Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Evolutie uitleggen aan 5-jarige?

Mijn zoon, net 5, vraagt constant waar dino's vandaan komen, waarom ze niet meer leven.. wat reptielen en zoogdieren zijn, hoe de vogels zijn gekomen etc. Is er een filmpje of een boek dat iets hierover vertelt op niveau van een 5-jarige ? Ik kan al die vragen niet goed beantwoorden en merk dat hij met veel onbeantwoorde vragen blijft zitten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-11-2010 om 21:11

Bieb

In de bieb stikt het van de dinoboeken waarin dat allemaal precies wordt uitgelegd. Soms moet je het even een beetje vertalen, maar binnen de kortste keren hebben ze het door. Mijn zoon van net vijf weet inmiddels veel meer van dino's dan ik, met alle moeilijke namen van dien.

Mamvantwee

Mamvantwee

01-12-2010 om 20:59

Evolutie

Ik heb het mijn dochter en zoon uitgelegd met een voorbeeld van een visje. Alle vissen konden zwemmen, maar 1 visje had een beetje lange vinnen. Die kon bij een lekker hapje dat net buiten het water lag, omdat het op zijn vinnen kon leunen. Andere visjes vonden dat heel knap en wilden vrienden worden met dit speciale visje. Daarvan kwamen kleine visjes, die allemaal langere vinnen hadden. En toen was er weer één bijzonder visje, dat kon boven water ademen, etc.

En zo verder: vinnen werden pootjes, of vleugels, van vier pootjes naar twee bv omdat ze over een struik wilden kijken of er gevaar was, maak er een mooi verhaal van.

Je hoeft niet de feitelijke evolutie van eencellige naar mens te doorlopen, maar met de essentie van het proces kun je vanalles verklaren. Ook waarom de dino's er eerst wel waren (groot reptiel was anders maar sterker/sneller, en kreeg kindjes) en later waarom ze uitstierven (het weer veranderde en toen hadden ze geen eten meer). Bijvoorbeeld.

Mijn ervaring is dat een vijfjarige dat prima snapt. Het is ook een leuk onderwerp om heel veel zijlijnen te bespreken (kindjes krijgen, doodgaan, planten/dieren, wie eet wat, etc.)

groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.