hilse
28-08-2013 om 15:03
Boekenalternatief harry potter
Hoi allemaal,
Zoon van 8 wil graag de Harry Potterboeken lezen. Nu lijken me deel 1 en misschien ook 2 nog niet zo eng, maar naarmate je verder komt worden de boeken toch wel heel erg spannend. Hem een beetje kennende, gevoelig voor nachtmerries en er volledig op in gaan, lijkt me dat nog niet zo verstandig.
Kennen jullie boeken met soortgelijke thematiek maar dan dus minder spannend en meer geschikt voor kinderen van 8?
Hilse

Jessica O
28-08-2013 om 20:47
Mijn zoon
Vond de boeken van Torak en wolf toen heel lek. Harry Potter hebben we toen voorgelezen, tot deel 5, toen was dat klaar.

pina
29-08-2013 om 10:50
Grijze jager
Mijn zoon van 9 leest op dit moment de Grijze Jager serie. Dat zijn erg leuke en spannende boeken, maar niet te eng.
Groet,
Pina

bertje1
12-09-2013 om 17:31
grijze jager
hm. ik vind grijze jager nog best 'eng', vooral deel 4 (toevallig aan het lezen) waar de lijken in de kooien hangen... moh.

caro
18-09-2013 om 09:02
Toch proberen?
Mijn zoon van 7 is inmiddels in het laatste deel van Harry Potter bezig em hij vindt het geweldig. Het eind van boek 4 is het eerste echt enge stuk, waarin iemand dood gaat en er hevig wordt gestreden. Mijn zoon had daar niet veel last van, terwijl hij de film van de smurfen echt heel eng vond
Mijn idee is dat een boek je eigen fantasie aanspreekt, terwijl een film de fantasie van de regisseur laat zien. Daarom is een boek minder snel eng dan een film. Mijn zoontje mag de films kijken t/m boek drie.
Mijn punt: misschien moet je hem toestaan boek 1 te lezen en gewoon kijken hoe dat gaat. Ze kunnen vaak meer aan dan je denkt.

Sofi
18-09-2013 om 09:13
narnia
Misschien zijn de boeken van narnia wat? Is eigenlijk vanaf 9 jaar, maar als kinderen er aan toe zijn kunnen ze het prima lezen.

Sofi
18-09-2013 om 09:18
Wat mijn kinderen trouwens geweldig vinden zijn boeken uit de serie jeugdthriller.nl
Maar dat is waarschijnlijk niet helemaal wat je bedoelt.

*bella*
19-09-2013 om 10:54
voorlezen
Met hp ben ik begonnen met voorlezen (al vroeg) om toch te kunnen doseren en in de gaten houden enz. Het ging heel goed. Ik denk dat dit soort verhalen juist heel goed kunnen zijn om angsten te leren hanteren. (en dan bedoel ik niet angsten die voortkomen door dit soort verhalen maar angsten die kind toch al heeft) Maar goed met voorlezen kun je zelf goed een inschatting maken, zn relativeren, uitleggen, zelfs afzwakken. Voorlezen gaat ook langsamer dus bij twijfel kun je het daarmee uitspreiden, je kind wordt snel groter. (was heel lang het moment vd dag, als ik voorlas uit hp)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.