Tarte Tatin
30-03-2013 om 22:51
Dochter geeft aan dood te willen
Mijn dochter van net vijf jaar geeft de laatste tijd aan, dat als ze dood is, ze niet meer gepest wordt. Dit is iets van de laatste anderhalve week. En altijd tegen de avond, als ze hartstikke moe is. We hebben niet de indruk dat ze op school gepest wordt. Tegen de tijd dat ze erg moe wordt, is de hele wereld tegen haar en heeft ze het gevoel dat ze altijd gepest wordt. En nu komen dus deze opmerkingen erbij. Ik weet even geen raad. Komt dit vaker voor bij kinderen?

Mea Proefrok
31-03-2013 om 09:14
Gevoel voor drama?
Ik heb een dramatisch aangelegde dochter die vooral in haar kleutertijd ook wel zulke uitspraken bezigde. Als ze vond dat ik haar haar niet mooi had gekamd: "Ik ben het lelijkste meisje van de wereld", als het niet zo leuk was op school: "Ik haat school, ik ga nooit meer" enzovoort. Meestal volgde er dan een enorme huilbui die in feite weinig te maken had met lelijke vlechtjes of saaie werkjes op school. "Het" zat haar allemaal hoog en het moest eruit.
Jouw dochtertje geeft aan dat ze gepest wordt. Dat kan zo zijn, maar het hoeft niet. Misschien voelt ze zich gewoon naar aan het einde van de dag en heeft ze in haar hoofd 'gepest worden' en 'je enorm rot voelen' aan elkaar verbonden. Of misschien is ze sociaal erg gevoelig en ervaart ze bepaalde dingen als pesten die niet zo bedoeld zijn?
Is er nog iets te verbeteren aan het einde van de dag? Eerder eten geven zodat je kunt uitsluiten dat het een brandstof-gerelateerde dip is? Arme meid, kleuter zijn is helemaal niet altijd makkelijk.

Tarte Tatin
31-03-2013 om 09:40
Moe
Ze is echt moe aan het einde van de dag. En ervaart dan inderdaad vanalles zwaarder dan het in werkelijkheid is. Het is geen dramameisje, itt haar zussen. Juist niet, ze is vrij nuchter. Wel kan ze enorm driften. Maar nu dus steeds vaker opmerkingen als: was ik maar alvast dood. Brrr

Filomela Houtekiet
31-03-2013 om 10:36
Moe
Naar om te horen, dat is het zeker. Omdat je er waarschijnlijk een andere waarde aan hecht dan zij, omdat het begrip zwaarder is voor jou dan voor haar.
Zoon zei het ook wel eens, met dezelfde intentie als verklaren dat wij de rotste ouders ter wereld waren en dat hij ging verhuizen en nooit meer terugkwam.
Dood is ook een biologerend fenomeen, als je daar net weet van krijgt. Dat je niets meer ziet, hoort, voelt, niets meer hoeft, dat kan aan het eind van een lange, verwarrende, veeleisende kleuterdag misschien best aantrekkelijk lijken.

Tarte Tatin
31-03-2013 om 11:32
Filomela
Ja daar zeg je iets waars. De waarde die ik eraan hecht is van een hele andere orde dan waarom zij het zal zeggen. Ik heb haar net gevraagd of ze weet wat dood zijn inhoudt. Ja, dat wist ze op haar manier wel uit te leggen. Gewoon niets meer voelen en er niet meer zijn. Toen ik zei dat ze dan ook niet meer naar groep 3 kan (kijkt ze erg naar uit), toen fluisterde ze dat ze dan misschien nog maar niet dood wil.
Ik wil er ook niet teveel gewicht aan hangen, maar geschrokken was ik wel. Hopelijk is het inderdaad van het kaliber: stomste moeder,rotouders etc

Lonneke
01-04-2013 om 08:37
Dood
Ze kan het goed uitleggen: niks meer voelen en er niet meer zijn. Ik vind dat van een ander kaliber dan gemeenste ouders etc.
Het lijkt me ook niet iets wat kleuters nu eenmaal roepen omdat ze moe zijn.
Ik zou zeker op school gaan praten en als ze dit vaker zegt professionele hulp inschakelen.

Zilli
02-04-2013 om 14:04
Ach..
Ik snap wel dat je schrikt, maar mijn dochter deed t ook (en nog wel eens, zeven jaar). Het is veel meer een manier van spreken; vermoeid zijn en daar dramatisch uiting aan geven. Dood lijkt rustig.
Ik zou eens kijken naar of ze overprikkeld is en of je haar meer rust kan geven. Mijn dochter knapte altijd enorm op van een verplicht halfuur op de bank onder een 'dekententje' , zodat ze geen nieuwe prikkels kreeg. Knuffel erbij, en een beetje voor je uit staren. Daarna kwam ze met rode wangen terug en was het leven veel leuker.

Tango
02-04-2013 om 17:04
Rust
Ik zou haar inderdaad overdag wat meer rust aanbieden. Misschien eens een middagje thuis houden en dan lekker op de bank hangen.
Verder wel even op school navragen of het daar goed gaat of dat ze inderdaad gepest wordt, dan weet je dat ook zeker.
Heeft ze misschien onlangs een overlijden in de familie meegemaakt? Dat zou ook mee kunnen spelen. Het lijkt mij verder ook dat ze nog niet helemaal beseft wat dood is en dat het haar vooral lekker rustig lijkt. Maar als ouders schrik je ervan, dat zeker.

Tarte Tatin
02-04-2013 om 19:53
Dank
Dank voor het meedenken. Ik denk inderdaad dat ze oververmoeid is op het einde van de dag en dat dan zo gaat verwoorden. Op school wordt ze echt niet gepest, dat heb ik nagevraagd. Ze maakt ontzettend veel ontwikkelingen mee op het moment. Ik zal eens proberen haar aan het einde van de dag wat meer rust te laten nemen, eens kijken of dat verschil maakt. Ik hoop het. Wel fijn die herkenning!