Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tine Winkel

Tine Winkel

02-11-2012 om 15:44

Dochter door moeder klasgenootje aangesproken - wat nu

Tinedochter, groep 6, heeft een klasgenootje met wie ze heel vaak mot heeft. Als ik het (als niet-objectieve niet-buitenstaander) goed bekijk, denk ik dat beide meiden hier debet aan zijn. Gister heeft zich weer een akkefietje voorgedaan op school, waarbij mijn dochter het klasgenootje heeft ? ja, wat eienlijk, geduwd/gepord/geknepen, dat soort werk. Nadat klasgenootje haar had zitten pesten met haar uiterlijk.

Mijn dochter gaat 's ochtens alleen naar school. Vanmorgen werd mijn dochter door de moeder van klasgenootje boos aangesproken: 'Je mag mijn dochter nooit meer aanraken, je blijft van haar af. Als je mijn dochter nog één keer aanraakt...' en toen was mijn dochter in tranen en is ze gauw weggefietst, het laatste stukje naar school.
Gelukkig zag een van de andere moeders het en die heeft zich over mijn dochter ontfermd en een en ander met de juf gedeeld, waarna juf de moeder van klasgenootje heeft aangesproken.

Helaas had ik vanmiddag geen tijd om nog met juf te praten en ik weet dus niet precies wat juf met de moeder van klasgenootje heeft besproken. Ik zit me af te vragen of ik nog met moeder van klasgenootje en/of de juf contact zal opnemen of niet? In ieder geval probeer ik het nu eerst even te laten bezinken. Dochter is er nu ook niet meer zo heel erg ondersteboven van.

Pff, lekker om dit even van me afgetypt te hebben...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

02-11-2012 om 15:53

Navragen bij de juf

Ik zou eerst even met de juf gaan praten, en als blijkt dat juf al met die moeder heeft gesproken het er verder bij laten. Ik heb trouwens ook wel eens een ander kind ergens op aangesproken (in een heterdaadsituatie), ik houd er niet zo van als mijn kinderen worden geduwd, gepord, geknepen. Overigens ben ik wel fel op andere ouders die in mijn ogen buiten hun boekje gaan (vastpakken of dreigend toespreken e.d.).

GS

GS

02-11-2012 om 16:20

Juf

Ik zou idd ook met juf gaan praten. Weet zij dat je dochter door dat meisje gepest/geplaagd wordt? Altijd goed om haar op de hoogte te brengen daarvan, dan kan ze reacties in perspectief zien.

Tine Winkel

Tine Winkel

02-11-2012 om 17:44

Juf is zeker op de hoogte

dochter gaat, als ze gepest wordt, ook altijd eerst naar de juf. Maar, zegt ze, dat helpt niet, want de kinderen gaan even later toch gewoon door - of in de grote pauze, als juf er niet is maar een TSO-leidster.

Tine Winkel

Tine Winkel

02-11-2012 om 17:50

@ cabra

*'geduwd/gepord/geknepen, dat soort werk'

Ik vind een duwtje of een por wel wat anders dan echt knijpen. Maar als mijn dochter een zet krijgt of geknepen wordt, en de school lijkt er niks aan te doen, dan stap ik ook op de 'dader' af. *

Ja, maar als zo'n meisje dan begint te huilen, ga je dan ook nog eens dreigen 'En als je het nog eens doet, dan'

*Je blijft met je tengels van anderen af. Klaar.*
Eens, dat proberen we mijn dochter ook uit te leggen, maar het lukt haar inderdaad niet altijd om daar naar te handelen, als ze boos is als ze gepest wordt.

*Als jouw dochter gepest werd, had ze dat tegen de juf moeten zeggen. Dus niet gaan knijpen of duwen, met lichamelijke acties ben je altijd fout*
Ja, dat zeggen tegen de juf doet ze dus al, maar het pesten gaat dan toch door.

Hm, eens een goed gesprek met de juffen lijkt me ook wel op zijn plaats, na deze rea's van Vic, GS en Cabra gelezen te hebben.

Mussie

Mussie

02-11-2012 om 19:09

Nou...

Ik vind pesten met uiterlijk vele malen erger dan een por, Cabra. Dus daar valt over te twisten, zoals nu maar blijkt. Ik vind het daarentegen weer niet goed als een moeder op mijn kind afstapt en daar een beetje gaat lopen dreigen. Kom op zeg, een volwassene tegen een kind! Ook klaar.
In dit geval kom je er dus niet uit. De standpunten van Cabra en mij liggen al mijlenver uit elkaar. En dus zal je het aan de juf moeten overlaten, en moet je even geduld hebben. Speel het via school want zelf kom je er toch niet uit.

Herkenbaar

Zeer herkenbaar dit bericht. Het is mijn dochter ook overkomen. Dochter werd al twee jaar gepest alleen het rare is de moeder van de pestkop kwam even verhaal halen bij mijn dochter. Deze (dochter) heeft duidelijk gemaakt als de moeder wilde praten ze contact op moest nemen met ons (ouders). Maar dit vond de moeder niet nodig ze hadt niks met de ouders te maken. Mijn dochter is wel degelijk bedreigd.

wij hebben de politie (wijkagent) op de hoogte gebracht. Ook gelijk gemeld op school. Maar de school deedt al twee jaar lang niks aan het pesten en dit hebben ze ook niet opgepikt. Ze vertikken het gewoon om iets te gaan doen.

Door dit jarenlang pesten zit mijn dochter flink met zich zelf in de knoei. Maar de school neemt nu een andere positie in we moeten het pesten laten rusten!

Dus wat ik hier lees van dat je het vooral op school moet melden wil niet zeggen dat ze hier dan ook daadwerkelijk iets mee gaan doen.

In ons geval neemt de school zijn verantwoording niet

Sjaan banaan

Sjaan banaan

03-11-2012 om 00:17

Hier ook gehad

Ik ken de moeder in kwestie een beetje en heb haar op een rustige manier aangesproken. Of het veel geholpen heeft weet ik niet, het is sindsdien wel rustig tussen de kinderen.

De moeder in kwestie gaat denk ik niet veranderen. Wat zij praten noemt, noem ik schreeuwen en wat zij waarschuwen noemt, noem ik bedreigen. Ach ja ieder vogeltje... etc.

Mijn kind is er even van onder de indruk geweest, en ik heb hem proberen te leren dat sommige mensen nu eenmaal zo zijn en dat je dat niet op jezelf moet betrekken. Ik geloof eigenlijk niet dat ie er nog mee zit.

Mijn man stond er overigens bij en wist ook niet goed wat te doen. Het liefst wilde ie terugbekken, maar dat heeft ie niet gedaan omdat ons kind erbij stond. En het meest typisch vond ik nog dat dit allemaal op school gebeurd is en dat de juf van mijn kind niet meer kon doen dan een dagje vrijaf geven.

Ja nou ja, ondertussen zijn we al heel flink wat maanden verder, heet mijn kind er ogenschijnlijk niks aan overgehouden en bekijk ik, samen met wat andere ouders, betreffende moeder een beetje met een scheef oog aan.

Mijn man wilde betreffende moeder eigenlijk zelf aanspreken, met gelijke munt. Ik zag dat niet zo zitten omdat ik niet verwachtte dat het daardoor beter zou worden. Daarom ben ik hem voorgeweest en heb ik het geprobeerd beschaafd te houden. Ik denk dat als het iemand geweest was waar ik verder niks mee te maken heb, ik hem zijn uit de zelfde kennissenvijver.

Het blijft moeilijk.

Tango

Tango

03-11-2012 om 14:08

Ken het ook

Hier ook een moeder van vriendin van dochter die er een handje van heeft kinderen aan te spreken die iets doen tegen haar dochter wat haar niet bevalt. Haar dochter is een heel (over) gevoelig en angstig kind, deels door toedoen van moeder volgens mij, die haar nogal overbeschermend behandeld.
Eenmaal heeft ze mijn dochter aangesproken op iets dat zij met haar dochter had gedaan, volgens mij nog iets heel onschuldigs ook, of iets dat heel anders gegaan was dan haar dochter had verteld. Mijn dochter schrok ook behoorlijk. Ik heb deze moeder naderhand gevraagd om naar mij toe te komen als er iets aan de hand is. Of ze het doet is een tweede, laatst was ik er weer getuige van dat ze een ander kind, midden in de school, aansprak in de trant van: als dat nog 1 keer gebeurt dan pak ik je. Tja, sommige moeders zijn nu eenmaal zo.

ik ken het niet, maar ik zou na zo'n overduidelijk teken van moeilijk te slikken gedrag je kind adviseren (!) dat kind wat te mijden omdat het tot problemen leidt.

Sjaan banaan

Sjaan banaan

04-11-2012 om 13:52

Ja dat is een goed advies manda

Dat heb ik mijn kind dus ook geadviseerd, een ook afgesproken met de andere moeder.

Vraag is dan natuurlijk of beide kanten zich daar ook aan houden.

Hier is uitbarsting overigens al flinke tijd geleden (anderhalf jaar?) en sindsdien is het rustig.

Mijn kind heeft betreffende moeder een behoorlijke tijd met argusogen bekeken, maar tegenwoordig loopt ze er gewoon langs zonder te verblikken of verblozen. Ik zie haar nog net niet denkbeeldig haar schouders ophalen

Uiteindelijk is dit dus dan blijkbaar ook weer een leerzame ervaring geweest. Soms moet je dingen ook niet groter maken dan ze zijn.

Maar met betreffende moeder heb ik niks meer. Ik zou het niet loyaal aan mijn kind vinden om nog gezellig te babbelen met haar. We zitten samen in een groepje, maar ik kan tegenwoordig nooit meer mee als zij mee gaat. Dat hoeft voor mij echt niet meer. Uiteindelijk heb ik daar alleen mezelf mee, maar toch...

bloemie

bloemie

04-11-2012 om 15:14

Moeilijk, en vraag...

Als je kind bedreigd wordt door een andere ouder, zou ik dat niet zomaar laten gaan.

Aan de andere kant... Ik heb laatst ook een meisje aangesproken dat iets van mijn dochter gepikt had. Ze had zelf geprobeerd, maarm het meisje zei dat het niet waar was en is weggerend. Dochter is het toen bij de leiding van nso gaan zeggen, maar ze moest het zelf maar oplossen. Dat heb ik al zooo vaak te horen gekregen en ik vind het laks van de leiding.

Hoe dan ook... Ik zag het meisje een dag later en heb haar ernaar gevraagd. Meisje had meteen een rood hoofd, maar ontkende ook naar mij toe. Ik heb toen gezegd als het echt niet waar was, dat ze kon doen of ik niks gezegd had, maar als het stiekem wel zo was dat ik graag wilde afspreken om dat soort dingen maar niet meer te doen. Ook heb ik gezegd dat ik haar niet wilde laten schrikken en dat ik niet boos was op haar.

Vinden jullie dat ik dan ook te ver ben gegaan?

Tine Winkel

Tine Winkel

04-11-2012 om 15:47

@ manda

Ja, dat advies heb ik mijn dochter al vaker gegeven. Maar klasgenootje zoekt toch heel vaak mijn dochter weer op, bv. om commentaar te geven op dingen (je doet die som fout, je hebt rare kleren aan etc.) of ze doet dingen die mijn dochter dwars zitten (bal afpakken, jij mag niet op het klimrek etc.)En mijn dochter vindt het erg moeilijk om dingen langs haar heen te laten gaan. Ergens niet op reageren, dat past niet in haar straatje.

Heb nu overigens de juffen een mail gestuurd om met hen een gesprek te vragen.

Hm, sjaan

als je niet zeker weet of een kind iets gepikt heeft dan zou ik eerder vragen aan de ouder of hij/zij iets voorbij heeft ziet komen, niet het woord stelen gebruiken natuurlijk, dan is het een 'misverstand'. En het dan verder laten rusten, misschien komt het dan nog wel terug, misschien niet. En dus even een moment uitvogelen dat die andere ouder er ook is om kind op te halen van nso.

Ik zou tegen het meisje misschien gezegd hebben 'heb jij toevallig dinges geleend ? want naamkind is het kwijt ? Nee, oh ik had nog zo gehoopt dat jij het misschien had'.

punt.

notoire stelers gaan echt niet toegeven dat ze iets hebben gepikt namelijk.

Tine

slim idee om het via de leerkracht te regelen als je de ouders niet als redelijk in schat.

Wat je moet voorkomen is dat je jezelf er persoonlijk in gooit, afstand houden, vriendelijk blijven. Het kan namelijk ook een fase zijn van dat kind of misschien is er thuis iets aan de hand, zo klinkt het wat jij omschrijft. Dat andere kind is overduidelijk wel gecharmeerd van jouw kind maar kan het niet accepteren dat zij afstand neemt, of het is ronduit jaloers, hebben we hier ook jaren met een meisje gehad, dat is verrassend goed afgelopen, na jaren getreiter (niet heel erg maar wel vervelend) kwam ze opeens excuses aanbieden !

het zijn kinderen, dus ze moeten van alles leren en je weet toch nooit hoe iets bij een ander thuis benaderd wordt.

Sjaan banaan

Sjaan banaan

06-11-2012 om 22:46

Manda

Was ik niet hoor. Volgens mij verwar je me met Bloemie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.