Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Avondvierdaagse avond overslaan?

De eerste twee avonden van mijn zoon zijn allereerste avondvierdaagse zijn achter de rug alleen heeft hij nu heel veel last van zijn voeten. Hij heeft gevraagd of hij vanavond niet hoeft mee te lopen maar ik weet eigenlijk niet eens of dat mogelijk is. Kan dat zomaar en krijgt hij zijn medaille dan nog wel ??? Wie kan me hier meer over vertellen ??

Groetjes,

Biancka


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Heintje Davids

Heintje Davids

27-05-2011 om 17:00

Chris

"je kunt die eisen waaraan je kinderen in dit leven allemaal moet voldoen heus nog wel bijstellen naarmate ze ouder worden"

Nee dus. Een kind dat niet ander gewend is dan in de watten gelegd te worden en dat bij elke vorm van tegenslag toch zijn zin krijgt, laat zich op latere leeftjd echt niet ineens bijstellen.

Als je een medaille wilt verdienen, dan moet je daar iets voor doen. Als je daar niet tegen kunt, loop dan gewoon vrijblijvend mee, zónder medaille. Dat kan ook namelijk. En dat kun je dan heel stoer zeggen: "Neu joh, ik loop niet voor die medaille. Ik loop voor mijn lol."

Kennelijk gaat het jullie niet zozeer om de prestatie, maar om die medaille. Is dat niet een beetje..., nou ja, gek? Die medaille stáát toch ergens voor. Een medaille zonder de prestatie is toch eigenlijk alleen maar een supermal ding?

En nogmaals: je zorgt ervoor dat die medaille voor anderen volledig devalueert.

Heintje Davids

Heintje Davids

27-05-2011 om 18:02

Devalueren

Natuurlijk devalueert de waarde van een medaille als je hem ook gaat geven aan kinderen die niet aan de eisen hebben voldaan, dat is toch logisch? En dan maakt het op zich niet uit of dat één keer gebeurt of tien keer.

Eerlijk gezegd vind ik de houding dat een kind beschermd moet worden tegen dit soort teleurstellingen wel een teken van deze tijd. Het idee dat een kind in mekaar stort bij ieder brokje tegenslag. Kinderen zijn juist best taai en als je gaat benadrukken dat iets zielig is, dán gaan ze zich vaak pas zielig voelen. Terwijl het niks anders is dan een beetje pech. Lekker gewandeld, maar géén medaille. Volgend jaar beter.

Als een kind niet al leert dat het in het leven niet altijd loopt zoals het hoopte, hoe moeten ze daar dan aan wennen als ze eenmaal volwassen zijn? Deze voorvallen zijn nou juist een onschuldige, veilige manier om daar kennis mee te maken.

1 dag extra

Hier lopen ze 1 dag extra. Dus i.p.v. avond4-daagse, een avond5-daagse. Dag 1 is de extra dag, die is bedoeld voor de mensen die 1 dag niet kunnen (omdat ze b.v. moeten werken, sporten etc.etc.) of voor jonge kinderen die dan tussendoor een 'rustdag'kunnen inlassen of voor zere voeten of voor wat dan ook.
Heel veel mensen lopen die eerste dag (ik schat ong.33%).
Dag 2 is de officiële start (met fanfare, start in de rij op nummer etc.etc.), daarna rest zoals overal. Laatste dag is de 'intocht' (medaille en bloemen/snoep en publiek).
Heb je die eerste dag al gelopen dan kan je dus ergens tussendoor een 'rustdagje' inlassen.
Werkt erg goed, de jongste kinderen lopen zowiezo de eerste extra dag, dan gaat het véél beter en hebben die 'dip' tussendoor niet zo erg en hebben ze toch deze ongelovelijke prestatie geleverd waarvoor ze die medaille verdienen.
groeten albana

Puck

Puck

27-05-2011 om 20:15

Pelle

Pelle: "Puck ziet de a4d blijkbaar alleen als een prestatie en het gezellig samen wandelen is ondergeschikt. Ik vind het echt te gek voor woorden dat je een kind, wat 1 dag ziek is, de 3 andere dagen wel loopt als enige geen medaille geeft op de laatste dag."
Maar daar breng is dus wel een nuance in aan. Een kind dat na dag 2 moeie/zere voeten heeft van de avondvierdaagse verdient de medaille in mijn ogen niet. Maar een kind dat plotsklaps ineens ziek wordt en daardoor een avond mist of bijv. een kind dat op dag 2 valt en hem die dag om die reden niet uitloopt, dat vind ik toch wat anders. Dat heeft met ongelukjes te maken, niet met uithoudingsvermogen en zere voeten.
En ik vroeg nog aan je: als je a4d hetzelfde ziet als een sporttoernooi, hoe zie je dat. Er zijn zat toernooien waar geen vaantjes oid uitgedeeld wordt en alleen prijzen geeft aan de winnaars. Vind je dat dan ook onterecht? Alle kinderen hebben er immers net zo hard hun best voor gedaan.

Guinevere

Guinevere

27-05-2011 om 21:31

En nu even ongenuanceerd

Wat een gemekker over zo'n stuk blik. Excusez.

Puck

Puck

27-05-2011 om 21:43

Maar pelle

De starter van dit topic begon erover dat haar kind zere voeten had van het lopen.....

Chippie

Chippie

27-05-2011 om 22:13

Waar hebben we het over?

Waar hebben we (jullie) het over? Tis maar een avondvierdaagse. Gewoon een gezellig loopfeestje met allerlei toeters en bellen. Het is nog steeds geen Olympisch kwalificatietoernooi.

Heintje Davids

Heintje Davids

28-05-2011 om 02:39

Daar heb je het al

In ons dorp wordt die medaille dus duidelijk niet als 'een stukkie blik' beschouwd, het is een eer als je ze in de loop der jaren verzamelt, een streven dat veel kinderen koesteren. Maar hier krijg je hem dan dus ook echt alleen wanneer je 4 avonden hebt gelopen. En, inderdaad, er wordt 5 avonden gelopen, dus je kunt zelf kiezen welke avond je skipt.

Overigens legde ik het geval hier voor aan mijn kinderen en een vriendje. Kennelijk zijn ze het systeem hier zo gewend dat ze meteen met dat-spreekt-toch-voor-zich gezichten riepen dat de medaile natuurlijk alleen is voor mensen die 4 avonden lopen. Ze vonden het eerlijk gezegd eigenlijk zelfs een nogal domme vraag. Kinderen die dus niet beter weten dan dat de organisatie streng (doch rechtvaardig) is vrezen dus duidelijk geen geknakte kinderzielen.

Als je een kind toch wil belonen voor 3 avonden lopen, dan kun je toch gewoon zelf een mooie oorkonde voor hen maken? (ja, ook dit was een suggestie van de kinderen alhier)

Even iets praktisch

Zitten de schoenen van je zoontje wel goed? Ik denk namelijk dat een kleuter makkelijk 5 km moet kunnen lopen, zonder last te krijgen van de voeten.
Daarnaast vind ik dat je kinderen pas vanaf een jaar of 7 de vierdaagse moet laten lopen, omdat het altijd laat wordt.

Gr. Poezie.

Heintje Davids

Heintje Davids

28-05-2011 om 11:47

Dat is een keuze

Of iets een issue is of niet. Net zo goed als je vrij bent om te kiezen of je überhaupt mee wil lopen natuurlijk. Maar dat een organisatie 'de mogelijkheid niet heeft om te spreiden' is natuurlijk nonsens, want het is de organisatie zelf die dat organiseert. De organisatie besluit of de Avondvierdaagse over 4 of over 5 dagen wordt verdeeld.
Laat ik het zo stellen: als ik aan iets meedoe waarmee ik iets kan verdienen, dan wil ik het ook echt verdiend hebben. En niet half en ja-maar-als-en-daar-kon-ik-dus-niks-aan-doen. En ik vind het persoonlijk belangrijk om dat uitgangspunt over te brengen op mijn kinderen (hetgeen kennelijk vanzelf lukt, getuige hun spontane reacties op dit 'vraagstuk').
Als je 1 minuut te laat over de finish komt bij de Elfstedentocht, dan krijg je niet dat felbegeerde Elfstedenkruisje. Dat heeft ook al menig dramatisch tafereeltje opgeleverd. Maar het heeft ook de waarde van dat kruisje bezegeld: je krijgt het echt niet zomaar en iedereen die er een heeft, bezit iets waar hij of zij waarlijk trots op kan zijn. Zelfde met de Vierdaagse van Nijmegen (waar talloze mensen moeten afhaken door zoiets lulligs als blaren).
Oh, en wat betreft wandelende kleuters: wij wandelen graag tijdens vakanties en de kinderen wandelen mee vanaf het moment dat ze de buggy ontgroeid waren. We begonnen voorzichtig met 7-10 km, dat ging prima. Maar je moet inderdaad wel zorgen dat ze goed schoeisel hebben.

Guinevere

Guinevere

28-05-2011 om 12:20

Blijft blik

Tja, ook de 4-daagse van Nijmegen medaille of het Elfstedenkruisje blijft een stukje blik. De waarde wordt er door *mensen* aan gehecht. Doe dus liever mee voor de prestatie op zich, dan voor de "beloning". Als je nu nog een echte gouden medaille zou krijgen...
Afhankelijk van het kind vind ik 3 dagen avond4daagse net zo'n prestatie als 4. Of als 2.

Heintje Davids

Heintje Davids

28-05-2011 om 12:55

Als je het zo benadert, dan is een briefje van 500 euro 'een stukkie papier'. De Nijmegense medaille en een Elfstedenkruisje zijn natuurlijk veel meer dan een stukkie blik. De Oscar is een bijna geheel uit brons bestaand beeldje dat een kostprijs van 275 euro schijnt te hebben. Maar ik denk dat mening acteur het zo niet zal ervaren. Sommige trouwens wel ; het schijnt dat Rijk de Gooyer ooit een 'gouden' kalf uit het taxiraampje geflikkerd heeft. Maar voor de eventuele vinder vertegenwoordigde het beeld toch echt een andere waarde dan voor Rijk.

Heintje Davids

Heintje Davids

28-05-2011 om 13:02

Toevoeging

Ik heb voor de lol eens op 'Olympische medaille' zitten googelen. Je weet wel, die dingen waarvoor sporters vele kostbare jaren van hun leven opofferen:
Gouden medaille
De gouden medailles van Vancouver kosten aan materiaal ongeveer €365,-. Dit wordt ook veroorzaakt doordat de medaille eigenlijk maar voor 6 procent werkelijk uit goud bestaat. Daarnaast bestaat deze plak voor 92,5 procent uit zilver.
Zilveren medaille
Ook de zilveren medaille bestaat voor ongeveer 92,5 procent uit zilver. Dit maakt de zilveren medaille ongeveer €206,- waard, uitgaande van de intrinsieke waarde.
Bronzen medaille
Brons is een goedkoop materiaal. De kiloprijs zal slechts een paar euro bedragen.

Why bother, zou je zeggen.

Guinevere

Guinevere

28-05-2011 om 13:05

Helder

Dat is helder, dan gaat het dus om de knikkers (prijsje van niks) en niet om het spel. Mij gaat het om het spel. Een briefje van 500 is geen goede vergelijking, dat kan ik omruilen voor diensten of goederen. Hoef ik niet te doen met de medaille van de avond4daagse.

Puck

Puck

28-05-2011 om 15:53

Altijd laat poezie?

Ik weet niet hoe lat jullie starten, maar hier start de 5 km al vanaf 5 uur. De scholen starten in groepen per klas en de onderbouw start als eerste. Die zijn dus meestal om een uur of 6 weer terug. Mijn kind van 9 startte dit jaar als één vande laatste groepen en was iedere avond voor half 8 thuis. Dat laat valt hier dus reuze mee, alleen de laatste avond wordt een stuk later.

Mama

Mama

28-05-2011 om 19:35

Onbelangrijk blik

maar toch vind ik dat je het pas mag krijgen als je 4 dagen loopt. En kan je niet alle 4 dagen dan krijg je hem niet. Wil je drie dagen lopen voor de gezelligheid: Prima, maar dan krijg je gezelligheid. Geen medaille.
Ik vind dat er buiten ziekte ook weinig redenen zijn om niet 4 avonden te lopen. Als je je opgeeft zeg je alle andere dingen die week maar af. Mijn dochter moest hiervoor deze week twee maak de hockeytraining afzeggen.
Dit zegt ze echt nooit af. Maar de trainer vindt de A4D ook een goede reden. Gelukkig is het wedstrijdseizoen ook afgelopen. Haar vriendin was jarig op woensdag maar loopt gewoon mee. Ik denk dat we net zo'n soort insteek hebben als bij Heintje Davids.

Annet

Annet

28-05-2011 om 21:54

Pelle

Misschien moet je gewoon accepteren dat er veel mensen zijn die de medaille wel koppelen aan 4 dagen lopen en die het niet hetzelfde vinden als een voetbaltoernooi. En die vinden dat het geven van snoep er niets mee te maken heeft. En dat het wel of niet hebben van 5 dagen lopen er ook niets mee te maken heeft.
Gewoon laten rusten dus! Deze mensen mogen best een andere mening hebben toch?

Puck

Puck

28-05-2011 om 22:01

Ha ha annet

Als we alles moeten laten rusten waar we het hier op het forum niet eens zijn dan wordt het wel vreselijk saai. Ik accepteer bijv. prima dat Pelle er anders over denkt dan ik (en ik durf te beweren dat Pelle omgekeerd ook accepteert dat ik er anders over denk), maar dat betekent nog niet dat we er hier niet over mogen discussiëren.

Heintje Davids

Heintje Davids

28-05-2011 om 22:18

Guinevere

"dan gaat het dus om de knikkers (prijsje van niks) en niet om het spel."
Ik volg even niet hoe 'knikkers' en 'prijsje van niks' hier als synoniem worden opgevoerd. Knikkers impliceert toch juist iets van grote geldelijke waarde?
"Een briefje van 500 is geen goede vergelijking, dat kan ik omruilen voor diensten of goederen."
Eh.... volgens mij staat daar vrij letterlijk dat het jou juist om de knikkers gaat Een medaille gaat juist niet om de knikkers, want die is op zichzelf - kunnen we vaststellen - niets waard. Het gaat bij een medaille om de eer, de prestatie. Daarom is het zo volstrekt onzinnig om een medaille te claimen als je niet gepresteerd hebt wat verwacht werd. En juist daarom snap ik die hele gedachtegang niet.
Om het spel gaat het natuurlijk ook jou niet, want dan interesseert die hele medaille je niet, dan ga je gewoon wandelen.

Heintje Davids

Heintje Davids

28-05-2011 om 22:21

Drommels

"Als de organisatie in uitzonderlijke situaties besluit toch het Vierdaagsekruis toe te kennen, kan ik stampvoeten wat je wilt over de persoonlijke beleving."
Ik geloof dat je het punt een beetje mist Ik wil niemand een medaille uit de handen slaan. Ik zeg alleen dat ikzelf in zo'n geval geen medaille zou willen en er voor mijn kinderen dus ook niet achteraan zou gaan.

Heintje Davids

Heintje Davids

28-05-2011 om 22:31

Pelle

"waarom vergelijken jullie dit met olympische medailles, elfstedenkruisjes en gewone vierdaagses"
Ik ben de koningin niet, hoor ('jullie') Je kunt alle prijzen en medailles ter wereld met elkaar vergelijken, door het doodsimpele feit dat ze ergens symbool voor staan. Voor een bepaalde prestatie. En in het groot of in het klein: aan die medaille kleven voorwaarden waar je aan moet voldoen om hem écht te verdienen.
Neem Rijk de Gooyer in mijn eerdere voorbeeld. Het Gouden Kalf zelf had hij weggegooid, en tóch heeft hij een Gouden Kalf gewonnen. Vind ik dat Gounden Kalf op straat en zet hem op mijn schoorsteenmantel, dan heb ik tóch geen Gouden Kalf gewonnen.
Ik kan natuurlijk wel net doen alsof, voor anderen. Maar dan lijkt me een beetje sneu.

Interessant

Hoe verschillend er gedaan en gedacht wordt.

Hier is door onze fantastische stuntelende gemeente HELEMAAL GEEN avondvierdaagse. DAT is pas erg!
Medaille-verzamelen hoort hier bij de dorpscultuur, dus vooral een aantal zeer teleurgestelde groep 8-ers die voor het laatst in schoolverband hun 8e medaille gingen halen.

Cultuur hier is duidelijk: 4 dagen medaille, 3 dagen diploma. En die diploma's worden even trots gekoesterd.

Vroeger (heel vroeger, jaren 80) toen ik hier op het dorp juf was, was er een speciale kleutercategorie: 3 km. Sommige kleuters moesten al verder lopen om op school te komen zo ongeveer

Puck

Puck

29-05-2011 om 12:17

Gelukkig pelle (o.t.)

We zijn het weer eens. pffft wat een opluchting

Guinevere

Guinevere

29-05-2011 om 15:21

Heintje

Nee, "knikkers" hoeft helemaal geen grote geldelijke waarde in te houden. Het gaat erom dat je iets doet om de beloning en niet om de prestatie op zich. Komt er dus kennelijk op neer dat een deel van de mensen de avond4daagse vanwege het verkrijgen van een stuk blik loopt. Dat blik verdwijnt hier thuis overigens onmiddelijk achterin een stoffige la en er wordt nooit meer naar gekeken.
En ja, ik ga zelf inderdaad liever wandelen dan in die meute mee te schuifelen, alleen denkt mijn zoon daar voorlopig nog anders over.

Heintje Davids

Heintje Davids

29-05-2011 om 20:44

Guinevere

"Komt er dus kennelijk op neer dat een deel van de mensen de avond4daagse vanwege het verkrijgen van een stuk blik loopt."
Nee, ze lopen hem dus niet voor een stukkie blik (zucht). Ze lopen hem voor een onderscheiding. En dat ze hem daarnaast ook nog voor de gezelligheid lopen (want dat is het echt altijd) en eventueel ook voor de frisse lucht, dat is daarbij mooi meegenomen.

Overigens snap ik niet precies 'waar' jij precies staat. Bij degenen die erop staan dat je ook zo'n 'stukkie blik' behoort te ontvangen als je niet aan de voorwaarden hebt voldaan? Lijkt me niet, want dat zou impliceren dat je heel veel waarde hecht aan dat ding. Of bij degenen die vinden dat een medaille bestemd is voor mensen die datgene hebben gedaan waarvoor de medaille bedoeld is: vier dagen lopen.

In de vakantie lopen mijn kinderen altijd veel langere afstanden met als enige beloning een lekker koel glas drinken na afloop. Maar de Avondvierdaagse en het verzamelen van de speldjes, tja, daar zit toch een soort magisch sausje overheen hier in het dorp.

Guinevere

Guinevere

29-05-2011 om 20:57

Heintje

Klopt, als de ene partij van mening is dat het zwart moet zijn en de andere partij zegt wit, dan ben ik degene die stemt voor paars.
Het maakt mij helemaal niet uit voor welke prestatie die medaille wordt uitgereikt, omdat ik er niet veel waarde aan hecht. De waarde zit 'm in het leuke van het lopen of het overwinnen van jezelf, qua prestatie. Van mij mag de 4daagse ook zónder medailles.

Puck

Puck

30-05-2011 om 09:12

Zonder medailles

Bij ons heb je ook de mogelijkheid om de avondvierdaagse zonder medaille af te sluiten, dan betaal je ook gewoon minder.
Maar als ik naar mezelf kijk dan zie ik een medaille toch anders dan een stukje blik. Bij hardloopwedstrijden kan je ook vaak kiezen of je een madaille krijgt of niet (en dat is dan eigenlijk ongeacht de tijd die je loopt, mits het binnen de hele ruime limiet is) en ik zie het toch als een soort aandenken die me herinnert aan de wedstrijd en waar ik goede herinneringen aan heb vanwege de gezelligheid, de goede prestatie die ik neergezet heb, etc. Maar zou ik buiten de limiet gelopen hebben dan zou ik die medaille niet gekregen hebben en hem ook niet willen hebben denk ik.

Ilva

Ilva

31-05-2011 om 14:34

5 dagen

Ik heb niet alle berichtjes gelezen maar toen ik nog de avondvierdaagse liep (ik heb 'm 25 jaar gelopen) werden er 5 avonden georganiseerd en je moest er 4 lopen. 1 x mocht je dus overslaan. Heerlijk was dat. Als je een dagje echt last had hoefde je niet. En ik heb was blaren gehad hoor. Maar als je echt een keer niet kan (met echt een goede reden) heb ik er niet zo'n moeite mee als iemand één keer mist maar niet van 'ik heb geen zin vandaag'. Maar dat was hier het geval niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.