boksbal
16-10-2012 om 14:32
Boze 9-jarige
Hai hai,
Mijn nick zegt het al: ik voel me de laatste tijd vaak een boksbal voor de bozigheden van mijn 9-jarige jongen. Hij gaat snel vloeken of schelden, dingen als: stomme idioot, ik haat je - dat werk. Vooral als ik met hem mee naar school ga en in de klas ben, lijkt het wel alsof alles wat ik zeg verkeerd valt.
Het irriteert me behoorlijk en ik weet ook totaal niet hoe ik ermee om moet gaan. Naar zijn kamer sturen werkt soms, maar soms weigert hij gewoon. Wie heeft tips?
Mijn oudste (nu 13) heeft dit nooit gehad, of ik ben het inmiddels vergeten.
Graag tips!

100%mama
16-10-2012 om 15:17
Is er meer
Is er misschien meer aan de hand komt direct in mij op...hier een 8 jarige die vorig jaar ook heel boos was, dwars en gewoon niet leuk. Later is gebleken dat hij door 1 jongetje heel erg gepest werd...Kortom, lukt het je ergens een gesprekje met hem aan te gaan?

Pham
16-10-2012 om 16:06
Wat er in mij opkomt
is waarom ga je mee de klas in? Gaan er meer ouders mee de klas in? misschien wil je zoon "groot" zijn en vind hij het vervelend nog door zijn moeder naar binnen gebracht te worden?
Hebben jullie al herfstvakantie of volgende week pas? moeheid doet ook een hoop.
Pham

wil40
16-10-2012 om 20:17
Afreageren
Ik herken het ook wel van mijn zoon. Soms om een onbenulligheid boos worden en ook qua woorden flink uit zijn slof schieten. Het is afreageren van iets wat hem dwars zit. Mama uitschelden is veiliger dan de leerkracht uitschelden of de trainer van je sport een idioot noemen. Ik gaf altijd duidelijk aan dat ik deze woorden niet wilde horen en stuurde hem inderdaad even naar zijn kamer om af te koelen. Later volgde een gesprek.
Soms was er ruzie met een vriendje of hij was gepest. Of hij vond dat hij op school onredelijk was behandeld door de leerkracht. Vaak was (en is) er iets wat hij niet wist op te lossen en waar we samen wel uitkwamen.
Gelukkig wordt dit boze gedrag stukken minder in de loop der jaren. Het is nu een puber en het uit zich nu vaker in stil gedrag of terugtrekken in een game spel of naar zijn kamer. Gelukkig kunnen we nog steeds goed samen praten. Zijn er nog steeds momenten waarop hij me vertelt wat hem dwars zit. Ik vind dat erg belangrijk, ik begrijp waar de boze buien soms vandaan komen en laat hem met rust.
In de pubertijd gaan ze ook meer gevoelens delen met leeftijdgenoten, dat is ook nog zo lastig als je 9 bent. Dus wees maar blij dat hij zich afreageert op jou, hij voelt zich bij jou veilig, mama houdt toch wel van hem.

Temet
16-10-2012 om 23:21
Dat vroeg ik me ook af
Wat Pham zich afvroeg, vroeg ik me ook al af. Waarom ga je nog mee de klas in, is daar een speciale reden voor? Als hij er zo vervelend op reageert zou ik daar gewoon mee ophouden. Nog helemaal los van de vraag of hij echt een hekel heeft aan het feit dat jij meegaat, of dat hij toevallig juist dan op zijn vervelendst is - misschien heeft hij wel een ochtendhumeur, zou ook kunnen - maar als dat een moment is waarop jullie de meeste aanvaringen hebben zou ik dat gewoon schrappen. Nodig lijkt het me niet, bij een jongen van 9.
Groeten
Temet

judiths mama
17-10-2012 om 20:31
Mijn dochter van 9
kan ook zo lekker nukkig op mij reageren. Soms vooral als we bij mijn ouders zijn, bijv. Net of er dan iets gebeurt tussen ons, waardoor ik (in haar ogen) de verkeerde dingen zeg en zij er dan heel brutaal of boos op reageert.
Ik heb op een ander moment gezegd dat ik het niet leuk vind als ze zo tegen me praat. Dat hielp. Het gaat nu alweer een tijdje goed.

boksbal
17-10-2012 om 20:46
De klas in
Hai hai,
Ik ga mee de klas in juist omdat hij dat heel graag wil!
BB

wil40
17-10-2012 om 22:15
Gaat het toch alleen om school?
Naar zijn kamer sturen lukt dan niet. Ik haalde meer problemen uit je eerste posting dan die er zijn blijkbaar. Inderdaad makkelijk probleem, ik zou het net zo doen als P. en nog iets minder vriendelijk. "Je kunt je normaal gedragen, geen geschreeuw of gescheld anders loop ik direct de klas uit." Moet je dat natuurlijk wel doen als hij weer begint met etteren. En dan voorlopig niet meer mee de klas in.

boksbal
19-10-2012 om 18:57
Nee
Waar lezen jullie dat het probleem alleen school is? En het is bij ons op school normaal dat ouders meegaan de klas in. De helft vd ouders gaat mee ongeveer. Mijn zoon wil juist dat ik meega...

Tango
19-10-2012 om 22:58
Maar
Je schrijft wel dat het op de momenten dat je mee de klas in gaat het ergst is. Dan zou ik dat toch bij hem ter sprake brengen: jij wil dat ik mee de klas in ga, maar als ik dat dan doe, doe je zo vervelend/raar tegen me, op die manier wil ik niet met je mee de klas in.
En verder denk ik, zowieso op een moment dat hij niet boos is met hem in gesprek gaan over zijn gedrag. Hoe komt het dat hij zo boos wordt soms, zit hij ergens mee?