Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

03-03-2012 om 07:48

Bezorgdheid en vrijheden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

04-03-2012 om 10:53

Tsja

Misschien moet je overwegen om haar pas in groep 8 met het verkeersexamen mee te laten doen. Als ze het in groep 7 nog niet aan kan. Niet leuk voor haar, maar zo is het leven. En die kilometers naar kamp fietst ze natuurlijk niet alleen, je zou haar zelfs, indien nodig, in de buurt van de leerkracht kunnen laten fietsen. (wij fietsten trouwens in groep 5 al kilometers naar schoolkamp, maar dat betekende niet dat ik ook overal alleen naartoe mocht fietsen)
En over de middelbare school: als ze niet veilig genoeg is in het verkeer om daar alleen heen te fietsen, zul je een andere oplossing moeten vinden, lijkt me. Als het niet kan, kan het niet...

Tineke

Tineke

04-03-2012 om 11:34

Versnellen

Ach, ik ken een dertienjarige die nu eindexamen gymnasium gaat doen. Zij mag echt niet van haar ouders zo meteen uit huis voor een studie.
Door een megagoed verstand hoef je heus niet álles eerder te doen. Ook niet dat verkeersexamen, ook niet dat kamp. Het een hoeft niet automatisch te leiden tot het ander. Dat maak je er echt zelf van.
Ik zou zeggen, rustig aan dan breekt het lijntje niet. Je man is verstandig hierin, volg hem maar, dan komt het goed.

Guinevere

Guinevere

04-03-2012 om 12:34

Buurtsuper

Nou, dat van die buurtsuper vind ik ook wat overdreven bezorgd. Onze zoon mocht met bijna 6 al wel eens een boodschapje doen bij de buurtsuper. En die is bepaald niet versneld. Met bijna 9 jaar mocht hij wel eens op de fiets naar school (daarvoor alleen lopend), maar wel op drukke stukken rustig fietsend over de stoep. Nu (9) mag hij gewoon helemaal zelf over de weg (incl. spoorwegovergang) naar school. Dit heeft hij echter wel verdiend door in de loop van de jaren aan mij getoond te hebben enigszins verantwoord het verkeer in te kunnen. En ja, ik heb het wel eens stiekum bestudeerd.
Dat hij helemaal alleen mocht vonden sommige andere ouders altijd ontzettend vroeg, maar aangezien ik er vertrouwen in heb, mag het dus. Uiteraard zitten man en ik hierover op 1 lijn.

Guinevere

Guinevere

04-03-2012 om 13:36

Zeg p (volslagen off topic)

P, kwin-zoon is van der week met vlag en wimpel (en veel bloed, zweet en tranen) geslaagd voor topo-NL! Nu Europa!

Marieke

Marieke

04-03-2012 om 19:00

Alleen op pad

Dochter was een jaar of 7, ze logeerde bij een vriendinnetje en haar vader belde op of beide kinderen samen frietjes mochten gaan halen. Mijn eerste reactie? Echt niet, kind is 7! Tweede reactie: ik ken de ouders van het vriendinnetje, vooral moeder is erg bezorgd, als zij haar kind vertrouwt, waarom ik dan niet? Ik heb dus ja gezegd. En vanaf die dag ben ik ook aan de slag gegaan om haar alleen door het verkeer te laten gaan. Fiets jij maar voorop, ik volg wel. Gewoon kijken hoe ze het deed. Goed dus. Einde groep 4 ging ze zelfstandig met de fiets naar school. Een druk kruispunt, met voorrang van rechts, het is altijd goed gegaan. Volgende stap was alleen naar de winkel, op de fiets, ging ook goed. Nu gaat ze ook alleen naar de tennisles, doet boodschappen, komt ze zelfstandig van de BSO naar huis, ook in het donker, gaat naar het winkelcentrum drie kilometer verderop en fietst zelf naar oma die 5 kilometer weg woont, in een ander dorp. Met telefoon, dat wel. En ze moet bellen als ze bij oma is gearriveerd, bellen als ze daar weggaat en oma bellen als ze weer thuis is.ze is nu 10. Nog anderhalf jaar en dan gaat ze naar het voortgezet onderwijs, ze is er qua vervoer, klaar voor.

Hanne.

Hanne.

05-03-2012 om 09:00

Maatwerk

Kinderen loslaten is altijd maatwerk. En of dat nu om een 7 jarige in groep 5 gaat of om een 5 jarige in groep 1. Je moet altijd kijken wat het kind mag/kan.

Soms is het leeftijdsargument daarbij doorslaggevend (nee je mag geen brommer want je bent 14). Soms het karakter van het kind (ja je mag zelf naar de speeltuin, want je let altijd goed op). Soms is het karakter van de ouder minstens net zo doorslaggevend (nee je mag dat niet want ik vind het nog te eng).

Dat maakt het vrijwel onmogelijk om van een afstand te beoordelen of het wel of niet verantwoord is om een kind al iets te laten doen.

Vanaf een afstandje is het onmogelijk om te beoordelen of Ayla dochter wel of niet naar school kan fietsen. Het argument dat ze het over 2 jaar wel moet kunnen vind ik niet relevant.

Als het nu niet verantwoord is om haar alleen te laten fietsen moet je dat nu niet laten doen. Stel je voor (doem scenario) dat ze een ernstig ongeluk krijgt. Dan is er over 2 jaar misschien helemaal geen sprake meer van zelfstandig kunnen fietsen.

Maar nogmaals: alleen Ayla en Aylaman kunnen de situatie inschatten.

Chippie

Chippie

05-03-2012 om 12:21

Verkeersexamen en kamp

Wel of geen verkeersexamen, wel of geen fietsen-naar-kamp, wel of niet versneld. Wij bepalen wanneer het kind alleen mag fietsen. Dat verkeersexamen houdt geen rekening met de verkeerssituatie. Dat fietsen naar kamp vind ik een kulargument; daar is begeleiding bij, kinderen hebben hier altijd hesjes aan zodat je de groep herkent, je fietst niet alleen, etc.

Zoon (9) fietst met school naar gymles en moet daarbij grote weg oversteken. Daar is begeleiding bij van leerkracht en ouder (zonder ouderbegeleiding moeten kinderen lopen ivm verkeersveiligheid en terecht...). Alleen mag hij dit niet.

En als wij als ouders het niet eens zijn over wat wel of niet mag dan telt de stem van degene van wie het niet mag (want de argumenten zijn voor hem/haar belangrijk) en dan dragen wij samen uit dat het niet mag.

Je kind aanspreken op wat het kan en niet op leeftijd? Dan ga je het heel erg moeilijk krijgen in de puberteit om dingen te verbieden. 'Ja, mam, ik kan wel tegen alcohol en mijn klasgenoten mogen het ook...'. I wish you luck.

Je moet als ouders NEE durven zeggen. Het is handig om daarbij argumenten aan te dragen. Maar in discussie gaan over de argumenten is zinloos.

Trouwens, hebben we het hier over hetzelfde meisje waarvoor je een jaar geleden een PGB wilde aanvragen omdat ze zich zo slecht kon concentreren op de fiets? Vreemd.

Kinderen en verkeer

Ik heb voor mijn werk moeten schrijven over het belang van een fietshelm. Daarvoor heb ik ook het nodige onderzoek gelezen over het verkeersinzicht en de visuele gegevensverwerking van kinderen.
Nou ben ik een moeder die veel meer vrijheden geeft dan gemiddeld, maar met zelf snel laten fietsen ben ik veel voorzichtiger geworden.
Loes

Chippie

Chippie

06-03-2012 om 00:11

Wat loes wil zeggen...

Wat Loes wil zeggen is dat het verkeersinzicht en visuele gegevensverwerking van kinderen onder de 12 heel belabberd is. Eigenlijk zijn ze tot hun 13e niet in staat om zelfs simpele verkeerssituaties te overzien.

Hier dus ook terughoudendheid. Better safe than sorry.

Pleunie

Pleunie

06-03-2012 om 08:56

Wel of niet fietsen

Het gaat hier voor mijn gevoel niet om of je een 7-jarige wel of niet zonder begeleiding laat fietsen, het gaat er hier om dat Ayla vindt dat het wel kan en haar man niet. Ik ben daarom een voorstander om dit draadje naar relatieproblemen te verplaatsen. Ayla zal of haar man ervan moeten overtuigen dat hun dochter het wel kan of haar man zal haar ervan moeten overtuigen waarom het niet kan of ze zullen en gulden middenweg moeten zoeken (een begeleidingstraject??). Ikzelf zou kiezen voor het laatste.
Zoals al eerder gezegd. je moet kijken naar het nu en niet om hoe het over 2 jaar zal zijn en daarom nu al dochter in het diepe gooien, begeleiding is nu nog nodig. Is de dochter van Ayla er over 2 jaar aan toe, prima, is ze er niet aan toe, dan zal er een andere oplossing gekozen dienen te worden, ook al komt die misschien logistiek minder uit. Er is toch ook een vader die eventueel kan halen/brengen?

billie

billie

06-03-2012 om 10:38

Jeetje

Ayla, ik hoor (lees) je alleen maar praten over wat je dochter allemaal wel en niet wil. Wat ik duidelijk mis in dit draadje is respect voor je partner en voor wat HIJ wil. Ik heb zoveel discussies met mijn kinderen over wel/niet mogen, verantwoordelijkheden, vrijheden. Ik zal niet bepaald de enige zijn Zoon is hier ook versneld maar dat staat voor mij compleet los van alles, met niet-versnelde dochter heb ik overigens meer discussies over dit soort onderwerpen. (zij meet zich ook graag aan oudere kinderen, alleen pech voor haar dat ik dat niet overneem) Als ik ergens bezorgd over ben hebben ze pech. Bij veel onderwerpen voer ik dan ook niet aan dat ze nog te jong zijn, te klein, te onervaren of wat dan ook, maar dat IK bezorgd ben. Jammer dan voor hen, maar daar moeten ze het mee doen en daar mogen ze wat mij betreft ook goed rekening mee leren houden. (en wat sommige dingen betreft mogen ze proberen mijn bezorgdheid weg te nemen, bij andere zaken werkt dat nog niet)
En bij klasgenoten etc maak ik soms ook wel dingen mee waarbij mijn wenkbrauwen omhoog gaan, ik vind sommige ouders behoorlijk (over) bezorgd. Maar dat mogen ze natuurlijk helemaal zelf weten. Gelukkig.

ayla

ayla

07-03-2012 om 09:55

Billie

Ik heb zeker respect voor mijn man zijn bezorgdheid, volgens mij heb ik dat wel eerder aangegeven. Het is misschien ook wel goed 1 wat bezorgdere ouder en 1 wat makkelijkere ouder te hebben , dat houdt het evenwicht erin. Op dit moment is ook de regel, man vindt het niet prettig dus gebeurt het niet.
Het is echter wel zo dat ik meer doe met de kinderen, heb bewust afgelopen maanden veel met dochter gefietst en geoefend. Ik zie dus beter wat ze kan.
Het is voor man vooral een controle ding denk ik, ze gaat naar het winkeltje, oke wat gaat ze daar doen, wie komt ze tegen, wat doet ze met haar geld, komt ze meteen baar huis. Terwijl school, wat van hem wel zou mogen, heen fietsen is en dan is ze daar bij andere volwassenen. Daar zit voor hem het nuanceverschil. Het is even ver, precies dezelfde route, maar toch mag het ene wel en het andere niet.

Ik ga maar voor de tussenoplossibg denk ik en laat hem eens een paar keer achter haar aan fietsen of lopen, misschien geeft hem dat wat zelfvertrouwen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ayla

ayla

07-03-2012 om 09:59

En over twee jaar

Daar zijn we het wel redelijk over eens. We zien haar beide niet met tien 5 km of verder fietsen, dochter ziet dat volgens mij ook niet helemaal zitten. Dat wordt dan waarschijnlijk een bus of treinabonnement, afhankelijk van de school waar ze naar toe zal gaan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Uitgaan van je kind

Wij hebben drie kinderen, alle drie verschillend. Twee van onze dochters hebben klas(sen) overgeslagen. Dat waren geen makkelijke keuzes, maar wij hebben ons voorgehouden dat we beslissingen nemen die nu goed zijn voor onze kinderen. Daar hebben wij het samen over, en vervolgens trekken we een lijn richting de kinderen. Dat is bij het overslaan van klassen, bij het al dan niet zelf naar winkels gaan, de hoogte van zakgeld.Per kind, per situatie proberen we te doen wat goed is voor het kind. Natuurlijk voelen kinderen haarfijn aan welke ouder water bij de wijn gedaan heeft. En proberen ze af en toe het onderste uit de kan te halen. Maar daar leven we mee, en de beslissing verandert over het algemeen niet door gezeur (of gesmeek).

Dat je dochter nu nog niet naar de buurtsuper mag of kan fietsen, zegt niets over de situatie over twee jaar. Wie wet wat er dan allemaal veranderd en gegroeid is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.