Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Han

Han

24-04-2012 om 22:42

Dochter houdt vast aan zeuren

Mijn dochter (4) benadrukt graag de negatieve kant: ze heeft bijna nooit lekker geslapen, vertelt bij het eten wat ze vies vindt, wil gedragen worden juist als dat praktisch helemaal niet kan (en wordt dan heeel boos), etc.

Ik probeer haar juist aandacht te geven voor het positieve en niet te veel aandacht/begrip te hebben voor het gezeur. Maar voor mijn gevoel helpt het niet.

Heeft iemand een idee waarom dat zeurende zo aantrekkelijk voor haar kan zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mea Proefrok

Mea Proefrok

25-04-2012 om 09:39

Hier ook

Mijn kleuterdochter heeft periodes waarin ze erg zeurt en eigenlijk gewoon veel aandacht nodig heeft, maar niet doorheeft dat ze dat beter op een andere manier kan vragen. Als ik eenmaal de irritatie voorbij ben en doorheb dat we weer in zo'n mopperfase zitten, regel ik vaak even een dag of dagdeel alleen met haar en doe dan samen iets leuks, maakt niet uit wat als zij er maar van geniet. En ik betrek haar meer bij dingen als koken, zodat ze zich belangrijk voelt. Kleuters zijn sociaal-emotioneel heel erg aan het experimenteren. Ze hebben daar begeleiding in nodig. Je moet er niet in meegaan, maar zeker ook niet negeren of afkappen, want ze heeft iets van je nodig. Probeer dus om de aandacht te verleggen naar positieve dingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.