Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
rowan1

rowan1

11-10-2011 om 11:37

Dochter enorm verlegen en faalangst

Onze lieve 5 jarige dochter is enorm verlegen. Ze durft niets te zeggen tegen vreemden en ook in de klas durft ze nooit iets bij het kringgesprek en de kringoefeningen te vertellen. De juf spreekt af en toe met haar af dat ze de volgende dag wel iets moet zeggen. Dan gaat het wel. Ook het gedag zeggen van bijvoorbeeld opa gaat moeizaam. Een hand geven op een verjaardag is al helemaal teveel gevraagd. In ons gezin gaat het wel goed. Daar praat ze wel, maar daarbuiten nauwelijks. Ook tegen kinderen die ze minder goed kent, durft ze niets te zeggen en geen contact te maken. Wij hoeven bijvoorbeeld niet perse op vakantie naar een camping, want ze maakt toch geen contact met anderen kinderen.
Daarnaast is ze erg bang om af te gaan. Ze maakt bijzonder druk om haar kleding en vindt snel iets raar of is bang dat andere kinderen dingen raar aan haar vinden. Als ze bijvoorbeeld gevallen is, maakt ze zich meer druk omdat anderen naar haar kijken dan om de pijn.
Eerst dacht ik dat het wel over zou gaan, maar ik begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken. In de klas gaat het wel beter, omdat het daar vertrouwd is, maar hoe moet het met de andere situaties?
Is hier een training voor ofzo. Suggesties zijn welkom.
Rowan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

11-10-2011 om 12:35

Hobby

Ten eerste ken ik mensen die altijd verlegen zijn geweest en het nog steeds zijn, dus ik denk niet dat je dochter ooit zal veranderen in een extraverte gangmaker. Maar dat hoeft gelukkig ook niet, we zijn allemaal anders.

Ik zou op zoek gaan naar een hobby waar ze goed in is, en waar ze zelfvertrouwen op kan doen. Misschien een klein toneelgroepje (klinkt raar, maar sommige verlegen mensen kunnen juist wel in het daglicht staan als ze acteren. Johnny Depp bijvoorbeeld), of schaatsen, of??

En verder zou ik rollenspelletjes met haar spelen. Gewoon laten zien wat ze kan doen in verschillende situaties.

En wat mij altijd helpt als ik mezelf voor gek voel staan is te bedenken dat mensen veel meer bezig zijn met hoe ze zelf overkomen, dan hoe anderen dat doen. Misschien heeft ze ook iets aan die wetenschap

Camping

Kan heel anders zijn dan thuis en school. Zoon had op de camping ineens wel leuke vriendjes,waarschijnlijk niet lang genoeg contact om te gaan irriteren, en daardoor ook veel oefenmogelijkheid. Dochter ging mee in het exploratiekielzog van zoon. Jammer dat ze nu zo uiteen lopen.
en inderdaad herkenning. Aanreiken van mogelijke acties en dialogen en honderd keer zeggen: dat gaat niet over jou! Die kinderen/mensen zijn met zichzelf bezig. En inderdaad zorgen dat ze het met zichzelf en een leuke hobby naar haar zin heeft.

Dances

Dances

13-10-2011 om 10:53

Rowan1

Je beschrijft precies mijn dochter. Wat een herkenning. Mijn dochter is ook 5 jaar. Ook van dat vallen. Idd, meer druk maken of andere naar haar kijken dan dat ze pijn heeft. Ik ben nu het boek aan het lezen "de verlegenheid voorbij". Ik ben nog maar aan het begin maar ik denk dat het ook wel wat voor jou is. Google maar eens.

Wat ik ook de laatste maanden doe is haar voorbereiden op bezoekjes e.d. Dan meld ik van te voren dat we daar en daar heen gaan en welk gedrag ik verwacht (als iemand je wat vraagt dan geef je gewoon antwoord bijv.) en dat werkt goed. In de klas vertelt ze nog steeds heel weinig en ze klapt ook dicht. Juf weet dit en probeert daar ook en weg in te vinden. Ik hoop ook doormiddel van dit boek wat handvaten te krijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.