Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
meidenmama

meidenmama

02-12-2009 om 13:59

Dominant vriendinnetje

Mijn dochtertje van 7 heeft een vriendinnetje dat erg dominant is. Op zich een leuk, spontaan meisje, maar heel erg jaloers. Ze wil mijn dochtertje voor zich alleen hebben en weet haar ook vaak zo te beinvloeden dat mijn dochtertje uiteindelijk voor haar kiest. Zo kreeg ik vorig jaar van een moeder te horen dat haar dochtertje heel vaak huilend thuiskwam, omdat ze zich buitengesloten voelde door mijn dochtertje en haar vriendinnetje. toen ik mijn dochtertje hierop aansprak kwam het hoge woord eruit: ze moest van het andere vriendinnetje voor haar kiezen en mocht niet met het andere meisje spelen. Mijn dcohtertje is een meisje dat het voor iedereen goed wil doen, maar uiteindelijk krijgt het dominante vriendinnetje toch altijd haar zin. Ze zegt dat mijn dochtertje anders niet op haar feestje mag komen en dat ze haar vriendinnetje niet meer is.
Vandaag is er weer iets voorgevallen en ze probeertm ijn dochtertje onder druk te zetten. Als ze haar zin niet krijgt gaat ze huilen en boos doen tegen mijn dcohtertje en die voelt zich daar dan weer erg vervelend door en vind het zielig voor haar. Ze weet precies hoe ze dingen voor elkaar moet krijgen; dit heb ik meerder malen meegemaakt. Als het niet gaat hoe ze wil, weet ze haar moeder helemaal in te pakken door te gaan huilen.
Ik probeer mijn dochtertje hiervoor te behoeden, maar die wil er niets over horen terwijl ik merk dat ze er wel last van heeft.
hoe zouden jullie dit aanpakken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

03-12-2009 om 09:05

Ook gehad

Ik heb dit een tijd terug gehad met dochters beste vriendinnetje en daar weer een vriendinnetje van, bij ons was ayladochter de dupe. Derde vriendinnetje is nogal overheersend, hartsvriendinnetje nogal verlegen en stil. Hartsvriendinnetje mocht van derde vriendinnetje niet meer met ayladochter spelen. Ayladochter werd dan boos ging er tegenin waardoor derde vriendinnetje zich nog meer tegen haar verzette ze ruzie kregen en het drama compleet was. Ze mocht niet meer op het speelplein meedoen, afspreken lukte niet meer. Ik heb op een bepaaldt ogenblik de juf ingeschakeld, dochter leed eronder. Die heeft met derde vriendinnetje gesproken en daarna ging het beter, als dat niet gewerkt had was ik naar moeder gestapt denk ik.

Ehh

Ik heb dus juist zo'n dominante dochter. Heel vervelend, want ik zie dit ook als gedrag dat niet door de beugel kan. Dus als moeder wil je ook van het probleem op de hoogte zijn! Je dochter voelt zich rot als het dominante vriendinnetje zich zo gedraagt. Probeer je dochter ervan te overtuigen dat het echt het probleem van het vriendinnetje is en niet van haar. Het dominante vriendinnetje is er niet mee geholpen als ze altijd haar zin krijgt, want een onprettige eigenschap wordt zo bevestigd. En misschien een geruststelling: als de mijne het deksel op haar neus krijgt een keertje, is ze het evengoed zo vergeten en er is nog nooit echt ruzie uitgekomen. Laat je meid niet koeioneren door anderen

Noelia

Noelia

05-12-2009 om 11:18

Hier ook dominant vriendinnetje

Mijn dochter heeft ook een dominant vriendinnetje. Mijn oren klapte toen ze vertelde dat ze een rooster had op school. De ene keer in de pauze met haar spelen en de volgende dag met een ander vriendinnetje. Gewoon omdat dat vriendinnetje niet met een groep wil spelen maar alleen met mijn dochter. Mijn dochter laat zich dus niet beinvloeden (ook al is ze heel erg verlegen) maar zodra ze ruzie hebben gehad en de volgende dag weer leuk gespeeld hebben haal ik de ruzie wel weer naar boven door te zeggen. Zie je wel. Ruzie hoort er bij. Komt altijd wel weer goed.

Pippin

Pippin

05-12-2009 om 22:49

Dominant of...

Mijn oudste had ook zo'n vriendin. Het meisje gedroeg zich heel erg dominant. Maar,..
Het is een heel erg faalangstig en onzeker meisje. Ze is erg intelligent en had er erg veel moeite mee om met de onzekerheden van vriendschappen om te leren gaan. Vandaar dat ze de hele tijd zocht naar bevestiging en ze wilde alles zelf in de hand houden. Haar moeder had dat wel door en ze heeft het inmiddels goed geleerd.
Het hielp mijn dochter wel heel erg, toen ik vertelde dat dit gedrag voortkwam uit angst/onzekerheid. Want toen ging mijn dochter haar bevestiging en zekerheid geven en verdween het dwingende gedrag grotendeels. Mijn dochter ging toen dingen zeggen als: 'Vandaag wil ik niet spelen, want ik heb geen zin, zullen we morgen afspreken?' en 'Als je zo doet, vind ik het niet leuk hoor. Je bent echt mijn vriendin, ik vind het heel leuk om met je te spelen, maar ik wil ook wel eens met iemand anders. Maar dan ben je nog steeds mijn hartsvriendin hoor!' Het is inmiddels al acht jaar verder en ze zijn nog steeds vriendinnen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.