baptist1
13-09-2025 om 23:02
Dure kermis
Wij hebben 2 kinderen van 6 en 8 jaar. Voor de zomer hebben wij, noodgedwongen, moeten verhuizen naar Leiden. Mijn partner stond daar gelukkig al jarenlang ingeschreven voor de sociale huur. Dit betekende wel een verhuizing van 70 kilometer zuidwaarts.
In ons pittoreske Noord-Hollandse dorp hadden we ook jaarlijks kermis, en kostte een ritje op de kermis een euro of 3. De kinderen hier in Leiden zijn nu op school al bezig met 3 oktober. Een Leids volksfeest waarover ik ben geïnformeerd dat de ritjes op de kermis daar al gauw 20 euro kosten. Samen in het reuzenrad zitten zou ons gezin al 80 euro kosten.
Kermis is heel erg leuk voor de kinderen, en ik wil ze hun plezier niet ontnemen. Maar ik zit nu wel met: hoe doen andere ouders dit? Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om te doen alsof de kermis er niet is en niet te gaan, terwijl andere kinderen op 4 oktober opgelaten op school zullen vertellen in welke attracties ze allemaal zijn geweest.

MMcGonagall
16-09-2025 om 22:11
MamaE schreef op 16-09-2025 om 09:54:
Op lengte is fijner dan op leeftijd omdat de attracties vaak op lengte toegang geven. Toverland heeft dat wel.
Mijn bonuskleinzoon van 2,5 is ruim een meter lang, misschien haalt hij zelfs de 1,10 al. Die ga ik toch echt nog niet meenemen in een achtbaan. Hij vindt de draaimolen al spannend.

MamaE
16-09-2025 om 22:15
Ja elk systeem heeft voor en nadelen. Er zijn ook mensen die bijna nergens in willen of durven als ze er wel de leeftijd voor hebben.
De lengte bepaalt daar in hoeveel attracties je mag. Of je daar ook in wil en gaat is aan jezelf.
Met een kind van 2,5 zou ik ook niet direct naar een groot pretpark gaan. Er zijn dan denk ik voldoende alternatieven die beter bij de leeftijd passen.

MMcGonagall
16-09-2025 om 22:18
MamaE schreef op 16-09-2025 om 22:15:
Ja elk systeem heeft voor en nadelen. Er zijn ook mensen die bijna nergens in willen of durven als ze er wel de leeftijd voor hebben.
De lengte bepaalt daar in hoeveel attracties je mag. Of je daar ook in wil en gaat is aan jezelf.
Met een kind van 2,5 zou ik ook niet direct naar een groot pretpark gaan. Er zijn dan denk ik voldoende alternatieven die beter bij de leeftijd passen.
Klopt hoor, ook dat ieder systeem zijn nadelen heeft. Hij is wel al meegeweest naar de Efteling, gewoon gratis dus ik ben wel blij dat je daar op basis van leeftijd betaalt.

MamaE
16-09-2025 om 22:30
MMcGonagall schreef op 16-09-2025 om 22:18:
[..]
Klopt hoor, ook dat ieder systeem zijn nadelen heeft. Hij is wel al meegeweest naar de Efteling, gewoon gratis dus ik ben wel blij dat je daar op basis van leeftijd betaalt.
Snap ik. Efteling vind ik ook meer hebben voor kleine kinderen dan toverland. Daar vermaken ze zich ook wel, maar ik heb niet het idee dat ik daar speciaal voor moet gaan.
Toen mijn dochter vier was, was ze nog geen meter lang. Ik heb ook wel eens een uitje met mijn ouders afgeslagen voor haar omdat neefje en nichtje langer zijn en dan wel overal in mochten en mijn dochter niet. Vond ik sneu voor haar en zonde van het geld voor mijn ouders. Ga maar met hun en doe dan een andere keer iets met mijn kind. En als ze de lengte voor de attracties wel heeft met zijn allen.

Decembermamma
17-09-2025 om 17:24
MMcGonagall schreef op 16-09-2025 om 22:11:
[..]
Mijn bonuskleinzoon van 2,5 is ruim een meter lang, misschien haalt hij zelfs de 1,10 al. Die ga ik toch echt nog niet meenemen in een achtbaan. Hij vindt de draaimolen al spannend.
Tja mijn 12 jarige zoon is 1 m 62, voor hem moet ik voor alles volle pond betalen maar in achtbanen en andere snelle attracties gaat hij niet.

mana_sutiyuq
17-09-2025 om 17:57
ik heb net even bij ons op de kermis gekeken max €5. Voor de grote attracties.