Tanja
01-10-2012 om 15:01
Eeuwige discussie over de lengte
er speelt al een aantal jaren een discussie bij mijn schoonfamilie, over de lengte van o.a. mijn zoon.
Mijn zoon wordt in december 12 en is nu 1.52.
Volgens mijn schoonzus en moeder is hij wel erg groot voor zijn leeftijd, terwijl als ik dit naga op internet en de maatvoering in de kleding bekijk niet het geval is.
Hij is gewoon gemiddeld.
Ik denk dat deze discussie komt door het feit dat mijn schoonfamilie klein is en altijd vergelijkt met het neefje van mijn zoon. Deze is 140 en is 12 van augustus.
Ik ben nu aangekomen op het punt dat ik geen zin meer heb om op bezoek te gaan.
Er wordt zo fel gereageerd als ik zeg dat mijn zoon gewoon gemiddeld is.
Als ik erbij zeg dat de meeste jongens in zijn klas even groot zijn en zelfs groter (hij zit in de brugklas en is dus een van de jongste) dan wordt er gezegd dat er in de klas dan toevallig grote kinderen zitten.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik ze zover krijg om zelf eens te kijken en daarmee deze (in mijn ogen)zinloze discussie te stoppen.

dc
01-10-2012 om 15:08
Wat maakt het uit?
Ik zou gewoon zeggen, ja, hij is flink groot, aardig gegroeid de laatste tijd.
Waarom zou je daar een discussie aan besteden? Volgens mij zit hier meer achter?

Tineke
01-10-2012 om 15:12
Toneelstukje
Ach, maak je niet druk en praat gewoon mee. Bespreek dat wel even van te voren met je zoon, dat wat jij op dat moment zegt, is niet serieus.
"Och Tanja, wat is jouw zoon groot voor zijn leeftijd"
-Ja, hij is ook de langste van de school-
"Hoelang gaat hij worden?"
-Nou, minstens 2.10.-
Etc.
Echt, serieus, het is vaak de enige manier. Meepraten. Hoe meer tegengas jij geeft, hoe langer ze er over doorzagen.

Tanja
01-10-2012 om 15:14
Waarom
zou ik zeggen dat hij flink groot is en aardig gegroeid als dat niet zo is?
Ik begin deze discussies niet. Maar ik ga ook niet zeggen dat dat zo is voor de lieve vrede.
Mij gaat het erom dat ze zich niet de moeite doen om het gewoon eens na te kijken.
Er zit verder niet meer achter, dan dat ze vinden dat het zo is.

Guinevere
01-10-2012 om 15:22
Gewoon ja zeggen
Waarom zou je geen Ja en Amen zeggen voor de lieve vrede? Als zij daar gelukkig van worden, prima toch? Je kunt niet van andere mensen verwachten dat ze de gemiddelde lengtes van 12-jarigen op het netvlies hebben of die gaan opzoeken. Ze vinden jouw zoon gewoon groot, klaar, uit, prima zo. Maak er niets groters van dan dat het is, omdat jij principiële overwegingen hebt. Je hebt er nu notabene zelf last van, van je principes.

skik
01-10-2012 om 15:23
Huh?
Je hebt geen zin meer om bij de familie op bezoek te gaan omdat ze zeggen dat je zoon groot voor zijn leeftijd is terwijl hij dat niet is? Poeh, als dat nou het ergste is wat ze zeggen.
Maargoed, behalve nooit meer op bezoek gaan kan je twee dingen doen: ze lekker laten kletsen, of zelf even een printje van een groeicurve meenemen om ze te laten zien dat je zoon echt gewoon gemiddeld is.
skik

Tanja
01-10-2012 om 15:27
Mijn god
dit is niet iets van een keer, want dat maakt me niet uit
maar het wordt iedere keer gezegd (bijna iedere week)
Het gaat mij er meer om dat ze zo fel reageren.
Ik snap dat niet.

Merel
01-10-2012 om 15:27
Laat ze
Ik zou ze ook laten kletsen. Mijn schoonmoeder (een hartstikke lief mens) vond dat onze kinderen allemaal op papa leken. Ik vond dat wel meevallen. Tenminste, ik zie het niet zo, ook niet dat ze op mij lijken hoor, ze zijn gewoon zichzelf maar ja, ze wilde dat zo graag zien dat ik het maar liet, er was toch niet tegenop te beweren en het gaat eigenlijk nergens om.
Maar wat je eventueel kan doen is de eerstvolgende klassefoto meenemen? Desnoods met een uitdraai van de gemiddelde lengtes van 12 jarigen (als je het echt zo belangrijk vindt?) of vraag ze eens waarom ze er telkens over beginnen anders.

Tanja
01-10-2012 om 15:32
dat kan. Maar dit zijn niet zomaar andere mensen,dit is mijn familie die ik iedere week zie.
Ik maak er ook niks groters van, dan alleen te zeggen dat hij gewoon gemiddeld is.
Dus als iemand iets zegt wat niet juist is, dan zeg je gewoon dat dat klopt.
Ik geloof niet dat dit iets met principes te maken heeft.

Guinevere
01-10-2012 om 15:40
Jawel tanja
Jawel, dat heeft met principes te maken. Jouw principe is dat je niet wilt dat er iets onwaars in de lucht blijft hangen. Ik kan me dat best voorstellen, maar je hebt er zélf last van... Laten kletsen, dus. Als ik alles wat niet waar is uit de lucht zou moeten gaan halen, nou, ik zou er een dagtaak aan hebben.

Tineke
01-10-2012 om 15:42
Wat een probleem
Als het echt zo ergerlijk is, dan zou ik maar gewoon niet meer komen. Kun jij, of zij, over een poosje contact zoeken met het programma 'het spijt me'. Heb ik weer wat amusement.

Tineke
01-10-2012 om 15:45
Zij hebben gelijk
Neefje is met dezelfde leeftijd een stuk kleiner, dus vanuit dat referentiepunt is jouw zoon echt lang. Wat hebben zij met groeicurves of de rest van Nederland te maken?

Merel
01-10-2012 om 15:50
Okee
Als het me echt zo zou ergeren dan zou ik zelf met de bewijzen komen dat het niet klopt wat ze zeggen. Uitgeprinte internet staatjes met de gemiddelde lengtes en erbij zou ik ook willen weten wáárom ze er iedere week over beginnen. Neefje blijft waarschijnlijk altijd kleiner dan jullie zoon. Onlangs nog een leuke meter hiervoor gevonden: http://www.dievanmij.nl/gezondheid/zorg-medicijnen/Rekenhulp-hoe-lang-wordt-mijn-kind.html; volgens dit staatje wordt jouw zoon 1.81 en neefje 1.66
Vervolgens is er ook nog een rekenmeter die gebruik maakt van de lengte van de ouders. Bij dochter van 17 klopt het precies (zij groeit niet meer) en zoon ia 14 dus moet nog even ben benieuwd of dat ook gaat kloppen:

Tanja
01-10-2012 om 15:58
K. heksenvet
dit forum is toch om raad of oplossingen te vragen over bepaalde dingen?

Vic
01-10-2012 om 16:03
Plus of min
Die websites geven een leuke indicatie, maar de uiteindelijke lengte kan daar wel van afwijken. Volgens de eerste link wordt mijn jongste (nu 7 en 1.30 m.) 1.76 m. Dat strookt niet met de tweede link, waar ze op basis van de lengte van haar ouders 1.64 m. (+ of - 10 cm.) wordt. Ik ben wel heel benieuwd waar ze uiteindelijk op uitkomt.
Ik zou overigens de discussie niet meer aangaan, zelfs al heb ik 100.000 keer gelijk (wat meestal het geval is haha). Dan zeg ik: 'Hmmm oja, ik ga erop letten', of 'oh echt, haha leuk'.

Tineke
01-10-2012 om 16:05
Precies tanja
Ik gaf je serieuze raad, en die sloeg je in de wind. En dat mag. En ik mag dan best een grapje maken. Allemaal toegestaan.
En ik blijf erbij: 1. eeuwige discussies houden pas op te bestaan als je er zelf niet meer aan meedoet.
2. vanuit hun oogpunt hebben ze gelijk. Jouw zoon groeit sneller dan het neefje, en is dus langer.

Tanja
01-10-2012 om 16:12
K.heksenvet
Ik heb je raad niet in de wind geslagen.
Ik denk er over na hoe ik de volgende keer zal reageren.
Er worden verschillende suggesties gedaan.
Je standpunt 2 klopt niet helemaal, inderdaad is mijn zoon langer dan zijn neef en dat zal hij altijd blijven, maar het ging erom dat zij vinden dat hij lang is voor zijn leeftijd en dat is niet zo.
Ik gaat mij niet om de lengte maar de reactie.
Wat maakt mij het uit hoe groot iemand is.
In ieder geval ga ik het eens proberen om niet te reageren.

Tanja
01-10-2012 om 16:14
Vic
Je kunt denk ik nooit precies weten hoe groot iemand wordt.
Het maakt uiteindelijk ook niet uit, mits het binnen proporties blijft, haha

Guinevere
01-10-2012 om 16:17
Oef
Oef, worden die zonen van mij toch nog 180 en 181, uitgaande van hun huidige lengte. Niet slecht.

mijk
01-10-2012 om 16:20
Is het niet
gewoon hinderlijk dat jouw leuke, vrolijke, grappige, slimme zoon, week in week uit alleen maar gezien wordt als een lange jongen? Ik denk dat het niet uitmaakt of het klopt of niet maar dat het niet zien van allerlei andere dingen zo vervelend is. Het is zo'n beperkt beeld van een jongen van 12!
Mijk

wil40
01-10-2012 om 16:20
Echt tante en oma praat toch?
Oma`s en tantes zijn daar nu eenmaal over in gesprek op de Zondag aan de koffie. Mijn zoon is groot, heeft nog grotere voeten en het arme kind heeft veel te veel huiswerk op die moeilijke school en hij ziet moe en witjes.Ik knik wat van:"ja, hij is wat moe, het is ook pittig op school, zeker, tjonge als er maar geen griepje achter zit."
Mijn puberzoon helpt zelf ook nog wat mee door wat slungelig onderuit te hangen met zijn grote voeten goed in het zicht. Het stoort mij totaal niet, zoon en ik geven elkaar maar eens een knipoog.

Tirza G.
01-10-2012 om 16:23
Tja
Elke keer als mijn schoonmoeder mijn kinderen ziet zegt ze: wat worden ze láng he!!!!!! Zoon is gewoon gemiddeld, dochter is zelfs klein te noemen. Nou komt schoonmama elke dag, dus de kans dat ze dat zegt is vrij groot. Jeeeeeeeeeeeee, wat wordt het toch een lange meid!!!! (Ze is 22 en uitgegroeid, maar vooruit maar).
Weet je, ze krimpt zelf, ze zit (dat beinvloedt de waarneming) en ze wil gewoon iets aardigs zeggen. Ik zeg al zeker 10 jaar: nee hoor, ze is helemaal niet lang. Ze is zelfs klein, vergeleken bij de meiden uit haar klas. En het helpt niet.
Je hebt twee keuzes: óf je krijgt gelijk óf je wordt gelukkig. Keuze 1 gaat niet lukken
Tirza

Temet
01-10-2012 om 16:28
Tja
Laat gaaaaan...Inderdaad, tante en oma-praat. Vragen ze ook al elke keer hoe het op school gaat?
Gewoon knikken en oren tegen elkaar open zetten. Of de discussie aangaan, je ergeren, en het jezelf en de familie lastig maken. Of wegblijven. Dat zijn volgens mij de drie smaken die er zijn.
Je hebt ze gezegd hoe het zit, ze luisteren niet. Nogmaals zeggen gaat hun oren niet ontstoppen.
Groeten,
Temet

Relithe
01-10-2012 om 17:30
Ik kan me de irritatie wel voorstellen
Als je dit elke week moet horen en misschien vindt zoonlief het niet leuk om te horen dat hij lang wordt gevonden?
Ik werd vroeger ook lang gevonden en voelde me daar heel vervelend bij dat iedereen dat steeds maar zei..
Mijn dochter van 9 is trouwens 1.50 dus ik vind jou zoon niet bepaald lang
Maar dat gezeur daar zou ik ook zat van worden.

Tanja
01-10-2012 om 18:35
Bedankt
voor jullie reacties.
Zo zie je maar dat iedereen hier anders op zou reageren.
Ik heb ook moeten lachen om jullie manier van reageren.
Ga ik inderdaad maar meer een voorbeeld aan nemen.
Inderdaad is het niet leuk als er niet eens gezegd wordt van: "goh wat ben je toch een leuk joch". Maar dat doen wij dan wel en andere mensen die dat soort zaken niet belangrijk vinden.
Zoon vindt het zelf ook niet leuk, dat hij altijd met zijn neef vergeleken wordt.
Ik heb hem gezegd dat hij goed is zoals hij is.
Punt
In ieder geval kan ik nu luchtiger erover denken en dat is denk ik de bedoeling

GS
01-10-2012 om 19:20
Klein
Ik heb niet alle reacties hierboven gelezen, dus iemand heeft het misschien al opgemerkt maar toen ik je vraag las, moest ik gelijk denken dat je schoonfamilie gewoon graag in hun bubbel willen leven dat zij zelf toch vooral NIET klein zijn, ánderen zijn (te) groot! Jouw kind is dus niet gemiddeld. (Hoe durf je!! Dan zouden zij klein zijn, en daar willen ze niet aan!) Gewoon laten kletsen dus. Maar irritant is het zeker!

Rafelkap
01-10-2012 om 19:21
Karlsson
Zoals Karlsson (op het dak) al zei: "ik ben een man in mijn beste jaren".

Tanja
01-10-2012 om 20:48
wie weet
haha dat zou wat zijn.
als neef hem straks zou inhalen.
ach ja als ze maar gelukkig en gezond zijn

Ely
01-10-2012 om 20:52
Mijn tip
Zou iets zeggen waarbij ingegaan wordt op het verschil tussen de neven. Zonder lullig te zijn. Iets in de trant van; 'ja hè, het is fascinerend hoe twee neven kunnen verschillen in lengte. Ik ben benieuwd hoe het over tien jaar is, wie weet wel andersom'
Het is enorm psychologie van de kouwe grond maar ik denk (ook) dat het erom gaat dat ze geruststelling zoeken over kleine neef. Als jouw zoon een reus is, is hij tenminste normaal. Ik denk dat ze dat (onbewust) zoeken. Daarom zou ik dus iets zeggen waaruit iets relativerends blijkt. En ja, ik realiseer me dat kans klein is dat kleine neef grote neef nog inhaalt maar we hebben geen kristallen bol dus....
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Relithe
01-10-2012 om 21:12
Ik denk
dat het idd is zoals GS schrijft, zij willen niet afwijken van het gemiddelde, dus ze willen niet klein zijn, dus is de ander te groot..
Het is frustratie wat er achter zit, jaloezie misschien want langer is toch 'beter'.
Ik had laatst ook nog zoiets dat een andere moeder zei dat mijn dochter toch wel erg lang voor haar leeftijd was (met ondertoontje), ik reageer dan standaard dat je beter lang unt zijn dan een kleine ukkepuk te blijven (ja dan word ik ook kattig).
Het is pure jaloezie, ga daar maar van uit!

koentje
01-10-2012 om 21:46
Mijn kleine papa
kon maar niet op houden tegen alle vriendjes die ik meenam en tegen mijn oudste broer te zeggen wat een 'grote lummels' ze wel niet waren. En tegen mijn andere broer bleef hij maar zeggen wat een opdondertje hij was.
Het is op een gegegeven moment bijzonder irritant, maar je moet in je achterhoofd houden dat er een stuk frustratie achter zit, Tanja. Met name jongens en mannen vinden het nu eenmaal meestal niet leuk kleiner dan gemiddeld te zijn. Als ze later een vriendin zoeken moet ze meestal kleiner zijn dan hij, dat kan lastig zijn. M< aar kleine mannen worden vaak in de zeik genomen als hun vrouw langer is.
Just like that!