Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Even zeuren over zeuren

Ik ben een vrij verwende moeder, jarenlang had ik een kind dat met wat uitleg en humor gezellig mee deed. Straf kwam praktisch niet voor. Nu gaat ze steeds vaker zeuren. Vandaag wilde ze een spel kopen van haar zakgeld. Prima, als we na dansles na huis fietsen, maar nu niet, want dan moet ik met die grote doos slepen met de fiets en je kan er tot die tijd toch niet spelen.
En dat ze dan vier, vijf keer weer zegt 'maar ik wil het nuhuu'. Heel vervelend. Soms kan ik het negeren, maar soms sta ik dan ook te snauwen als een viswijf. Niet bepaald een goed voorbeeld, maar ik vind dat geduw en gezuig zooo vermoeiend.
Is het herkenbaar? En wat werkt?
Loes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Natuurlijk herkenbaar

Hier ook een periode gehad. Zeuren, zeuren en nog eens zeuren. Iets persè NU willen hebben, zeuren over dorst en honger terwijl je net 10 minuten van huis bent, zeuren dat alles van een ander mooier, beter is. Zeuren dat hij nooit iets kreeg en nooit iets mocht. Tja, mijn kind had het slecht en een waardeloze moeder, blijkbaar.
Negeren werkte hier het beste. "Nee, we gaan na de dansles naar de winkel." Ik reageerde niet meer op het geklaag en gezeur wat daar op volgde. Dan stopte het vrij snel. Ik ging er ook niet meer op in, geen uitleg, maar begon over wat anders om mijn kind af te leiden.
Soms ging het gezeur door, dan werd ik kribbig en zei:"als je nu niet stopt met zeuren ga ik vandaag helemaal niet meer naar de winkel." En ik deed dat ook, hup, naar huis.Ik geloof dat de zeurperiode niet heel lang geduurd heeft, maar daar kwam vast weer iets anders voor in de plek.

Merel

Merel

06-09-2012 om 08:10

Herkenning

Ja ik herken dit ook wel hoor, ze proberen het gewoon, stel dat je toch ineens 'ja' zegt. Meestal legde ik het een keer heel duidelijk uit, waarom iets niet mocht. Met een vorm van begrip erin, dat ik begrijp dat ze dat jammer vindt maar om die-en-die reden gaan we het pas morgen kopen.
Als ze daarna dan met het 'ik wil het nuuuu' komt refereer ik aan, ik heb het je net al uitgelegd waarom het niet kan. Om inderdaad na een paar keer gewoon maar in de negeer stand te gaan. Of over iets anders beginnen, wilde ook nog wel eens lukken. Een tip, geef nooit na 10 minuten ineens toch toe, want dan heb je het de volgende keer (keren) weer. (alhoewel ik daar vroeger vast een keer ben ingetrapt om van het gezeur af te zijn) maar goed is dat echt niet, want het zeuren loont dan.

koentje

koentje

06-09-2012 om 13:02

Korte metten;

als je het nu nog een keer vraagt... dan doe ik het helemaal niet meer vandaag... en dat ook doen. Hoeft maar een keer echt uitgevoerd bij het soort kind wat jij hebt!☺

Emmawee

Emmawee

06-09-2012 om 21:02

Meevoelen

Voorkom dat je over je grens heen gaat, maar luister wel welke behoefte erachter zit. Soms is zeuren ook een teken dat het kind zich niet voldoende gehoord voelt. Dus niet zozeer dat je moet toegeven aan het nuuhuuu willen, maar het kan wel helpen als je even met haar meevoelt.
Je hebt zelfs toch ook wel eens dat je iets graag wilt wat niet kan. Niet leuk als iemand dan steeds blijft uitleggen dat het niet kan en waarom niet (en daar ook nog begrip voor vraagt). Het kan dan een soort belangenwedstrijdje worden. Veel fijner als iemand begrip toont 'balen zeg', of 'oh ik snap dat je dat het liefs nu zou willen' zoiets.
Nou ja, dat werkt voor mij in elk geval veel prettiger.
Groet! Maw.

Emmawee

Emmawee

06-09-2012 om 21:15

Grappig

Loes3, ik lees nu jouw reactie op de boze dochter hierboven. Blijkbaar kun jij boosheid beter 'handelen', maar ik denk dat zeuren vaak meer van hetzelfde is en doe daarmee dus eigenlijk hetzelfde als wat jij bij boosheid voorstelt.
Nog een aanvulling: vermoeidheid maakt kinderen ook zeurderig.
Nog een aanvulling het verhaal dat wel een afsteek: "Ik vind het erg leuk om samen een ijsje te gaan eten, maar absoluut niet om een ijsje te gaan eten met kinderen die zo moe en zeurderig zijn. IJs eten (een spelletje kopen) moet voor mij een beetje een feestje zijn, een vrolijke gebeurtenis, dus de stemming moet wel goed zijn, anders doe ik het gewoon liever een andere keer".
Dit doe ik alleen als ik er op tijd bij ben hoor, het moet geen preek zijn.
Groet! Maw.

Loes3

Loes3

12-09-2012 om 16:36 Topicstarter

Inmiddels

Zo'n beetje alle suggesties toegepast. Eerder ho zeggen, begrip tonen en meer autonomie geven op sommige dingen en vooralsnog (afkloppen) gaat het een stuk beter.
Grappige observatie Emma, ik kan inderdaad veel beter omgaan met boos zijn dan met zeuren, daar heb ik nou weer echt moeite mee. Inderdaad iets om ook naar te kijken.

Loes

Loes3

Loes3

12-09-2012 om 16:36 Topicstarter

Inmiddels

Zo'n beetje alle suggesties toegepast. Eerder ho zeggen, begrip tonen en meer autonomie geven op sommige dingen en vooralsnog (afkloppen) gaat het een stuk beter.
Grappige observatie Emma, ik kan inderdaad veel beter omgaan met boos zijn dan met zeuren, daar heb ik nou weer echt moeite mee. Inderdaad iets om ook naar te kijken.

Loes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.