Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

09-11-2010 om 07:57

Eerste wendag

Dochter heeft vandaag de eerste wendag in groep 1. Stiekem voelt het alsof ik haar voor de leeuwen gooi, mijn vrolijke meisje. Ze heeft er zelf ontzettend zin in en was vanmorgen helemaal hyper van geluk. Als het maar niet tegenvalt, denk ik dan. Ooooo ik haat loslaten.
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

O, massi

Ik voel met je mee. Moet er binnenkort ook aan geloven, dochter heeft er al helemaal zin in. Hoe moeilijk ik het stiekem vind, bleek gisteren wel toen man met de beste bedoelingen plots het kinderstoeltje vóórop de fiets had weggehaald. Ik kon hem wel wat dóen Was er nog helemaal niet aan toe.
Loslaten, wie heeft dat ooit uitgevonden.....

Ik voel dus met je mee. Weet wel (uit ervaring, dochter heeft 2 grotere broers) dat het héél snel went, je zit tegen zo'n stap aan te hikken, maar groeit en geniet als het goed gaat ook weer snel met haar mee.

Toch sterkte vandaag,

Anneque
(die indertijd haar babies zelfs ietsje te lang in de newborn Pampers liet omdat ze de stap naar "grote" luiers emotioneel niet aankon

Limi

Limi

09-11-2010 om 10:14

Hier nog geen succes

Ik zou ook graag een hyper van geluk jongetje op school achterlaten. Helaas is hij het er nog he-le-maal niet mee eens.

Om de meest hilarische redenen, dus hij is al bijna om.

Eigenlijk ben stiekem wel blij dat hij niet hoopt heel veel te leren. Toen ik zelf klein was had ik te hoge verwachtingen van de kleuterschool. Hij is niet zo bezig met bewust leren, thuis als het hem uitkomt lezen, rekenen en klokkijken, maar hij heeft dat soort dingen nog niet aan school gekoppeld. Dus van veel spelen zal hij vooralsnog niet verveeld raken. Denk ik. Hoop ik. Ik vond zelf die 2,5 jaar erg saai.

Hmm ik zou wel willen

Dat hij enorme zin had in school. Nu wordt het nog jaartje opvang in het Frans en dat zal niet meevallen qua wennen. Over zijn broertje zit ik weer niet in, die redt zich wel.
Maar ik zou echt blij zijn als hij er zo'n zin in had als de school maar veilig is..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-11-2010 om 18:30

Update

Och, wat had ze het leuk. Ze heeft een ritsdiploma gekregen van juf Margot! "En mama," vertelde ze blij, "de juf zei: als L. (eigen naam) in de kring praat, mogen de andere kindjes ssssttt zeggen." Jaaaa dat heeft niet lang geduurd voor de juf doorhad dat dat kwekje nooit stilstaat. Morgen mag ze weer.
Ze loopt wel te blaffen van de hoest, hopelijk wordt ze niet ziek. Nou ja, die eerste dag hebben we overleefd. Allemaal bedankt voor de lieve reacties, natuurlijk is het onzin om je er zo druk over te maken maar ik heb er elke klas vandaag mee verveeld, haha.
Vertigo en Limi, wat jammer dat jullie kinderen het nog niet zo leuk vinden op school of de opvang. En een zwaluw maakt nog geen zomer, dit was een wendag dus wie weet hoe stom dochter het nog gaat vinden.
O ja, ze roept nu dus al uren: vet cool! Die uitdrukking is vast binnen.
Groetjes
Massi

vlinder72

vlinder72

09-11-2010 om 19:07

Fijn om te horen

Altijd fijn als het gelijk goed gaat. En het is toch heel normaal als je druk maakt. Ik heb bij mijn oudste tijden de eerste schooldag de hele tijd naar klok zitten kijken. En zeker bij het overblijven was ik zo zenuwachtig. Want stel nou dat hij naar buiten was gelopen.

En nu nog even off topic. Ik hoorde vanmorgen een nieuw wenkindje bij de voordeur van de school tegen haar moeder zeggen. Nou, ik ga vast naar mijn klas hoor. Moeder rende er gelijk achteraan met de vraag of ze haar dan nog tenminste op haar eerste dag nog even weg mocht brengen. Tja, sommige kinderen hebben er wel erg veel zin in.

Limi

Limi

09-11-2010 om 20:17

Leuk

Het is altijd leuk om ze van iets leuks op te halen of er heen te brengen.

Langzaam komt er informatie los. Ik vraag als een gek Hij meldde ineens dat er 17 kindjes waren. En de meester deed rare dingen met hem. Wat?!?! Even doorvragen dus. De meester zei goed zo toen hij niet huilde bij het afscheid. Ja, dat is natuurlijk ook raar als je als kleuter geen idee hebt waar die man het over heeft, omdat je zelf dacht dat je gewoon niks zat te doen aan een tafeltje.

Mijn zoontje zei dat hij het nog een beetje eng vond. Hij gaat iedere week 1x wennen. Ik mocht dat zelf plannen, maar er waren toen nog 5 weken tot zijn verjaardag. Misschien dat hij korter achter elkaar wat sneller gewend zou zijn.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-11-2010 om 20:49

Limi

Lees ik dat goed, heeft jouw zoon een kleutermeester? Wat leuk! Ja, iedereen week 1 keer wennen bouwt niet zo snel op, denk ik. Aan de andere kant, ik denk dat het een klap blijft wanneer ze ineens vijf dagen aan de bak mogen, daar helpt geen enkel wensysteem aan.
Ik ben er gewoon ontzettend mee bezig geweest, merk ik nu. Eigenlijk al dagen of zelfs weken: de schoolgang van dochter, sjonge jonge. Vanmorgen zelfs vroeger wakker geworden om alles in goede banen te leiden. En kind zelf heel laconiek na afloop: ja, het was leuk.
Ik denk dat ik maar vast betablokkers ga sparen voor de Citotoets. Voor mij dan, he, voor mij.
Groetjes
Massi

Vet cool

Ja, het taalgebruik van je kind zal wel veranderen. Je zou denken dat ze op het kdv ook al het nodige oppikken, maar ik merkte hier ook ineens een ander vocabulaire. Vet cool inderdaad, lekker chillen (zoon van 4 laat zich in bad onderuit zakken "lekker chillen" - je kon me opvegen), ah mèn, en wojo, zo klein!/groot/dik etc..

Ik koppel dat soort dingen dan meteen aan het feit dat hij op een zwarte school zit -vooral dat 'wojo, zo klein! (helaas kan ik de uitspraak er niet bij doen maar dat weet je denk ik wel) Maar dat dat kul is, bleek me toen ik laatst in het kinderboekenweekgeschenk (Mees Kees) precies dezelfde kreet tegenkwam.

Limi, jij krijgt dus informatie van je kind? Dat is mij het eerste halfjaar niet gelukt. Juf was zo aardig om na een maand een kort gesprekje in te plannen om te vertellen wat ze zoals doen op een dag, anders had ik het nu waarschijnlijk nog niet geweten.
Er hangen van die plaatjes met de activiteiten van de dag in de klas, maar die snap ik eerlijk gezegd niet altijd

Groeten,

Temet

Limi

Limi

10-11-2010 om 08:04

Informatie

Dat van die 17 kindjes komt volgens mij alleen omdat hij een getallen-tel-rekenfreak is. Ik denk dat hij het serieus leuk vindt om met z'n allen kindjes te tellen. Toen ik vroeg of hij zelf het idee had opgevat om te tellen kreeg ik al wat moeilijker antwoord. De eerste mededeling was spontaan.

Voor de rest probeerde ik wat ik wist als startpunt te gebruiken, jullie hebben gegymd, wat hebben jullie gedaan in de gymzaal? Helaas, in de gymzaal doen ze niks. In de klas ook niet. Maar hij komt toch weer met z'n gewone schoenen en een lege fruittrommel thuis, dus er moet toch iets gebeuren daar...

Massi Nissa

Massi Nissa

10-11-2010 om 09:36

Pelle, lol

Zo doe ik dat ook altijd! "Je bent vast niet met oma naar buiten geweest." "Wel, hoor! We hebben eendjes gevoerd en..."
Ze wordt de 20e vier, dus deze week twee halve dagen wennen, volgende week wat meer (even kijken hoe we dat gaan inpassen) en dan vanaf de 22e vol aan de bak.
Gos, viel me vanmorgen op dat er veel wegbrengvaders waren, leuk! Dat was vroeger echt niet zo (bij onze kleuterschool in 1977, zeg maar).
Temet, ja, dat 'wajo' ken ik en zeg ik zelf ook wel eens plagend tegen leerlingen. Leuk he, ineens is het een kleuter en boem, andere woordenschat. Heb ik weer nieuw materiaal voor mijn taallogje.
En Limi, hier komt die informatie geheel vanzelf. Dochter snatert aan een stuk door. Ik wist gisteren zelfs welke kleding de juf had gedragen. Misschien een meisjesding?
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

10-11-2010 om 17:06

Dag 2 was al lastiger

Toen ik dochter vanmorgen om twaalf uur ophaalde, barstte ze in tranen uit toen ik vroeg wat ze allemaal had gedaan. "Mama, ik weet niks!" riep ze. Uiteindelijk bleek het (na veel geknuffel en een uurtje op de bank met Knuffie) wel degelijk leuk te zijn geweest, met poppenhoek en gymmen. Het werd gewoon even teveel. Ik moest denken aan het starten met een volledige nieuwe baan, wanneer je ook de eerste dagen thuis kunt komen en in paniek denken: ik weet het niet! Dit kan ik niet!
Gelukkig morgen gewoon naar oma, even bij-peuteren zolang het nog kan.
O, en neefje van vier (dat heel enthousiast startte op school) zei gisteren tegen zijn moeder: weet je wat ik het allerliefst wil van de hele wereld? Drie zijn. Ik wil geen school meer. Ach gos.
Groetjes
Massi

liora

liora

10-11-2010 om 20:18

Informatie

Hoi,

Info geven is geen meisjesding volgens mij. Mijn zoon heeft altijd veel info gegeven.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Talia

Talia

11-11-2010 om 20:00

Dochters

De meiden alhier geven wel info, de oudste is bijna 12 en vertelt veel over school. Mijn vriendin heeft juist een zoon van 12 die nooit veel vertelde.
Jongste van net 4 vertelt soms veel soms weinig. Ik zie het zelf als het ontwikkelen van structuur aanbrengen ("wat heb ik wanneer gedaan"). Het ene kind heeft dat al wat meer van nature dan het andere.
Ik probeer op een rustig moment heel specifiek vragen te stellen (hebben jullie buiten gespeeld vandaag? Mocht je vanmorgen tekenen?) en dan "trigger" ik haar geheugen weer. Vaak komen dan alsnog de verhalen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.