Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Buikpijn (8jr) - ondanks soepele ontlasting toch obstipatie?

Sinds lange tijd kom ik weer hier, omdat ik het even niet meer weet met mijn zoontje van 8, die buikpijnklachten heeft. In het archief kwam ik al veel moeders/vaders tegen die kinderen met dezelfde klachten hebben en hadden.

Even een korte omschrijving: Mijn zoon heeft normaliter een stoelgang van 2 a 3 keer in de week. Vorig jaar in de winter is hij erg geopstipeerd geweest (poepte een week niet) en heeft daarvoor Movicolon gehad.

Nu sinds een week of 3-4 heeft hij regelmatig -kramperige- buikpijn. Soms 's morgens al, soms direct na het eten of sporten. Meestal is het met een warme kruik vrij gauw over, maar ik heb hem al een paar halve dagen thuis gehad. Het is geen flitsende leerling, dus ik vrees dat hij dit weer moet inlopen.

Na bezoek aan de huisarts werd een luie darm (obstipatie) geconstateerd. Hij wijst nl. rond zijn navel. Echter na een week Movicolon (1 zakje per dag) wordt de buikpijn vooral bij het poepen juist heviger. Dit staat overigens ook bij de bijwerkingen, het uitzetten vd darm kan weer buikpijn geven. (Nou ja!) Ik dus acuut gestopt met de Movicolon -ook omdat er geen harde ontlasting te zien is- en begonnen met uitgeperst sinaasappelsap, kiwi, volkorenbrood etc.

Nu poept hij inmiddels bijna dagelijks, met een dag ertussen soms. Maar het gekke is dat hij toch nog klaagt over buikpijn. Ik hou al 3 weken zijn poep en buikpijn bij op de kalender en wat me opvalt is dat er een patroon in zit: Maandag poepen, dinsdag bijv. niet niks aan de hand, woensdag wel weer poepen, donderdag buikpijn en aan het eind vd dag poepen. Overigens zijn is hij op de dagen zonder buikpijn een opgewekt en vrolijk kind! Je hoopt dan dat dit een week aanhoudt, maar helaas.
Ook kampt hij met een nauwe voorhuid en plast ineens verschrikkelijk vaak. (plas is al 3 x gecontroleerd: schoon) Komt het dan toch door de constipatie, de druk op zijn blaas, of een geirriteerde piemel? Dochter had poepangst en kreeg ook pijn bij het plassen (zonder blaasontsteking) door de poep vasthouden.

Voordat ik hem de medische molen in laat gaan (morgen maar weer naar de huisarts) vraag ik me af of er misschien ondanks de regelmatige stoelgang (voor zijn doen dan he?) er toch nog ergens een 'klont' kan zitten.

Hij heeft echt pijn, zonder twijfel, of 'een raar gevoel in zijn buik'. Ook zegt hij dat de buikpijn geen buikpijn is die bij een poepgevoel hoort. (het valt voor een kind niet mee het te omschrijven)

Verder (zegt de amateur psycholoog spelen er wat dingetjes op school. Er is een inval juf bij gekomen, die ligt geloof ik niet zo lekker bij hem. (de 'eigen juf vindt hij ook erg streng) Hij loopt op zijn tenen met rekenen en heeft moeite met zich verweren tegen de opmerkingen van de vlottere boys. "Zo, jij kan echt niet voetballen. " En nu dus: "Jij bent wel vaak ziek..." Grrrr!

Tot overmaat van ramp is hij weer gaan stotteren! (is ie al 2 jaar vanaf) We denken nu dat het een en ander de buikpijn zeker in de hand werkt. En het doet me verdriet dat hij nu zoveel te verwerken heeft. Wat was er eerder, de kip of het ei....?

PS: Ik heb zijn poep ook al zitten uitpluizen op wormpjes, maar volgens mij zit er niks...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joep

joep

07-04-2011 om 20:02

Wat dingen

Ten eerste: er heerst een soort virus op dit moment waarbij behoorlijk schrijnende buikpijn voorkomt, ik voel het zelf tussen navel en middenrif. Ik heb het zelf al > 2 weken en mijn kinderen ook. Dat zou dus ook gewoon kunnen.

Ten tweede zijn buikpijnklachten vaak gerelateerd aan spanningen en zeker in combinatie met spontaan weer gaan stotteren is toch wel een aanwijzing dat er (teveel) spanningen zijn.
Door spanning zijn de buikspieren en bekkenbodem te gespannen, waardoor de ontlasting te traag passeert en opdroogt. Zeker als wer al wat aanleg voor is.
Wat betreft fysiek zou je bv haptonomie kunnen overwegen, daar leer je "voelen" en als je je lijf beter voelt, kun je het ook makkelijker ontspannen, vooral in de buikstreek.
Ook heb ik meer dan eens positieve verhalen gehoord over hypnotherapie, hoewel ik niet goed weet hoe dit werkt.
Daarnaast lijkt het me toch wel een logisch stap, gezien het stotter probleem om eens met je huisarts te kijken hoe je hem wat beter in zijn vel krijgt, psycholoog, speltherapie, assertiviteitstraining of wat dan ook.
Verder ziet poep er in het gunstigste geval uit als klei. Je kan wel regelmatig poepen, maar soms is het dan nog te hard. Behalve extra vezels zou je eens een week kunnen kijken wat er gebeurt als je hem "suikervrij" houd, omdat dat veel water onttrekt.

auw

auw

07-04-2011 om 20:17

Hier

Onze zoon is lange tijd (9 maanden) ziek geweest door buikpijn. Het begon met obstipatie. Hij poepte wel elke dag, en het was niet eens heel droog, maar het was te weinig. Dus kreeg hij toch een poepophoping in zijn darmen. Forlax hielp hierbij, maar toen kreeg hij daar weer buikpijn van.
Zoon is bij het AMC deelnemer geweest van de cursus Buikpijn de baas. http://www.amc.uva.nl/?pid=5088 Hij werd geselecteerd voor de psychologische aanpak en die werkte bij hem heel goed. We kregen een stappenplan, wat te doen als je buikpijn hebt. Dat heeft hij zelf bedacht met de psychologe. Verder leerde hij ontspanningsoefeningen, visualisaties en de body-scan.
Wat ook hielp was het besef dat het wel vervelend is, om buikpijn te hebben, maar geen ramp. Het wordt wel weer beter, het gaat wel weer over. Helpende gedachten dus.
De brochure buikpijn bij kinderen bood mij veel goede informatie. http://www.mlds.nl/brochures/

Guinevere

Guinevere

07-04-2011 om 21:20

Mmm

Mmmm, ik heb het idee dat je wat snel gestopt bent met die Movicolon. Je weet niet zeker dat die de buikpijn veroorzaakte, dat kan ook door nog vastzittende poep komen. En in ik geval vind ik volledig stoppen vrij radicaal. Hier hebben we Forlax in huis, wij geven dit dagelijks. In het begin gaven we een half zakje, omdat we ook het idee hadden dat zoon er wat krampen van kreeg. Inmiddels is hij eraan gewend en is dat gevoel over. Als hij nu buikpijn heeft, is dat een signaal dat hij op korte termijn een uitgebreide zitting op de wc moet houden.
En dat plassen houdt volgens mij verband met die verstopping, ja. De manieren die je nu gebruikt (sap, vezelrijk brood) zijn op zich niet slecht maar voor een kind dat hier chronisch gevoelig voor is m.i. niet afdoende. En met het persen van een sinasappel raak je trouwens het grootste deel van de vezels kwijt, geef dan liever de hele sinasappel. Wil je het toch liever met de voeding blijven proberen, voeg er dan iig olie of ander vet aan toe. En geeft het geen verbetering, vraag dan toch weer om Movicolon of Forlax. Hiermee aanmodderen kan aanleiding zijn tot verstoord toiletgedrag en zelfs ingewandschade.

ayla

ayla

08-04-2011 om 07:57

Hier

Ayladochter (6 jr) is een chronische buikpijnpatiƫnt. Bij haar waren/ zijn er meerdere redenen voor. Ze heeft 2 voedselintoleranties. Hier kwamen we nu bijna 2 jaar geleden achter na heel lang dokteren. Ze ziet er verder namelijk uit als een blakende Nederlandse meid en niet als een typisch coeliakie gevalletje. Haar klachten waren voornamelijk buikpijn, hoofdpijn en obstipatie. Toen we eenmaal met de dieten begonnen waren bleef de buikpijn bestaan. Ze heeft toen nog tot afgelopen najaar movicolon gekregen. Ze heeft dus meer dan 2 jaar laxeermiddelen gehad. Afgelopen herfst zijn we daar gelukkig mee kunnen stoppen maar afhankelijk van haar gemoedsrust heeft ze toch nog regelmatig buikpijn. Mindere periode op school, buikpijn en ook vaak weer obstipatie. Bij haar komt vaak ook de buikpijn opzetten tijdens of vlak na het eten. Volgens de ka werken de darmen dan meer wat pijn veroorzaakt als je geobstipeerd bent. Tja en sporten als je darmen helemaal vol zitten kan ook niet fijn zijn. Volgens onze arts is het ideaal als ze minstens 1 keer per dag ontlasting heeft die er niet uitziet als een worst. Ze moet ook altijd cijfers geven aan de ontlasting.
Mijn advies zou zijn, geef hem weer medicijnen en dan echt voor langere tijd, ga kijken wat een reden zou kunnen zijn voor de obstipatie, laat hem onderzoeken op voedselintoleranties. Laat de ontlasting onderzoeken op parasieten. Als hier niets uitkomt dan heb je de meest voorkomende oorzaken gehad.
Er zijn kinderen die nou eenmaal obstipatie hebben en buikpijngevoelig zijn maar ik zou wel de rest willen uitsluiten.

Fransien

Fransien

08-04-2011 om 08:29

Parasieten

Wormpjes zijn niet de enige parasieten die bestaan, er zijn ook eencelligen die flink last kunnen veroorzaken. De arts kan een tft test laten doen, dat is niet belastend voor je kind (jij moet wat poep in een buisje scheppen en naar het lab opsturen) en kan dat in ieder geval wel uitsluiten.
Psychische buikpijn kan ook, maar sluit wel eerst de lichamelijke uit.

Valkyre

Valkyre

08-04-2011 om 09:52

Water

Nog niet genoemd hier, maar wel belangrijk: extra water laten drinken, juist in combinatie met het eten van extra vezels. Ik zou de Movicolon inderdaad voor langere tijd gebruiken, want wat er nu nog aan resten in de darmen zit, moet er wel uit. Beginnen met een half zakje en langzaam opvoeren.

Ben je al bij de kinderarts geweest, of alleen bij de huisarts? Vraag anders een verwijzing. En vraag wat de huisarts/kinderarts van probiotica vindt (zakjes van de apotheek). Dat kan soms ook een soort grote schoonmaak-effect op de darmen hebben, maar dat zou ik bij kinderen niet zonder overleg met een arts doen. De darmfunctie kan er behoorlijk van verbeteren.

En kun je zijn schema aanpassen zodat er wat meer rust is om lekker thuis rond te hangen of buiten te spelen? Dat wil hier ook nog weleens helpen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.