Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
LaMama

LaMama

12-10-2012 om 22:25

Eindeloos probleem met drijven bij zwemles

Mijn lieve nichtje van 7 jaar is al ruim 2 jaar aan het zwemlessen voor haar A diploma, maar ze blijft maar niet drijven!
Ze is vrij mager, is hypermobiel en heeft een lage spierspanning (ze heeft dus bijvoorbeeld ook veel moeite met leren fietsen), wat er wellicht allemaal mee te maken heeft. Maar is er een oplossing en zo ja, wat is die oplossing dan?

Is er iemand die dit herkent?

LaMama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Spieren spannen toch?

Volgens mij moet je om te blijven drijven als een plank op het water liggen, toch? Dan is de clou dus spieren allemaal aanspannen. Dat kan je leren volgens mij. Kwestie van snappen wat je spieren zijn en ze voelen en aanspannen/ontspannen. Begin met 1 hand ofzo. Strekken en laat 'm met die andere hand erin duwen, dan voel je die spanning. Nou en zo verder ledemaat voor ledemaat. Op het droge hé? Inclusief billen, buik etc.etc.
Vooral billen is makkelijk te leren en te voelen.
Jongste beoefent een sport waarvoor ze als een 'plank' zich moet spannen. Al jaren dus ze is allang volleerd 'plank'. Ooit leerde haar juf het haar door in haar te 'prikken' (met wijsvinger) op de plekken waar ze nog nét niet helemaal plank was. Die spier nog aanspannen (prik) en die spieren (prik, prik).
Maar toen was ze 4 jaar. En snapte dat na die priksessies toch goed. Ik denk dat je het véél beter op het droge kan oefenen dan op het water. En pas als je snapt hoe je jezelf als plank gespannen kan houden, dan het water in en daar hetzelfde proberen.
groeten albana

toja

toja

13-10-2012 om 09:49

Zoon

Onze zoon heeft ook een lage spierspanning en hypermobiliteit in al zijn gewrichten, maar hier had hij niet perse moeite met drijven. Hij is op zijn zesde begonnen met zwemmen, want toen had hij pas genoeg kracht. Daar heeft het ook mee te maken. Ook zijn er kinderen die een groter drijfvermogen hebben dan een ander. Mijn dochter heeft dat ook, zij had bijvoorbeeld veel moeite met het gat, ze kwam veel te snel weer boven drijven. Zoon even gevraagd wat hij er van vindt. Hij zegt dat hij zijn adem inhield , want dan had hij lucht in zijn buik en dat is lichter dan water en hij leerde eerst drijven in een ster vorm, armen en benen naar buiten. En verder toch oefenen met aanspannen. Hij heeft dat geleerd bij fysio en ergotherapie, misschien kunnen die je nichtje ook helpen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ilva

Ilva

13-10-2012 om 13:30

Ja, als een plank

Mijn zoon heeft ook problemen gehad met spierspanning (heeft ook ruim 2,5 jaar gedaan om z'n A-diploma te halen). Hij liep ook bij een fysiotherapeut. Een van de oefeningen was: hou je zo stijf als een plank/boomstam. Hij moest dan op de grond liggen en zich helemaal stijf houden. Ik moest hem dan rechtop krijgen door hem bij zijn hoofd/schouders op te tillen en hem recht op te zetten. 'Knakte' hij in z'n middel dan was het nog niet goed. Het duurde een paar weken maar uiteindelijk lukte het hem. En hij vond het altijd leuk om te doen. Misschien lukt dit.

judiths mama

judiths mama

13-10-2012 om 16:33

Hoe was het ook alweer?

Rustig gaan liggen (dochter liet zich achterover vallen, gelijk water over haar gezicht, dus weer opstaan, water eraf vegen, de rest van de groep was al klaar, zij moest nog beginnen)
Buik omhoog, als een ballon boven water.
Goed omhoogkijken, naar het plafond, dus oren in het water. Vooral dat laatste deed het hem, iedere keer dat koppie omhoog, om zich heen kijken en daar ging ze weer naar beneden, het water in...

Succes.

LaMama1

LaMama1

13-10-2012 om 20:15

Op de buik lukt niet

Hartstikke bedankt voor al jullie reacties. Ik heb vanavond meteen de plank methode met 'r geoefend, maar dat gaat prima. En ze vond het prachtig, trouwens!
Ze raakt met zwemmen vooral in de problemen als ze op haar buik moeten zwemmen. Doordat haar hoofd boven water moet komen, zakt de rest van haar lichaam meteen naar de grond. Onder water zwemmen gaat best goed en op haar rug zwemmen ook. Maar die buik, he? En zolang dat niet goed gaat, gaat dat diploma er niet komen...

Groetjes,
LaMama

Annet

Annet

13-10-2012 om 20:19

Kan ze wel op haar buik drijven

met het hoofd in het water (alleen gezicht) ?
Ik zou daarmee beginnen en vanuit daar gaan zwemmen/bewegen.
Waarschijnlijk gooit ze haar hoofd veel te hoog naar boven. Als ze begint vanuit drijven met het gezicht in het water, dan hoeft ze alleen zover te gaan tot haar mond en ogen net boven water zijn.

toja

toja

14-10-2012 om 20:42

Hoofd te ver boven water?

Heeft ze haar hoofd niet te ver boven water? Dan ga je al bijna vanzelf rechtop staan in het water. Ze moet dan proberen naar voren te kijken ( lastig uit te leggen).

100%mama

100%mama

15-10-2012 om 14:27

Zoals

Toa schrijft, daar dacht ik ook gelijk aan.

Ik geef 1x in de week vrijwillig (maar wel gediplomeerd) zwemles aan kinderen en geef les in het 3e badje, dus voor ze door mogen naar het diepe. In mijn groepje heb ik ook een kindje wat hypermobiel is en waarbij het zwemmen op de buik met name bij de schoolslag niet lukt. De benen zakken vanaf het middel naar beneden. Het probleem hier is dat het hoofd en schouders te hoog gehouden wordt waardoor het onder lichaam zakt. Ik ben nu bezig (ik heb het kindje pas 3 weken) met eerst leren drijven (uitdrijven) met het hoofd in het water en de handen en voeten gestrekt. Hierna laat ik heel langzaam het hoofd boven water komen. Hierna krijgt dit kind een plankje en komen de benen erbij, ik moet hierbij goed letten op de plaats van de schouders en hoofd in het water. Als deze houding goed is gaat het plankje weg en komt de kurk. De schoolslag wordt nu volledig uitgevoerd, maar nog wel met hulpmiddel. Als dit goed is en het gaat relaxt (dus niet gespannen zwemmen) dan mag de kurk af en ga ik ervan uit dat de slag goed onder de knie is.

Nu moet ik wel zeggen dat wij max 3 kindjes in de les hebben en de mogelijkheid tot prive les omdat wij voldoende gediplomeerde vrijwilligers hebben alsmede "betaalde" gediplomeerde. Dat maakt het dat we voldoende tijd kunnen geven en een intensieve begeleiding aan kindjes die er net even iets harder aan moeten trekken. Ik weet niet hoe dat bij jouw zwemvereniging is...

madelief

madelief

15-10-2012 om 20:42

Juist geen plank!

Juist ontspannen op je rug in het water! Alsof je in bed ligt. Benen wijd, armen wijd, oren in het water en omhoog kijken, niet naar je voeten want dan zakken je billen... Op je buik precies contra maar wel ontspannen. Maar ik neem aan dat het zwembad dat ook oefent? Sommige kinderen vinden het heel moeilijk, kost extra tijd. Gaan ze verder met de beenslag of niet? Soms valt het kwartje ineens als ze de beenslag al wel leren. Lukt het met drijfmiddelen wel? Soms kan dat helpen om te voelen hoe het moet. Ik zou bijna zeggen kom langs, vind ik wel een keuke uitdaging

madelief

madelief

15-10-2012 om 20:47

Sorry niet hele

Draadje gelezen...maar nog steeds lukt het wel met kurk? Misschien kan er steeds een kurkje af dan? Of inderdaad hoofd in het water houden. Ach mijn dochter deed er twee jaar over tegen over mijn zoon, 7 maanden

Vic

Vic

15-10-2012 om 23:04

Hmmm

Ik kan ook niet drijven Volgens mij hoefde dat vroeger ook helemaal niet, want ik heb toch mijn A- en B-diploma.

DD

DD

16-10-2012 om 07:22

Vasthouden

Ik hield ze altijd eerst vast, twee handen eronder, en dan langzaam minderen tot 1 vinger en dan los. Dat ging bij de meesten niet in 1 les.

Ilva

Ilva

16-10-2012 om 13:47

Planken niet in het water

Het planken is niet bedoeld voor in het water maar om je spieren sterker te maken. Als je spieren sterk genoeg zijn kan je ze beter gebruiken. Ik weet ook niet of het zou werken, als een plank stijf in het water liggen.

Ja plank en water

Pas als je op de 'droge' een plank kan zijn, kan je het daarna proberen op het water. Met de methode hierboven beschreven. Dan weten ze wat ze dan moeten doen (spieren spannen) en dan ga je dat langzaam opbouwen met eerst 2 handen en dan 1 en uiteindelijk 1 vinger zodat ze blijven drijven. Als je zinkt hebt je dus niet goed 'plank gespeeld' (spieren gespannen).
groeten albana

Tineke

Tineke

18-10-2012 om 09:38

Menen jullie dat nou echt?

Ik weet niet beter dat juist ontspannen het toverwoord is, hoe meer ontspannen, hoe beter drijven. Een spiertje spannen is zinken.
En hier wordt zomaar het tegendeel beweerd. Ik snap er niets meer van.

Prakje

Prakje

18-10-2012 om 09:41

Eens met kaatje.. ontspannen is echt het sleutelwoord!

Drijven kan alleen als je - durft - te ontspannen in het water...

zie hier de uitleg, van deze site geplakt: http://www.hoedoe.nl/sport-spel/watersport/hoe-leer-ik-zwemmen

Leer drijven
Door de opwaartse stuwkracht, kunnen wij drijven op water (Wet van Archimedes). Dat is goed om te weten. Drijven gaat het makkelijkst op je rug en is een ideale manier om even uit te rusten van het zwemmen op je buik. Drijven lukt alleen maar als je ontspannen bent. Probeer het maar eens.
Ga op je rug liggen en zorg ervoor dat je lichaam zo veel mogelijk boven water is. Houd je armen wat gespreid, zodat je een T vormt met je lichaam. Je zult merken dat je op een gegeven moment geen moeite meer hoeft te doen om je hoofd boven water te houden. Het gaat vanzelf. Ook hier geldt natuurlijk dat je dit het best in ondiep water kunt proberen.

madelief

madelief

18-10-2012 om 11:30

Ook echt ontspannen!

Ben het ook echt eens met Kaatje, als je gespannen bent zink je als een baksteen! Gisteravond nog even uitgeprobeerd met nieuwe zwemlichting. Kinderen die ontspannen zijn blijven drijven, te verkrampt zinkt. Zou het vreemd vinden als er zwembaden zijn die het anders aanleren. Het gaat gewoon niet! Planken op de kant voor spierspanning aanleren zou best kunnen, maar niet in het water, echt niet.

Vic

Vic

18-10-2012 om 17:48

Oorzaak

Ik zei al eerder dat ik ook niet kon drijven, maar dat is voor jullie niet zo interessant Maar door de laatste reacties weet ik ineens ook waarom. Door mijn hypermobiliteit (verschuivende wervels, en gammele scharnierende delen) heb ik een verhoogde spierspanning. Ik kan dus niet (bewust) ontspannen. In de openingspost wordt gesproken over een verlaagde spierspanning, maar als je hypermobiel bent heb je over het algemeen een verhoogde spierspanning ter compensatie van het 'losse' skelet.

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2012 om 18:18

Vic

Dat wisselt, ook mijn hypermobiele dochter heeft een lage spierspanning.

Drijven door ontspannen

Ja heerlijk, ik kan het ook goed. Maar wel in heerlijk warm water. Mijn zoon had ook moeite met drijven. Hij bibberde van de kou en kon moeilijk ontspannen. In een subtropisch zwemparadijs kon en kan hij het prima. Misschien kan je daar eens oefenen? Met een arm losjes onder de rug van je kind zodat ze durft te ontspannen. Dan kan ze het gevoel aanleren. Vooral het hoofd niet krampachtig proberen op te tillen, heerlijk languit met de armen iets wijd.

Spannen en ontspannen

Je kan pas echt recht toe aan ontspannen op je rug blijven zonder krom te trekken als je zo ook kan spannen. En je moet wel plank zijn (recht zijn) en niet even ontspannen je billen laten zakken want dan zink je en ook niet ontspannen je rug een beetje krom hebben want ook dan zink je. Het is dus een combi. En pas als je recht gespannen kan zijn, kan je ook recht ontspannen zijn. Dat leren wat spannen en ontspannen is en dan recht blijven is onlosmakelijk verbonden met elkaar. Hoe kan je dan ontspannen op je rug en wel helemaal recht liggen als je niet weet hoe je moet spannen? Dan doe je maar wat....en gaan je billen w.s. naar beneden en zink je. En die moet je nu net weer wel inhouden om recht te blijven.
groeten albana

Vic

Vic

20-10-2012 om 12:21

Albana

Je breit wel, maar recht wordt het niet

Monique D*

Monique D*

24-10-2012 om 00:22

Hoe ik de eerste keer het uitdrijven onder de knie kreeg

Ik had een enorme watervrees en had het geluk een badmeester te treffen die heel veel geduld met mij had. Zo leerde ik mijn hoofd heel lang onder water te houden terwijl ik de kant vasthield. Adem inhouden en hoofd onder water. En terwijl ik dat deed voelde ik dat mijn lichaam ineens naar boven ging! Dat is een vreemde gewaarwording voor iemand die van mening was dat onder water zijn betekent dat je als een baksteen gaat zinken. Toen ik dat durfde mocht ik op mijn buik liggen in het water met mijn gezicht naar beneden. Met als gevolg dat ik de eerste keer al kon uitdrijven! Ik was gelijk van mijn watervrees verlost.
Inderdaad: ontspanning is het toverwoord!

Marjan Vlaardingerbroek

Marjan Vlaardingerbroek

05-11-2012 om 17:23

Donkere kindjes

hebben hier altijd meer moeite mee als blanke kindjes dus ik weet niet of je het over een negroïde meisje hebt maar onze Haïtiaanse zoon had hetzelfde probleem en het was een bekend probleem bij negroïde skeletbouw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.