Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Cursus vrienden maken?

Dochter van 8 klaagt vaak dat ze te weinig vrienden heeft. Nou heeft ze drie kinderen waar ze vaak mee speelt, inclusief logeerpartijtjes enzovoort en twee waar ze los/vast thuis mee speelt, dus ik zie geen drama. Ik weet wel dat ze door een moeilijke motorische start lang achter herft grlopen in het contact met andere kinderen, het is voor haar niet vanzelfsprekend zeg maar.
Ze heeft al een paar keer aangegeven dat ze op een cursus vrienden maken wil. Nu weer heel expliciet, ze vindt een meisje op de BSO leuk en weet niet hoe ze het aan moet pakken. Onze suggesties gelooft ze niet zo, ze wil graag een echte juf vrienden maken.
Ik heb wel eens gebeld met zo'n weerbaarheidstraining, maar dat bleek toch echt voor een andere doelgroep.
Iemand een suggestie? Eénmalig gesprekje met een kindercoach? Iets anders?
Loes

of misschien

Geen tips. Maar misschien moet je gewoon zeggen dat er voor sommige dingen nou eenmaal geen cursussen zijn, en dat je die zelf moet leren door het te doen.

Wat natuurlijk wel kan is haar op een heel ander soort les of cursus doen in de hoop dat ze daar nieuwe leuke kinderen leert kennen. Maar goed, dat is natuurlijk niet wat ze bedoelt.

Groeten,

Temet

Hier ook

Hier ook

21-02-2014 om 11:27

Dochter heeft hetzelfde

Onze dochter van 8 jaar heeft hetzelfde. 2-3 goede vrienden (vnl jongens) waar ze veel mee speelt / doet. Maar ze heeft zelf aangegeven dat ze het vervelend vindt, en dat ze meer vrienden (m/v) zou willen hebben.
Juf op school had ervaring met een cursus van het CJG: http://www.cjghouten.nl/local-show/cursussen-voor-kinderen-en-jongeren+/training-sociale-vaardigheden-voor-kinderen-10-12-jaar-en-jongeren-12-16-jaar
Deze is voor 10-12-jarigen, maar ze hebben er ook één voor 8-9-jarigen. Dochter kan ook wel wat assertiviteitstraining gebruiken, vandaar dat wij denken dat dit wel wat voor haar is. We hebben het haar voorgelegd, en dochter 'kan niet wachten' tot deze cursus begint (ergens in het voorjaar).
Misschien hebben ze in jullie woonplaats ook zoiets? En misschien even bellen? (Bij ons staat die cursus voor 8-9-jarigen ook niet op de website)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-02-2014 om 15:46

Sovatraining

Ik denk dat hier in iedere willekeurige sova training wel aandacht besteed aan wordt. Je zou dus bij de GGD kunnen kijken, of via een kanjertraining of sterkamp iets kunnen proberen. Die laatste twee zijn wel behoorlijk prijzig en misschien een beetje overmaats, maar eerlijk gezegd vind ik dat je zo'n specifieke wens van een kind niet zomaar naast je neer moet leggen. Dit komt ergens vandaan, dus zeggen dat je sommige zaken niet via een cursus kunt leren vind ik te makkelijk. Dan neem je je kind niet serieus. Of tenminste dat risico loop je dan.

Dalarna

Dalarna

21-02-2014 om 16:13

Sova

Toch is een SOVA training heel geschikt, mijn zoon leerde daar nee zeggen, vragen of je mee mag doen en dat soort dingen. Hier inderdaad via de GGD. Ik zou zeker geen sterkamp of iets dergelijks doen, veel te duur, de cursus van mijn zoon kostte maar 35 euro en een meisje die vrienden heeft zou ik niet op zo'n dure cursus doen of kamp.

Monique D*

Monique D*

21-02-2014 om 16:43

Vrienden maken

Ik was als kind ook heel slecht in vrienden maken en heb in de harde praktijk geleerd hoe je dat wel moet doen. Ik ben nog niet zo'n ster in het maken van vrienden, maar heb door ervaring wel een paar hele goede vrienden over gehouden. Een van mijn levenslessen was dat het niet met iedereen kan "klikken". Je kan je best doen om bij een groep te horen of vrienden te maken, maar het lukt niet. Er is geen "klik". Als er een "match" is dan merk je het snel genoeg, je hoeft er niet zoveel voor te doen om elkaar te vinden en het is alsof je elkaar jaren kent!
Op school en op het werk heb ik gemerkt: je zit in een heel leuk team of het valt tegen! Het is maar met wie je optrekt.

Je kan haar voorstellen dat jouw dochter naar dat meisje toe kan gaan met een bepaalde vraag o.i.d. Dat was mij toendertijd ook aangeraden, ik wachtte af totdat men naar mij toekomt. Dan kan je lang wachten! Dan merkt ze vanzelf of het klikt en dat ze allebei leuk vinden om met elkaar op te trekken.
Soms kan je vrienden hebben op school, maar buiten school trek je niet met elkaar op. Of je kan een hartsvriendin hebben, dan is heel duidelijk die "klik" ontstaan. Dat is een verschil.

Maar jouw dochter heeft toch al 3 vriendinnen? Wil ze een hele meute vrienden hebben? Dat kan leuk zijn, maar dat is toch niet altijd nodig?

Een cursus vrienden maken ben ik tot nu toe niet tegengekomen. O ja, toch wel, op de praktijkschool van de vriendin van mijn dochter, waarvan ik samen met haar moeder een ouderavond heb bezocht werd een cursus "vrienden" geïntroduceerd. Zij leren daar wat vrienden zijn en hoe je met elkaar in contact kan komen. Ook bepaalde omgangsvormen worden daar besproken. Volgens mij is dat voor kinderen die zich eenzaam voelen. Dus dit wordt wel op bepaalde scholen gegeven. Hoe het zit op basisscholen of individuele cursus heb ik geen idee van.

Rafelkap

Rafelkap

21-02-2014 om 17:24

totaal geen probleem

"Nou heeft ze drie kinderen waar ze vaak mee speelt, inclusief logeerpartijtjes enzovoort en twee waar ze los/vast thuis mee speelt, dus ik zie geen drama."

Ik zie ook totaal geen probleem. Beter een paar goede vriendjes dan een heleboel 'vage' kennissen. En het meisje dat ze leuk vindt kan ze gewoon vragen of die een keer komt spelen. Daarvoor hoeft ze geen cursus te volgen want ze heeft geen sociaal probleem.
Door hier serieus op in te gaan lijkt me juist dat je een probleem kweekt, dat ze denkt dat het niet goed is, dat het niet genoeg is. Lijkt me eerder interessant hoe ze dat bij dit idee komt, dat ze niet blij is met deze vriendschappen. Als ze meer contacten wil kan ze misschien naar scouting, groepssport of orkest.

waar heeft ze het vandaan inderdaad

want ik vind 5 vrienden (waarvan zelfs 3 met wie ze logeert) ook helemaal niet zo weinig. Misschien niet bijzonder veel maar precies wat Rafelkap zegt, beter dan een meute kennissen. Die kinderen waarmee ze bevriend is, zijn die van school en kent ze die ergens ander van? Het zou misschien kunnen dat ze in de klas niet zoveel vriendjes heeft en zo het gevoel heeft te weinig vrienden te hebben? Of heeft ze ergens een bepaald idee gekregen van wat de 'norm' is wat betreft het aantal vrienden (van de tv, of uit een boek ofzo)?

Hier ook

Hier ook

24-02-2014 om 16:25

wel een probleem...

...want het kind vindt het een probleem. Wij dachten ook dat onze dochter er niet mee zat, maar op een gegeven moment kwam het er toch dat ze maar weinig kinderen op verjaardag kon vragen (vond ze zelf; ze wilde niet meer), ze in de pauzes op school alleen stond (als haar vriendje uit de klas iets anders wilde spelen dan met haar), ze het gevoel had dat ze niet werd gezien in de klas (door de andere kinderen, niet door de juf). Dan moet je daar toch iets mee.
En natuurlijk hebben wij ook tegen haar gezegd dat ze goed is zoals ze is, dat ze niet per se hordes 'vriendinnen' hoeft te hebben, ze het heel fijn vindt om te spelen met die 2-3 kinderen die wel haar vrienden zijn. We hebben met de juf op school gesproken, en daar is wel wat verbetering uit gekomen, maar dochter is nog steeds erg blij dat ze binnenkort met die cursus begint. Ik hoop dat de verwachtingen een klein beetje waargemaakt kunnen worden...

Meike

Meike

25-02-2014 om 00:59

Dit misschien?

Er bestaat een programma dat heet Friends (vertaal in Vrieden), zie http://www.context.nl/Trainingsdetails/1291/1461/VRIENDEN-voor-het-Leven-%288-12-jaar%29.html en
http://www.context.nl/Trainingsdetails/1291/86527/Fijn-Vrienden-%284-t-m-7-jaar%29.html

Je zou eens kunnen zoeken naar waar ze dat bij jullie doen. geen idee waar je woont.
Hier kunnen ze je vast verder helpen:
http://www.vriendenprogramma.nl/

Loes3

Loes3

28-02-2014 om 23:52 Topicstarter

Dank!

Voor alle tips!
Ik snap dat het wat verwarrend klinkt, door jullie vragen ging ik er zelf ook weer over na denken.
Ik denk dat ze vooral niet in groepjes valt. Dus de kinderen waar ze thuis mee speelt, spelen op de overblijf bijvoorbeeld in groepjes. Ik krijg er niet helemaal mijn vinger achter of dochter het niet leuk vindt wat die groepjes doen of het spannend vindt, maar dan doet ze niet mee en voelt zich naar eigen zeggen dan 'alleen'.
De kinderen waar zij mee speelt, hebben allemaal wel veel vriendjes/vriendinnetjes en vaak als ze een speelafspraakje wil, spelen ze al bij anderen. In de klas zijn er ook groepjes en zij hoort niet bij een groepje. Niet dat ze wordt buitengesloten, maar als ze bijvoorbeeld spelletjestafels hebben, zitten die groepjes direct bij elkaar en moet zij een plekje zoeken.
Ik zie op het plein ook veel kinderen die met meer kinderen spelen of die echt in een groepje van kinderen vallen die praktisch altijd met elkaar spelen.
Ze staat uiteindelijk regelmatig alleen en wordt weinig gevraagd.

Zoals ik al zei: alles behalve een drama, niet gepest, niet buitengesloten, niet zonder speelafspraakjes, maar ik snap wel dat ze graag wat meer wil.

Ik ben zelf trouwens ook wel zo, dat ik op het werk allemaal van die 'clubjes' zie waar ik dan niet echt bij wil horen, maar me dan toch wel alleen voelen omdat ik niet bij zo'n groepje hoor. Ik werk nu ergens waar we allemaal vinden dat er allemaal 'eigenheimers' werken en daar vind ik het heerlijk en voel ik me wel echt onderdeel van de groep.
Loes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.