Carthy
10-10-2012 om 14:46
Dochter wil kleding niet aan, graag advies
Ik zit even met mijn handen in het haar en wil heel graag advies. Ik weet het namelijk niet meer. Korte uitleg. Dochter van bijna 7 is nogal lastig op kledinggebied. Ze vindt weinig leuk, het zit niet lekker etc. Ik neem af en toe wat voor haar mee. Soms vindt ze het leuk en anders ruil ik het. Dat laatste vind ik geen enkel probleem. Af en toe ga ik ook samen met haar kleding kopen en ze heeft praktisch vrije hand in wat ze wil hebben. Heel soms merk ik dat ze dan toch een trui niet aan wil terwijl ze die wel zelf heeft uitgekozen. Daar baal ik dan wel van. Nu het volgende een anatal weken geleden heeft ze een jurk uitgezocht. Die jurk wilde ze heel graag hebben (ik twijfelde wat vond de jurk niet zo heel leuk) maar goed ze wilde hem zo graag dus toch gekocht. En ja hoor. ZE heeft de jurk nog geen een keer aangehad en wil dit ook niet. ZE zei al een paar keer toen ik voorstelde de nieuwe jurk aan te trekken, die trek ik volgende week aan. Maar tot op heden dus niet. Vandaag haar gezegd nu toch eens die nieuwe jurk aan te trekken maar de aap kwam uit de mouw. Ze wilde hem niet aan. Vond hem ineens niet meer mooi. Ik kom er niet achter waarom niet en ben zo boos geworden. Juist omdat ik altijd bij ene aankoop nog even check of ze het echt willen (en juist deze jurk wilde ze zo graag) en ik ze ook altijd de vrije hand geef. Op zich kan ik me een miskoopje best wel eens voorstellen maar bij haar gebeurt dit vaker en bij mij was nu de druppel. Ik heb gezegd dat als ze die jurk niet aandoet (ze had hem aan maar zat te huilen dat ze hem niet aan wilde) dat ik het bedrag uit haar spaarpot zou halen. Dat heb ik dus uiteindelijk ook gedaan want de jurk heeft ze weer uitgetrokken. Dit voelt eigenlijk helemaal niet goed maar ik weet gewoon even niet meer wat ik moet doen. Wie heeft er advies voor mij want ik weet het even niet meer en ben inwendig nog steeds boos.

Vic
10-10-2012 om 14:52
Nog even uitzitten
Ik zou er niet zo'n probleem van maken. Dan maar niet en dan trekt ze wat anders aan. Het enige nadeel van een beperktere keuze is dat je meer moet wassen, maar dat lijkt me minder erg dan steeds die strijd. Over een paar jaar geef je haar gewoon kleedgeld en dan heeft ze vooral zichzelf ermee als ze een miskoop heeft. Grote kans dat dat dan ook veel minder voorkomt.
Ik ben trouwens wel blij dat mijn 7-jarige aantrekt wat ik voor haar koop. Simpel allemaal dezelfde broeken in verschillende kleuren (Hema) en wat shirts. Mijn oudste is net zo 'lastig' als jouw dochter, maar die heeft nu gelukkig kleedgeld

Carthy
10-10-2012 om 15:02
Vic
Dank voor je snelle reactie. Kleedgeld gaat nog een aantal jaren duren denk ik. Maar ik baal er gewoon van dat ik nu weer geld voor een jurk heb uitgegeven die ze nu ineens niet meer aan wil terwijl ze deze jurk zo graag wilde. Daar baal ik gewoon van. Ik snap je wel hoor maar het lukt me nu even niet om het naast me neer te leggen omdat het me nu steeds onnodig geld kost. Ze mag echt zelf kiezen maar dan verwacht ik ook dat ze het aan heeft. Ik weet zeker dat ze hem helemaal niet meer aandoet en dat vind ik toch zonde van het geld. Had jouw oudste dochter ook van zulke acties?

Carthy
10-10-2012 om 15:05
dan ben je het vast ook niet met me eens dat ik het geld dat ik voor die jurk heb betaald nu uit haar spaarpot heb gehaald Ik voel me er best wel rot onder maar weet even niet wat ik nu moet doen. Ze heeft nog niet echt heel veel benul van geld maar vroeg wel of er nog wat geld overbleef. Best wel sneu eigenlijk. Pfffff..... wellicht een stomme actie van mij. He bah, ik weet het echt niet....

Vic
10-10-2012 om 15:45
Oh ja hoor
Mijn oudste had al op jonge leeftijd haar eigen ideeën over wat ze wel en niet aan wilde en ik heb ook wel eens kleren voor haar gekocht die ze bij nader inzien toch niet zo leuk vond. Als ik haar dan toch dwong werd dat een verschrikkelijk drama ongeacht of ik allerlei straffen verzon.
Dat geld zou ik denk ik niet meer terug geven. Haar verdriet daarover zal wel overwaaien en misschien denkt ze dan in de toekomst nog eens een keer extra na of ze een kledingstuk echt wel leuk genoeg vindt. In het vervolg bij miskopen maar je schouders ophalen en kijken of je er iemand anders blij mee kunt maken. Zelf heb je vast ook wel eens iets gekocht wat vooral in de kast hangt.

Mussie
10-10-2012 om 15:45
Ik heb het opgegeven
Ik heb de strijd een beetje opgegeven bij zoon van 10. Wat Vic al zei, dan was ik maar wat meer. Bijna alle kleding is wel iets mis mee, het kriebelt, het is stom, het is voor meisjes, ik werd er knettergek van! Inmiddels weet ik wat hij wel wil, en dus loopt hij er eigenlijk altijd hetzelfde bij. Oud verwassen t shirt en een vest. En oude sokken met gaten erin, want nieuwe sokken zijn ook stom. Ik had het liever anders gezien maar het is nou eenmaal zo. Ik zorg er wel voor dat het allemaal goed gewassen en gestreken is, zodat hij er niet al te erg uitziet. Ik heb dus geen gouden tip voor je, maar weet dat je niet de enige bent. O ja, over dat geld uit die spaarpot zou ik me niet zo druk maken hoor. Dan dringt het misschien door dat ze de volgende keer wat beter na moet denken als ze perse een bepaalde jurk wil. Bedenk me nu ineens dat zoon op die leeftijd een keer zijn nieuwe schoenen niet aan wilde. Hij vertelde me doodleuk dat hij in de winkele gewoon gezegd had dat hij ze mooi vond om lekker snel naar huis te kunnen. Zucht.

Tango
10-10-2012 om 16:41
Kan me wel voorstellen
Dat je er flink van baalt hoor. Zeker omdat je het nog eens extra aan haar hebt gevraagd, of ze de jurk echt zo graag wilde. En dat geld uit haar spaarpot halen vind ik ook geen rare straf, zolang het geen buitensporig groot bedrag is, anders kun je altijd later nog een deel terugdoen. Misschien kun je de jurk nog via Marktplaats verkopen o.i.d. En volgende keer vantevoren duidelijke afspraken met je dochter maken, wat ze uitkiest trekt ze ook aan. Evt. nog een tijdje met het kaartje eraan in de kast laten hangen, zodat je het evt. nog terug kan brengen als ze het binnen een week niet aangetrokken heeft. En verder maar zoveel mogelijk hetzelfde kopen dat ze al heeft en in ieder geval draagt.

Ginny Twijfelvuur
10-10-2012 om 17:15
Zou ik ook doen hoor
Mijn dochter had daar ook wel een handje van. En op een gegeven moment was ik daar wel klaar mee. Al ze er zelf voor gekozen heeft dan wordt het ook gedragen. Niet iedere dag en het mag bijvoorbeeld ook in plaats van een pyamadag in het weekend (ben de beroerdste niet , maar ik blijf geen kleren kopen die niet gedragen worden.
Ze is nu 10 en het gaat beter. Ik denk dat het ook scheelt dat ik haar smaak beter ken: spijkerbroek met stoer t-shirt. Beetje saai vind ik, maar ach zij moet er mee lopen hè, ik niet...

Merel
10-10-2012 om 18:54
Deed ik ook vroeger
Oh ja, ik kan 2 voorvallen herinneren dat ik ruzie met mijn moeder had over kleding. Als eerste wilde ik een mooie nieuwe roze jas met wit bont niet aan, maar het liefst mijn oude legergroene jasje. Terwijl ik hem blijkbaar bij het kopen wel had goedgekeurd. Uiteindelijk had mijn moeder de groene jas verstopt en toen moest ik 'm wel aan, anders had ik geen jas om mee naar school te gaan. Ik kan me alleen niet herinneren of ik die jas nou daarna nog vaak heb gedragen.
Ander verhaal waren 'college-schoenen', die leken me heel leuk maar omdat ik smalle voeten had, had ik niet de gewone leuke, maar wat nettere uit de wat betere schoenenzaak. Nadat een klasgenootje bij het zien van mijn schoenen haar wenkbrauwen had opgetrokken (niet eens iets letterlijk gezegd) had ik bedacht dat ik ze niet meer aan zou doen. Wat ik dus ook niet deed, heel zonde want die schoenen waren 150 gulden. Moeder boos op mij (ik was 13). Daarna is het niet meer voorgekomen, ik kreeg toen kleedgeld.
Dus ja, ik zou bij haar maar een beetje op safe gaan spelen en gewoon geen nieuwe jurk kopen, ze heeft dan dus minder om te kiezen. Misschien wil ze hem later nog eens aan? Of laat 'm een keer door een nichtje/vriendin dragen. Kan zijn dat je dochter hem dan ineens wel leuk vind of anders geef je de jurk weg.
Zolang ze dit probleem heeft zou ik dus maar geen al te dure kleding kopen en bij Hennes bijv. kan je kleding tot 14 dagen nog ruilen, en bij C&A tot een maand.

Loes3
10-10-2012 om 21:28
Gek
Gėk word ik er soms van
Ik koop ook bijna niks meer zonder haar en dan toch is het soms weer niet goed. Schoenen is ook zo'n drama en die zijn ook nog duur natuurlijk.
Volgens mij doet ze het niet met opzet, is ook 7 en vindt het ook nog gewoon moeilijk, maar soms word ik woest van frustratie.
Dus geen oplossing hier, wel medeleven
Loes

Carthy
10-10-2012 om 22:05
Reactie
Bedankt voor alle reacties en wat fijn om te lezen dat mijn dochter niet de enige is. Ik dacht echt dat die van mij dat alleen had. Ik hoor dat niet zoveel om me heen. Vooral dat schoenverhaal van Mussie, zo herkenbaar. Hier afgelopen zomer ook nog gehad, precies zo'n verhaal.
Vanmiddag moesten we nog ergens naar toe en terwijl we zaten te wachten kwam ze naar me toe, sloeg een arm om me heen en zei toen zacht "maak je niet zo boos over dat jurkje" Inwendig moest ik ook wel lachen. Het kan ook zijn dat ze bang is dat kinderen haar uitlachen. Er zit namelijk een wat grote print op die jurk (die ze zo mooi vond). Ze is nogal gevoelig en erg verlegen (maar ligt wel goed in de groep op school en heeft veel vriendinnetjes) maar in haar hoofd hoort ze wellicht de reacties. Dat zou zo maar mee kunnen spelen.
Het is net wat Loes zegt, soms is het zo frustrerend en vandaag had ik zo'n dag. Ik liet me even gaan. Is soms ook wel eens nodig hier. Inmiddels ben ik weer met beide benen op de grond en is de boosheid weer gezakt. Ik heb nog een kort gesprekje met haar gehad en gezegd dat het voorlopig even klaar is met nieuwe kleding. Het geld heb ik toch teruggegeven. Mijn dochter die het tafereel heeft meegemaakt riep al dat ik een slappe moeder ben
)Ze was er wel heel erg blij mee dat het weer in haar spaarpot zat. Ik geloof dat de boodschap is overgekomen. Ik laat het maar weer los en ga voortaan i.i.g. de kaartjes er aanhangen zolang dat mogelijk is en de bonnetjes goed bewaren zodat ik het nog kan ruilen. Ik koop ook geen dure kleding maar voor die 25 euro had ik wel wat anders kunnen kopen. En dit was niet de eerste keer. Maar goed, we zien het maar als een miskoop en voorlopig is het ook even klaar. In de herfstvakantie nog een nieuwe winterjas (heeft ze nodig)en voorlopig maar even niks meer. Ik ben ook al 5 winkels voor winterlaarzen langs geweest en met niks thuisgekomen. (niks zit lekker, loopt niet lekker zucht) maar ze heeft gymschoenen en die zijn nog heel. Ook dat heb ik maar even losgelaten. Nogmaals bedankt voor het luisterend oor en ook voor de tips om de kaartjes er langer aan te laten hangen.

Carthy
10-10-2012 om 22:13
Nog even
Over van dat mijn dochter me een slappe moeder vindt. Dat was trouwens mijn oudste dochter die dat lachend zei. Niet mijn jongste van de jurk. Het staat er nu een beetje onduidelijk.

Temet
10-10-2012 om 22:59
Hier ook, maar ik hou hoop...
Hier ook, maar dochter is 3,5. Misschien komt het nog goed. Maar ik baal er ook van: koop je iets nieuws, wordt het door haar goedgekeurd, en natuurlijk *nadat* je het kaartje eruit hebt geknipt en bij voorkeur ook nadat de ruiltermijn verstreken is of de bon weggegooid vindt Madam het bij nader inzien niet geschikt. En ja, natuurlijk kan je die kleding wel weer aan anderen kwijt, en meestal gaat het niet om enorme bedragen (het meeste komt van Hema, C&A en H&M), maar dan heb ik evengoed nog steeds flink de p. in.
Ik hoop maar dat het nog goedkomt. Het duurt toch nog wel een jaar of 10 voor ik aan kleedgeld ga denken, eigenlijk
Groeten,
Temet

Evanlyn
11-10-2012 om 11:18
Hier ook
Hetzelfde verhaal: zelf uitgekozen, vervolgens niet aantrekken.
Ik denk dat het te maken had met haar positie in de groep. Ze werd net niet gepest, maar het hield niet over en ze wist dat ze voorzichtig moest zijn en niet mocht opvallen. Nu, op de middelbare school, gaat ze los op exact dezefde soort kleding die ze vroeger wel kocht maar niet aantrok. Want ze heeft nu voldoende zelfvertrouwen omdat ze in een leuke klas zit.
Conclusie: ja, het komt goed, maar ook: kom er achter waarom ze het niet aan wil. Zit ze wel lekker genoeg in haar vel om haar smaak te volgen op school? En moet je daar misschien iets mee?

mama van twee
11-10-2012 om 11:58
Dochter ook
Onze dochter (7 jr) heeft hier ook een handje van. En dan niet met 1 kledingstuk dat ze zelf uitgekozen heeft, maar soms met 2 of 3 tegelijk. Vorig keer heeft ze zelfs een tamelijk dure jurk uitgekozen, en nog 3x nagevraag trek je hem aan. Ja mam, ik vind hem echt mooi, het wordt mijn lievelingsjurk. Dus uiteindelijk nog maar gekocht; weigert dochterlief hem aan te trekken. Ik ben toen dus behoorlijk boos op haar geworden en heb haar gezegd dat als ze een volgend keer kleren uitzoekt en ze dan niet aantrekt; ze niet meer zelf mag kiezen, maar dat ik de kleren uitkies en dat zij ze dan aantrekt.
Toen we enkele weken terug nieuwe kleding gingen kopen (ze had niets meer voor de winter), heb ik haar hier nogmaals aan herinnerd en ik merkte wel in de winkels dat ze beter na ging denken, zo van ik vind het wel leuk maar die andere trui vind ik leuker dus dan zal ik die andere vaker aantrekken en deze niet, dus koop hem toch maar niet mama.
D.

Carthy
11-10-2012 om 13:33
Evanlyn en henriette
Bedankt ook voor jullie reactie en wat fijn toch die herkenning.
Evanlyn. Dochter is zeker kwestbaar. Kan (extreem) verlegen zijn en is zich heel bewust van zichzelf en haar omgeving. Ze wordt overigens niet gepest. Heeft veel vriendinnetjes (verlegenheid is ook meer gericht op volwassenen maar het is zeker een type "kat uit de boon" kijken)maar ligt heel goed in de groep. Ondanks dat zal dat zeker in haar koppie omgaan maar ze heeft 2 in mijn ogen wat uitgesprokener jurkjes die ze zonder blikken of blozen aandoet. Tja, dat blijft lastig. Ik ben er wel achter dat ik me er minder druk om ga maken. Niet dat ik alles maar accepteer. Ik ga in de winkel nog duidelijker zijn en de eerste weken de kaartjes er aan laten hangen. Bovendien ben ik er voorlopig ook wel klaar mee. Er hangt genoeg in de kast en daar redt ze zich maar mee. In de herfstvakantie een winterjas en that it!Hopelijk wordt het vanzelf minder.
Henriette, dat ben ik ook van plan. Steeds maar weer herhalen. Ze was ook wel onder de indruk van mijn boze boos. Ik denk het wel iets geholpen heeft.

Manda Rijn
11-10-2012 om 13:55
Onzekerheid
is normaal, 'wat zullen ze wel niet denken als ik het verkeerde aan heb'. Of 'nu zie ik er precies zo uit als het hoort' en dan vervolgens weer twijfel en dus het niet dragen omdat de onzekerheid groter is.
leer je kinderen dat ze authentieke personen zijn, ieder zelf mag weten hoe hij/zij erbij loopt en dat het leuk is als je dus je eigen smaak volgt, maar goed dat vraagt behoorlijk wat zekerheid.
anyway, je doet er niet zoveel aan denk ik. Of ik zou op marktplaats 2e hands kleding kopen voor weinig, als ze het dan toch niet draagt kan je het weer verkopen of weg geven. En kileding doorschuiven vind ik ook wel een idee misschien, als er een 'verantwoord hip wel stoer' meisje in de straat woont die een maat groter draagt kan je misschien van haar wat overnemen, dan is die zekerheid wat groter.
dus ik zou vooral veel herhalen dat ze zich zelf moet zijn, moet dragen wat zij leuk vindt en niet zo angstig moet zijn over andermans mogelijke oordeel. En als ze een keer iets nieuws aan heeft de buurvrouwen en medemoeders aan sporen haar te complimenteren, dat doe ik wel eens bij X waarvan de moeder laatst ook zo baalde van het wispelturige kleding gedrag. Dat ze na mijn compliment de rest van de week dat zelfde sjaaltje droeg vind ik dan wel erg schattig

Merel
11-10-2012 om 14:20
Onzekerheid ja
ik denk dat dat het ook kan zijn inderdaad. Ik schreef dat gisteren over dat ik vroeger mijn roze jas niet aanwilde en liever in de oude legergroene (die stuk was) wilde blijven lopen. Ik denk inderdaad dat dat onzekerheid is geweest. Ik vond die jas best leuk, alleen het verschil zo groot, van legergroen naar felroze, ik zou plotseling zó op gaan vallen. Ik zou denk ik veel aan de tips van Manda hebben gehad als kind vroeger, alleen mijn moeder gaf nooit complimenten. (verder lieve moeder hoor, maar daar dacht ze gewoon niet aan)

Carthy
11-10-2012 om 15:53
Ik denk
dat onzekerheid zeker meespeelt. Toch wil ze alleen maar rokken en jurken dragen. Broeken vindt ze echt niet leuk, zitten niet lekker. Terwijl het merendeel van de meiden van haar klas in broeken loopt maar daar trekt ze zich niks van aan. Het is niet eens zo dat ze hetzelfde wil en steeds kijkt wat anderen dragen. Meer het evt. commentaar wat zij op die jurk zou krijgen denk ik.
Complimenten geven wij hier zeker. Het is eerder dat we niet te enthousiast moeten doen want dat kan hier soms nog weleens averrechts werken.
Op zich koop ik sowieso nooit dure kleding. Dat is het ook niet maar ik was er gisteren zo zat van en dacht ook echt dat mijn kind een uitzondering is. Gelukkig lees ik hier dat dit niet zo is en dat stemt me ook wel gerust moet ik zeggen.

Carthy
12-10-2012 om 10:23
Izar
Daarom werd ik ook een beetje boos omdat ik juist niet stuur. Ik laat ze daar praktisch vrij in (met een paar kantekningen maar dit heeft nog nooit tot discussie geleid) Ik vind niet alles mooi maar dat heb ik al losgelaten en het lukt me aardig om mij in haar te verplaatsen. Ik weet namelijk ook hoe belangrijk het is dat je je lekker voelt in kleding. Ik moest vroeger zelf wel eens verplicht een jurkje/rokje of nog erger een zelf gemaakt hesje aan omdat we naar de zaak van mijn vader gingen. Vreselijk vond ik dat (gelukkig geen trauma hoor en heb hele lieve ouders )