Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Chagrijnige kleuter

hoi allemaal,

En goedemorgen, hoewel onze verse basisschoolkleuter echt heel humeurig is 's ochtends - er zijn gradaties maar we moeten echt op eieren lopen, alles op zijn manier doen, kleren soms in de houdgreep aanwurmen enz.

Zijn er nog meer van die zonnestraaltjes?
We staan vroeg genoeg op, tijd zat.. Is het nog het wennen aan een hele week school, of is het zijn karakter? Waarchijnlijk een mooie combi

Ik sta er versteld van hoe veel 2 jongens kunnen verschillen.. De oudste gaat huppelend naar school en regelt t allemaal zelf.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ochtendhumeur?

Misschien gewoon een klassiek ochtendhumeur? Misschien is zoon 2 eigenlijk een avondmens?

Ik ben hier het enige avondmens in huis - tot mijn verdriet - maar niet alle kinderen zijn van die matineuze tiepjes. Een klasgenootje van mijn zoon, normaal een gezellig en vrolijk joch, zie ik iedere ochtend met een chagrijnig gezicht naast zijn moeder de school binnensjokken. Geen ochtendmens, bevestigde zijn moeder ook desgevraagd.

Groeten,

Temet

Oh herkenbaar

Wij zeggen van onze dochter (4) wel eens dat ze 'met het verkeerde been uit de baarmoeder is getild' (ze is geboren via een keizersnee). Chagrijn is haar basishumeur, zeg maar. Ik hoop al ruim 4 jaar dat ze er ooit overheen zal groeien, maar langzamerhand begin ik mij er bij neer te leggen dat ze gewoon niet het gemakkelijkste en vrolijkste karakter heeft.
De ochtenden zijn sowieso altijd moeizaam (=understatement). Veel gedoe, veel gehuil, veel gemopper... Nooit wil ze uit bed komen als het moet, maar als ze uit kan slapen begint ze om half 7 al te roepen. Alles kost moeite en over alles heeft ze wat te mopperen. En hoewel het voor haar omgeving ook bepaald niet fijn is, vind ik het vooral voor haarzelf vaak zo naar. Tegen de tijd dat ze eindelijk op school is moet ik echt even bijkomen... Op school schijnt ze zich dan wel weer heel behoorlijk te kunnen gedragen om dan vanaf dat ze daar de deur uit komt weer terug te vallen in haar zeur/huil/mopper/boos buien. Wat dan voortduurt tot ze in bed ligt.
Natuurlijk heeft ze ook haar goede momenten hoor. En kan ze ook heel vrolijk en grappig zijn. Ik hoop maar (toch nog) dat die momenten wat meer toe zullen nemen.

anoniempje

anoniempje

28-02-2013 om 10:23

Boos

Mijn zoon is bijna zes en kijkt bijna altijd boos ook op school en ook veel gemopper op school!ik geniet echt vn de keren dat je hem kieteld of gek met hem doet dan ligt hij echt in een deuk!ik vraag ook vaak kan je ook lachen?zijn zusje is heel anders altijd lachen altijd vrolijk zelfs al heeft zij een rotnacht gehad ik krijg altijd een brede glimlach!ik vind het weleens naar dat zoonlief vaak boos kijkt en chagi is ik zou niet weten wat ik eraan kan veranderen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

28-02-2013 om 13:35

Herkenbaar

Hier een dochter van bijna 6 en als die niet uit zichzelf wakker wordt, is er vaak geen land mee te bezeilen. Helaas voor ons wordt ze meestal doordeweeks niet zelf wakker. wat ik doe is:
- accepteren dat het bij haar hoort blijkbaar (hoewel soms heel lastig)
- waar ik er aan denk, kleren voor de volgende dag klaarleggen, dat schept duidelijkheid en dus geen ruimte om te mopperen en te klagen
- wakker maken en dan even de gelegenheid geven wakker te maken.
- waarschuwen dat ik het licht ga aandoen (meestal wil ze dan zelf tellen, zodat ze nog even d'r aan kan wennen, helemaal prima dus)

En ondertussen toch regelmatig blijven zeggen dat ze er uit moet komen en zich moet gaan aankleden. Het gemopper probeer ik zoveel mogelijk te negeren, tenzij het echt te erg wordt.
zoon van 3 is over het algemeen wel heel vrolijk als hij wakker wordt, hoewel hij de laatste tijd toch ook niet zoveel zin heeft om uit bed te komen (en hij moet nu eenmaal mee in het ritme, kan niet langer blijven liggen).

Dus we doen het ermee, soms gaat het goed, soms is het bagger met veel geschreeuw en gedoe. Rustig blijven en duidelijk zijn helpt, maar ja, mijn geduld is niet altijd het sterkste punt op de vroege ochtend en van papa ook niet, dus we doen het er mee (zij net zo goed). eenmaal aangekleed en beneden is het wel ok, dan kwebbelt ze je kop eraf, maar het duurt dan wel lang voor ze beneden is.

Sneeuwitje

Vertigo

Vertigo

04-03-2013 om 17:31 Topicstarter

Fijn mensen

Wat herkenning. Inmiddels zat ik er nog ns over te denken en misschien ben ik in een valkuil gestapt: deze jongen was altijd 'de makkelijke', met de oudste hebben we veel spanning gehad, en klassiek verhaal, de 2e is een mak lammetje enz. Ik ben even vergeten dat ze dat niet blijven en hij heeft ook recht op zijn eigen chagrijn

Intussen zit ik met een keel vol adrenaline bij ze; bor t eerst de tuin in, levert weer allemaal explosies op tussen die 2, en ik hoopte dat ze van de zon gingen genieten.. Dan koken en in hemelsnaam maar een filmpje aan en als ze elkaar dan alsnog af gaan maken.. Komt het stoom uit mn oren! Ik ga maar even een boodschapje doen als man om uur of 19 thuiskomt %#£¥£^

Even terug in topic: we zijn strakker met het ochtendritueel, minder muitruimte enz. En 1 ouder aan de keukentafel, dat is rustiger. Hopen dat ze met de naderende lente wat energieker zijn. (Hoewel)

Valkyre

Valkyre

14-03-2013 om 05:32

Hoe vers?

Hoe vers is je kleuter precies, Vertigo? Hier duurde het wel een half jaar voor Spruitje weer lekker in zijn vel zat na de schoolstart. Verder hebben we tijdenlang eerst ontbeten ('s avonds al zoveel mogelijk het ontbijt klaargezet) en daarna pas aangekleed, tanden gepoetst en snoetje gewassen - hij werd gewoon wakker met hongerrr en dan is er geen land mee te bezeilen. Je zou zelfs kunnen proberen een boterham op bed te serveren om het chagrijn voor te zijn?

Inmiddels is Spruitje bijna zes jaar, en heel aardig opgedroogd. Hij kleedt zichzelf zonder morren aan, maarrrr wordt nog steeds pas echt gezellig als hij ontbeten heeft. (Zit in de familie, die labiele bloedsuikerspiegel..) My point is: het kan gewoon goedkomen hoor!

Valkyre

Vertigo

Vertigo

15-03-2013 om 15:26 Topicstarter

Valkyre

Toen ik dat postte, was hij inderdaad nog wel heel vers, nu gaat hij anderhalve maand, en t gaat al beter. S morgens moet ie echt even opstarten, liefst even douchen met een van ons. Dan broodje eten en dan door mij aangekleed.

S middags is hij ook ect moe, vooral dinsdag en donderdag middag als ie tot 15u op school is. En nu op vrijdag is ie de deur niet uit te branden, hoop gezeur om oudste op te halen, moest 18 kilo onwil heen en weer tillen %##^*
Helaas is hij geen exemplaar wat je even alleen thuislaat.

Naja, over een jaar is hij 5, dan gaat t vast weer beter

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.