Mama1972
03-10-2014 om 20:15
Dochter van bijna 7 wil een vriendinnetje niet uitnodigen
Even raad van jullie.
Mijn dochter wil een van haar vriendinnetjes niet meer uitnodigen op haar verjaardagfeestje. Ze zijn sinds de crèche en dat is al dik 4 jaar vriendinnen. Kwamen bij elkaar op de verjaardag en waren eerst hartsvriendinnen. De vriendschap is sinds een paar maanden bekoeld. Ze spelen wel nog regelmatig op school en af en toe spreken ze nog af.
Maar nu wil ze dit vriendinnetje niet uitnodigen maar een ander kind waar ze de laatste tijd op school mee speelt.
Ik persoonlijk wil dat ze haar oude vriendin gewoon uitnodigt en niet gaat kiezen voor een ander kindje waarmee ze niet zo veel mee speelt. Maar ze is heel stellig en wil haar niet uitnodigen. Wat zouden jullie doen.
Mijn dochter haar eigen keuze laten maken en een vriendinnetje kwetsen. Of toch aansturen?
Vind het lastig en ook wel zielig voor haar vriendinnetje maar kan het ook wel begrijpen want haar vriendinnetje is nogal bazig maar ook wel lief.
Dilemma wat zouden jullie doen??

Piano
03-10-2014 om 20:37
Allebei
Ik zou haar allebei uit laten nodigen, of is het niet zo dat ze moet kiezen?

amk
03-10-2014 om 21:10
haar feestje, haar keuze
ik zie hier elk feestje meisjes die ik nog nooi eerder gezien heb of waar ik nog niet eerder over gehoord heb. En ik mis meisjes die ik regelmatig zie. Ik doe wat suggesties maar zij beslist.

Jaina
03-10-2014 om 21:27
Allebei
Ik was wel altijd redelijk sturend wat de keuze betreft. Nieuwe vriendinnen is leuk maar inderdaaad oude vriendinnen niet vergeten. Ik zou dus voor allebei gaan.

Piano
03-10-2014 om 21:27
Natuurlijk amk
maar ik kreeg hier het idee dat òf het ene, òf het andere meisje mocht komen i.v.m. maximaal aantal kinderen en dan zou ik een uitzondering maken en zeggen nodig allebei maar uit.

Tango
03-10-2014 om 21:35
Sturen
Hier stuur ik ook altijd wel wat bij maar als kind een bepaald vriendje/vriendinnetje echt niet (meer) wil uitnodigen en daar ook een duidelijke reden voor heeft ga ik niet dwingen. Als het mogelijk is allebei uit te nodigen zou ik dat alleen doen als de jarige dat ook wil. Het is natuurlijk haar feestje.
Vriendschappen kunnen nu eenmaal veranderen. Dat zie ik hier ook. Zoon had ook jarenlang een beste vriend maar ergens zijn ze uit elkaar gegroeid. Dit jaar nodigt hij die vriend dus niet meer uit en verder ook heel veel nieuwe vriendjes die hij vorig jaar nog niet uitnodigde.

amk
03-10-2014 om 21:48
piano
dat is bij ons nooit een optie. Ik bepaal vooraf het aantal genodigden en dat verandert niet. Vandaar dat ik dat niet als mogelijkheid meeneem

Annet
03-10-2014 om 21:56
Als er geen extra kind bij kan,
zou ik gaan voor degene waar je dochter nu mee wil spelen.
Het is haar verjaardag en zo'n feestje is een soort bevestiging van vriendschap. Die wil ze zo te lezen liever met het nieuwe meisje.
Ze is veel te jong voor verplichtingen.
Als ze wekelijks speelafspraken zou hebben met de 'oude'vriendin, dan zou het anders zijn.

Barvaux
04-10-2014 om 08:23
grappig piano
'maar ik kreeg hier het idee dat òf het ene, òf het andere meisje mocht komen i.v.m. maximaal aantal kinderen en dan zou ik een uitzondering maken en zeggen nodig allebei maar uit.'
Grappig, je denkt dat het of/of is ivm een maximaal aantal en vervolgens zeg je doodleuk: vergeet dat max aantal en nodig er nog eentje uit. Waar moet die als ze met de auto gaan? In de kofferbak?

Piano
04-10-2014 om 09:15
Oplossing
Waarom irriteert dit jou zo (grappig, doodleuk)? Ik snap dat het een probleem wordt als je met de auto ergens naartoe moet, maar ik zou mijn best doen om een oplossing te vinden. Maar dat is mijn mening.

Piano
04-10-2014 om 09:21
Één meer of minder...
Er zit ook nog steeds het verhaal van een vriendin in mijn achterhoofd. In groep 7 of 8 had een meisje alle meisjes uit de klas uitgenodigd, op één na, dochter van vriendin. Dit is wel heel extreem, maar ik vind dat je dit als ouders niet mag laten gebeuren. Ik heb zelf nooit moeilijk over dit soort dingen gedaan.
Maar als het hier niet om gaat, ben ik het eens met Annet.

Barvaux
04-10-2014 om 09:59
piano
Het irriteert mij helemaal niet, ik vind het alleen grappig, dat staat er namelijk ook.
Als er zo iemand bij kon had Ts dat wel gedaan, het kan ook dat Tsdochter ook bij een extra kind dat ene meisje niet wil. Ik denk dat je daar op moet reageren, niet op de mogelijkheid die iedereen begrijpt en waarschijnlijk geen optie is in dit geval.

Piano
04-10-2014 om 10:03
Raar, Barvaux
Rare manier van grappig vinden. En ik reageer hoe ik dat wil en niet hoe ji dat wilt. Verder hoef je niet te doen alsof ik onnozel ben.

Mama1972
04-10-2014 om 10:49
Reactie
Ze mag 5 kindjes uitnodigen en ze vindt het lastig al om aan die 5 te komen. Ze heeft 2 hartsvriendinnen en het meisje wat ze nu niet wil uitnodigen. Dus zijn er 3, die andere 2 vindt ze leuk en aardig maar nog nooit een speelafspraak gehad. Ze is zeer kieskeurig, maar wij zijn er uit en vinden dat ze haar oude hartsvriendin gewoon moet uitnodigen. Volgend feestje hoeft ze haar niet meer uit te nodigen. We hebben uit gelegd dat je niet zomaar je beste vriendin kun laten vallen omdat ze nu even op het moment iets minder met haar speelt en voorkeur heeft voor andere kinderen. We hebben gevraagd aan haar hoe zij het zou vinden om niet te worden uitgenodigd.
Ze zegt dat ze dat eigenlijk ook niet leuk zou vinden.
Dus ze geeft eigenlijk al de oplossing.
Gewoon uitnodigen en volgend jaar zien we wel weer.

Anoniem
04-10-2014 om 10:50
Lastig
Altijd een lastig probleem. Ik probeer er nooit te zwaar aan te willen als mijn kind niet wordt uitgenodigd, leg uit dat iedereen andere keuzes maakt. Als mijn kinderen echter niet iemand willen uitnodigen vraag ik wel hoe ze het zelf hebben ervaren. Ik moet zeggen dat ik zelf heel makkelijk ben in het aantal, ik vind zelf aantal minder belangrijk dan het sociale aspect, maar ook dat is mijn keuze.
Bij kinderen die een buitenbeentje zijn stimuleer ik het extra dat ze worden uitgenodigd.
Mijn dochter is vorig jaar vrij plots niet uitgenodigd op de verjaardag van een goede vriendin. Ze vond dit heel moeilijk, zat al niet lekker in haar vel en dit kwam er bovenop. Het meisje kwam naar mijn dochter toe vertelde wat ze gingen doen en daarna meteen dat mijn kind niet mocht komen en dat ze ook geen vrienden meer wilden zijn.
Bovenal zou ik altijd met mijn kind bespreken waarom ze iemand niet willen uitnodigen, wat zijn de redenen, hoe voelen ze zich erbij. En hoe denken ze dat het andere kind zich voelt. Ik begrijp dat jouw kind nog maar 7 is, dus misschien iets lastiger, dan bij een kind van 10.

Piano
04-10-2014 om 10:56
Mama1972
Mooi opgelost zo. Ik vind dat je goed gereageerd hebt. En als ze het toch al lastig vindt om op vijf te komen, was dat het probleem dus niet.
En Anoniem, ik kan me ook helemaal vinden in jouw mening.

Anoniem
04-10-2014 om 11:00
Mooi opgelost
K zie dat ik mijn reactie gelijk plaatste met de jouwe mama1972.

skik
04-10-2014 om 11:54
Zelf laten kiezen
Ik zou mijn kind altijd zelf laten kiezen. Wel de voors en tegens benoemen van de mogelijke keuzes, maar uiteindelijk is het hun feestje. Ik hoop voor je dat jouw beslissing om een kind uit te nodigen dat je kind niet wil niet tot narigheid gaat leiden. Dat ze onaardig gaat doen tegen dat meisje omdat ze haar eigenlijk niet op haar feestje wilde bijvoorbeeld. En dat het de ontluikende vriendschap met het nu niet uitgenodigde meisje niet schaadt.
skik

*bella*
04-10-2014 om 12:14
vriendschappen komen en gaan
En zeker op die leeftijd. Al een paar maanden bekoeld, jeetje dat is een eeuwigheid op die leeftijd. Ik zou vertrouwen in mijn kind hebben.

Pennetje
05-10-2014 om 15:43
Wel opletten
Wil je dochter zelf niet, of 'mag' ze niet van andere meisjes? Mijn dochter heeft in een klas gezeten waarin twee meisjes bepaalden wie er op feestjes mochten komen en wie er met wie mocht spelen. Echt extreem. Mijn dochter had een vriendje al vanaf de crèche, dat ook bij haar in de klas zat. Echt Jip en Janneke die twee. In groep 5 bepaalde de Queen Bee dat hij dochter niet meer mocht uitnodigen op zijn feestje. Zij en haar BFF moesten natuurlijk wel worden uitgenodigd. En zo gebeurde het ook, want de wraak van die dames was niet mals als je niet deed wat ze zeiden (heeft dochter meerdere keren ondervonden). De moeder van het jochie hanteerde de stelling dat hij zelf bepaalde wie er mocht komen. Dochter was intens verdrietig en voelde het echt als verraad. Ze heeft nooit meer met hem willen spelen en als ze elkaar nu tegenkomen zegt ze hem heel lauw gedag. Stomme meeloper, noemt ze hem.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.