Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Entreetoets groep 7 schooladvies?

Hallo allemaal, 

wij hebben volgende week het schooladvies voor mijn dochter in groep 7. Ze krijgt sinds 1,5 jaar bijles en we zien dat nu ook terug in de resultaten. Midden groep 7 is er gezegd dat ze een zetje nodig heeft om de mavo (vmbo-t) te kunnen halen maar nu heeft ze naar mijn idee hoger gescoord. Echter de prognose laat nog steeds vmbo-bk zien. In de klas doet ze het overigens heel goed en zijn er geen opmerkingen over. Wat kunnen we verwachten of moeten wij ons ergens op voorbereiden? Welke vragen kunnen wij stellen? Deze lijn hadden we niet zo hoog verwacht oppeens.  
Ik kan geen foto toevoegen merk ik. Mid groep 7 zat ze op de oranje lijn en nu dicht tegen de groene lijn aan. 

Groetjes, 


 Wat zijn de citoscores?

Mama2kindjes

Mama2kindjes

29-06-2023 om 18:45 Topicstarter

Er is alleen een grafiek beschikbaar.
En ik zie deze gegevens:

DL 48
DLE 40
LR 82%

De lijnen die je ziet in de grafiek zijn de ondergrenzen. Als groen de ondergrens van vmbo t is en ze zit er vlak bij heeft ze dat niveau dus nu niet. Dat ze stijgt is mooi en als ze dit door zet zit het er misschien volgend jaar alsnog in. Maar op basis van deze toets is de prognose niet veranderd omdat ze geen hogere grens gehaald heeft. 

Verder snap ik het niet helemaal, hoezo had je deze lijn niet zo hoog verwacht? Als ze zo vooruit gaat en er nog maar een zetje nodig was voor vmbo 't was het toch juist de verwachting dat de lijn naar/boven de groene ondergrens zou gaan?

En voor wat je moet vragen aan de juf moet je eerst bedenken wat je dochter en jullie willen. Is vmbo t het beste voor haar? Dan zou ik vragen hoe het advies zou zijn met deze entreetoets en haar school resultaten en wat er nodig is om haar op een vmbo t advies te krijgen/houden. Wel vraag ik me af als ze met 1,5 haar bijles nog geen vmbo t advies heeft of dat dan niet misschien gewoon te hoog voor haar ligt. Is er een reden dat bijles nodig was zoals dyslexie, een achterstand door veel ziek zijn, niet Nederlandse achtergrond en een slechte beheersing van de taal oid? 

Mama2kindjes

Mama2kindjes

29-06-2023 om 19:55 Topicstarter

de reden voor bijles was voor het stukje begrijpend lezen. Ze had daar nogal moeite mee. De reden dat we het niet zo hoog hadden verwacht was omdat ze in groep 6 hadden gezegd dat ze de groene lijn lastig zou halen. Ze zat op de oranje lijn en dat is goor vmbo b-k. De gele lijn zou een optie voor mavo zijn als ze haar begrijpend lezen kon verbeteren. Maar nu heeft ze dus net iets onder de groene lijn en boven de gele lijn gescoord dus hoger dan we hadden gedacht. De groene lijn is voor havo namelijk. Daarom was ik benieuwd naar de ouders die kinderen hebben met dezelfde ervaring en hoe het bij hun is gegaan. 

Mama2kindjes schreef op 29-06-2023 om 18:45:

Er is alleen een grafiek beschikbaar.
En ik zie deze gegevens:

DL 48
DLE 40
LR 82%

DL is de didactische leeftijd, dat staat voor het aantal maanden onderwijs dat je kind gehad heeft vanaf groep 3 . Dus in dit geval dus 48 maanden. Het DLE is het didactisch leeftijd equivalent en geeft aan hoe jouw kind scoort. Ze scoort dus met haar 48 maanden onderwijs dus vergelijkbaar met een gemiddeld kind dat 40 maanden onderwijs heeft gehad. Ze zit dus onder het gemiddelde.

Voor welke toets zijn deze scores trouwens? Is dat begrijpend lezen?  Of is het een soort gemiddelde van alle toetsen van het leerlingvolgsysteem? Of is de oude entreetoets nog afgenomen?
Ik zou in het gesprek vragen naar de afzonderlijke scores van de toetsen op begrijpend lezen, rekenen en spelling.

Wat je kunt verwachten merk je op het gesprek wel ik zou me er niet druk over maken de docenten weten over het algemeen wel waar ze mee bezig zijn.
Bij mijn zoon was ik heel blij dat de juf alleen naar dit jaar keek en niet naar de resultaten in groep 6 (dat was het jaar met vele docenten wisselingen een hele onrustige klas en veel gepest zijn).

Verwachten of voorbereiden? Ik zou gewoon rustig afwachten hoe het haar volgend jaar vergaat op school. Kan ze de lesstof makkelijk aan? Is ze gemotiveerd voor haar huiswerk? Kan ze geconcentreerd werken? Herkennen jullie haar in het gesprek met juf of gaat het over een heel ander kind, voor jullie gevooel? Dat soort dingen tellen allemaal mee voor het uiteindelijke uitstroomniveau. En dan kan het nog zo zijn dat ze op het VO af- of opstroomt, al naar gelang.

Mama2kindjes

Mama2kindjes

30-06-2023 om 10:55 Topicstarter

bedankt allemaal! Inderdaad even het gesprek afwachten. Deze uitslag ging alleen om het begrijpend lezen. De rest van de toetsen heeft ze prognose havo/vwo gescoord. 

Mama2kindjes schreef op 30-06-2023 om 10:55:

bedankt allemaal! Inderdaad even het gesprek afwachten. Deze uitslag ging alleen om het begrijpend lezen. De rest van de toetsen heeft ze prognose havo/vwo gescoord.

En ze heeft dus al specifiek 1 op 1 bijles gehad voor het begrijpend lezen? Zo niet dan zou ik daar zelf op inzetten, om zeker te weten dat je alles eraan gedaan hebt. Het is zonde als 1 vak zo achter blijft.

Wat bijzonder dat er dan gezegd wordt dat ze een zetje nodig heeft om vmbo-t niveau te halen. Ze kan met havo/vwo prognoses toch niet naar vmbo-bk? 

Lizzyliz schreef op 30-06-2023 om 11:33:

Wat bijzonder dat er dan gezegd wordt dat ze een zetje nodig heeft om vmbo-t niveau te halen. Ze kan met havo/vwo prognoses toch niet naar vmbo-bk?

Begrijpend lezen komt wel in heel veel vakken terug. De overige toetsen scoort ze hoger, maar zijn dat toetsen uit de methode of toetsen vanuit het leerlingvolgsysteem (city bijvoorbeeld). Als ze een andere methode of leerlijn volgt dan zeggen de methodetoetsen alleen dat ze het op deze lijn goed doet, maar dat wil niet zeggen dat ze een bovengemiddelde leerling is. Dat filtert het leerlingvolgsysteem er uit, bovendien gaan die toetsen over een grotere hoeveelheid stof vanuit een langere periode terwijl methodetoetsen over het recentste stukje aangeboden stof gaan. 

Andersom, Begrijpend lezen kan ook achterblijven als ze wel bovengemiddeld is omdat ze te ver doordenkt of dingen er bij haalt die niet in de tekst staan. Mijn dochter maakte bijvoorbeeld fouten omdat ze niet begreep wat er gevraagd werd. Vraagstelling is te oefenen. Mijn dochter liep daarnaast leeg op alles wat ze van het onderwerp wist van bijvoorbeeld het Jeugdjournaal en vond de tekst gedateerd dus de toets fout. Qua kennis had ze gelijk maar daar gaat de toets niet over. Leestoetsen gaan over lezen en begrijpen van de tekst, niet over wat je daarnaast weet. Dat kwartje moest echt vallen. Kan zoiets spelen? 

begrijpend lezen is het vak waar ze het meeste naar kijken. Vooral wat betreft naar vervolg onderwijs gaan. Als die minder goed is trekt dat de rest van de vakken ook naar beneden.

Dat BL belangrijk is, weet ik wel. Maar er is nogal een verschil tussen BK en HV.
Bijv. KT, dat lijkt me dan logischer. 

Ik weet het niet hoor, einde groep 7 en dan DLE 40, dat betekent dat ze een jaar achterloopt. (Want DL 40 is einde groep 6. Einde groep 7 is DL 50). Je ziet wel dat ze zich goed ontwikkeld heeft, dat is het leerrendement van 82%.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.