Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter heeft weinig zelfvertrouwen

Hallo,
Mijn dochter van 8 zit in groep 5. Over het algemeen is ze een leuk vrolijk meisje, sociaal en erg creatief. Ze heeft op school een aantal vriendinnetjes waar ze buiten schooltijd veel mee speelt. Echter in de klas gaat het niet altijd goed. Ze klaagt dat ze veel geplaagd wordt, ook door haar vriendinnetjes, en dat ze dan niet weet hoe ze voor zich zelf op moet komen. Ze is in de klas meer een eenling.
Ook huilt ze dan snel. Ook wordt ze door wat jongetjes geplaagd. Echt weerbaar is ze dus niet in de klas. Maar ook met haar werk ( taal en lezen) gaat het minder goed, ze krijgt bijna elke dag afmaak huiswerk mee. In de klas krijgt ze het niet af ze vind het moeilijk en wordt afgeleid door andere kinderen ( zegt ze zelf). Ik heb het ook al met de juf besproken en die houdt eea in de gaten.
Maar hoe krijg ik mijn meisje toch wat weerbaarder op school? En hoe kan ik ervoor zorgen dat ze wat meer zelfvertrouwen krijgt, zo dat ze ook op school rekenen en taal wat zelfstandiger kan doen en niet altijd de hulp van de juf hoeft in te roepen , wat ze dus steeds doet omdat ze denkt dat ze het niet snapt? Thuis heeft ze 2 oudere broertjes en daar kan ze prima tegenop, alleen buiten de huislijke omgeving is het dus een ander verhaal. Ik wil har zo graag helpen, maar weet niet hoe. Graag tips en ervaringen!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

2 dingen

Herkenbaar. Ook dat groep 5 een heftige groep is wat dat betreft. Hier veel gehad aan rots en water, een weerbaarheidstraining. Zie ook het draadje hierboven.
Daarnaast heb ik veel gehad aan het inzicht dat ik mijn dochter meer mocht vertrouwen. In mijn zorg en betrokkenheid was ik er erg op gericht haar te helpen en dingen voor haar op te lossen. Toen ik dat boek van Gordon las (luisteren naar kinderen) zag ik in hoe ik dingen onbedoeld in stand hield door mijn eigen benadering. Door haar steeds te helpen gaf ik onbewust (en onbedoeld) de boodschap 'dit kun jij niet zelf'. Daarmee haar zelfvertrouwen dus ondermijnend. Gordon maakt het onderscheid in het probleem van jezelf of van je kind. En hoe je met zijn/haar problemen mee kunt leven en kunt luisteren, en tegelijkertijd stimuleert dat het kind zelf tot een inzicht of oplossing komt.

Naast externe dingen (als toneel, rots en water, sova en zelfs sensomotorische therapie om meer in haar lijf te komen) hebben we ook thuis in onze eigen benadering en omgang dingen veranderd. Man en ik ook bewust aan de slag met persoonlijke ontwikkeling, onze eigen makkes.

GS

GS

10-10-2012 om 19:16

Juf vragen

Toch maar eens bij juf vragen hoe het in de klas gaat. Dat onschuldige 'plagen' kan zich makkelijk uitbreiden tot pesten. Bovendien is plagen geen plagen meer (maar pesten) als de getroffene dat als zodanig ervaart. Juist als ze nog wat kwetsbaar is, zou ik daar goed op letten en niet wegwuiven. Ook niet alleen de 'schuld' bij haar leggen, maar haar steunen en helpen de situatie in de klas te verbeteren door het bij de juf aan te kaarten. Haar werkresultaten zijn misschien zelfs wel een resultaat dat ze zich niet prettig voelt in de klas? Plagen die vriendinnetjes haar niet buiten de klas (als ze spelen)? Hoe gaan ze dan met elkaar om?

Emilie16

Emilie16

10-10-2012 om 20:30 Topicstarter

Gordon

Heb het boek van Thomas Gorden in de kast staan, je brengt me op een idee! Ik ga het weer lezen!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mooi!

Veel leesplezier en hoop dat je eea kunt gebruiken in deze situatie met je fijne dochter!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.