooien met taartversierspul. Dat blijft zeker goed en te transporteren. En is lekkerder dan boter.

skik

Moeder van een bijna jarige

Moeder van een bijna jarige

12-11-2017 om 18:30

Krisje en de rest

Nou ja 25x die traktatie maken (ontbijtkoek snijden, glazuur (ja dat ga ik maar proberen) aanmaken en smeren en versieren en dan nog eens netjes op een schaal en verpakken enzo, vindt ik nogal een kluas als ik om 6 uur al in de auto moet zitten.
Ik geef niet voor niets aan dat ik het de avond tevoren wil maken, ik vindt 5:15 opstaan vrkeg genoeg voor zo'n traktatie ben ik al snel een uur kwijt, 4:00 op is me echt te vroeg zeker omdat ik weet dat ik 19:30 pas weer thuis ben.
@anderen

Glazuur is een goede tip dat ga ik dan van de week eens maken.

Kaori

Kaori

12-11-2017 om 18:54

maar

zo ingewikkeld is het toch niet.

Je neemt een gesneden ontbijtkoek, snijdt daar in 1x de hoekjes af.
Smeert de 1e snij-zijde van die hele ontbijtkoek in 1x in met glazuur, boter, what ever en duwt dat hele pakket in 1x in de hagel/taartversiering en herhaalt dat met de andere snij-zijde.

Daarna haal je pas al die plakjes uit elkaar en legt ze op een schaal.

15 minuten werk, hoog uit.

of moet je het hele huisje bouwen?

Yaron

Yaron

12-11-2017 om 20:15

Andere dag

Ik zou op een andere dag trakteren.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-11-2017 om 20:20

Tja

Je kunt ook gewoon tegen je zoon zeggen dat dit een te ingewikkelde traktatie is. Laat zo'n huisje knutselen op zijn feestje.

Niet elke wens hoeft vervuld te worden he

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-11-2017 om 20:51

Lol

Dat dacht ik dus ook. Een hoop werk voor een schooltraktatie. Ik geef tegenwoordig gewoon zakjes chips mee. Lust en mag vrijwel iedereen, is een kleine traktatie en lekker makkelijk.

Zo'n ontbijtkoekhuisje vind ik vreselijk leuk, maar zou ik ook bewaren voor het feestje oid

Moeder van een bijna jarige

Moeder van een bijna jarige

12-11-2017 om 21:07

Nou

Eigenlijk valt het qua werk wel mee een uurtje alleen het tijdstip, en ook een beetje raar om een dag voor of na zijn verjaardag te trakteren. Dus het wordt gewoon de datum. Ik denk dat ik voor de taart versiering met kleine marsepeinen deurtjes en raampjes ga. Chips waardeert mijn kind niet,fruit en groente wel maar dat bederft te snel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-11-2017 om 23:32

Manier Kaori

Die zou ik doen. Voorgesneden ontbijtkoek, hoekjes eraf over de lengte zodat je een huis met dak krijgt. Glazuur erop, met gekleurde sprinkels of balletjes o.i,d. (vruchtenhagel blijft misschien niet goed). Tijdens het trakteren kunnen de kinderen dan zelf het voorgesneden plakje pakken, dan blijft het smeuïg, zelfs als je het de dag van tevoren maakt.

Moeder van een bijna jarige

Moeder van een bijna jarige

13-11-2017 om 19:23

Test geslaagd

Gisteravond 19:00 een ontbijtkoekhuisje gefabriceerd met suikerwater aan de rand met eroverheen gekleurde balletjes. Vanmorgen 9:15 opgegeten en het smaakte nog prima.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.