Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
liora

liora

03-08-2013 om 18:22

Continu praten

Vic

Vic

05-08-2013 om 19:53

Nee

Ik vond de kleutertijd verschrikkelijk lastig, met het egocentrische gedrag en veel drama's, maar ik denk niet dat de kinderen dat expres deden. Natuurlijk vertonen ze wel irritant kliergedrag, maar dat is gewoon omdat ze kleuters zijn. Pubers zijn nog erger, en daarvan heb ik begrepen dat ze het ook niet expres doen. De verontwaardiging als iets niet mag (wat natuurlijk nergens op slaat) is in ieder geval niet gespeeld.

liora

liora

05-08-2013 om 20:54

Eens

Hij doet het niet met kwade opzet maar het is wel een manier om de aandacht te krijgen.

mix

mix

05-08-2013 om 22:26

Precies

niet om jou boos te krijgen, maar je aandacht te krijgen.
En dat kan weer langzaam omgedraaid worden. Leren dat positieve aandacht leuker is. Maar dat is een proces en komt vanzelf. En dan nog heb je kinderen die je de oren van de kop kletsen, maar ze gaan het vanzelf leren en school is daar heel geschikt voor. Heb je die uren tenminste rust (tenzij je een collega hebt die het nooit te boven is gekomen )

Idee

Ik heb het idee dat (kleine) kinderen daarmee structuur en inhoud geven aan gebeurtenissen. Je hoort ze soms opeens praten over de regels waar Beer zich aan moet houden bijv. Of wil je kleuter een gesprek met jou?

Praten wordt schrijven

Heel veel praten komt mij bekend voor. Maar wel van een aantal jaren geleden. De vraag "waarom" die maar niet ophield, het beginnen met "weet je.." en vervolgens in lange volzinnen aan mij vertellen welke gedachten er in het hoofd spelen. Boeiend maar vermoeiend.
Het eindeloze praten ging voorbij, het werd vervangen door een ongelofelijke leeshonger en bij jongste, nu 13, in een grote behoefte om te schrijven. Zijn eerste boek is klaar en aan deel twee wordt gewerkt. Hij helpt ook leeftijdgenoten met die willen schrijven. De fantasie is eindeloos...
Oudste (16)is stil geworden, maakt hooguit nog een gigantisch flauwe grap, waarna hij weer zwijgt. Jongste praat nog steeds graag, maar wat hij zegt is heel goed geformuleerd. Hij weet ook redelijk te luisteren intussen.
Liora, je hebt er nu niets aan maar misschien is het leuk om te weten dat je zoontje gewoon heel goed aan het oefenen is om later te schitteren met zijn talenkennis.

groet, Jutta

liora

liora

08-08-2013 om 14:59

Jutta

Dat geloof ik zeker want hij verzint echt uitgebreide verhalen met grappige details en allerlei karakters met namen!

Kiki

Kiki

09-08-2013 om 08:17

Mijn oudste praat ook volcontinu

en tegen iedereen. Hij is gezellig, hij is lief, beleefd, wijsneuzig, maar heel aanwezig met een heel harde stem. In zijn spel praat hij ook de hele tijd door of maakt andere geluiden.

Gelukkig leest hij ook veel en praat ook veel tegen anderen mensen en heb ik rustmomenten

Gisteren in de tram begint hij dan hele gesprekken tegen wat oudere dames die een dagje uit gingen, die me dan aan het einde van de tramrit vertellen dat het een heerlijk jochie is "maar je bent wel moe zeker als hij op bed ligt"
En ja, dat ben ik ook en ja, het is een heerlijk jochie.

Zijn juf is gek op hem, er wordt me door meerdere mensen op school verteld dat juf en oudste zo'n goede band hebben, maar ook zij moet hem voortdurend afremmen.

Ik ben hier de hele dag bezig met sssst, iets zachter praten, ik sta naast je. Nu mag broertje wat vertellen, nu praat ik even met pappa. Het zal hopelijk ooit wel aankomen en anders kan hij altijd nog politicus worden.

Hij gaat met zijn 5 jaar al hele discussies aan, hij kan ook behoorlijk brutaal zijn, omdat hij zich als een volwaardig gesprekspartner opstelt en het compleet onrechtvaardig vindt dat ik dingen wel mag zeggen/doen en hij niet. Hij praat je, als je niet oppast, zo onder de tafel.

Mijn nee is bij hem nooit nee en hij moet altijd het laatste woord hebben (dat is dubbel erfelijk belast waarschijnlijk) en ik word toch iedere keer discussies ingezogen met hem totdat ik uiteindelijk roep "omdat ik dat zeg!"

Zijn broertje is veel rustiger en gaat zijn gang wel. Maar als oudste uit logeren is of we doen iets alleen met de middelste komen zijn verhalen wel wat beter uit het verf als hij niet constant onderbroken wordt en hij ook echt de kans krijgt wat te vertellen.

Ik weet niet of het bij mijn oudste nou echt voorkomt uit aandachttrekkerij, niet bewust in ieder geval denk ik. Zijn hoofd draait gewoon de hele dag overuren en hij heeft ook gewoon veel te vertellen. Ik probeer er de voordelen maar van in te zien, hij komt er wel later.

liora

liora

09-08-2013 om 12:57

Nog even

Met de dominante aandachttrekkerij bedoelde ik niet de mooie verhalen die hij vertelt, of het gezellig kletsen. Maar wel het geluid maken als zijn broer iets wil zeggen of het echt rekken van een verhaal zodat broer of ik niks meer kunnen zeggen.
Zeker geen kwade opzet, wel onwenselijk gedrag en dat ben ik hem ook aan het afleren.

Liora

Berber.

Berber.

14-08-2013 om 10:40

Liora

Ik herken het wel, het is inderdaad soms manipuleren van de omstandigheden. Ik heb drie jongens die alledrie onafgebroken (willen) praten en die kunnen er ook prima voor zorgen dat een ander geen kans krijgt. Dat kan soms zelfs eindigen in fysiek geweld, dan moet ik ze uit elkaar trekken en blijkt dat ze slaande ruzie hebben omdat "ik ook eens wat wil zeggen". In de eindverslagen van school stond bij alledrie de opmerking dat ze verbaal erg sterk zijn. Ja, you tell me about it, hee. :-s

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.