Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
anoniem

anoniem

25-02-2011 om 22:08

Beetje moeite met vriendje van zoon

Ik heb een beetje moeite met één van de vriendjes van mijn zoontje . Vriendje is een beetje een macho-type, niet altijd even beleefd, beetje stokerig, maar ach... hij is van arabische afkomst en het kan ook gewoon cultuurverschil zijn (ik bedoel de intonatie van stem waardoor hij zo overkomt).

Maar vandaag was er iets wat me buitengewoon stoorde en waarvan ik gewoon even niet weet wat ik er mee aan moet (niets waarschijnlijk). Mijn zoontje en het vriendje waren wat aan het kletsen en hij begon te vragen "hee wie haat jij uit de klas?", "haat jij die?" "hee jij bent mijn beste vriend he? hee hee". Ik heb me er niet mee bemoeid, maar ik had wel sterk de neiging even in te grijpen (zo praten we hier niet, wat nou 'haten').

Hij spreekt ook veel over zijn land en geloof. Ook dat vind ik niet erg; leidt soms tot leuke discussies (mijn kinderen vroegen laatst waar papa in geloofde om dat hij geen rode pepers mocht eten... hahahahahah). Maar vandaag vroeg hij mijn zoontje ook "haat jij nederland?" Later zei hij "ik haat nederland niet, maar nederland is wel slecht".

Tja... en dat waren dus wel zinsneden dat ik dacht, dat vind ik toch niet leuk. Vooral dat stokerige in combinatie met dat haten. Mijn zoontje laat het totaal koud; is wel zeer geïnteresseerd in andere landen, vlaggen en dat soort dingen, maar wat zijn vriendje zegt komt totaal niet aan (tenminste niet zoals dat bij mij aankomt). Ik vraag me af of dat bij dat vriendje aankomt. Volgens mij praat hij gewoon vader na.

Ik wil mijn zoontje niet verbieden met hem om te gaan. Want verder zijn ze wel 'vrienden'. Zal de vriendschap ook niet aanmoedigen. Ik weet ook niet wat me nu zo stoort... ja, ik hoor dat soort taal gewoon liever niet, ... maar denk dat het voor mijn zoontje niets uitmaakt.

Nou ja, reacties welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou simpel

dat soort taalgebruik tolereer ik niet niet van kinderen. Bazige, opruiende, slopende en anders vervelend gedragende kinderen corrigeer ik direct. Haten is ook wel een heel groot woord voor een klein kind.

Ik had trouwens ook aan dat kind gevraagd wat een goed land is en wie hij is om zo te oordelen, daar is hij veel te klein voor. Ik zou van zo'n vriendje al snel genoeg hebben trouwens.

Mijn dochter had in de kleuterklas een jongetje die dan bij ons thuis mijn dochter commandeerde dat zij even koekjes moest gaan halen voor hem en nog meer van dat soort 'apport' commando's dat heb ik ook direct een einde aan gemaakt.

niet aan de vriendschap maar aan zijn gedrag. Je kan toch direct reageren door te zeggen dat als hij iets wil dat netjes en aardig kan vragen aan zijn vriendinnetje en dan nog is het aan de volwassene in huis te bepalen of hij iets krijgt. Meteen lik op stuk hoor, kom zeg.

Oh en

ik zou het ook wel melden aan de ouders dat ik vind dat hij wel erg negatief is en dat jij dat niet prettig vind zeker niet in jouw huis.

Maylise

Maylise

26-02-2011 om 01:38

Zeggen

De volgende keer als hij over dingen "haten" spreekt zou ik even er bij gaan zitten en uitleggen dat haten niet zo'n woord is en waarom dat niet zo fijn is en dat je niet wilt dat dit bij jullie thuis gebruikt wordt. Niet boos of zo maar gewoon vriendelijk en gedecideerd. Grote kans dat het kind helemaal niet zo snapt wat voor een impact zulke woorden kunnen hebben.

Haat

is momenteel een mode woord lijkt het wel. Mijn 6 en 8 jarige riepen/ roepen dat ook regelmatig. Ook op het schoolplein hoor ik het vaker en ook hier in de buurt.

Ik heb tegen mijn kinderen gezegd dat je best iemand minder leuk mag vinden als je daar een goede reden voor hebt maar dat ik het woord haat niet wil horen.
De oudste pakt het goed op, de jongste gebruikt het nog wel eens tegen mij als ze iets niet mag.

Ik zou duidelijk aan geven dat bij jou thuis het woord haat niet thuis hoort en daar heeft vriendje zich maar aan te houden.

Groetjes Pham

liora

liora

26-02-2011 om 11:19

Jouw regels

In jouw huis gelden jouw regels, ook voor vriendjes!

rozenstruikje

rozenstruikje

26-02-2011 om 12:37

Jouw regels, maar toch

In mijn huis gelden mijn regels, dat principe volg ik ook. Maar soms duurt het erg lang voor kinderen die hier spelen dat begrijpen en daar naar handelen!
Mijn oudste had een vriendinnetje wat heel graag bij ons vertelde hoe dom/ stom/ vervelend haar eigen jongere broertje was. Vervolgens ging ze naadloos over op mijn jongere zoontje. Ze had gewoon bijna een hekel aan hem en alles wat verkeerd ging (ze struikelde, legobouwsel viel om, koekje brak) kwam door hem volgens haar. Ook als hij niet eens in de buurt was, kreeg hij een verwijt naar zijn hoofd.
Ik heb hier elke keer wat wat van gezegd. Netjes en gedecideerd en later strenger. En na twee jaar doet ze het nog steeds! Overigens pas als haar vader of moeder de deur uit is. Het speelafspraakje begint dus altijd met mijn strenge uitleg: als jij moppert of zeurt of klaagt over jongere broertjes, dan bel ik je moeder en ga je direct naar huis. Dat is het enige dat werkt.
Ik heb het hier wel eens over gehad met haar moeder, en moeder geeft haar gelijk in dat jongere broertjes ook heel vervelend kunnen zijn. Zucht.
Gelukkig zit ze nu in een andere klas en is de vriendschap verwaterd.

Rozenstruikje

anoniem

anoniem

26-02-2011 om 15:14

Dank

Ah, dank voor jullie reacties. Ja Manda, je hebt helemaal gelijk, zo simpel is het. Anders deed ik dat ook altijd (hem corrigeren op ongewenst gedrag). Maar gisteren was ik echt overrompelt door de 'haat' en ook de politieke lading die er achter zat (ging o.a. ook over egypte). Ik was echt even met stomheid geslagen... wat doe ik hier nu mee?

En ja, volgens mij is haat óók zo'n nieuw groep 3 woordje. En ja, in ons huis gelden onze regels, maar het is zo'n notoir obstinaat kereltje (ook op school). Hoewel ik hem 1 op 1 thuis reuze vind meevallen.

Kijk daarom vind ik zo'n forum zo fijn. Even spiegelen en dan valt alles reuze mee

Dank maar weer en groeten!

Ouders

Dit vind ik ook een typisch geval van de ouders napraten. In de film 'Heimat' kun je zien waar dat toe leidt. Ouders zetten even een stevige mening neer en kinderen voeren dat letterlijk uit. Toch denk ik dat je ook daarin vooral ook naar jezelf moet kijken. In autochtone gezinnen en in de media heersen ook sterke 'pak ze maar aan' meningen over buitenlanders, dat horen jou kinderen ook van jou als je dat doet. Net zo stuitend vind ik zelf. En zo gemakkelijk geuit. Dat is ook beledigend voor allochtone gezinnen. Ik kan goed begrijpen dat kinderen van niet-westerse ouders aankomen met dit soort zaken. De kunst is dan om door na te vragen bij kind te helpen om daar minder zwart-wit mee om te leren gaan en niet in de contramine te schieten. En zelf natuurlijk je niet zo bot te uiten over andere mensen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.