Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-07-2013 om 11:46

De "r" niet kunnen uitspreken (4 jaar)

Hallo,

Onze zoon is 4,5 en spreekt de r niet goed uit. Hij praatte al heel vroeg en praat ook vreselijk veel. Hij heeft ook een enorme woordenschat.
Ik vraag me af op welke leeftijd we hier iets mee moeten gaan doen. Ik heb begrepen dat veel kinderen moeite hebben met deze letter en dat het vaak vanzelf komt.
Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?

grt. Dendy

Vic

Vic

01-07-2013 om 12:02

Met 6

De r is inderdaad een bekend struikelblok. Volgens mij moeten kinderen hem kunnen uitspreken als ze 6 zijn. In groep 2 komt sowieso de logopediste op school om alle kinderen te screenen, dus mocht het nodig zijn word je vast wel doorverwezen. Mijn jongste kon ook de r niet uitspreken (en nog wel meer letters niet). Het was ook wel lastig omdat haar vader een Leidse r heeft en ik een 'normale' Uiteindelijk heeft ze het allemaal nog net op tijd onder de knie gekregen, maar toen was ze al ruim 6 (net voordat ze naar groep 3 ging).

Nog geen zorgen

Mijn zoon, voor wie het woord 'taalvaardig' zo ongeveer is uitgevonden, sprak ook pas rond 4,5 de r goed uit. Zusje kon het later al met 2,5, en die was een iets minder goede kletskous dan broer, zo zie je maar dat dat niet echt met elkaar samenhangt.
Ik geloof dat het klopt wat Vic zegt, pas rond de 6 jaar begint men het afwijkend te vinden, de r wordt geloof ik als de lastigste letter beschouwd.

Vic, wat vind jij een normale r? Een tongpunt-r? Ik zou die graag als normaal beschouwen, maar ik vrees dat-ie ernstig op de terugtocht is.

Desondanks namen we voor onze kinderen met geen andere genoegen, want Pa komt uit Indonesië en ik uit de kop van Noord-Holland, en in beide gevallen hoort er met de r gerold te worden

Groeten,

Temet

Vic

Vic

01-07-2013 om 13:04

Temet (o.t.)

De logopediste kon het mooi uitleggen. Volgens mij is het idd de tongpunt-r (rrrrrr), waar de Leidse r meer klinkt als een w. Mijn Noordhollandse r heeft het uiteindelijk gewonnen

Ilva

Ilva

01-07-2013 om 13:41

Wel in de gaten houden

Mijn zoon kon ook pas laat de 'R' zeggen. Hij had fysiotherapie omdat hij 'slappe' spieren had. De lopopediste op school vond het nog geen probleem maar ik en de fysiotherapeute wel. Ik ben dus zelf met hem naar logopedie gegaan eind groep 2 begin groep 3. In groep 3 hebben ze hem nog een keer getest op school en toen vond ze ineens dat het wel nodig was. Maar toen ging hij dus al naar iemand anders.
Voor de 'R' gebruik je veel spieren in je mond. En omdat de spieren van mijn zoon dus niet goed waren was de 'R' uitspreken niet makkelijk. Vooral de 'R' aan het begin. Hij zei bijv. dus 'Lidder' ipv 'Ridder'. De laaste r lukte wel maar de eerste niet. Succes, misschien komt het inderdaad vanzelf goed.

Vic

Vic

01-07-2013 om 13:56

Mondmotoriek

Klopt, dat kregen wij ook te horen. Bij dochter was het allemaal niet heel erg, dus we kregen alleen een lijstje mee met allerlei oefeningen. Mijn oudste heeft wel (lang) logopedie gehad, omdat ze de L niet kon zeggen. Dat kan ze nog steeds niet maar we hebben ons er maar bij neergelegd

Koolmees

Koolmees

01-07-2013 om 14:52

Mondmotoriek

Hier ook een dochtertje, met een gebrekkige mondmotoriek. Ze kon bijvoorbeeld geen puntje van haar tong maken en niet klakken. Dat had ik echt niet gemerkt. Na een seizoen logo (van herfst tot nu) gaat het echt al veel beter. Ze moet nu alleen de S klank nog inoefenen en op slikles. Dat komt na de vakantie weer, want wij hebben hier logo via de basisschool.

Jesse_1

Jesse_1

01-07-2013 om 16:07

Ja, met 6 of 7

Met jongste zijn we er in groep 2 op attent gemaakt dat hij de R niet kon zeggen, maar dat dat nog geen probleem was. In groep 3 is het vanzelf goed gekomen.
Frappant genoeg werd er over middelste niks gezegd, in groep 4 heb ik een paar maal aangekaart wat de leerkrachten er van vonden. Maar die was het niet opgevallen want "hij zei niet zo veel". Begin groep 5 heb ik weer aan de bel getrokken en die leerkracht was het meteen al opgevallen. De logopedist was verbaasd dat niemand ooit tegen ons had gezegd dat hij zo onduidelijk articuleerde en de R niet kon zeggen.

Logopedie

Onze dochter kon de r niet uitspreken toen ze naar de basisschool ging. Ze vond dat heel vervelend omdat mensen haar soms niet goed begrepen. Ze sprak in plaats van een r een dikke w uit en zei dus 'ik ga wennen' als ze 'ik ga rennen' bedoelde. Met twee sessies logopedie en tussendoor wat oefeningen was het zo gepiept.

Mijn zoon (nu 10) spreekt de r ook niet helemaal lekker uit, het klinkt een beetje moeizaam omdat hij tussen een spaanse r en een keel-r inzit, maar hij is prima verstaanbaar, dus daar doen we niks aan.

skik

Hanne.

Hanne.

02-07-2013 om 09:07

Logopedie

Mijn dochter is met 4 jaar naar logopedie gegaan omdat ze de K en de R niet uitsprak en daar problemen mee kreeg (frustratie als andere kinderen of wij haar niet begrepen).

Bij het eerste consult werd eigenlijk al gezegd dat ze de R niet zouden gaan aanpakken, dat zou vanzelf goed komen. Sowieso gaan ze de R bij voorkeur pas aanpakken als duidelijk is of het kind van nature een tong-R of een keel-R maakt.

Uiteindelijk zijn we driekwart jaar bezig geweest met het aanleren van de K. De R is uiteindelijk vanzelf gekomen.

Carol Karen

Carol Karen

02-07-2013 om 12:17

Vanzelf

Wat goed die enorme woordenschat! Zegt genoeg, de R komt vanzelf!

Zou als ik jou was pas over paar jaar over logopedie oid gaan denken, nu vooral nog even lekker laten!

+ Brunette +

+ Brunette +

03-07-2013 om 16:51

Waarom zou de r toch op zijn retour zijn?

Het is gewoon een rotletter. Maar het je bent nooit te oud om te leren. Ik heb tot na mijn dertigste een keel-r gehad maar heb de draad weer opgepakt toen ik Spaans ging leren. Anders loopt het buitenlandse accent wel erg in het oog. Een oefeningetje dat ik op school kreeg: eerst langzaam en dan steeds sneller "ke-dente-be-dood" zeggen.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

03-07-2013 om 20:40

Steeds vaker zeggen volwassenen ook geen r

Het valt me als radioluisteraar op dat er steeds vaker gewoon helemaal geen r gezegd wordt waar die wel hoort, en dan met name aan het einde van een lettergreep. Mensen krijgen huutoeslag, hebben een vaabewijs gehaald of werken bij de rijksoveheid.
Mijn zoon van twee zingt "Van je jas jas jas jijdt de koning dodde plas", dus ben benieuwd of en wanneer hij de r onder de knie krijgt.
En on topic, Dendy, ik zou het nog even afwachten. Vier is nog heel jong.

Thursday Next

Thursday Next

04-07-2013 om 11:29

Ja mea,

dat is mij ook opgevallen!
(jongste dochter zong destijds trouwens: Van je ras ras ras rijdt de koning doorre pras, die had geen moeite met de R maar met de L, is ook vanzelf goedgekomen)

Mea Proefrok

Mea Proefrok

04-07-2013 om 20:24

Thursday next

Hahaha, ja, een neefje van mij zei altijd: Harro! als hij wilde groeten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.