Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bedtijd?

Hoe laat doen jullie de kids in bed?

Mijn zoon van 9 om 8 uur, maar dat moet natuurlijk wat gaan schuiven komende jaren, vraag me af wat veel voorkomt bij anderen....

Katniss

Katniss

03-02-2014 om 09:25

Veel later

Mijn 9-jarige (sinds een week) gaat veel later. Gisteren was het bijna 22.00 uur, maar meestal gaat ze rond 21.00 uur. Ze staat fluitend om 07.30 uur op, dus ik ben er niet al te streng in. Mijn oudste van 14 gaat tussen 22.30 en 23.00 uur (en om 06.35 uur op).

Pietjeniet

Pietjeniet

03-02-2014 om 09:31 Topicstarter

Jeetje...

Echt waar? Mijn zoontje slaapt altijd van 20 uur tot 7:30 en dan moet ik m echt wakker maken, in de weekenden ben ik wel heel makkelijk hoor, dan is het zomaar 23 uur, maar op schoolavonden nog steevast 20 uur.

Schrik er wel een beetje van, ben ik dan zo conservatief?

Katniss

Katniss

03-02-2014 om 09:40

Verschillen

De meeste 9-jarigen die ik ken gaan rond 20.30 uur naar bed. Zolang je zoon niet moppert en ook op een normaal tijdstip wakker wordt, zou ik me er niet druk om maken. Mijn kinderen hebben gewoon niet zoveel slaap nodig.

Lucerna

Lucerna

03-02-2014 om 09:49

Naar je kind kijken

Naar gemiddelden kijken heeft hier zo weinig zin Er zijn slaapkoppen, er zijn er die met heel weinig slaap toe kunnen en de gemiddelde getallen komen van al die verschillen bij elkaar. Als je een kind hebt dat nu eenmaal veel slaap nodig heeft, dan kun je het wel "gunnen" dat hij/zij omhalf negen of negen uur naar bed mag, maar je doet er noch jezelf, noch je kind eeen plezier mee. Een beetje uitproberen dus. Zo gaat mijn kind van 10 door de week twee keer om half tien, kwart voor tien naar bed ivm training. De andere dagen is het dan half negen. Dat blijkt prima goed te gaan.

Sukran

Sukran

03-02-2014 om 09:53

11jarige

Hier een 11jarige die sinds een klein jaar om 20.30 op z'n bed moet liggen, liefst licht uit maar dat is meestal kwartiertje later. Daarvoor was het toch echt 20.00 uur met een uitloop tot maximaal 20.20. Reden hiervoor is dat hij altijd vroeg wakker is, tussen 5.30-6.00, maakt niet uit hoe laat hij naar bed gaat en dat is altijd al zo geweest. Hij heeft een druk dagprogramma met veel sport (ook altijd zo geweest) dus daar ligt het allemaal niet aan, hij heeft gewoon minder slaap dan gemiddeld nodig, komt maar krap aan 9 uurtjes, vaak haalt hij dat niet, hij is een vroege vogel. Onze dag begint gewoon rond die tijd. Alle adviezen en goede raden om daar verandering in te brengen, hebben we opgevolgd maar niets hielp. Lange tijd later naar bed brengen resulteerde alleen maar in een kind dat overdag te moe was om overeind te blijven en om de haverklap ziek was, niks niet langer slapen, ook niet na twee maanden volhouden. Dus ja, om aan zijn uren te komen, moet hij vroeg naar bed. Tot hij het concept uitslapen door heeft. We gokken op pubertijd maar eerlijk gezegd zien we inmiddels vele voordelen aan het vroege begin van de dag dus hoeft het niet meer zo nodig .
School begint hier om 8.00 uur, de tijden dat de klasgenootjes naar bed gaan variëren enorm. Van 20.00 tot 23.00.

Fonneke

Fonneke

03-02-2014 om 09:56

Ook 8 uur

Dochter van 9 gaat ook om 8 uur naar bed. Zoon van 11 gaat om half negen naar bed. Dochter van 13 mag zelf bepalen wanneer ze naar bed gaat, meestal gaat ze rond negen uur. En wat ik van andere 9-jarigen hoor, is 8 uur toch een vrij normale tijd.

Tango

Tango

03-02-2014 om 10:09

Zoon van 9

Gaat ook om 20.00 u. naar bed. Hij is de volgende morgen meestal ergens tussen 7.00 u. en 7.30 u. wakker. Soms moet ik hem wakker maken. In het weekend gaat hij tussen 20.30u en 21.00 u. Ook niet te laat want meestal moet hij voetballen dus op tijd weer op.
Dochter van 12 hier zou eigenlijk om 21.00 u. naar bed moeten, maar meestal wordt het 21.30 u. Te laat want ik moet haar altijd wakker maken de volgende ochtend.

ja hoor, normale tijd

Hier een 8-jarige die rond 19.45-20.00 in bed ligt.

Verder sluit ik me erbij aan dat je naar je eigen kind moet kijken en niet naar die van anderen. Waarom zou je de bedtijden veranderen als je zoon zijn slaap nodig heeft? Alleen omdat Pietje en Klaasje zeggen dat ze om 9 uur naar bed mogen? Als je zoon iedere dag eerst nog een half uur wakker ligt voor hij in slaap valt en wel fris opstaat om 7 uur, dan zou je kunnen gaan schuiven met de bedtijden.

Overigens denk dat best veel kinderen te laat naar bed gaan. Op school hoor ik wel verhalen van kinderen in groep 7/8 die pas om 10 uur/half 11 naar bed gaan, maar die zien er dan echt niet fris en fruitig uit en zijn ook niet geconcentreerd. Verder hebben wij een buurmeisje van 8 dat veel later naar bed gaat dan onze zoon maar ook steevast chagrijnig rondloopt. Eerdere jaren liep ze op mooie dagen ook wel tot half 9 buiten maar moest huilen om het minste of geringste. En kennis waarvan het kind op zijn 4e 2x in de week tot 19.45 zwemles had. Werkte ook niet want hij viel vaak al voor het eten in slaap.

Dalarna

Dalarna

03-02-2014 om 19:20

Heeft geen zin

Het heeft geen zin om bedtijden te vergelijken, daarvoor moet je weten of een kind veel of weinig slaap nodig heeft, of het kind meteen in slaap valt of niet, hoe laat het kind uit bed moet voor school, of het makkelijk wakker wordt dan (maar dat zegt meer of het een ochtendmens is, ik snap niet waarom je kind wakker moeten maken een probleem is, ik word ook wakker gemaakt, door de wekker....) of dat het al wakker is etc etc etc.

Pien

Pien

04-02-2014 om 20:56

Hier

Hier twee wat jongere kinderen. Oudste is 6, middelste 4 en jongste 1.

Ze gaan alledrie tegelijk naar boven, rond 18.45 uur. Tandenpoetsen, pyjama's enz. Onder de douche doen we doordeweeks 2x en in het weekend uitgebreid in bad.

Jongste gaat dan meteen naar bed, ligt er meestal rond 19/19.15 in. Middelste krijgt boekje voorgelezen en ligt er 10 minuten later ook in. Oudste mag nog mee naar beneden en mag zelf wat lezen met een van ons (groep 3, dus druk aan het lezen) en krijgt ook een voorleesverhaal. Daarna naar boven, meestal rond 19.30. Hij is er wel eentje die dan nog een tijd ligt te kletsen in bed, tegen en met knuffels houdt hij hele verhalen. Dat heeft hij nodig, als ik hem later in bed zou leggen, zou hij dat ook doen.

Doordeweeks moet ik ze alledrie 's morgens vaak wakker maken (tegen 7 uur) en in het weekend worden ze zelf tussen 7 en 8 wakker.

lisbeth

lisbeth

06-02-2014 om 11:05

hier

een 9 jarige die op schoolavonden om 21.15 uur naar bed gaat en op weekend of vakantie dagen om 22 uur. Ze is altijd al een avondmens geweest.
De jongste van bijna 7 gaat rond 19.30 naar bed.

mama2

mama2

07-02-2014 om 13:44

Vind het afhankelijk

inderdaad van het kind. Hier een 9 jarige die door de weeks echt wel om 20.00 in bed ligt om er om 07.00 weer uit te komen. Hij heeft die uren ook echt nodig. In het weekend rond 21.45 maar dan slaapt hij ook tot 09.00. Als je wil verschuiven zou ik het per half uur doen en kijken hoe moe ze daarvan zijn of niet.

dc

dc

07-02-2014 om 20:29

jeetje3.

Mijn oudste van bijna 8 gaat tussen 08.30

dc

dc

07-02-2014 om 20:31

en rest

en 09.00 naar bed.

Die van bijna 6 om 07.30

En ze zijn allemaal rond 6u op (inclusief het weekend). Weleens geprobeerd het vroeger te maken, en dan wordt het dus 5u op, vind ik weer wat minder. Ze zijn allebei fit en vrolijk (over het algemeen natuurlijk).

En mijn jongste van 2 wilde meetypen, dus sorry voor mijn bericht in 2en!

hier erg vroeg, geloof ik

wij hebben 4 kinderen, van 8, 11 (tweeling) en 14. Ze gaan ongeveer gelijk naar boven, rond 19.45. Jongste 3 doen een spelletje of knuffelen op het grote bed, oudste gaat door naar eigen kamer en wordt daar nog lekker uitgebreid voorgelezen (is een knul met autisme en adhd). Tweeling ligt meestal nog wel te kletsen, te lezen of oefenen nog een toets, jongste leest nog eventjes.

om half 9 ligt alles meestal wel rustig in bed.

Oudste is altijd (al jaren) tussen 6 en 7 wakker, de rest volgt zelf ook wel tot rond half 8 iedereen beneden is. Ze protesteren niet en zijn 'gewoon' wakker de volgende dag. Wij laten het lekker zo, ze gedijen er lekker onder en dat vinden wij belangrijker dan wat klasgenoten mogen of doen...

Heel kind-afhankelijk, zou ik dus zeggen.

Wakker worden

8 jarige gaat om half negen naar bed.
Soms is er een periode dat ze niet 'fris'nwakker wordt, dan wordt het een weekje 8 uur.
Ik zou kijken wat ze nodig hebben.
Loes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.