Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Linda

Linda

07-07-2011 om 02:57

Best moeilijk dat opvoeden!

hallo,
Ik ben nieuw hier en zit toch met een aantal dingen.
Ik ben sinds 2 jaar alleenstaande moeder van 2 geweldige meiden van 9 en 10 jaar oud.Ik ben eerst een tijdje weer terug in gaan wonen bij mijn ouders, nu sinds een aantal maanden woon ik weer samen met mijn 2 meiden. Maar jeetje dat is best moeilijk zeg. Ik heb het gevoel alsof ik totaal geen respect van ze krijg en ze me af en toe behandelen als voetveeg. De meiden hebben de afgelopen jaren een hele hoop meegemaakt en ben tegen hun daarom altijd vrij mild geweest omdat ze al zoveel hebben meegemaakt. Domme fout van mij waarschijnlijk toen der tijd. En misschien zijn ze me aan het uittesten wat mijn grenzen zijn, ook omdat we bij mn ouders hebben gewoond en toen in principe de opvoeding onbewust deelde. Maareh phoeh is best moeilijk, vooral de jongste van 9 die gaat ellelange discussies met mij aan, heeft altijd gelijk en wilt altijd het laatste woord hebben. Zegt ook altijd meteen wat er in haar opkomt. Ik heb ook soms het gevoel alsof ze woede in haar heeft jegens mij.

Nou dit was even mijn verhaal dat ik even kwijt moest, wie heeft er een aantal handige tips???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

07-07-2011 om 08:57

Hoi linda

Nee, dat zal ook best moeilijk zijn. Maar het is nog niet te laat. Ze ziojn op een leeftijd waarop je nog heel goed struring kan geven.
Als je je regels maar duidelijk stelt, consequenties geeft aan hetovertreden ervan en aangeeft dat er niet meer gediscussierd wordt, kom je al een heel end!
Die discussie voert ze niet alleen: het is dus aan jou om te zeggen: zo is het, zo doe ik het en ik wil het er niet meer over hebben. En dat dan ook werkelijk niet te doen.
Kinderen die wat drukker en impulsiever zijn hebben wat meer sturing nodig en zijn gevoelig voor allerlei prikkels. Dat kun je verminderen door duidelijkheid te geven. Die boosheid kan dus ook het gevolg zijn van niet te weten waar ze aan toe is. Het kan heel goed dat dat beter gaat als je de touwtjes wat strakker in handen hebt.
Je kunt bijv. voor de vakantie een lijst maken met klusjes die je van ze eist en daarnaast duidelijk stellen wat ze van jou kunnen verwachten aan kwaliteitstijd, als de klusjes gedaan zijn. En afspraken over de hoeveelheid tijd achter de computer. Als je daar wat strakker in bent kun je computertijd ook gebruiken als beloning.

Puck

Puck

07-07-2011 om 08:58

Welkom

Welkom op het forum Linda. Hoewel ik ook zo'n eigengedraaid mormeltje van 9 heb rondlopen heb ik dat niet in combi met een heftige periode ervoor. Heb je de rubriek "echtscheiding en erna" al ontdekt, misschien heb je daar wat aan?

Vera*

Vera*

07-07-2011 om 09:42

Welkom en tip

Hallo Linda, leuk dat je er bent. Als Linda Sluiters je echte naam is, is het misschien handig om een nicknaam te nemen. Kinderen vinden het meestal niet echt prettig als ouders over ze gaan 'roddelen'.
Je kunt forumbeheer mailen, envelopje boven aan de pagina, om dit te veranderen.

Vera

Puck

Puck

07-07-2011 om 09:59

Nee joh vera*

je kunt heel goed zelf je nick veranderen, daar heb je forumbeheer helemaal niet voor nodig.

Vera*

Vera*

07-07-2011 om 10:07

Puck

Ik bedoel het veranderen nu in dit draadje.

Vera

koentje

koentje

08-07-2011 om 12:14

Hee linda....

kom je eruit zo?☺

Cjg

Ik zou even bij het centrum voor jeugd en gezin in je gemeent binnen wandelen en daar de opvoedspreekuur bezoeken. Je kunt daar, geheel vrijblijvend, met je vragen terecht. Ps. hoe is hun gedrag op school?

Leeftijd

Hoi linda,
welkom! lastig he dat opvoeden. Wat jij beschrijft aan gedrag speelt ook bij onze 11 en 9 jarigen.
Misschien dat ze sowieso in een moeilijke leeftijd dus zitten. Ik zou heel rustig aan opbouwen dat je meer grip op ze krijgt en niet meer alles zal accepteren.
een nieuw begin zeg maar...

en proberen te bedenken dat het toch ook wel in de leeftijd zit

Zonnetje1965

Zonnetje1965

12-07-2011 om 10:05

Ik ken het...

Hoi Linda,

Ik ben sinds 3 jaar gescheiden en heb kinderen van 13 en 10. Ik heb co-ouderschap met mijn ex, dus ze zijn om de week een week bij mij. Ik herken jouw verhaal van het druk zijn, grenzen zoeken en overtreden heel goed. Het is al ploeteren voor jezelf, 2 kinderen die verdrietig zijn, waar je gewoon veel aandacht en energie in moet steken... Ik was vlak na de scheiding ook een tijdje toegeeflijk, maar heb uiteindelijk de boel op de rit gekregen en daar ben ik enorm blij mee.

Je hoeft niet echt streng te zijn, maar wel uiterst consequent. Jij bepaalt de regels, zij moeten zich er aan houden en krijgen daarvoor een beloning terug. Half uurtje PS3 of computer is natuurlijk helemaal top als je daarvoor je kamer hebt opgeruimd. Niet opruimen betekent geen beloning. Het is zeker niet leuk om de regels aan te scherpen en consequent te hanteren, maar het levert je uiteindelijk heel veel op. Kan ook helemaal geen kwaad om ze er af en toe even te herinneren, want oh wat zijn ze vergeetachtig als het hun uitkomt

Je bent sterker dan je denkt, dus ga ervoor! Succes!

Liefs,
Zonnetje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.