Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Alweer verhuisd, zoontje heeft het moeilijk

De afgelopen jaren zijn wij een aantal keer verhuisd. Toen mijn zoontje 4 was naar het buitenland, toen hij 6 was weer naar Nederland terug (wel andere school) en nu deze zomer weer naar andere stad. Eigenlijk dus 4 scholen en hij is pas 7.

Alle keren hiervoor is het erg goed gegaan en was hij flexibel, snel nieuwe vriendjes en gewoon een blij kind. Maar nu...de laatste weken is hij erg van slag. Het wordt hem allemaal teveel opeens ben ik bang. Ik denk zelf aan combinatie van alle nieuwe dingen + niveau in groep 4 (gaat opeens best hard) en de komst van de Sint...

Maar wat kan ik doen voor hem? Heeft iemand tips? Met rust laten of juist forceren dat hij bij kinderen gaat spelen? Toch naar voetbal sturen en doorbijten terwijl hij eigenlijk niet wil? Klein feestje organiseren voor wat kindjes uit zijn klas?

Zag net ook brief van de juf in zijn tas, ze schrijft dat ze hem erg afwezig vind en traag, dat hij niet goed luistert en zijn eigen gang gaat....Eigenlijk werd ik boos toen ik dat las, ze kan toch wel wat rekening houden met de situatie? Wat zal ik tegen haar zeggen als ik haar morgen spreek?? Graag tips tips tips!!!!

Alvast bedankt!!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-12-2010 om 23:32

Don't shoot the messenger

"Eigenlijk werd ik boos toen ik dat las"
Maar waarom word je dan boos? Zij signaleert dat het niet helemaal lekker loopt met hem. Dat zie je zelf ook. Ze meldt dit aan jou; dat is alleen maar goed lijkt mij. Niet boos worden, maar zo snel mogelijk in gesprek gaan met de juf. Aangeven dat je zelf ook merkt dat hij het moeilijk heeft, en overleggen wat je samen kan doen om je zoon te helpen.

ivyvee

ivyvee

03-12-2010 om 09:33 Topicstarter

Het gaat niet om de juf

Dank voor jullie reacties. Maar dat stukje over de juf is helemaal niet het belangrijkst. Ik vond de toon van haar brief niet leuk, alsof hij lastig is en niet luistert en gewoon een dwarsligger in de klas. Maar daar gaat mijn vraag dus helemaal niet over..ik zou graag tips willen van moeders met ervaring met veel verhuizingen, dingen die ik zou kunnen doen om te zorgen dat hij zich wat fijner gaat voelen en uit zijn dipje komt.

ivyvee

ivyvee

03-12-2010 om 09:34 Topicstarter

Juf

en oja, ik ga maandag praten met de juf en dat zal er ook wel bij helpen maar misschien kan ik nog meer doen...

Accepteer die dip

Ik denk dat je te hard te veel wilt. Begrijpelijk, je wilt alles oplossen, maar zo werkt het niet. Een kind is geen kleiwerkje.

Begin met het accepteren van die dip. Straal het vertrouwen uit dat je zoon zijn weg vindt.

Als je te fel naar oplossingen gaat zoeken voelt een kind dat al snel als een afwijzing.

Waarschijnlijk heb je al heel veel begrip getoond en verwacht je nu meer beweging. Ik vind het ook niet gek of verkeerd dat je dingen wilt oplossen. Probeer alleen te zien dat acceptatie deel van de oplossing kan zijn.

Hahaha rodebeuk

een kind is geen kleiwerkje !!

Hier zijn we 1 keer verhuisd, toen ze net 5 was geworden. Achteraf de beste keuze geweest maar ik heb een half jaar sterk getwijfeld of we er wel goed aan hadden gedaan, zelfs overwogen het huis weer te verkopen en weer richting centrum te gaan, ik vond en vind de oude school nog steeds leuker dan deze school qua sfeer. Het heeft gewoon tijd nodig, gewoon rustig aan, zeker niet forceren dat hij met anderen moet gaan spelen, daar zou ik zelf helemaal niet op zitten te wachten trouwens. Gewoon wat lekker met je aankeutelen als je die tijd hebt, vrienschappen komen vanzelf wel weer.

Is dit wel de laatste keer dat hij van school en omgeving moet wisselen zolang hij op de lagere school zit ? Zo ja dan zou ik dat zeker een paar keer zeggen.

Sawo

Sawo

03-12-2010 om 10:05

Veel aandacht, geen nieuwe prikkels

Hoi ivyvee

Ik ben het eens met rodebeuk. Wij zijn ook veel verhuisd en een kind heeft het gewoon soms wat moeilijker. Accepteer dit en probeer vooral niet hem eruit te trekken/duwen. Zorg voor veel rust en structuur en knuffel hem wat extra. Hij heeft nu vooral wat extra liefde nodig.

Dus geen feestjes, maar wel wat extra aandacht van zijn ouders. Zorg wel dat hij genoeg buiten komt want ook kinderen kunnen last hebben van winterdepressies.
Plan iets leuks met het gezin voor de vakantie, maak je huis vast gezellig voor de kerst.

Zo krijgt hij het gevoel dat hij in slechte tijden kan terugvallen op een stabiele thuisomgeving.

suc6

Saar

Kzit te denken

..als Sint voorbij is heb je een buitenkansje. Je kan vier weken Kerstsfeer maken, met leuke niet stresserende dingen. Adventkalender, Kerstmuziek, kaarsen, dat werk.

Verder heb ik in mijn kenniskring de reactie van Zelazny vaker gehoord. Die mensen reageerden vaak zo dat ze daarna zelf nooooooit verhuisden. Er was ook nog een andere reactie: mensen die het zelf wel hadden kunnen waarderen gingen vervolgens als volwassene ook een min of meer trekkend bestaan voeren.

Het hoeft dus niet negatief te zijn verder!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-12-2010 om 14:39

Kleiwerkje

Rodebeuk, je maakt mijn dag helemaal goed. Een kleiwerkje, die ga ik onthouden.

Groet, IJsvogeltje (die net een afspraak heeft gemaakt om met jongste zoon maar weer eens een trajectje fysiotherapie in te gaan, over kleiwerkjes gesproken...)

Ach mens (o.t.)

Mijn oudste kleiwerkje is deze week naar een reservaat-school gewisseld en mijn jongste kleiwerkje heb ik deze week aangemeld voor een test-traject om zijn Playdough-programma te shapen voor de komende schooljaren...

we kleien allemaal wat af.

Alleen moet je er af en toe van een afstandje naar kijken om dat te beseffen....

heee.... dat doen ze met het Echte kleien ook, toch?

PS en voordat je het vraagt: ja, hij heeft het reuze naar zijn zin. De wissel kost wel veel kracht.

Zorg voor een thuisbasis

Mijn dochter had op haar 5e al met 4 scholen kennisgemaakt (2 in Nederland, 2 in het buitenland).
Ik heb op de scholen in het buitenland waar ik zelf werkte gezien hoe ontheemd sommige kinderen zich voelen kunnen. Bij expats wordt er vaak zo om de 3 a 4 jaar van land gewisseld. De kinderen die in Nederland een thuis hadden gehouden, en die in de vakanties naar huis gingen en niet naar een huisje of hotel, zaten vaak toch echt beter in hun vel.

Daarom hebben wij heel bewust een thuisbasis in Nederland aangehouden. Dat is 'thuis', en dat huis gaat niet opgegeven worden. Kinderen hebben recht op wortels, zorg dat je die geeft door een vaste plek voor ze te creƫren die thuis is.

Als je nu al zoveel met je kind gesleept hebt, zorg dan eerst dat er in huis rust komt. Blijf zitten waar je zit, en maar eerst van je huis een thuis. Daarna kun je aan school en zo gaan werken.

ivyvee

ivyvee

07-12-2010 om 11:51 Topicstarter

Dank

Wat fijn dat er zoveel wijze vrouwen rondzwerven op dit forum. Dank voor alle tips, dingen die ik misschien ook al wist maar fijn om ze uit andere monden te horen! Heb mijn zoontje in ieder geval nog een paar keer verteld dat wij pas weer gaan verhuizen als hij heeeeeel groot is, dat vond hij fijn om te horen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.