Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Continurooster ervaringen: lunchpakketjes


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

23-06-2011 om 10:03

Vleeswaren en warme maaltijd

Hier gaan gewoon vleeswaren op brood hoor. Het is minder dan 4 uur uit de koelkast voor het gegeten wordt, als ik het meeneem naar m'n werk wel langer. Ik heb nog nooit gemerkt dat het vlees in die tijd bedorven was, ben er nooit ziek van geworden en m'n kind (en man) ook niet. Ik maak er me dus helemaal niet druk om.
Misschien dat je nog iets van sandwichspread ofzo op brood kunt doen?
En een warme maaltijd: ik ben blij dat ze dat niet doen. Ik vind een warme maaltijd per dag genoeg en dan zou het betekenen dat ik 's avonds nog alleen voor mezelf moet koken. Bovendien heb ik m'n twijfels over de kwaliteit en de afwisseling van het eten op scholen (en andere grote instellingen), terwijl ik het leuk vind om zelf vers en afwisselend te koken.
Daarnaast verwacht ik dat een warme maaltijd op school meer tijd kost, zodat ze uiteindelijk toch net zo laat uit zijn als met een gewoon rooster. De scholen in het buitenland waar een warme maaltijd geregeld wordt zijn volgens mij pas veel later klaar.

Rafelkap...

Ga maar gewoon proberen!

Ik geloof ook niet echt dat een boterham met ham acuut bederft binnen een paar uur, maar frisse net ontdooide boterhammen zijn gewoon veeel lekkerder dan ietwat kleffe op meer-dan-kamertemperatuur met bijna-gesmolten-hagelslag.

Bovendien is het heerlijk om 's morgens gewoon je broodbakje uit de vriezer te plukken. Scheelt weer 5 minuten.

Ingrid

Vleeswaren

Hmmm, ik heb ooit een een flinke hap genuttigd van een broodje leverkaas. Smaakte best raar, tot ik bedacht dat ik toch een broodje ham had gesmeerd voor het werk.
Broodje leverkaas was van een week eerder.
Slik....(niets aan overgehouden trouwens).

amk

amk

23-06-2011 om 11:09

Tijgeroog

Mijn dochter eet warm tussen de midag op de bso. Ze worden van school gehaald en aan het eind van de pauze weer terug gebracht. Ze spelen ook nog even buiten.

De maaltijden die zij krijgt zijn voor een kwartaal bepaald. En misschien eten ze 2x in een kwartaal hetzelfde. Lijkt mij variatie genoeg. De maaltijden worden vers bereid en niet opgewarmt of zo. Voordeel van die keuken is dat er ook leuke kookactiviteiten kunnen zijn bij de bso. (dochterlief kan inmiddels heel goed appeltaart maken)

2x per dag warm eten is heerlijk, ik doe het bij voorkeur zelf ook ipv die kleffe boterhammen. Jammer genoeg is de opwarmmogelijkheid op het werk verwijdert en de maaltijden in het bedrijfsrestaurant zijn bedroevend van kwaliteit, die kunnen echt nog wat leren van de bso.

Hanne.

Hanne.

23-06-2011 om 11:18

Toch benieuwd

AMK , je bent altijd heel enthausiast over de verzorgde lunch, maar ondanks dat heb je mij nog niet overtuigd van de meerwaarde.

Ik ben toch heel erg benieuwd hoe dat praktisch aangepakt wordt. Hoe wordt er om gegaan met kinderen die (vrijwel geen) warm eten lusten? En minstens net zo belangrijk, kinderen die er wel van houden, en dus de neiging hebben om te veel te eten.

Ik heb van beide modellen een kind in huis en verwacht met warm eten tussen de middag kind 1 binnen no time een aantal kilo's aankomt en kind 2 juist af gaat vallen.

Het grote voordeel van zelf lunch verzorgen vind ik dat ik iets mee kan geven wat mijn kinderen lusten. En dat ik controle heb over de hoeveelheid die er naar binnen gaat.

Zonnetje

Nederlandse basisscholen verzorgen geen lunch. In een koeltasje kun je je dochter probleemloos brood met vlees meegeven (wat blijkbaar je voorkeur heeft, hoewel het zoals eerder gezegd niet per se gezonder is dan zoet beleg).

Volgens mij is het niet zo ingewikkeld. Je moet gewoon even af van het idee dat vleeswaren na vier uur in een gekoelde omgeving bedorven zijn

Chris

Hibiscus

Hibiscus

23-06-2011 om 13:21

Hier

Onze school in het buitenland heeft ruim 700 kinderen waarvoor gekookt kan worden. je mag kiezen of je op school eet of een lunchpakket meeneemt. Iedereen eet samen in de kantine, of je nou een schoollunch of eigen lunch mee hebt.

Ik heb 1 kind wat heel graag warm eet op school en 1 kind wat niets ergers kan bedenken. In principe maak ik iedere ochtend lunchpakketjes klaar, brood ligt in de vriezer en ik doe er gewoon vleeswaren op. Het snijden van bevroren brood is geen enkel probleem, gewoone en broodmes gebruiken. Het gaat in een koeltasje ( er is hier een enorme keuze) met eventueel bij heel warm weer een koelelement. Pindakaas mag (helaas) niet, er mag niets met noten de school in. Ons compromis is nu dat dochter 1x per week geld mee krijgt naar school voor een warme maaltijd.

De meeste kinderen die warm op school eten, eten dan thuis vaak weer warm. Ik vind dat voor dochter geen goed idee, vandaar dat zij een lunchpakket mee krijgt. Het warme eten op school is best goed, Jamie Oliver heeft zich er tenslotte mee bezig gehouden Het is echter niet biologisch, en daar ligt mijn grote bezwaar. Wij eten thuis alleen biologisch vlees en ik wil niet dat mijn dochter op school dan legbatterij kippen naar binnen werkt. 1 x per week dus warm op school, maar dan wel vegetarisch.

Hibiscus

Tijgeroog

Tijgeroog

23-06-2011 om 13:34

Hibiscus en amk

Hibiscus, ik heb die uitzendingen van Jamie Oliver gezien en ik had vooral het eten van voor hij langs kwam in gedachten. Maar ook het eten dat ik op een Franse universiteit kreeg sloeg ik liever over (terwijl ik echt niet de moeilijkste ben qua eten)
Amk, ik heb wel het idee dat jouw BSO een uitzondering is. Het gaat daar in ieder geval om een kleiner aantal kinderen dan bij een hele school en ik verwacht dat er een groter budget is, voor jouw kind zal je (samen met de belanstingdienst) meer betalen dan mensen bij een verplicht continurooster willen/kunnen doen. Bovendien is er meer tijd, bij een continurooster heb je juist een korte middagpauze zodat de kinderen vroeger uit zijn.

amk

amk

23-06-2011 om 14:19

Tso

valt niet onder de belastingteruggave!
Het uurbedrag van deze bso is 5.92, dat betaal je zelf voor het uur tso. Het staat ook duidelijk gespecificeerd op de jaaropgave. Voor de belastingdienst makkelijk te controleren met je aanvraag.

Het aantal kinderen stijgt behoorlijk, inmiddels zijn er meerdere locaties met eigen keuken. Dat er 400 leerlingen zijn betekend nog niet dat die ook allemaal tegelijk moeten eten. Dat is organisatorisch prima op te lossen. De bso kinderen komen ook niet allemaal tegelijk binnen, die komen van meerdere locaties.

Maylise

Maylise

23-06-2011 om 14:45

Hier

In Frankrijk krijgen mijn kinderen ook een warme maaltijd op school. Het is niet mogelijk om brood of iets anders mee te nemen. Of je eet warm op school of je eet thuis. Het is niet heel duur en de kwaliteit is redelijk. Niet uitmuntend maar redelijk. Wel elke dag groente dus ongezond valt mee. Het verschilt wel per school. Op mijn dochters school is de kwaliteit een stuk beter maar dat is een prive school en we betalen er flink voor. Dan mag het ook wel lekker zijn. Op de openbare scholen en waar ik werk (universiteit) is het redelijk. Voor kantine eten is het best lekker.

Het scheelt wel werk met 's ochtends een lunch moeten maken en meegeven. Ik zou het wel fijn vinden als we de keuze hadden tussen warm eten en zelf eten meegeven. Dan zou ik de kinderen als er echt iets is wat ze niet lekker vinden een lunchpakketje meegeven. Nu weet ik zeker dat ze dan nauwelijks wat eten en dat is jammer. Thuis eten we dan ook nog warm.

Op de school van mijn kinderen in Nederland was er een magnetron en een koelkast. Je kon dus ook restjes pasta of rijst of iets anders meegeven en dat kon daar dan worden warm gemaakt.

Verder maakte ik 's ochtends de broodjes en dan ging het op school de koelkast in.

Zelf hou ik ook niet zo van kaas op brood. Andere hartig beleg kan zijn: houmous, gerookte zalm met salade, kipfilet met avocado, gerookte kip met mosterd, tonijn salade... Als het gelijk de koelkast in gaat op school is dat allemaal nog lekker om 12 uur.

Wat je ook mee kan geven is een keer een pasta salade of rijst salade of losse snacks zoals surimi.

Thermoskan met soep is ook een mogelijkheid.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat het tussen 8.30 en 12 uur bedorven was. Nu ging het ook in de koelkast maar een koeltas is hetzelfde.

Zeker veel buitenlandse kinderen

Zeker veel buitenlandse kinderen op die school?
Anders zouden ze toch nooit gaan zitten emmeren met koeltasjes? Man wat een onnodig gehannes, vrijwel iedereen na de basisschoolleeftijd in Nederland eet toch gewoon boterhammen uit een doosje of zakje zonder koeling? Moeten die arme kinderen naast hun schooltas ook nog een koeltas gaan meezeulen.
leeswaren bederven niet snel. De meeste worsten komen oorspronkelijk uit een tijd dat koelkasten helemaal niet bestonden.
En als je kind geen kaas lust, dan doe je gewoon geen kaas op het brood. Lijkt me so wie so al niet zo'n verstandig beleg als je denkt dat ze licht overgewicht heeft.
Er is zat ander lekkers om op brood te smeren.
Mijn kinderen hebben een brooddoos met vakjes. Die zijn vaak ook heel blij met beboterde boterhammen en dan in een ander vakje iets om er op te doen. Kuipje jam, zakje hagel, plakje van 't een of ander. Oudste smeert het liefste tapenade op zijn brood. En die maakt hij eens per week zelf. Of hij neemt een miniflesje (uit het vliegtuig) olijfolie mee, en wat geroosterde boterhammen.
In een ander vakje wat fruit, tomaatjes en komkommer, klaar.
Ze eten met de juf gewoon in de klas. Daarna hebben de juffen pauze, gaan kinderen naar buiten en komen de TSO-mensen om toezicht te houden bij het spelen.

Mijn kinderen hebben ook ervaring met warme schoolmaaltijden (op internationale school). Daar kan ik dus om de haverklap komen opdraven als hulpmoeder, terwijl mijn kinderen er geen hap van willen eten...

Koelbox?

Dit lijkt me typisch een geval waar vruchtenhagel op brood uitkomst biedt

liora

liora

23-06-2011 om 16:19

Nou

Ik zou het geweldig vinden, een gezonde warme maaltijd op school. Maar om er 100 euro per maand voor te betalen, zou ik lastig vinden.

Ik ben het niet eens met iedereen die zegt dat je niet twee warme maaltijden per dag kunt eten. Kan echt prima! Altijd die boterhammetjes plus zo saai!

Liora

MariaV

MariaV

23-06-2011 om 17:22

Voor hanne

Hallo Hanne,
Ik zag dat AMK nog niet gereageerd had op je vraag. Wij wonen in Belgie en onze kinderen eten vanaf de creche al warm tussen de middag (en dus ook regelmatig 2x warm en ze zijn behoorlijk slank). Dat betekent dat ze al heel jong met allerlei andere smaken dan het "huisvoedsel" in aanraking komen waardoor ze veel dingen al vroeg leren eten. Tegelijkertijd voelen ze de "groepsdruk" om toch iets te eten. Onze zoon was van jongs af aan de held van de leiding omdat hij smulde van andijvie en spruitjes. Dat soort prijzen helpt anderen om het ook te proberen. Ondertussen eet vrijwel de hele klas die groenten met smaak. Hoe het op de creche ging met kinderen die iets niet lustten weet ik niet, maar op onze kleuter- en lagere school (ca 250 kinderen) zijn er moetjes en magjes. Groenten zijn een moetje: die moeten dus op. Vlees en aardappelen/pasta zijn magjes, daar mag je iets van laten staan. Ze krijgen in mijn ogen vrij weinig opgeschept, ze mogen nog 1 keer bijhalen. Het is dus niet onbeperkt. Bij ons weten de juffen ook dat sommige kinderen hun bord leeg moeten eten en anderen niet extra mogen halen. Er is hier altijd soep vooraf (ongeveer een halve soepkom vol) en een toetje (fruit, zuivel, soms een koekje). Bij of na het eten mogen ze water drinken. Het eten is heel gevarieerd (aardappelen, pasta, rijst, ebly, couscous etc) en behoorlijk gezond. Eens per week is er vis, eens per week vegetarisch. Kinderen met te lastige allergieen nemen brood mee (daar mag iedereen gewoon voor kiezen). Moslims mogen varkensvlees natuurlijk weigeren, maar in de praktijk staat dat bijna nooit op het menu. Dat menu is trouwens van tevoren bekend, dus je kunt er evt. voor kiezen je kind op bepaalde dagen brood mee te geven, maar de meeste ouders doen "alles of niks", dus ofwel altijd brood, ofwel altijd warm. Nu is er hier ook veel meer een culinaire cultuur, ouders laten hun kinderen vaak dingen eten die voor Nederlanders wat raar overkomen (St.Jacobsschelpen, kikkerbilletjes etc.). Kinderen lusten dus ook veel verschillende dingen.
Ongeveer eens in de twee a drie weken staat er iets op het menu wat een van mijn kinderen echt niet lekker vindt, dan komt hij of zij uit school met honger. Dan stop ik er thuis meteen een extra banaan of boterham in, en dan is dat ook weer opgelost. Het is inderdaad wel een beetje loslaten. In het begin vroeg ik regelmatig aan de juffen hoe mijn kinderen aten, maar ondertussen heb ik er wel vertrouwen in dat het over het algemeen prima gaat. De beloning voor een leeg bord is dat je mag gaan buitenspelen, wie zit te treuzelen heeft minder speeltijd. Voor sommigen betekent dat schranzen en wegwezen, anderen zitten liever rustig te eten. Dat kan allemaal.
Groetjes,
Maria

Hibiscus

Hibiscus

23-06-2011 om 20:57

Groot voordeel

Ik vind nog een groot voordeel van die professionele lunchkrachten en verplichte overblijf trouwens dat ik als ouder in ieder geval nooit hier overblijfmoeder hoef te zijn. Getver, wat had ik daar een hekel aan.

Ik betaalde voor de overblijf in Nederland geloof ik rond de 2 euro per dag enkel voor het toezicht. Hier betaal ik 2 pond per keer dat ze een warme lunch eet, het toezicht is gratis. Als ze een packed lunch meekrijgen most me dat dus niets ( afgezien van wat ik in het tasje stop natuurlijk)

Hibiscus

amk

amk

23-06-2011 om 21:58

Hanne

het gaat hier hetzelfde als bij Maria.
Kinderen die slecht eten, worden meestal bij kinderen aan tafel gezet die wel makkelijk eten. Zien eten doet eten.
Dieeten etc worden bij elkaar gezet, dat is makkelijker met serveren.
En er is altijd wel iets dat de kinderen wel lusten.

De hoeveelheden die ze eten worden ook goed in de gaten gehouden. De eerste portie is niet zo groot, en dan mag er nog een keer opgeschept worden.

Ik vind het een groot voordeel dat mijn kind na de late zwemles genoeg heeft aan een tosti en dat ik niet hoef te piekeren wanneer er dan een warme maaltijd in zou moeten. Zelf eet ik ook graag 2x warm.

Je weet ook het hele kwartaal wat er gegeten gaat worden. Daar kun je al zien of je denkt dat je kind goed of slecht eet. Meestal eten de kinderen in de groep gewoon alles. Het enige dat mijn dochter falikant weigert te eten zijn stoofpeertjes.
Ik ben vaak jaloers en vraag om een bakje voor de magnetron, maar helaas daar werken ze niet aan mee.

amk

amk

23-06-2011 om 22:00

Pelle

ze moeten wel binnen een uur eten, maar ze hoeven niet allemaal binnen hetzelfde uur gegeten te hebben. Hier eten ze ook binnen een uur. Dat is zelfs met vervoer heen en weer tussen school en bso.

Hanne.

Hanne.

24-06-2011 om 08:27

Toch nog niet overtuigd

Amk, Maria bedankt, voor jullie antwoorden.

Ik vraag me af wat er toch zo magisch is aan groepen school kinderen die samen eten.

Thuis (minimaal 5 man aan tafel), op het kinderdagverblijf (16 man aan tafel) en op verschillende zomer kampen (40 man aan tafel)
gaan mijn (slecht etende) kinderen niet beter eten.

Waarom werkt het op school wel?

Ik vind soep én warm én een toetje overigens als verschrikkelijk veel klinken. Mijn kleuter krijgt nu 2 boterhammen en een beker drinken voor tussen de middag en dat gaat meestal nieteens helemaal op.

MariaV

MariaV

24-06-2011 om 12:46

Hanne

Er is niks magisch aan samen op school eten hoor, maar ik ben er zelf blij mee. Ik merk heel duidelijk dat "ik lust dat niet" hier veel minder voorkomt dan bij de kinderen die ik in NL ken, en dat zijn er heel wat. Wat AMK ook al noemt als voordeel: je HOEFT 's avonds niet te koken. Man en ik kunnen op ons werk namelijk ook prima warm eten krijgen. Ikzelf eet ook graag twee keer warm. 's Avonds kook ik meestal wel vegetarisch, twee keer vlees/vis vind ik overbodig. Maar dat is mijn keuze. We eten ook regelmatig een kopje soep met een boterham 's avonds. Of pannenkoeken.
Kleuters krijgen bij ons minder opgeschept dan kinderen van de lagere school. De meeste kinderen krijgen hun bord met gemak leeg. En als je bang bent dat het te druk is: het moet stil zijn in de eetzaal. Zachtjes "converseren" mag, maar als er geroepen of gegild wordt, dan moet het daarna stil zijn. En dat lukt.
De kinderen zitten aan een vaste tafel met dezelfde 8 personen. Twee keer per jaar veranderen ze van plaats. Ook daarover heb ik nog nooit klachten gehoord.
Een warme maaltijd kost bij ons op de lagere school 3,40 euro (kleuters 50 ct minder als ik het goed heb), heel redelijk vind ik. Brood is goedkoper, dat wel.
Maria

zonnetje04

zonnetje04

24-06-2011 om 13:48 Topicstarter

Mariav, amk, hibiscus

Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Dit is dus wat ik bedoel, ik zou graag zien dat het in NL straks ook zo wordt geregeld! Onze school zou het zo kunnen doen, er is een grote eetzaal met professionele keuken, dus dat hoeft zeker geen belemmering te zijn.
En amk, de kosten die jij vermeldt voor bso incl. warm eten: ik betaal meer per uur en dan krijgen ze bammetjes. Dus top bso zou ik zeggen!

amk

amk

24-06-2011 om 14:07

Pelle

250!

amk

amk

24-06-2011 om 14:10

3 gangen

zijn niet gelijk: soep, warm, toetje.
Het kan best zijn dat het eerste deel is een spiesje met fruit, gevolgde door (en het rook net zo akelig lekker toen ik de medicijnen van dochter na bracht) taco's met een tractatie van een jarig kind toe. Of bv een glas fruitsap als toetje.

Hanne.

Hanne.

24-06-2011 om 14:20

't is maar wat je voordeel noemt.

"Wat AMK ook al noemt als voordeel: je HOEFT 's avonds niet te koken."

Maar je zal 's avonds toch wel een maaltijd moeten verzorgen. Of geef je de kinderen 's avonds dan een boterham met kaas?

En of ik nu gewoon kook of een snelle (brood)maaltijd op tafel zet. Daar zit ook niet zo heel veel verschil tussen.

Dat zou ik wel een voordeel vinden

Niet hoeven te koken, ik heb echt een enorme hekel aan koken. Ik doe het natuurlijk wel, maar als het niet hoeft...
Het punt waar ik mee zit is dat dochter voedselallergie heeft en ik zou het dus niet echt prettig vinden als zij op school eten zou krijgen waarvan ik dan maar moet hopen dat er niks in zit waar zij niet tegen kan of ik zou haar alsnog brood mee moeten geven en dan moet ik nog koken, dan win ik er dus niks mee.

Femke_

Femke_

25-06-2011 om 21:48

Brood beleggen voor invriezen

Voor de mensen die bevroren brood gebruiken...
Wij beleggen op zaterdag een heel (vers) brood met vleeswaren (verschillende soorten), kaas kan ook. Dan boterhammen van snijden en het hele brood de vriezer in. Dan iedere ochtend genoeg boterhammen uit de vriezer halen en in de broodtrommels en tegen lunchtijd zijn de broodjes ontdooid en fris
Voor de lauwe melk: schoolmelk en voor de kleine pauze: water...
Femke

Koelelement

Ik doe altijd een koelelement in de tas van zoonlief, tegen zijn broodtrommel aan. Blijft lekker fris.

Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.