Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mammie2

mammie2

02-09-2008 om 12:45

Dochter wil op paardrijden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mammie2

mammie2

13-09-2008 om 15:22

Ze is vandaag voor het eerst naar de manege geweest ..

Helemaal enthousiast ... "mamma ik heb ontdekt dat ik helemaal een paardegek ben, ik ben vooral gek op coco, ik denk dat ik de rest van de middag op bed ga liggen en aan coco ga denken". Ze heeft vooral stallen uitgemest maar ook een paar paarden geborsteld.

Een hoef op haar tenen vind ik niet zo erg als een gebroken rug door val van een paard. Voorlopig hoef ik gelukkig niet aan het laatste te denken: het zal wel een tijd duren voor ze aan de beurt is voor lessen. Ik denk echter niet dat dit vanzelf overwaait.

Ondertussen vind ik het wel gezond dat ze daar naar toe gaat. Thuis is ze vrij lui, dus ik was vrij verbaasd dat ze zo enthousiast was over 2 uur lang paardepoep opruimen.

Tihama

Tihama

14-09-2008 om 16:29

Cognitieve dissonantie

en de rokende opa.

Als je iets heel graag wilt, dan zoek je allerlei argumenten om dat te onderbouwen. Ik heb niets met paardrijden, dus ik vind al die statistieken verdraaid schokkend. Ik geloof dat als mijn kind op paardrijden zou gaan ik elke keer trillend van angst zou afwachten of mijn kind weer levend terugkeert. Die paardrijder die ik ken, die al sinds zijn 16e met een dwarsleasie in een rolstoel zit, helpt daar niet bij.

Motorrijden is ook gevaarlijk, maar dát is heel leuk, dus dat risico wil ik best bagatelliseren. Nou ja, ook weer niet zover bagatelliseren dat ik mijn kinderen toesta om nu zelfs maar achterop te gaan, laat staan zelf rijden

Ik heb even gegoogled en ik kwam dit tegen op de site van NOC*NSF
"Paardrijongevallen?

Per jaar treden er circa 77.000 sportletsels op tijdens paardrijden (Schmikli e.a., 2001). Bijna de helft (47%) hiervan moet hiervoor medisch behandeld worden. 10.000 hiervan komen op de Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Qua kansberekening is het over-all risico 1-2 ongevallen per 1000 paardrij-uren. Daarmee is paardrijden minder gevaarlijk dan skiën, teamsporten (zoals voetbal, volleybal, handbal) of racket- en gevechtsporten. Alleen de ernst van bepaalde letsels is dusdanig dat paardrijden wel in de top-5 van sporttakken staat, indien gekeken wordt naar het aantal ziekenhuisopnames door een paardrij-ongeval. Zo lopen ruim 450 ruiters per jaar hersen- of schedelletsel op. Ook pols- en beenbreuken of inwendig letsel (lever, milt, nier) komen relatief vaker voor als gevolg van een val van het paard. Dus preventie is zeker op zijn plaats. "

Waarom hebben ze trouwens niet gewoon integraal-helmen in plaats van die caps?

Tihama, dolblij dat kinderen geen belangstelling tonen voor paardrijden

O hemel

Wij nemen ze ook al zo achteloos mee op skivakantie.
Azorca

Gevaarlijk huishouden hier....

Manlief rijdt motor... erger nog hij verkoopt ze ook nog en gaat regelmatig naar het circuit! Zoonlief wil op schopminnend voetbal en dochterlief is dol op paarden. Tegenwoordig hebben ze trouwens fantastische caps en op goede manege zijn ze ver plicht zodra je op de rug van een paard gaat zitten. Ook bestaan er bodyprotectors, ter bescherming van de rug. Kinderen dragen die met gemak. Alleen, toen mijn dochter viel... brak ze haar schouder. Niet te gipsen, niet te beschermen... maar het is gebeurd.
Vergelijk die gegevens nou eens met ongelukjes in huis zelf? Als je aan alle ongelukken moet gaan denken, kan je toch helemaal geen kant meer op, of je moet gaan dammen. Zo kan je voor iedere sport een anti-argument gaan bedenken.
Lekker doen waar je zin in hebt en er vooral van genieten.

Marmar

Marmar

18-09-2008 om 00:52

Ook o hemel...

...tja. Mijn schoonmoeder viel vorige week van de stoep en kwam ongelukkig terecht, moest met een ambulance naar het ziekenhuis: gat in d'r hoofd. Dus mensen: vermijdt ook maar alle stoepen voor de zekerheid!

Irene

Irene

18-09-2008 om 12:24

Naïef

Ik vind het zo'n flauwekul om hier nu ongelukken op straat, in het verkeer en in huis bij te gaan halen. Dat heeft er ook echt helemaal niets mee te maken. Punt is: een kind wil een sport/hobby beoefenen en daarin is er keuze uit dingen met zeer weinig risico tot dingen met zeer veel risico. Paardrijden scoort daarbij hoog op de risicolat, daar is weinig discussie over mogelijk. Dat kun je meenemen in je overweging of je wilt dat je kind dit gaat doen. Je kunt dat ook niet doen, maar ga dan niet doen of het allemaal onzin is.

T&T

T&T

20-09-2008 om 13:48

Risico's

Sporten brengt altijd wel een risico met zich mee; er worden heel veel blessures opgelopen met voetballen. Toch zie ik mijn kinderen graag bewegen (en mezelf ook trouwens) in een sport die bij ze past. Onze dochter van 7 is ook net begonnen met paardrijden, eerlijk gezegd heb ik er geen moment bij stil gestaan hoe gevaarlijk dat kan zijn. Ze fietst ook op de openbare weg, daar maak ik me eigenlijk zeker zo druk over, ze kan met de fiets vallen, en niet iedereen houdt rekening met kinderen in het verkeer, ik vind het dus geen flauwe vergelijking! Als ze gaat paardrijden worden er ook veiligheidsmaatregelen getroffen, zoals het dragen van een cap. In het verkeer dien je ook dat soort voorzorgsmaatregelen te nemen; zoals een goedgekeurd kinderstoeltje in de auto of op de fiets. Als ik zie hoeveel mensen dat niet doen...
Verder denk ik dat het nogal verschilt hoe jou kind is, en hoever je haar vertrouwd met iets dat zeker wel gevaarlijker is dan gemiddeld. Ons meiske is vrij voorzichtig aangelegd, ze zal niet snel stunts gaan uithalen terwijl ze het nog niet kan, en ze is erg goed met dieren, dat zien we thuis ook. In zoverre heb ik vertrouwen in haar, en verder moet ik vertrouwen hebben in de manege, en degene die haar les geeft. groetjes Tess

Carolien

Carolien

22-09-2008 om 11:44

Extra voorzorgmaatregel mogelijk

Hoi Mammie2,

Ik begrijp je angst, dat vooropgesteld. Paardrijden is een risicovolle sport, maar daarvan zijn er meer. Denk maar aan bijv. kunstschaatsen of hockey, daarbij zijn scheenbeschermers en een bitje niet voor niets verplicht (of op z'n minst aanbevolen). Het probleem is, dat je, als je valt, hard kunt vallen. Een gebroken pols, een gekneusde enkel zijn verwondingen waaraan je kunt denken.

Wat mijns inziens van belang is, is dat je zoekt naar een goede manege waarbij de veiligheid hoog in het vaandel staat. Dus: niet te grote groepen kinderen in één les, geen kinderen die op te grote pony's gezet worden die ze niet aankunnen en een gediplomeerde kracht voor de groep zijn heel belangrijk. Op een goede manege vertellen ze kinderen ook precies hoe je een paard moet benaderen en leggen ze e.e.a. uit over de lichaamstaal van een paard.

Daarnaast zou je kunnen overwegen een bodyprotector voor je dochter aan te schaffen (op internet kun je hierover informatie vinden). Dit is een soort beschermend vest dat de meest kwestbare delen van het lichaam beschermt. Bij ons op de manege zijn er steeds meer mensen die hun kind zo'n ding laten dragen tijdens de lessen. Tezamen met de (verplichte) cap, vind ik dat je het risico niet tè zwaar moet opvatten. Het blijft een dooddoener maar is wèl zo: bij alle sporten kun je ongelukkig vallen en iets breken of een ander soort verwonding oplopen.

Misschien is het een idee om samen met man en dochter eens een paar maneges te bezoeken om de sfeer te proeven, te praten met de manegehouder (misschien een afspraak maken voor een rondleiding) en jezelf een beeld te vormen de eventuele gevaren?
Uiteindelijk staat natuurlijk jouw gevoel bovenaan; als de angst blijft, moet je het niet doen.

Ik persoonlijk geniet wel heel erg van het plezier wat mijn dochter in het ponyrijden beleeft; haar zelfvertrouwen is er ook enorm door gegroeid (ze is toch wel heel stoer dat ze met zulke grote dieren kan omgaan) en het is in bepaalde opzichten op een gezonde hobby; de kinderen zijn veel buiten en raken gewend aan de kou door het tutten met de paarden in de koude stallen.

Succes met het nemen van een beslissing!

Carolien

Ik heb er nog een in de aanbieding

mijn zoon is gestopt met rijden dus ik heb nog verschillende dingen over.

juno

juno

23-09-2008 om 13:45

Sport

Eigenlijk raar dat ze sport 'gezond' noemen...............al die blessures en verwondingen die je op kunt lopen.
Mijn kind rijdt paard sinds haar 6de jaar. Ik vind hoeven schoon maken het engste omdat ik iemand ken die daarmee een klap in haar gezicht heeft gehad en daar door verminkt is. Op paardrijles laat ik haar dan ook niet de achterste hoeven schoon maken.
Op het moment trainen we onze eigen pony. Heel risicovol maar zolang we nadenken en voorzichtig zijn, weten wat je doet, gaat het goed. En gewoon geen onnodige risico's nemen. Verder moet je een manege nemen met goed getrainde paarden en zorgen dat ze in een groep komt met niet meer dan 5 kinderen. Een grotere groep is veel moeilijker te controleren en je zult zien dat er dan veel meer ongelukken gebeuren.

boeke

boeke

24-09-2008 om 11:34

Juno

Voor achterste hoeven uitkrabben bestaat een simpel trucje (hoewel ik het ook gevaarlijk vind hoor en je misschien beter zelf doet). Ik zal het proberen te omschrijven: je gaat aan de andere kant van het paard staan dan de hoef die moet gekrabd worden, neemt het achterbeen bij de pols (ik weet niet hoe je dat onderste stuk net boven de achterhoef noemt), en trekt dat voor het andere achterbeen ipv gewoon recht naar achter. dan kan het paard nooit naar jou stampen en raakt enkel zijn eigen achterbeen als hij toch stampt.
Verder vind ik paardrijden gewoon zalig en mijn dochter ook maar je moet te allen tijde blijven beseffen dat je met levende dieren bezig bent, die dan ook nog eens als "vluchtdier" bekend staan en niet met een fiets.

Juno

Juno

24-09-2008 om 15:09

Boeke

Bedankt voor de tip!
Maar hoe zit het dan met zijn balans? Blijft die dan wel staan?
Ik ga het eens proberen, kijken of die omdondert!

Puck2

Puck2

24-09-2008 om 16:01

Nee hoor juno

Je hoeft niet bang te zijn dat je geplet wordt door een omkukelend paard. Alleen als je paard het niet gewend is zal het in het misschien even raar zijn. En verder natuurlijk altijd zo dicht mogelijk bij je paard staan. Ik ken het truukje ook, maar persoonlijk vind ik het wat onhandig staan. Je moet zelf toch iets vreder reiken. Hoe dichter bij, des te minder kunnnen ze uithalen en als ze toch uithalen is een been nog niet op volle snelheid in vergelijking met iets verder er vanaf

Puck2

Puck2

25-09-2008 om 15:58

Juist wel pelle

Doordat je het been verder van je af pakt zal het paard zijn evenwicht opnieuw zoeken waardoor het juist jouw kant op komt. Het is geen tafel waar een poot onder vandaan getrokken wordt en die dan instort waar de poot weg is, vergelijk het meer met jezelf: als je je linkerbeen optrekt verplaats je je bovenlijf juist naar rechts en dat is precies de kant waar je dan staat en waar het paard dus heen zal vallen als het zijn evenwicht verliest.

boeke

boeke

26-09-2008 om 14:44

Haha

je moet nu ook niet aan dat beest z'n poot gaan trekken tot 'ie omvalt natuurlijk.
gewoon lichtjes de bovenkant van de hoef in je handpalm houden en met je duim net boven dat v-vormig stukje aan de onderkant en tot ongeveer de hoogte van het andere been trekken, zeker niet verder. Op die manier kunnen ze niet goed trekken naar het schijnt.
Hoeven krabben is heel belangrijk omdat ze snel hoefproblemen kunnen krijgen als er vuil of steentjes blijven steken.
je kunt ze ook het bevel 'pootje' leren zodat ze al uit zichzelf hun poten opheffen als je wilt gaan krabben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.