Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-02-2026 om 13:17
Mijn dochter wil heel graag vriendinnen worden met een nieuw meisje in de klas, maar het is nogal duidelijk dat het meisje daar geen zin in heeft. Als mijn dochter vraagt of het meisje wil spelen zegt ze gelijk nee. Daarnaast loopt ze ook weg als ze mijn dochter op het schoolplein ziet. Mijn dochter wordt daar heel verdrietig van. De moeder van het meisje had ook al gezegd dat ze nogal eenkennig is. En ik heb ook tegen mijn dochter gezegd dat je niet met iedereen vriendinnen kan worden. Er zijn namelijk genoeg meisjes in de klas die wel dolgraag met mijn dochter willen spelen, maar ze heeft alleen maar oog voor haar. Ik hoor van mijn dochter zowat elke schooldag wel een verhaal dat het meisje weer niet met mijn dochter wilde spelen in de pauze/na school. Is er nog iets wat ik kan doen? Mijn dochter lijkt het maar niet op te geven. En ze wordt er alleen maar verdrietiger van. Ik snap niet echt dat ze zo geintreseerd is in iemand die nee blijft zeggen. Heeft iemand tips?
08-02-2026 om 17:37
ik zal.vooral duidelijk maken dat zij dat meisje met rust laat. Ze zal toch moeten leren dat nee ook een antwoord is.
09-02-2026 om 09:21
Ik probeer dat ook allemaal te doen. Maar ik zit natuurlijk niet bij haar in de klas en daar gebeurt het juist. Ik denk dat ik morgen even de juf aanspreek om te zeggen dat als mijn dochter weer naar het meisje toegaat dat de juf het gelijk mag afkappen. Ik hoop dat over een paar weken de nieuwigheid van dat meisje eraf is en dat mijn dochter niet al haar aandacht op haar gaat focussen.
09-02-2026 om 09:59
Dit is ook iets dat kinderen moeten leren. Het is geen leuk gedrag en 'nee' is ook een antwoord. Blijkbaar wil dit meisje niet, dat kan. Genoeg kinderen die wel met haar willen spelen. Draai het eens om; je dochter vindt een kind niet zo leuk en dat kind wil de hele dag met haar spelen en blijft maar vragen. Dat zou zij waarschijnlijk ook niet fijn vinden.
09-02-2026 om 10:50
MamaE schreef op 09-02-2026 om 09:59:
Dit is ook iets dat kinderen moeten leren. Het is geen leuk gedrag en 'nee' is ook een antwoord. Blijkbaar wil dit meisje niet, dat kan. Genoeg kinderen die wel met haar willen spelen. Draai het eens om; je dochter vindt een kind niet zo leuk en dat kind wil de hele dag met haar spelen en blijft maar vragen. Dat zou zij waarschijnlijk ook niet fijn vinden.
Ik heb op die leeftijd en iets jonger dit omdraaien weleens uitgespeeld met mijn kinderen. Zodat ze het ook konden ervaren. Natuurlijk heel licht en ik maakte er een grappig toneelstukje van.