Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
liora

liora

11-06-2013 om 10:17

4 jaar en poepen

Hallo allemaal,

Jongste is nu net vier jaar en poept nog steeds niet op de wc of op het potje. Hij heeft volledige controle over zijn poepen, voelt het goed, heeft normale ontlasting, normale frequentie.
Hij zegt dat hij niet op de wc durft te poepen omdat hij bang is dat hij erin valt. Ik heb nu een wc-verkleiner waar een potje in hangt, en daar durft hij wel bloot op te zitten, maar poepen lukt niet.
Heb hem een tijd de luier afgedaan en dan kon hij vragen om een luier als hij moest poepen. Dat ging een tijdje goed, tot hij gewoon niet meer om de luier vroeg en twee weken lang elke dag in zijn broek poept.
Toen heb ik het even losgelaten. Hem elke ochtend een luier gegeven die hij aan had tot hij had gepoept. Daarna onderbroek.
Hopende dat hij gewoon een keer toch op de wc zou poepen, maar helaas.
Nu dan maar weer terug naar onderbroek aan en luier alleen als hij moet poepen. En daarnaast elke dag even oefenen op de wc.

Hij begint half augustus op school en mag daar geen luier, moet gewoon zindelijk zijn. Ik maak me toch wel vreselijke zorgen. Wat als het niet lukt? Ik heb het idee dat ik niet meer kan doen dan ik al doe. Minder doen lijkt ook niet te werken.

Heeft iemand dit meegemaakt en hoe is het toen goed gekomen?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kinne

Kinne

11-06-2013 om 10:34

De juf.

Heeft hij zin om naar school te gaan? Dan helpt het misschien als de juf zelf tegen hem zegt dat hij niet mag komen als hij nog een luier om heeft.

Mijn dochter had dat ook en toen ze 2 maanden voordat ze naar school toe ging nog steeds een luier om had ben ik op school gaan vragen wat hun beleid was. En pas toen de juf zelf tegen dochter zei dat ze niet naar school mocht viel het kwartje,2 weken later was ze dag en nacht zindelijk.

Daarvoor van alles uitgeprobeerd en niets hielp. Vreemde ogen dwingen blijkbaar.

Koolmees

Koolmees

11-06-2013 om 10:43

Belonen?

Ik lees niet dat je al een beloningssysteem hebt geprobeerd.
Wij deden het zo: Iedere dag vier momenten waarop hij op de wc ging zitten. Na de maaltijden en voor het naar bed gaan. En dan iedere keer vijf minuten (met kookwekker, ik las een boekje voor). Als hij had gezeten kreeg hij een ster op zijn kaart.
Als hij een plasje deed tijdens het zitten, kreeg hij twee sterren. Als hij een poepje deed tijdens het zitten kreeg hij vier sterren. (ook bij poepjes met het formaat muizenkeutel, elk poepje telt) Elke tien sterren leverde een klein kadootje op.(een chocolaatje, wat hij normaal nooit kreeg) Elke twintig sterren iets groters (tolletje, knikkers, stuiterbal, autootje, stickervel, etc).
Dat werkte hier heel goed.
Wat ook hielp, was het uitgebreid bewonderen van poepjes. We zagen er allerlei letters in en zo.
En op school, mogen jongetjes gewoon nooit staand plassen. Dat was ook een uitkomst, die we hier ook invoerden. Niet meer staand plassen. Want als je dan toch al zit, dan komt dat poepje vaak vanzelf wel mee.

liora

liora

11-06-2013 om 10:55

Koolmees

Ja belonen allang geprobeerd joh! Gelote bij plassen maar poepen heeft hij nog nooit op de wc of het potje gedaan.

liora

liora

11-06-2013 om 10:56

Kinne

Ja misschien een goed idee als de juf het zegt! Dank je!

Rafelkap

Rafelkap

11-06-2013 om 13:29

Groep

Juffen hebben daar heus wel ervaring mee, hij zal niet de eerste zijn. Het lijkt me bij hem 'psychisch', dus hij zal best door de juf (vreemde ogen dwingen) en zijn nieuwe vriendjes gemotiveerd worden, meer dan door jou. Maar als jij nu je wanhoop laat blijken gaat hij nog even gewoon zo door Dus ik zou er proberen nu niet teveel nadruk op te leggen, positief blijven en erop vertrouwen dat het goed komt.

Als hij niet durft, houdt hij het op school wrs wel op. Mijn 6jarige gaat ook niet op school naar de wc en moet altijd enorm nodig als hij thuis komt.

Ik zal es vragen of ie inmiddels als wel eens gaat.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Op school

Mijn kinderen poepten nooit op school. De wc's waren niet schoon genoeg en er staat altijd een kind achter de deur je op te jagen. Thuis ging ik er even bijzitten tot het ze gelukt was.

liora

liora

11-06-2013 om 21:04

Rafelkap

Dank je, dat had ik even nodig!

School is anders dan thuis

Ik heb als juf regelmatig nieuwkomertjes gehad die eigenlijk geen afscheid van de luier konden nemen, maar eigenlijk waren ze, na hun wendagje, als ze echt op school kwamen allemaal uit de luier. Ze zagen dat andere kinderen geen luiers aanhadden, ze wisten dat juffen geen luiers verschonen, en eigenlijk accepteerden ze dat allemaal.
Hij heeft nog een hele zomervakantie om aan het idee te wennen, leg er niet teveel nadruk op, vertel hem alleen maar dat hij zonder luier aan naar school gaat, als hij daar om vraagt.

School is nou eenmaal een andere omgeving als thuis, en kleuters voelen dat heel goed aan.

Die tip van zittend plassen vind ik heel goed...op heel veel scholen is zittend plassen de regel, dus het is wel handig als hij daar aan went.

Prakje

Prakje

12-06-2013 om 06:46

Herkenning (hier tot 9 jaar)

Hier een zoon (met ASS) die pas op zijn 9e op de wc durfde te poepen. Tot die tijd ook van alles geprobeerd maar niets hielp. Panisch was hij ervoor. En dat terwijl hij wel op de wc zit om te plassen.

Vanaf ongeveer zijn 6e hebben we het (eindelijk!) losgelaten, en zijn we gestopt met wat voor systeem/beloning/straf/stap-voor-stap methode ook.

Hij kreeg elke ochtend voor het aankleden een luier, ging poepen en daarna verschonen en aankleden. Niets meer over gezegd en afgelopen zomer was hij er ineens klaar mee/voor. Ging naar de wc en heeft nooit meer een luier aangehad Toen kreeg hij dan ook eindelijk zijn beloofde grote kado.. Heeft ie een jaar of 5 op moeten wachten )

Met school nooit problemen, hij poepte thuis, en hoefde nooit op school. Logeren bij oma was voor hem lastiger, hij wilde geen luiers mee en hield de boel dan 2 tot 3 dagen op voor hem lastiger dan voor ons, ook hier hebben we verder geen woorden aan vuil gemaakt, dit was blijkbaar zijn keuze.

Mijn advies, geef hem een luier, spreek af dat je er niets mee over zegt, en als hij er klaar voor is, dat hij dan naar de wc mag gaan. En heb vervolgens geduld, veeeeel geduld

Elinde

Elinde

12-06-2013 om 08:04

Zoon ook

Zoon ook tot in groep 4. We hebben van alles geprobeerd; belonen, kadootjes beloven, speciale poeppoli. Geen resultaat. We hebben het toen losgelaten. Gewoon thuis even een luier aan. In groep 4 was hij ineens over zijn angst heen.

Poepen op de wc met luier aan

Ik heb hier eens de tip gekregen om je kind dan op de wc te zetten met gewoon de luier om. Laat het dan op de wc poepen met de luier om. De volgende stap was een gat in de luier knippen zodat hij wel de luier om heeft maar het wel gaat vallen.

En dat hij het alleen in de luier doet is voor school geen probleem. Er is geen luier dus zal hij het ophouden.
Geef hem evt. Alleen een luier op tijden dat hij straks thuis is. Dus niet laten poepen tussen half 9 en 12 en van 1 tot 3. Als hij het dan tussendoor thuis gaat doen weet jij dat hij het op school ook prima kan ophouden.

Succes! Komt wel goed!

liora

liora

12-06-2013 om 20:48

Tasja

Met luier op wc poepen ga ik proberen. Wij hebben hier andere schooltijden dan jij omschrijft. En drie dagen per week gaat hij straks naar de NSO. Dus dat wordt dan poepen na 18 uur.

Liora

Ja als hij de hele dag weg is is dat lastig inderdaad. Maar aan de andere kant poepen die van mij ook niet meerdere keren per dag. Meestal 1 keer denk ik. Soms ook een dag niet. Dus misschien is het geen probleem.

En wie weet werkt het om hem met luier op de wc te zetten. Evt. iets onder zijn voeten of op een potje beginnen, die houding is vaak makkelijker als met bungelende beentjes.

Succes! Hier nu gelukkig ook zindelijk voor ze naar school gaat.

liora

liora

14-06-2013 om 21:42

Nou

Hij heeft nu dus precies een week een onderbroek aan en heeft alleen 's avonds gepoept... Dus dat ziet er goed uit voor op school straks!

Los van die luier....

Heel veel kinderen poepen niet op school. Daar moet je ff de tijd voor nemen vaak en dat hebben ze nu net niet.

Fijn dat het lukt om thuis na de lange dag te poepen.... Komt dus wel goed.

Wikke

Wikke

16-06-2013 om 20:04

Dochter vriendin

Had precies hetzelfde. Met een megabeloning (grote poppenwagen van de marktplaats) heeft ze de stap durven zetten en toen was het klaar.
Loes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.