Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Enig kind, hoeveel mee spelen?

Onze dochter is zes. Ze is enig kind, in de straat/omgeving zijn weinig andere kinderen en er wordt praktisch niet op straat gespeeld. Op een vrije dag zonder speelafspraak is ze dus op ons aangewezen als speelgenoten. Nu zijn er natuurlijk dingen die wij moeten en willen, dus spelen we meestal niet zoveel met haar als ze zou willen.
Hoe veel/lang spelen jullie samen met je kinderen, met name als er geen speelgenootjes zijn?
Loes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dingen samen doen

Hoeveel in tijd, dat vind ik een lastige. Toen mijn dochter klein was heb ik regelmatig met haar geknutseld. Maar zij kon zichzelf ook heel goed vermaken.

Vaak moest ik dan in huis eea doen, of voor mijn werk en maakte dan een combi: stond ik te koken en zij was aan het kleien, of was ik thuis aan het werk en dan ging zij helemaal op in haar poppenspel of playmobil Ik was dan in dezelfde ruimte.

Maar op zo'n dag kun je natuurlijk ook op de fiets richting park stappen of het boodschappen doen crea aanpakken, dat je dochter je helpt. Mijn dochter vond dat altijd prachtig.

Ik bekijk het dus van een andere kant dan jij, niet hoeveel en hoelang je speelt met je kind maar meer van de praktische kant, wat maak je ervan.

Angela67

Angela67

26-12-2011 om 21:35

Schoolvriendjes?

Ik mis de schoolvriendjes-optie in je posting? Onze kinderen bellen al sinds jonge leeftijd zelf vriendjes op van school (zeker voor oudste waren er ook weinig leeftijdgenoten in de straat, nu hij ouder is valt het leeftijdsverschil wat meer weg). Gewoon zelf laten bellen en als er contact is en het kan, dan tot een bepaalde leeftijd natuurlijk de praktische punten als halen/brengen afspreken met de ouders van het kind in kwestie. Op een gegeven moment heb je dan wel een beetje in de gaten welk kind op zaterdag of juist meer op zondag kan. Of misschien vrijdag op school al wat af laten spreken?
Al is het maar een paar uurtjes, dat breekt dan zo'n zondag en ik merkte dat het dan ook leuker was om samen iets te doen in die andere tijd die dan overbleef.
Groet,
Angela

Loes3

Loes3

26-12-2011 om 21:56 Topicstarter

Reactie schoolvriendjes / samen doen

Meer dingen doen of afspreken is niet direct een optie. We hebben een vol programma, drie dagen BSO (waar haar vriendje en vriendinnetje dan ook zijn), woensdag sporten en zaterdag zwemmen. Dan nog boodschappen doen, naar de bieb, regelmatig uit eten, naar dierentuin, bos etc. En gewone dingen als helpen was opvouwen of koken. Ze ziet vriendjes regelmatig, maar wil ook heel graag op een zondag de hele dag binnenblijven en niks afspreken en dat vind ik ook prima. Maar na een uur of twee begint ze zich gruwelijk te vervelen en wil het liefst samen puzzelen of kleuren. Even meedoen werkt niet, als wij stoppen, stopt ze ook.
Ik lees hier vaak draadjes van uit verveling komt creativiteit. Nou heb ik me vroeger eindeloos verveelt, nooit met creatie als gevolg, enkel meer verveling. Ben er nog steeds allergisch voor.
Gelukkig krijgt dochter plusprogramma op school, daar verveelde ik me ook altijd.
Eigenlijk speelt ze alleen lang fijn zelf als ze daarvoor iets nieuws heeft meegemaakt. Middag Naturalis is goed voor veel fantasierijk
spel, maar ik kan niet altijd prikkels bieden.
Loes
I

Tango

Tango

26-12-2011 om 22:48

Ik zou dan

Niet op zondag de hele dag binnenblijven als ze zich na 2 uur al verveelt. Toch even naar buiten gaan al is het maar naar het park in de buurt of de speeltuin of bijv. naar het zwembad.
Altijd prikkels bieden is natuurlijk ook niet nodig, als ze zich even verveelt is dat ook niet erg. En verder is er ook niets tegen even een filmpje kijken o.i.d. Misschien een nieuwe film huren, levert dan mogelijk ook weer nieuw fantasiespel op.
Speelgoed dat lang niet is gebruikt kan ook weer speelplezier opleveren, is hier tenminste vaak zo. Vriendjes of vriendinnetje uitnodigen doen wij ook niet vaak in het weekend, of het moeten inderdaad kinderen uit de buurt zijn of kinderen van ouders die we heel goed kennen en waarvan we weten dat zij het ook prettig vinden in het weekend.

Mari

Mari

26-12-2011 om 23:12

Leren zichzelf te vermaken

Hier ook enigst kind, zowel de moeder als dochter. Ik kan (kon) me prima vermaken in mijn eentje, mijn dochter ook. En dat geeft dan weer de genoeglijkheid van samen zijn en ieder met haar eigen project bezig zijn maar toch gezelligheid van elkaars gezelschap hebben. Dus mijn vraag is: kan jij jezelf vermaken? Leef je het haar voor?

Vic

Vic

26-12-2011 om 23:13

Uurtje, of twee

Ik heb twee kinderen maar ze spelen niet vaak samen. De jongste van 6 kan zich goed vermaken met Playmobil, af en toe op mijn pc, tekenen, lezen, etc. Op vrije dagen doen we wel regelmatig een spelletje samen, een of twee uurtjes, maar meestal speelt ze alleen.

Jessica O

Jessica O

27-12-2011 om 07:58

Hier

een zoon van 8 die enig kind is. En die moet zich maar leren vermaken hoor. Heeft eerst wel moeite gekost, maar nu lukt het prima. Ik kan (en wil) niet altijd met hem spelen. Hij mag veel, ook vaak knutselen ed, maar ik doe echt niet altijd mee.
Hij heeft het echt geleerd door hem daarin te stimuleren. Dus als hij kwam dat hij zich verveelde liet ik hem zelf iets bedenken waardoor hij zich niet verveelde. En nu is hij 8 en verveelt hij zich veel minder. Dat hij nu leest scheelt ook, bij verveling kun je dan altijd makkelijk een boek pakken.

Helpen

Ik heb wel eens voor mijn oudste die zich destijds snel verveelde een pot gemaakt met daarin briefjes met een activiteit (binnen) erop. Dingen zoals, kleuren, kleien, spelen met Palymobil enz erop. Afspraak bij vervelen: briefje uit de pot, bepaalde tijd dat gaan doen en daarna 'beloning' in een vorm die je samen verzint. Werkte erg goed en na een tijdje had ze de pot niet meer nodig en ging ze zelf d'r gang.
Mijn jongste van bijna 6 verveelt zich nooit. Is altijd wel aan het scharrelen of spelen. Het ene kind heeft echt wat meer hulp nodg dan het andere.

Loes3

Loes3

27-12-2011 om 20:30 Topicstarter

Picasso

Wat een leuk idee, dat ga ik zeker uitproberen. Ik heb al de eierwekker, zodat ik als ze echt zelf moet spelen niet om de minuut vraagt 'hoe lang duurt het nog'. Kan ik ze mooi combineren.
Loes

Loes3

Loes3

27-12-2011 om 20:30 Topicstarter

Picasso

Wat een leuk idee, dat ga ik zeker uitproberen. Ik heb al de eierwekker, zodat ik als ze echt zelf moet spelen niet om de minuut vraagt 'hoe lang duurt het nog'. Kan ik ze mooi combineren.
Loes

Loes3

Loes3

27-12-2011 om 20:35 Topicstarter

Reactie voorleven

Ik heb mezelf nooit kunnen vermaken, huilde vroeger als de grote vakantie begon van ellende over de zes komende weken verveling. Lezen was het enige.
Ik kan me nu wel aardig vermaken, lees veel, computer veel, maar als ik komend weekend de 33 miljoen win (hahaha) blijf ik zeker werken, anders verveel ik me binnen een maand. Dus nee, ik ben geen goed voorbeeld.
Loes

Tanneke

Tanneke

28-12-2011 om 06:20

Lastig

Ja, dat kan lastig zijn he?
Wij hebben er ook "maar" een en soms heb ik zelf heeeeelemaal geen zin om te spelen.
Gelukkig vermaakt mijn zoon zichzelf erg goed.

wij wonen niet in Nederland en er is hier helemaal geen buitenspeel cultuur. Niet op straat in elk geval maar wel in de parken, wat eigenlijk een soort van speeltuinen zijn. Maar hij is nu op een leeftijd waarop hij wil voetballen en base ballen en dus ben ik het bokkie. De tijd van schep en emmer en zichzelf vermaken is over

Spelen met andere kinderen gaat hier echt op afspraak en spontaan een klasgenootje meenemen uit school is er niet bij. Ik nodig wel heel vaak al ver van tevoren andere kinderen uit hier thuis, zodat er twee keer in de week ofzo een vriendje komt spelen.
Ben er nu wel aan gewend en doe weleens wat van de volgende dingen om de middag te breken als hij het zat is:
-het dorp in en een ijsje eten samen
-naar de boekenwinkel/bibliotheek
-park/speeltuin
-stuk fietsen, fruit en drinken mee voor halverwege
-popcorn maken en een film kijken
-puzzel maken samen
-samen een tekening maken of stickers plakken ofzo

Dat soort dingen. Wat de tijd betreft, dat verschilt per dag.
Meestal probeer ik al te onderscheppen voordat hij zich verveelt. dus hij gaat zelf lekker spelen dan roep ik hem beneden voordat hij zelf komt. Dan drinken we even wat of gaan we naar buiten.
Als hij dan weer thuis komt is hij weer even gelukkig met zelf spelen.

Als je een film opzet en in elk geval een half uur blijft zitten, dan ga ik tussendoor even wat doen, de was in de droger ofzo of moet ik even bellen. dan ga ik wel weer bij hem zitten.

Hier werkt het het beste dus als je het voor bent en wat gaat doen voordat hij zich verveelt.

Meestal ben ik 2 a 3 uur echt met hem bezig,maar niet achter elkaar. Mijn klussen gaan ook gewoon door.En de booschappen doen we ook samen naturlijk en andere klussen ook.

Dan is er nog de goeie oude Wii,maar die mag hier maar 40 minuten per dag aan, dus die speelt hij met de kookwekker ernaast.

Weet niet of je er wat aan hebt hoor. Soms zit er wat tussen dat je eruit kunt pikken, toch?

Loes3

Loes3

04-01-2012 om 22:38 Topicstarter

Tips werken!

We hebben de de verveelpot en doen vaker iets kleins voor de verveling toeslaat en tot nu toe werkt het. Dank voor het meedenken.
Loes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.