Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Budget kinderfeestje

Hoeveel geven jullie uit aan een kinderfeestje? Ik merk dat bij mijn zoontje dure activiteiten worden gedaan van zo'n 20 euro per kind. Wij vieren feestjes meestal thuis omdat we maar 1 auto hebben en zijn daardoor een stuk goedkoper uit. Vraag me of het elders ook zo gebruikelijk om.zoveel geld uit te geven.


Hier zat ik in de basisschooltijd van de kinderen best krap bij kas, maar feestjes thuis zijn aan mij gewoon niet besteed. De feestjes buitenshuis vond ik best duur, maar dat was geen kwestie van tegen andere ouders opbieden of groepsdruk. Ik vond het vooral belangrijk dat mijn kind het leuk vond. En mijn kinderen vonden feestjes bij anderen thuis ook gewoon prima, maar ik zag dat dus niet zitten.

Wat ik lastig vond, was dat ik geen auto tot mijn beschikking had. We woonden in een nieuwbouwwijk en zeker de eerste jaren zat hier niets. Na een paar jaar hebben we eens lopend een kinderfeestje kunnen houden, maar vaak waren we afhankelijk van het openbaar vervoer. Dan heb je al meteen de nodige koste, maar ook in je keuze ben je dan wat beperkter, het moet immers wel te doen zijn.

Het feestje dat het duurst leek, was misschien in werkelijkheid nog wel het goedkoopst: ik had met een prijsvraag 8 kaartjes voor de musical Assepoester in het Efteling theater gewonnen. Leek me leuk om die kaartjes voor het kinderfeestje te gebruiken. Efteling gemaild en voorgelegd. Uiteindelijk kregen we een aparte ruimte in het restaurant daar. Efteling bood een taart aan en alle kinderen kregen een goodybag. Ik had 2 moeder gevraagd voor het rijden en die konden dus ook mee en op de terugweg nog een stop gemaakt bij de M. Die happy meals waren uiteindelijk mijn enige kosten.

Verder van alles en nog wat, zoals bowlen, midgetgolf en zwemmen. Vond ik toen vaak best duur, zeker met het vervoer erbij. 

Duurste feestje was pas recent toen jongste 16 werd. Zij had op de basisschool nog nooit een eigen feestje gehad. Zoals gezegd zaten wij krap bij kas in die tijd en zij had niet veel vriendinnen. Werd ook nooit ergens uitgenodigd en wist daardoor ook nooit wie ze voor een eventueel feestje kon vragen. Op de middelbare school had ze genoeg vriendinnen, maar vielen er al een paar jaar weg door Corona. Bovendien doen ze hier in ieder geval niet veel aan verjaardagen op het vo. Juist omdat ze nu wel veel vriendinnen heeft, mocht ze voor haar 16e een zaaltje huren met catering. Beetje inhalen van de basisschool.

Maar groepsdruk is het hier dus met de keuze van de feestjes nooit geweest. Dat voelde ik meer bij het geven van geld/cadeaus op die feestjes. Hier was het standaard dat iedereen een tientje gaf. In de periode net voor de zomervakantie waren er altijd flink wat feestjes en dan vond ik dat wel lastig. Ik wilde niet minder geven dan de rest, maar het was dan wel even echt duur in die tijd.

Groepsdruk klinkt zo negatief, maar we doen allemaal wel mee met de groep natuurlijk. Nee, natuurlijk niet letterlijk allemaal maar het gros wel. ‘Vroeger’ werden feestjes echt wel anders gevierd. 
Die ‘groepsdruk’ komt ook vanuit de kinderen. Die gewoon een grote stem hebben in hun eigen feestjes tegenwoordig en weten wat ‘in’ is en wat zeker niet. 
Ik vond de feestjes zelf trouwens altijd wel heel leuk en heb in diverse feestjes (niet in alle) best veel moeite gestoken. 

Pinokkio schreef op 17-12-2022 om 00:56:

Groepsdruk klinkt zo negatief, maar we doen allemaal wel mee met de groep natuurlijk. Nee, natuurlijk niet letterlijk allemaal maar het gros wel. ‘Vroeger’ werden feestjes echt wel anders gevierd.
Die ‘groepsdruk’ komt ook vanuit de kinderen. Die gewoon een grote stem hebben in hun eigen feestjes tegenwoordig en weten wat ‘in’ is en wat zeker niet.
Ik vond de feestjes zelf trouwens altijd wel heel leuk en heb in diverse feestjes (niet in alle) best veel moeite gestoken.

Wat werd er vroeger anders gevierd dan? Ik herken dat zelf niet. Mijn kinderfeestjes vroeger in de jaren 80 waren niet echt anders dan de feestjes nu; bowlen, zwemmen, midgetgolf, schaatsen,  bioscoop, mac D, tasje mee naar huis etc. Alleen een binnenspeeltuin kende wij niet echt.

Je ziet die groepsdruk wel terug in "goodiebags" die na een feestje werden meegegeven daar had ik nog nooit van gehoord tot mijn zoon in groep 2 zijn eerste feestje gaf en dat bij de prijs van de binnenspeeltuin in zat.

Mijn zoon komt ook niet vaak op kinderfeestjes omdat hij niet veel vrienden heeft maar ook omdat de afgelopen jaren regelmatig kinderen geen feestje hebben gegeven door die irritante corona. Maar vorig jaar waren ze met het kinderfeestje al in de dierentuin geweest en kregen ze daarna nog een tas met snoep en een grote doos Lego mee, en toen stond ik echt te kijken van hoezo dat? 

Ik had dit jaar een tasje met 4 verpakte snoepjes en het glas waar ze uit hadden gedronken (glas kostte 1,49 en was een kerstglas) kinderen waren er lyrisch over. Maar toch is dat tasje een soort groepsdruk want ik wil niet dat zoon te horen krijgt "bij jou kregen we niets". En als ik dan terugdenk zal dat ook niet gebeuren aangezien de kinderen die zoon uitnodigt zo niet zijn maar toch he. Ik heb als kind eens een feestje gehad waarbij mijn moeder chips, patat en waterijsjes had geregeld en een meisje tegen mij zei "we kregen niets eens snoep en bijna geen chips" en dan voel je je als kind lullig. 

Decembermamma schreef op 17-12-2022 om 08:15:

Je ziet die groepsdruk wel terug in "goodiebags" die na een feestje werden meegegeven daar had ik nog nooit van gehoord tot mijn zoon in groep 2 zijn eerste feestje gaf en dat bij de prijs van de binnenspeeltuin in zat.

Mijn zoon komt ook niet vaak op kinderfeestjes omdat hij niet veel vrienden heeft maar ook omdat de afgelopen jaren regelmatig kinderen geen feestje hebben gegeven door die irritante corona. Maar vorig jaar waren ze met het kinderfeestje al in de dierentuin geweest en kregen ze daarna nog een tas met snoep en een grote doos Lego mee, en toen stond ik echt te kijken van hoezo dat?

Ik had dit jaar een tasje met 4 verpakte snoepjes en het glas waar ze uit hadden gedronken (glas kostte 1,49 en was een kerstglas) kinderen waren er lyrisch over. Maar toch is dat tasje een soort groepsdruk want ik wil niet dat zoon te horen krijgt "bij jou kregen we niets". En als ik dan terugdenk zal dat ook niet gebeuren aangezien de kinderen die zoon uitnodigt zo niet zijn maar toch he. Ik heb als kind eens een feestje gehad waarbij mijn moeder chips, patat en waterijsjes had geregeld en een meisje tegen mij zei "we kregen niets eens snoep en bijna geen chips" en dan voel je je als kind lullig.

Ontevreden kindjes heb je er helaas weleens tussen zitten. Ik gaf vroeger eens een schaatsfeestje waarbij een vriendinnetje dat maar stom vond en met een boze kop aan de kant bleef zitten. Tja...

Doos lego is wel een fors cadeau voor een goodiebag...

Ik had altijd mooie goodiebags toen ik kind was maar dat kwam omdat mijn oom vertegenwoordiger van een snoepmerk was.

Decembermamma schreef op 17-12-2022 om 08:15:

Je ziet die groepsdruk wel terug in "goodiebags" die na een feestje werden meegegeven daar had ik nog nooit van gehoord tot mijn zoon in groep 2 zijn eerste feestje gaf en dat bij de prijs van de binnenspeeltuin in zat.

Mijn zoon komt ook niet vaak op kinderfeestjes omdat hij niet veel vrienden heeft maar ook omdat de afgelopen jaren regelmatig kinderen geen feestje hebben gegeven door die irritante corona. Maar vorig jaar waren ze met het kinderfeestje al in de dierentuin geweest en kregen ze daarna nog een tas met snoep en een grote doos Lego mee, en toen stond ik echt te kijken van hoezo dat?

Ik had dit jaar een tasje met 4 verpakte snoepjes en het glas waar ze uit hadden gedronken (glas kostte 1,49 en was een kerstglas) kinderen waren er lyrisch over. Maar toch is dat tasje een soort groepsdruk want ik wil niet dat zoon te horen krijgt "bij jou kregen we niets". En als ik dan terugdenk zal dat ook niet gebeuren aangezien de kinderen die zoon uitnodigt zo niet zijn maar toch he. Ik heb als kind eens een feestje gehad waarbij mijn moeder chips, patat en waterijsjes had geregeld en een meisje tegen mij zei "we kregen niets eens snoep en bijna geen chips" en dan voel je je als kind lullig.

Ik stam uit 1966, wij gaven toen al zakjes mee met iets lekkers; niet als verplichting, maar omdat je zei dat je er nog nooit van had gehoord.🙂

Ik heb net gekeken naar feestje dat zoon wil geven. Is toch wel 16,95 of 19,95 per kind met frietjes erbij. Maarja dat ben je bij Monkeytown met eten erbij ook al kwijt. 

Verschil tussen entree prijs en kinderartangement is 6 euro maar dan hebben ze wel ook friet met snacks, jumpsokken, ranja en chips erbij. 

mijn oudste krijgt bij sommige feestjes iets mee voor thuis, meestal een soort snoepzakje. Bij andere kindjes krijgt hij niets mee. Hier doet echt iedereen dat op zijn eigen manier.  Mijn kind komt al jaren bij dezelfde kinderen op feestjes en het is altijd bij dezelfde dat hij iets meekrijgt. Die andere ouders hebben zich daar geen van allen door laten beïnvloeden. 
Zelf ook nog niet aan meegaan, al krijgen de kinderen komend jaar wel een snoepzakje mee, maar dat hoort toevallig bij het arrangement van de activiteit. 

Vroeger kreeg ik ook een snoep zakje mee. Mijn kinderen nu nog steeds vaak bij een feestje. Ik heb het de laatste keer niet gedaan. Kreeg ik niks op te horen.
En met traktaties doen mijn kinderen nog gewoon een chips zakje. Geen mooie knutsel. Heb daar ook nog nooit commentaar op gehad. 
Zelf ervaar ik die groepsdruk dus niet zo.
Heb overigens ook niks tegen ouders die dat allemaal wel doen.

Max88 schreef op 17-12-2022 om 09:06:

[..]

Ik stam uit 1966, wij gaven toen al zakjes mee met iets lekkers; niet als verplichting, maar omdat je zei dat je er nog nooit van had gehoord.🙂

Ja ik denk dat dat soort dingen echt regio gebonden was ik kreeg als kind nooit een goodiebag mee. En ik kom uit 78

Max88 schreef op 17-12-2022 om 09:06:

[..]

Ik stam uit 1966, wij gaven toen al zakjes mee met iets lekkers; niet als verplichting, maar omdat je zei dat je er nog nooit van had gehoord.🙂

Ja ik denk dat dat soort dingen echt regio gebonden was ik kreeg als kind nooit een goodiebag mee. En ik kom uit 78

PhilDunphy schreef op 17-12-2022 om 09:31:

Vroeger kreeg ik ook een snoep zakje mee. Mijn kinderen nu nog steeds vaak bij een feestje. Ik heb het de laatste keer niet gedaan. Kreeg ik niks op te horen.
En met traktaties doen mijn kinderen nog gewoon een chips zakje. Geen mooie knutsel. Heb daar ook nog nooit commentaar op gehad.
Zelf ervaar ik die groepsdruk dus niet zo.
Heb overigens ook niks tegen ouders die dat allemaal wel doen.

Ja zoon is nou weer net het kind dat niet van de standaard dingen houd. Chips, patat, pannekoeken enzo maak je hem niet blij mee. Dus voor traktaties vaak iets anders dan het standaard zakje chips.

Gingergirl schreef op 17-12-2022 om 08:14:

[..]

Wat werd er vroeger anders gevierd dan? Ik herken dat zelf niet. Mijn kinderfeestjes vroeger in de jaren 80 waren niet echt anders dan de feestjes nu; bowlen, zwemmen, midgetgolf, schaatsen, bioscoop, mac D, tasje mee naar huis etc. Alleen een binnenspeeltuin kende wij niet echt.

Ik heb een heel ander beeld. Andere tijd misschien (jaren 70) en andere plaats. Feestjes waren zeer basic, vziw altijd thuis en we werden zeker niet uitgebreid geëntertaind. 
We zijn toch zeker sterk kindgerichter geworden en een superfeest hoort daarbij. 

In mijn kindertijd (eind jaren 80/begin jaren 90) waren kinderfeestjes de eerste jaren meestal thuis, later wel dingen als zwembad of bios of zo. En meestal ook een snoepzakje mee aan het einde. Doen hier nog steeds wel veel kinderen, maar persoonlijk vind ik het echt onzin omdat ze op het feestje al genoeg lekkers krijgen en iets leuks gaan doen. Over het algemeen komen kinderen wat betreft snoep echt niks tekort. Heb er nog nooit commentaar op gehad. Dozen lego meegeven vind ik echt wel over the top, nog nooit meegemaakt, denk ook echt dat dat een uitzondering is. Dat loopt qua kosten ook al gauw uit de hand.

Pinokkio schreef op 17-12-2022 om 12:15:

[..]

Ik heb een heel ander beeld. Andere tijd misschien (jaren 70) en andere plaats. Feestjes waren zeer basic, vziw altijd thuis en we werden zeker niet uitgebreid geëntertaind.
We zijn toch zeker sterk kindgerichter geworden en een superfeest hoort daarbij.

Bij ons was het altijd thuis, en mijn moeder was de enige die lol had met het feestje ik niet in ieder geval, stond ons uit te lachen hoe we aan het Spijkerpoepen en aardappelracen waren en prachtig dat ze het vond. 

Klasgenootjes gingen vaak zwemmen, bios en ik hoorde inderdaad op een gegeven moment ook over de McDonalds feestjes. In groep 8 gingen we bowlen met mijn feeste mijn moeder zat inmiddels op de gesloten afdeling opgenomen.

Bij ons waren de feestje eind 80 / begin 90 ook meestal buiten de deur. Zwemmen, bowlen, kaasboerderij. En een zakje snoep als je naar huis ging. Heb nou niet het idee dat het anders is ten opzichte van m'n eigen jeugd. Nou ja, één ding is wel veranderd. Wij werden nog met het hele stel in één auto vervoerd, met z'n allen in de kofferbak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.