Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ikke

ikke

28-01-2013 om 22:05

Dyslexie?

mijn zoon, 8 jaar, leest slecht, maar spelt vooral slecht. Nu moet wat ge-oefen een avi M5 dat vind ik best goed gaat (op lastige woorden na). Maar als hij op school een test doet, dan gaat het niet snel genoeg omdat hij moeilijke woorden moet spellen. Nu ben ik aan het oefenen, dubbelklanken (au, ou, etc) met spellen en dan heeft hij auto geschreven, 8x (2 dgn geleden) en dan denkt hij nu dat het auwto is...pfff. Hij lijkt die klank te horen en denkt dat het ook zo geschreven moet worden. Twee andere kids schrijven ook zeer moeizaam en lezen kwam bij 1 ook erg laat op gang. Waar moet je op letten bij dyslexie??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

29-01-2013 om 07:07

Jij denkt werkelijk dat je even in een antwoord kan uitleggen wat jij als ouder kan doen met een kind met dyslexie? Pfff ik zit dit nu al een jaar aan te kijken en ik verbaas me elke keer weer over de regeltjes die mijn zoon moet leren die bij mij gewoon in mijn hoofd zitten (en ja die zitten bij mijn andere kind ook gewoon in zijn hoofd).

Met auto beginnen is sowieso niet logisch. Zoek hulp, laat je kind testen en als het 'erg' genoeg is kun je een gratis behandeling krijgen.

Anders kun je zelf hulp zoeken, dyslexie moet je niet onderschatten en zomaar zonder dat je er wat vanaf weet je kind gaan helpen!

Dyslexie

Je kind zal met dyslexie vaak achterblijven met lezen en spellen. Soms alleen met spellen of lezen. Aanleren van klanken e.d. Is lastig voor ze. Kinderen met dyslexie leren alle spellingsregels uit hun hoofd. Dat betekend stampen stampen en nog eens stampen van de regels, tot ze het weten en kunnen toepassen.

Bij een kind zonder dyslexie gaan die regels eigenlijk vanzelf. Ze herkennen dingen vanzelf na een tijdje. Een kind met dyslexie moet dat zich bewust telkens afvragen, welke regel dus......

Wat je kunt doen om je kind iets te helpen is de klanken goed leren benoemen. Dus a is kort a. B is buh enz. Als je kind dat snel kan benoemen kan het vaak sneller spellen enkan hij sneller gaan lezen.

Denk je dat je kind dyslexie heeft dan zou ik kijken of je hem kunt laten testen. Dan kun je eventueel kiezen voor behandeling en kan je kind ze beter geholpen worden. Ook kan school dan dingen anders aanbieden voor hem.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ikke

ikke

29-01-2013 om 09:03

Nee

ik denk niet dat ik hier zomaar een antwoord krijg, school gaat ook testen maar dat duurt een eeuw; ik help nu met spellen, lezen en we gaan bij logopedie langs (geen gesp. in dyslexie, dat komt misschien nog). Ik weet dat hij dan getest moet worden en dat het lastig is te diagnostiseren. Ik vroeg me gewoon af of ik ergens op moet letten...

Tango

Tango

29-01-2013 om 14:11

School

Fijn dat school gaat testen, dan zien zij dus ook een probleem. Ik zou dan ook vooral bij school navragen hoe je hem kunt helpen en niet zelf van alles gaan proberen. Thuis oefenen met lezen kan natuurlijk wel, maar belangrijk is dat hij de spellingsregels goed aan leert en dat moet je echt bij school laten. Ik waag me daar ook vooral niet aan bij mijn zoon die hetzelfde laat zien als jij omschrijft.

Wat wij doen als basis...

Wij hebben kaartjes met alle klanken,

A u i o e
Aa ee oo uu
Ie ei au ou uw ch nk ng ui eu ij
Ooi aai oei
Eeuw ieuw
En de medeklinkers behalve c x q

Deze klanken spreek je uit zoals je ze zegt dus ah (a) buh (b) enz.....

Daarmee leer je je kind de klanken goed herkennen. Hier gaat dat op tijd, zo snel mogelijk alle klanken kunnen opzeggen achterelkaar, 20-30 sec. Misschien begin je wel met 1,5 min.

Verder veel lezen, niet te moeilijke boekjes. En de rest zal school moeten doen. Thuis werken met je kind moet je mijns inzien zo min mogelijk doen, lekker spelen en leren op school. Zo lang hij het leuk vind doen maar maak er geen strijd van....

Er zijn verschillende organisaties die kinderen testen op dyslexie, overal zul je een tijd moeten wachten denk ik. Maar bij de 1 zul je sneller kunnen testen. Zorg dat school goed op papier heeft wat hij aan extra ondersteuning krijgt, hoe vaak hoe lang en in welke vorm. Vaak zeggen ze 3 slechte citoos op lezen en spelling en bij anderen kan het al na 1 slechte cito en ook alleen met lezen problemen te hebben. Zoek dat dus goed uit.... Doet school voldoende dan zal het vergoed worden.

ikke

ikke

30-01-2013 om 10:17

Ah, bu,

volgens mij raakt mijn zoon juist in de war door de termen van ah en bu. Hij heeft heel lang gedacht dat 'ge' ge-e was omdat de g uitgesproken wordt als ge. Ook laatst weer, met au, omdat je 'auw' hoort dacht hij ook dat au auw was.
Die kaartjes lijken me op zich wel een goed idee maar ik ga om bovenstaande eigenlijk twijfelen.

Marjolein

Marjolein

30-01-2013 om 12:55

Het is ook moeilijk

Ja, Ikke, dat klopt. Het ook heel moeilijk. En verwarrend en niet logisch. Dat blijft zo.
Maar je kunt wel oefenen! Met die kaartjes is best mogelijk en ja, dat jouw kind daarbij in de war raakt, dat lijkt me voor de hand liggen.
Maar dat is geen reden om niet te oefenen. Wel oefenen, maar heel klein beginnen met een paar letters en langzaam uitbouwen. Goed kijken welke letters ze op school hebben behandeld. Niet vooruit werken, eerder terug naar de eerste maand, twee maanden, enz.
Die letters en woordjes oefenen en oefenen en oefenen. Kort en vaak oefenen. Vooral niet te vaak.
En oefenen met lezen. Dat is meer dan genoeg voorlopig.

Marjolein

Marjolein

30-01-2013 om 12:57

Sorry,

Fout: Kort en vaak oefenen. Niet te vaak. (??)
Ik bedoel Kort en vaak oefenen. Niet te lang.

Marjolein

Marjolein

30-01-2013 om 13:10

Nog een hele belangrijke tip!

Benader je kind positief. Dus altijd complimenteren. Slechte lezers (dyslexie of niet) krijgen altijd negatief commentaar op hun lezen. (nee, niet goed, lees nog eens) Daardoor wordt lezen een negatieve ervaring.
Als het niet goed gaat, benoem je dat niet. Dat weet je kind zelf wel. Maar dan zoek je naar iets dat wel goed ging. Bijvoorbeeld: Hee, dat woord ging goed! Of: Goed gewerkt. Zo krijgt lezen een positievere lading.
Dat maakt echt een heel groot verschil voor je kind.
Benadruk vooral niet de fouten, maar benoem wat er goed gaat.
Voorbeeld bij deze aanpak: Je kunt afspreken dat je mee wijst als jouw zoon leest. Stel hij leest een woord fout, dan zeg jij niets, maar je houd je vinger stil op dat woord. Jouw kind verbetert het woord zelf en jij zegt: "Goed zo"
Zorg dus altijd voor een positieve toonzetting. Voor mij was dit echt een eye opener, het maakte een enorm verschil voor hun zelfvertrouwen en vooral ook het leesplezier.

Kaartjes....

Die kaartjes moet je niet zien als iets waar je mee leert spellen, maar wel lezen. Je leest die klanken in 1 keer.

Als hij veel spellend leest gaat hij bijv. fiets spellen als f-i-e-t-s. Als hij de kaartjes goed kan benoemen spelt hij f-ie-t-s en is hij dus sneller klaar met het woord en begrijpt beter wat er staat.. Bijv nieuw n-i-e-u-w of n-ieuw maakt nogal verschil. Spel het maar eens op de letter, je maakt er niks van.

En g spreek je niet uit als ge maar ggggg van bijv. Gras gggg rrr ah sss de p speek je niet uit als puh maar een korte p. Misschien kunnen ze je daar op school iets over geven
Hoe ze er verder mee kunnen leren zal een proffesional moeten doen denk ik. Wanneer gebruik je ou au ouw en auw behandelen ze ook wel op school.

Bij een kind met dyslexie moet je zorgen dat ze die regels kunnen dromen. Dan kunnen ze ze toepassen op school e.d.

jessica 5

jessica 5

31-01-2013 om 00:29

Testen

Laat je kind nu gewoon testen op dyslexie. Dan weet je gewoon meer en kan je zoon de juiste behandeling krijgen. Hier drie kinderen die na de test dyslectisch bleken te zijn. Na de behandeling van twee kinderen ging het al een stuk beter hier. Toen jongste 8 was begonnen met de behandeling, hij las toen ook nog spellend. Nu is hij tien en heeft plezier in het lezen. Vandaag zelfs Harrie Potter uitgelezen!. Met spelling heeft hij nog wel moeite en blijft het herhalen van de spelling- regels.
Zoon 20 zit nu op een hbo opleiding maar ook hij heeft nog steeds moeite met de spelling- regels. De verplichte Nederlands toets heeft hij dan ook niet gehaald. Lezen gaat prima.
Zoon 15 heeft anderhalf jaar begeleiding gehad. Lezen gaat goed, maar ook bij hem blijft de spelling een probleem. Gelukkig mag hij zijn examens op een computer doen dankzij zijn dyslexie verklaring.
Wat hier goed hielp met het lezen was die boekjes in de bieb die er speciaal zijn voor dyslectische kinderen. Trouwens hardop lezen voor kinderen die dyslectisch zijn is ook erg moeilijk. Vooral door hun frustratie haken ze al snel af bij die moeilijke woorden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.