Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-03-2010 om 20:39
Ik weet het, er zijn al zoveel draadjes gestart over dit onderwerp maar nog steeds ben ik op zoek naar de gouden tip.
Mijn dochter, nu 5 en een half is op de wc gaan plassen en poepen toen ze ruim twee en een half was. Een half jaar lang ging dit super maar daarna is de ellende begonnen. Vanaf een jaar of 3 en een half is ze vrijwel dagelijks nat. Ongeveer een jaar geleden zijn we met haar naar het ziekenhuis geweest om afwijkingen uit te sluiten maar dat blijkt niet zo makkelijk. Uit een paar standaard tests bleek wel dat ze een kleine blaas inhoud heeft. We hebben een aantal oefeningen meegekregen voor thuis maar dat hielp allemaal niks.
Straffen, belonen, negeren en zelf uit laten zoeken, het levert hier allemaal niks op. Ze lijkt het ook niet vervelend te vinden als ze nat is en geeft dit vrijwel nooit zelf aan. Als ik haar laat doen loopt ze rustig de hele dag met een natte broek. Ik zie haar regelmatig met haar benen over elkaar staan ten teken dat ze moet plassen en dit op die manier op houdt. Ik vraag dan, moet jij plassen? Waarop ze altijd Nee antwoord en doorgaat met spelen. (Waarop wij haar dan weer verplichten eerst te gaan plassen)
Het lijkt hier een gebed zonder eind...
Ook moet ik er bij vermelden dat ze 's nachts nog een luier draagt omdat ze ook dan niet droog is, maar dit probleem heeft mijn zoontje van bijna 7 ook nog. Hij was overdag wel laat, zo tegen zijn 4de verjaardag, droog.
Na ruim twee jaar weet ik het ook echt niet meer! Gelukkig werken ze op school nog steeds goed mee want ook de juffen verschonen haar al anderhalf jaar bijna dagelijks....!
Kortom weet weet raad!!!
14-03-2010 om 13:30
Dat werkt!
Hoi,
Dat werkt echt wel. Bij onze dochter doen wij dat ook. Ze gaat vaak te laat naar de wc, ik kan haar er wel heen sturen, maar dan heb je elke keer ruzie en doet ze helemaal niks. En dus wacht ze rustig tot de nood hoog, te hoog dus, is en de onderbroek nat wordt.
Dan pakt ze zelf een droge en speelt ze vrolijk verder.
Natuurlijk weten we dat dit de oplossing niet helemaal is maar er steeds een strijd van maken schiet ook niet op.
16-03-2010 om 22:05
Hier ook 4 jarige met natte broeken
Was compleet zindelijk, maar heeft enorm veel problemen met zijn stoelgang en waarschijnlijk plast hij hierdoor nu ook sinds een week of 3 weer in zijn broek. Hij is er erg verdrietig van, tot hysterisch aan toe dat hij het niet voelt.
In overleg met huisarts nu luierbroekje aan (thuis niet, maar wel naar school of naar vriendjes) dit ivm de pyschische belasting van het 5 a 6 x per dag nat zijn. Het gaat goed. We noemen het een speciaal onderbroekje en hij gaat ook nog wel gewoon plassen op die momenten dat hij het wel voelt.
Wachten nu op oproep van het AMC voor nader onderzoek.