Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ervaringen met sova trainingen?

Ik heb een training gezien die ik mijn dochter wel wil laten volgen. Stevig in je schoenen heet het, om de weerbaarheid te verhogen net zoals de sociale vaardigheden. Mijn man en ik hebben dat soort trainingen (natuurlijk voor volwassenen via het werk gevolgd en het lijkt me ook goed voor dochter. Omdat ze wel een steuntje in de rug kan gebruiken en omdat ik het sowieso goed vind om dat soort vaardigheden actief te ontwikkelen.
Iemand ervaring met dit soort trainingen bij kinderen? Merkte je in de praktijk ook verschil na het volgen ervan?
Loes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
madelief

madelief

06-10-2012 om 00:46

Jong

Ik heb mijn dochter ook op zeven jarige leeftijd zo'n training laten volgen. Achteraf had ik liever nog even gewacht. Ik merkte dat ze het geleerde nog moeilijk in praktijk kon brengen. Ze was daar ook de jongste en ik had het idee dat het bij de oudere kinderen beter viel.
Als ik het over kon doen zou ik een jaartje wachten. Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Loes3

Loes3

06-10-2012 om 01:13 Topicstarter

Leeftijd

Dank je Madelief, daar ga ik even over nadenken. Ze is ook 7, maar zal niet de jongste zijn. Ik dacht juist dat het goed is om het zo jong mogelijk te leren. Hoe oud waren de kinderen in jullie groep, ook 7 en 8 of met een groter leeftijdsverschil?
Loes

Ilva

Ilva

06-10-2012 om 20:02

10 jaar

Ik heb wel eens gehoord (door iemand van het JeugdRiagg) dat sova trainingen het best werken vanaf 10 jaar. Daarvoor is het inderdaad vaak nog te moeilijk om alles in de praktijk te brengen.

koentje

koentje

08-10-2012 om 10:09

Mijn zoon van 14

doet nu een sovatraining... Hij is nog maar net begonnen dus ik kan er niks over zeggen. Bij ons is het ook zo dat wij er al veel eerder naar gevraagd hadden en dat hulpverleners dit afhielden. Zij hadden geen duidelijke leefftijd genoemd, maar mijn functioneert ook niet voor een 14 jarige, dus dat is logisch. Maar 7 is wel erg jong hoor!

Rots/water

Misschien een alternatief ivm de jongere leedtijd van je dochter is een rots/water training. Is lichaamsgerichter en gaat over meeveren (water) en grens stellen (rots). Dit heeft mijn dochter gedaan en kwam daar steviger en met meer zelfvertrouwen uit. Hier ging het dus vooral over het ervaren en stevig in je basis staan. Later heeft ze nog een sova-training gevolgd waar ook gesprektechniekjes en rollenspellen in aan de orde kwamen. Toen was ze dus al wat ouder (10).

Relithe

Relithe

09-10-2012 om 21:42

Ik zit ook te zoeken naar iets voor onze dochter

en kwam ook bij rots en water terecht.
Het sprak me wel aan maar ik ben altijd erg sceptisch over sova trainingen. Zie eigenlijk alleen maar van die kinderen die na zo'n training heel onnatuurlijk overkomen, te wijs zeg maar..
Is het niet zo dat andere kinderen dan daar weer negatief op reageren? Ik noem maar wat.

Eira

Ik herken wat je bedoelt met 'te wijs'. Althans, ik denk da ik het herken. Ik denk niet dat het zo zeer te wijs is, maar dat het verkeerd valt omdat het een aangeleerd trucje is. Dit had een neefje van me. Ik vond het erg vervelend, dan leek hij iets af te dwingen. Kan het niet precies benoemen maar voelde nep/niet goed. Ik denk dat het daarom goed is om niet alleen aan de vaardigheden (het trucje) te werken maar ook aan dat wat er onder ligt. Het gevoel dat er dan bij klopt, het "ik mag er zijn"-gevoel zonder dat ze zich gaan overschreeuwen. Voor mij komt dat met een ervaringsgerichte training (Zoals rots en water) ook aan bod. Alhoewel de ene training de andere niet is. Het hangt ook veel af van de trainer zelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.