Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jannet

Jannet

25-01-2011 om 13:57

Alleen met de trein


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Reizen

Tjeeminee en ik heb dochter op d'r 12de alleen naar Engeland laten gaan.....
Weggebracht, klein vliegveld dus veel keus in gates was er niet. We hebben gewacht tot het vliegtuig was opgestegen en aldaar heeft oom d'r afgehaald.
Jongste gaat dit jaar ook (ook alleen)
Over een treinreis onder de hoede van een 13,5 jarige die ook nog 's erg verantwoordelijk is zou ik écht niet moeilijk doen.
Oudste moest op d'r 12de trouwens wel 15 km naar school fietsen (ong. 40 min.) dus die was/is wel wat gewend.
En vliegreizen doen ze al hun leven lang, soms 2 soms 3 keer per jaar en daar is vaak genoeg wat mis mee gegaan (vertraging, slecht weer, etc. etc.) dat ze wel weten wat ze eventueel kunnen doen/verwachten.
Ik vind al die diepe zorgen dus ook wel erg proesterdeproest.
groeten albana

Leuk albana

dat jij daar zo'n proestderproestmomentje van hebt, maar er zijn natuurlijk kinderen zat die niet met openbaar vervoer reizen (want fiets/auto), geen familie in het buitenland hebben wonen (maar om de hoek) en ook nog eens niet 15 km naar school hoeven fietsen. Proesterdeproest vind ik niet op zijn plaats. Voor jouw kinderen is het appeltje eitje, een ander kind komt er gewoon niet mee in aanraking en moet dus gewoon wegwijs gemaakt worden. Ik zou het juist erg raar vinden dat ouders hun kind maar op hoop van zegen op de trein zetten.

Nou dat vliegen.........

Dat kan ik me wel voorstellen.Maar treinen is hier ook geen dagelijkse kost. Dat doen we 'bewust' om de kinderen 'treinvaardig' te maken. We zouden ook met de auto kunnen gaan(dat deden we dus de jaren ervoor en zouden we zeker doen zonder de kinderen...Maar beetje laat als je daar dan pas op hun 12-de achter komt.Zowiezo is het veel goedkoper tot hun 12de (1 euro). Dus dat was de beste en goedkoopste oefenperiode.
tja...dus daarom blijf ik het een beetje proesterdeproest vinden. Net of je nog moet leren fietsen als je 9 bent ofzoiets....
groeten albana

Asa Torell

Asa Torell

28-01-2011 om 21:56

Angel

Volgens mij was het 'vroeger' ook al best jong om op je 12e zo op tienertoer te mogen. Ikzelf treinde op die leeftijd van Groningen naar Leiden, met overstap op Amsterdam centraal. Maar dat was helemaal niet zo gewoon, herinner ik me nog. Toen ik op mijn 14e met de trein naar Parijs ging (zonder overstap, en met afhalen op het station) vond echt iedereen dat enorm wild, geen van mijn vriendinnen mocht zoiets.

Mijn angst

Ik weet dat mijn kinderen hun weg zullen vinden, dat is niet het probleem. Of mijn angst realistisch is of niet, ik ben behoorlijk bibberig na de verdwijning van Mirco. Dit zal misschien voer zijn voor een nieuwe discussie. Ik wil de vrijheid van mijn kinderen niet inperken, maar gewoon naast me neerleggen kan ik niet. Hier in ons stadje gaan ze gewoon op de fiets en lopend naar vriendjes, boodschappen doen etc. Maar wel als het nog licht is. Als er weer eens een creep is gesignaleerd (tot nu toe is er nog nooit iemand opgepakt maar bij tijd en wijle gaat er weer een gerucht de ronde) krijgen ze vanuit de school instructies om altijd samen over straat te gaan.

Ze zijn zelf trouwens laaiend enthousiast bij het idee om alleen naar oma te gaan.

Fély

Fraz

Fraz

29-01-2011 om 13:06

Fély

jouw angst is te begrijpen echter niet geheel logisch. Er gebeuren meer dodelijke ongelukken met kinderen in het verkeer, bij sport en thuis dan dat er zoiets als met Mirco gebeurd. Juist omdat dat zo weinig gebeurt wordt er veel aandacht aan gegeven. Echter de kans dat dat net jouw kind overkomt is zeer klein gelukkig. Als je dus je kinderen wilt beschermen dan wordt het heel lastig leven (niet meer in het verkeer komen, niet meer sporten etc etc). Ik denk wel dat je voor zover mogelijk je maatregelen kunt treffen. Dus bijv. niet alleen in het donker fietsen, niet door een rustig bos in je eentje etc etc.

Henriette123

Henriette123

29-01-2011 om 19:10

Ze zijn toch samen

Fraz zet haar kinderen niet alleen maar met z`n tweeen op de trein. Je kunt met je kinderen afspreken dat ze steeds bij elkaar moeten blijven.Hoewel ik het ook eng zou vinden moet het toch kunnen lijkt mij.Loslaten is altijd moeilijk.

Niet fraz

Maar ik ben voornemens mijn kinderen op de trein te zetten. Ik me er van bewust wat voor gevaren er op de loer liggen, in het verkeer, thuis en onderweg. Als ik me had laten meeslepen door alles wat gebeuren kan en helaas ook door mijn ervaringen, zouden mijn kinderen geen normaal leven leiden en dat doen ze gelukkig wel. Ze goed informeren zonder ze bang te maken doen we al vanaf de kleuterschool (daar hadden ze speciale thema-avonden). Het is inderdaad een kwestie van Loslaten, elke dag weer. Maar ja, ik ben 44 jaar en mijn moeder is het ook nog niet helemaal gelukt

Let wel op de treinkaartjes

Hoi,

wij hebben onze oudste toen 13/14 een paar keer alleen met jonger broertje naar opa en oma laten reizen.
Dan mag de jongste dus niet op een railrunner reizen, dit mag pas met een volwassene boven de 19 jaar. Ondanks dat de oudste vol tarief betaalt, mag dit niet.
Het was dat het Kerst was, anders waren ze de trein uit gezet. De jongste had voor kindertarief moeten reizen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.