Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Amv


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Interessant

Een volledig academisch muziekjaar duurt 10 jaar (4 jaar lagere graad, 3 jaar middelbare graad en 3 jaar hogere graad). Geen idee hoeveel mensen in hogere graad spelen maar dat zullen er veel minder zijn dan lagere graad.

Het pakket (instrument & theorie) kost mij voor kind 1: 56 euro per jaar en kind 2: 37 euro. Prive hetzelfde volgen kost zowat 200 euro per kind (voor minder uren en zonder verplichte eindtermen).

Maar zoals Albana zegt, op een bepaald moment zal je toch echt aan de theorie moeten, wil je samenspelen met anderen of als je zelf stukken wil schrijven.

De reden dat je tegenwoordig reeds 8 jaar moet zijn om bij de academie te gaan is dat je dan op school breuken hebt geleerd. Want hier is bv. ritmisch dictee vanaf AMV1. Gelukkig hebben mijn kinderen er zelf geen probleem mee gehad maar ik kan mij best inbeelden dat de ritmes zelf opschrijven voor sommige kinderen moeilijk is, er zitten vanaf AMV 1 meteen 8e en 16e noten tussen. Verder aanduiden van intervallen, tonica -mediant - dominant en leidtoon. Ze leren er wel wiskundig door te denken. Dat is dan mooi meegenomen

Oh: waarom het niveau van de samenspelgroepen best hoog is, is omdat deze kinderen vanaf middelbare graad zelf gevraagd worden door de leraars (althans bij onze school toch). Je komt er niet meteen zomaar in, daar waar in prive scholen het denk ik anders loopt.

Het kostenplaatje is voor mij wel een reden om de kinderen naar de academie te doen: veel goedkoper en hoog niveau. De kans dat ze dat hoog niveau nooit gaan nodig hebben is groot. Maar kwaad kan het niet. Alleen gaat er veel tijd in steken en dat is wat minder.

Coco

Coco

09-02-2012 om 11:29

Nou sasvangent

Ik denk dat ik maar naar België verhuis: ik betaal voor de instrumentles aan de muziekschool van mijn jongste meer dan € 600,-. En dat is echt alleen een half uur les per week (wel privé). Goedkoper kan het (hier in de buurt althans) echt niet (een blaasinstrument zou misschien goedkoper kunnen als je bij de fanfare gaat, maar daar moet je ook net van houden).

Coco

Oh ...wat veel. Ik heb ooit een vraag voor prive viool les gesteld -toen dochter nog te jong was om aan de academie te mogen beginnen- en dat was 15 Euro/half uur. Dan kom je inderdaad aardig in de buurt van 600 euro per jaar.
Voor ons geld krijg je 20 min. prive les (maar bv. zoon krijgt 30 uur).

Jouw muziekschool is dan niet gesubsidieerd, dat moet er toch overal zijn nee? Met 600 euro per jaar (per kind) worden er veel mensen uitgesloten om een instrument te leren... . Terwijl die 56 euro hier dan nog de volle pot is (voor 1e kind), voor mensen met een inkomen onder een bepaald bedrag is het nog minder.

Nadeel hier in de buurt is dat je bv. buiten viool, piano en gitaar, veel moeilijker prive leraars vindt. Het financieel verschil met academie (en zelfs prive muziekscholen) is dermate groot, dat de meeste mensen hun kindren gewoon niet louter prive les laten nemen.

Coco

Coco

09-02-2012 om 13:19

Gesubsidieerd

Deze prijzen zijn inclusief subsidie: een volwassene betaalt aan de muziekschool zelfs anderhalf keer zo veel.
Verder is het systeem inkomensafhankelijk, maar je zit al heel snel in de hoogste inkomensgroep en voor de laagste inkomensgroepen kost het nog steeds meer dan € 400,-. En voor deelname aan koren, orkesten en ensembles betaal je extra, dus inderdaad, niet iedereen kan zijn kind een instrument laten bespelen. Een heel slechte zaak vind ik en gezien het huidige regeringsbeleid t.a.v. cultuur zal het er niet beter op worden.
Ik had altijd begrepen dat je bij een harmonie of fanfare veel goedkoper uit bent, maar ik keek net even op de site van een muziekvereniging en zag dat dat nog tegenvalt.

Albana, inderdaad a en b

Ze doen hier inderdaad AMV examen A inhet tweede jaar (dan zitten ze in groep 5) en B in het derde jaar ( dan zitten ze dus in groep 6).
De leraar is superenthousiast daarom is het ook zo populair!! En spotgoedkoop dus.

En dan

Met instrument ook weer ABC en bij hoge uitzondering een keer D.
Meeste kinderen gaan na de amv een instrument doen, dan zijn ze 10. Maar er zijn ook genoeg die een instrument doen tijdens de AMV. Dan begin je dus met een jaar of 7.

Hier doe je dus alles tegelijk

Je krijgt die (als je dat wilt) op speelse wijze aangeboden amv les, die dan eigenlijk een soort 'introductieles tot muziek' is.
En daarna tegelijkertijd met je instrument dus theorie voor A. Enz.enz voor alle daaropvolgende diploma's. Een hoge uitzondering is D niet, tenminste hier niet.
Maar de muziekschool hier is een regionale muziekschool. Rond de 40 km verderop bestieren ze alle depandances. En álle examens worden hier ter plaatse afgenomen (zal wel in de kosten zitten) en ook de diploma's uitgereikt in een gezamelijke diplomauitreiking (dus alle niveau's en depedances door elkaar). Ik heb er nu een heleboel bijgewoond, omdat dochter haar diploma in ontvangst moest nemen of omdat muziekvriendin van dochter dat moest of omdat de kinderen van mijn vriendin diplomeerden en altijd zijn er wel D uitreikingen bij. 2 keer per jaar is deze 'happening'.
Oudste was mét haar instrument (dus praktijkexamen) ook rond haar 10de 11de klaar met A, dus ze veel verschil zit er niet in...B heeft ze gedaan toen ze net op V.O. zat (dus net 12), dat ging razendsnel. C heeft langer geduurd (volgens mij 15). En daarna is ze opnieuw begonnen met een ander instrument. Dat doet ze nu 2,5 jaar en ze mocht nu C doen (met kerst), maar heeft dat nog even uitgesteld omdat ze eerst moet studeren op d'r theorie rijles. W.s. doet ze C aan het eind van dit schooljaar.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.