Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jamilla

Jamilla

05-07-2012 om 10:26

Dochter(10) ontevreden over bedtijd, zakgeld en computertijd

Dochter van 10 is ontevreden over haar bedtijd,( van ma t/m do moet ze om 20.30 naar boven, en op vrij, za en zo tussen 21.30 en 22.00)
en over haar zakgeld (1 euro per week, wat ze helemaal voor zichzelf kan besteden) en over haar computertijd ( 1 uur per dag max)

Volgens haar ben ik te streng, mag iedereen uit haar klas later naar bed, meer computeren, en meer zakgeld.Wat misschien wel meespeelt, is dat ze een jaar jonger is dan haar meeste klasgenoten.

Over dat zakgeld heeft ze misschien wel gelijk, dat zou ik wel kunnen gaan verhogen. Maar de rest vind ik eigenlijk wel goed.Dochter slaapt altijd wel pas na 23.00 uur, maar man en ik willen ook nog een beetje samen avond hebben.

Toch voor de zekerheid polsen hoe dat bij jullie zit!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

05-07-2012 om 10:36

Grijns, maar toch.

Toen ik je titel zag moest ik gelijk grijnzen. Natuurlijk is een 10-jarige daar niet tevreden over.
Echter, toen ik je bericht las vond ik het ook allemaal wel wat aan de strikte kant. Hier een 10-jarige met 2,- zakgeld per week, dit heb ik onlangs verdubbeld onder voorwaarde dat hij dan zelf kadootjes koopt bij feestjes. Dat is ook leerzaam voor hem, dus ik sta volledig achter die verdubbeling. Als 10-jarige zou ik er ook niet blij mee zijn om 2,5 uur (!) in mijn bed te moeten draaien omdat mijn ouders een rustige avond willen hebben. Je kunt proberen een nieuwe weg daarin te vinden: jullie een rustige avond en zij later naar bed. Dus dan mag zij later naar bed, op voorwaarde dat ze om half 9 helemaal klaar is (pyjama aan, tanden gepoetst), daarna kan ze iets doen waarbij jullie niet gestoord worden door haar. Bijvoorbeeld een boek lezen of iets anders. Je zult wel moeten, je kunt haar niet tot haar 18e om half 9 naar bed sturen.
1 Uur computeren per dag vind ik wel redelijk. Zolang schoolwerk op de computer daarvan wordt uitgesloten en het uur opgespaard mag worden voor een andere dag. Dus 7 uur in de week, dan kun je tenminste eens lekker lang doorcomputeren en als het mooi weer is ga je gewoon een dag helemaal niet.
Dat zij in een klas zit met oudere kinderen maakt haar misschien kritischer, maar je hoeft je niet te conformeren aan wat 11-jarigen mogen.

Caitlynn

Caitlynn

05-07-2012 om 11:35

Ook grijns

Mijn 10 jarige zoon gaat uiterlijk kwart voor 8 naar bed en krijgt ook een euro zakgeld, daarvan moet hij zelfs nog een gedeelte in zijn spaarpot doen, hij mag zelf bepalen hoeveel. Wij betalen kadootjes e.d. Computertijd is 3,5 uur in de week, incl. ds en playstation, excl schoolwerk. Mijn 12 jarige gaat uiterlijk kwart voor 9 naar bed, krijgt 5 euro zakgeld in de maand en heeft ook 3,5 uur computertijd in de week. Beide kinderen vallen meestal een half uur nadat ze naar bed zijn gegaan in slaap, besteden hun zakgeld aan zoetigheid en kijken het liefst de hele dag tv, wat daardoor ook al aan tijd is gebonden.
Die 10 jarige dochter van jou heeft het dus zo slecht nog niet.

pooh bear

pooh bear

05-07-2012 om 11:44

Hier

Onze 11 jarig gaat ook om half 9 naar bed. Ze vind dit ook te vroeg. We zitten nu te twijfelen of we er wat mee moeten. Ze valt soms moeilijk in slaap maar is s morgens wel moe en niet haar bed uit te branden.
Ze krijgt 2,50 zakgeld.
Verder heeft ze geen vaste computer tijd maar dat komt omdat het bijna nooit gebeurt dat ze erg lang achter de computer zit. Soms zit ze ineens 2 uur en dan kijkt ze er weer een paar weken niet naar om.

Jamilla

Jamilla

05-07-2012 om 11:46

Guinevere

Guinevere, bedankt voor je reactie.
Op zich best een goed idee, dat je ze zelf van hun zakgeld kadootjes voor feestjes van klasgenoten laat kopen. Ik wil namelijk over een jaar of 3 over gaan op kleedgeld, dus dan is dat een mooie overgang om te leren omgaan met je geld. Nu is het nog zo dat ik zelf voor haar eens oorbellen meeneem, of een pennyblad koop ofzo, en voor in de zomervakantie heeft ze ook wat geld van ons gekregen om te besteden waaraan ze wil.

En wat betreft haar bedtijd, ze gaat dus 4 dagen in de week om half negen naar boven, maar ze is niet echt 1 vd snelste, dus meestal ligt ze er daadwerkelijk om 9 uur pas is. En dan gaat ze lezen. Ik laat haar om die tijd naar boven gaan, omdat ik het wel belangrijk vind dat ze de rust krijgt, ookal slaapt ze niet. Maar ik zal er ook nog eens over nadenken of we dat wat moeten verlaten of niet. Ben benieuwd naar de mening van anderen hierover.

Wel grappig om te lezen dat je me wel wat aan de strikte kant vindt. Ik denk namelijk dat ik altijd best een redelijke moeder ben die ze best verwent

Jamilla

Jamilla

05-07-2012 om 11:51

Caitlynn en pooh bear

Ik reageer
de net op guinevere, en nu zie ik dat jullie ook gereageerd hebben.
Grappig dat iedereen toch andere tijden heeft.Ik denk dat het qua slapen natuurlijk ook zo is dat het per kind heel verschillend is wat hun slaapbehoefte is. Als ze een half uur nadat ze in bed liggen al slapen, lijkt me dat heerlijk! Dan zijn ze er ook aan toe. Helaas ben ik gezegend met twee dames die pas laat kunnen slapen. Dochter 2 sliep altijd snel in, maar die begint sinds enkele maanden ook pas later in slaap te vallen. Ze is bijna 8, gaat om half 8 naar bed, maar is nu soms ook pas tegen half tien in slaap

Jamilla

Jamilla

05-07-2012 om 11:56

Over tv tijd

Dochter mag overdag kiezen, of een uur tv, of computeren.
Computert ze dus een uur, dan wordt er geen tv meer gekeken overdag. Overigens soms 's avonds dan wel, maar meestal doen we dan een spelletje of speelt ze buiten ofzo. En in het weekend kijken we gezamenlijk savonds dan gezellig wat.
Dus computer of tv een uur geld alleen voor overdag. 's avonds wordt er ook niet meer gecomputerd,tenzij voor school, maar dit komt nog niet zoveel voor.

Lowie

Lowie

05-07-2012 om 11:59

Hier

Mijn dochter is net een maand geleden 11 jaar geworden. Zakgeld: zij krijgt 2.50 zakgeld (net vorige maand verhoogd met 50 eurocent, daarvoor 2 euro)Dit is vrij te besteden maar cadeautjes etc van ons tussendoor zijn van de baan.

Bedtijd: wij zijn niet heel strak in de tijd. Dit varieert per avond. Meestal tussen 20:30 -22:00 uur. Soms is ze ook gewoon moe en gaat ze uit zichzelf om 20:30 uur naar bed. Soms vinden wij dat ze moe is en dan gaat ze er ook om 20:30 uur in. Maar gemiddeld is het rond 21:00/21:30 uur.

TV/PC ect tijd: hier hebben wij geen regels voor. School/leren voor toetsen gaat voor en daarna mag ze haar tijd zelf invullen.

Lowie

Lowie

05-07-2012 om 12:04

Oja

In het weekend ligt ze er meestal rond 22:30 uur tenzij we er de volgende dag vroeg uit moeten. Ook TV/PC etc. hebben we in de weekenden geen regels voor. Dochter is nogal van de afwisseling dus dat is verder ook geen probleem. Bovendien vinden wij het geen ramp als ze eens een hele middag achter de PC zit (meestal samen met vriendin) of TV kijkt.

+ Brunette +

+ Brunette +

05-07-2012 om 12:18

Hier huishouden van jan steen

Mijn dochter is net 9 geworden en krijgt 1,50 euro zakgeld per week. En dat terwijl ik bepaald niet rijk ben.

Computeren en tv heb ik geen regels voor. Zolang ze het sociale en creatieve kind blijft dat ze nu is, denk ik dat het met de schadelijke effecten van beeldschermverpozing wel meevalt. Ik vind die een-uur-per-dag-regeling erg streng.

Streeftijd om in bed te liggen is 21.30 en dat loopt nog weleens uit tot 22.00 uur. Weinig privé-avond dus. Misschien is het een oplossing om haar nog een uurtje langer op te laten blijven? Of (taboe) een tv op haar slaapkamer en dat ze tot een bepaald tijdstip mag kijken?

Prima houden zo

hier een dochter van 9 die 2 euro per week krijgt, daar moet ze zelf haar troepjes/spulletjes van kopen, kadootje voor onze verjaardagen, sinterklaas. Oh ja en daar moet ze ook dingen van vervangen die ze kwijt raakt (erg veel dingen raakt ze kwijt, de 1e keer vergoed ik de helft, raakt ze het weer kwijt dan moet ze de volle mep zelf betalen).

verder om 20.15 binnen zijn, 20.30 naar boven en valt om ongeveer 21 in slaap.

Geen strikte tijden computer en tv, ik hou niet van tv dus dat ding staat hier sowieso niet vaak aan. En ze mag op de pc als er niemand is om mee te spelen en ik er niet op hoef (mijn werkpc namelijk). Ik denk dat ze een paar keer per week (weekend met name) een uur oid aan het internetten is (spelletjes, hyves).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-07-2012 om 14:28

En hier

Krijgt dochter van bijna 10 tien euro per maand, ze moet om half 9 naar boven en voor beeldschermtijden heb ik geen regels. Dit omdat ze vaker buiten dan binnen is, dus als ze zin heeft mag ze best een middag aan een scherm hangen.

Yaron

Yaron

05-07-2012 om 16:47

Hier

Zoon van 10 heeft 20 uur als bedtijd, maar we zijn daar vooral in het voorjaar/zomer niet zo strikt in. Het wordt regelmatig een half uur later. Hij krijgt 1 euro zakgeld per week, snoep mag hier niet van gekocht worden. Computertijd staat niet vast, hij is veel buitenen op der computer maakt hij vaak powerpoint presentaties, dat vind ik net zo creatief als tekenen en kleuren, dus als dat wat langer wordt vind ik dat geen probleem.

Chippie

Chippie

05-07-2012 om 20:35

Heel redelijk

Mijn bijna 10jarige krijgt 5 euro zakgeld per maand (hoeft hij helemaal niets van te kopen). Dat vind ik nog steeds meer dan genoeg. Hij had met verjaardagsgeld van zijn feestje binnen een half 3/4 jaar een Ipod bij elkaar.
Misschien wordt dat 10 of 15 euro per maand en dat hij dan verjaardagsfeestjes etc zelf betaalt. Maar dat is lood om oud ijzer.

Hij gaat om 20.30 uur naar boven en dan mag hij lezen tot ongeveer 21.00 uur en hier ook maximaal 1/2 tot 1 uur computer of Ipod en niet voor 17.00 uur.

Tela

Tela

05-07-2012 om 22:04

11 jarige krijgt 10 euro vrij te besteden in de maand. Gaat rond negen uur naar bed maar wordt altijd half tien. Pc of tv tijd is niet aan banden gelegd maar ik moet wel zien dat hij ook nog andere dingen doet en dat is het geval. Speelt ook graag buiten met vrienden.

Snuggle's

Snuggle's

06-07-2012 om 00:57

Hier

9 jaar, bijna 10. Half negen naar bed, dat was pas geleden nog acht uur. In het weekend wel iets later, maar niet heel veel omdat ze absoluut niet uit kan slapen en niet bepaald vrolijker wordt van te weinig slaap.

Zakgeld 5 euro per maand, vrij te besteden.
Beeldscherm tijden hebben we niet omdat ik daar niet zo in geloof.

Vic

Vic

06-07-2012 om 10:13

Avond

Dat lijkt toch voor veel mensen een pijnpuntje, dat je avond 'voor jezelf' minder wordt als de kinderen groter worden. Ik ben gezegend met kinderen die weinig slaap nodig hebben Toen oudste 10 was, ging ze volgens mij rond 21.00-21.30 naar bed. Inmiddels (13) was dat opgerekt tot na 22.30, maar ik vond het zo vervelend dat ik dan helemaal geen tijd meer alleen had, dat ze nu weer om 22.00 uur 'moet'. Lijkt me ook beter voor haar aangezien ze om 6 uur op moet (staat overigens fris en fruitig op). In het weekend gaat ze wanneer ik ook ga, meestal tussen 23.00 en 00.00 uur.
Zakgeld was destijds 6 euro per maand, wat volgens mij aan de ondergrens was van wat haar klasgenoten kregen. Inmiddels heb ik dat verdubbeld. En computertijd is altijd semi-onbeperkt geweest. Toen ze 10 was had ze geen eigen pc, dus dan moest ze er met mij uitkomen wanneer ze mocht. Sinds de brugklas heeft ze zelf een laptop, en daar zit ze tussen de 0 en 8 uur per dag achter

Lowie

Lowie

06-07-2012 om 11:29

Avond voor jezelf

Soms heb ik die behoefte ook weleens maar gisteravond wel gezellig met oudste een film gezien op RTL 5. En de kinderen zijn overdag weer veel zelfstandiger dus dat compenseert bij mij de avonden wel een beetje .

Denise

Denise

06-07-2012 om 11:33

En hier

voor de statistieken:

Dochter van 10 gaat door de week om 21.30 slapen (of soms nog lezen), krijgt 2 euro zakgeld per week, en computertijd is niet beperkt.

Jamilla

Jamilla

06-07-2012 om 12:57

Bedankt

Bedankt voor alle reacties! Ik lees wel dat het bij iedereen verschillend is.
Ik ben er in ieder geval over uit dat we haar zakgeld gaan verhogen. Ik las ook bij de meeste dat er geen vaste computertijd is. Ik ben bang dat ik dat toch wel moet doen, omdat dochter er anders echt te lang naar mijn zin achter zit. Ze speelt niet graag buiten, en 'verveelt'zich snel, maar vanuit die verveling gaat ze soms toch dingen verzinnen.
Maar misschien ga ik het op regenachtige dagen wel versoepelen, en zeker nu met de vakantie.En dan gewoon eens kijken hoe dat dan gaat. En wie weet als ik het los laat, zeuren ze vanzelf er minder om, juist omdat het mag wanneer zij zin hebben, wie weet.
Bedtijd ga ik nog over nadenken. Misschien kunnen we haar zeggen dat ze om 9 uur naar bed mag, maar dan niet meer moet rekken en tanden al gepoetst moet hebben ofzo.

Ik vond het in ieder geval fijn om te lezen hoe het bij anderen gaat!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.