Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Katniss

Katniss

08-01-2014 om 10:16

Extra gym voor de motoriek

Mijn dochter (bijna 9) heeft extra gymlessen aangeboden gekregen, na schooltijd, 'ter verbetering van de motoriek'. Zelf wil ze erg graag, ze is heel sportief (maar dus niet zo 'handig') en haar beste vriend gaat ook. Mijn dilemma is vooral dat het clubje is op mijn enige 'vrije' middag en ze aansluitend ook al Mensendieck heeft. Dan ben ik dus de hele middag aan het taxichauffeuren ;-(
Moet ik me daar maar overheen zetten want het hoort er nu eenmaal bij als je moeder bent? Heeft iemand ervaring met dit soort gymlessen, zet het daadwerkelijk zoden aan de dijk of is het vooral voor de leuk?

Tango

Tango

08-01-2014 om 10:35

Mensendieck

Kun je Mensendieck dan niet laten vervallen of is dat om een heel andere reden? Geen idee of het zoden aan de dijk zet, maar extra bewegen is altijd goed als je niet zo handig bent w.b. motoriek. En zeker omdat ze zo graag wil zou ik het doen.

Katniss

Katniss

08-01-2014 om 10:56

Mensendieck

De Mensendieck heeft ze omdat ze een slechte houding heeft (holle rug). Dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat ze hypermobiel is, dus wat dat betreft zou extra bewegen natuurlijk wel goed zijn (denk ik). Op het moment heeft ze geen klachten, maar volgens de Mensendieckmevrouw gaat ze die zeker krijgen als haar houding niet verbetert.

Knurf

Knurf

08-01-2014 om 10:59

turnen

misschien kan je dochter 'gewoon' op turnles gaan, op een tijdstip dat jou beter uitkomt? Ik ken meerdere kinderen die door turnles motorisch handiger zijn geworden.

Fransien

Fransien

08-01-2014 om 11:11

hypermobiel

Met hypermobiele kinderen gelden andere regels bij turnen, je kunt daar flinke blessures en blijvende zwakke plekken oplopen als je een onwetende/onervaren trainer hebt. Zelf zou ik turnen niet zo snel doen, extra gymlessen alleen als er flink met evenwicht gewerkt wordt en de belastbaarheid verhoogd wordt, en ook alleen als er gekwalificeerde leiding is.
Mocht je in Amsterdam/omgeving wonen, zou ik naar het Jan van Breemen instituut gaan, daar is heel erg veel expertise met hypermobiliteit, ook bij kinderen.

Katniss

Katniss

08-01-2014 om 11:15

Turnen

Turnen heeft ze een jaartje gedaan maar ik vond dat ze daar niet leuk omgingen met kinderen. Ze mocht toen niet naar het 6+ groepje omdat ze niet goed genoeg was. Dat terwijl de 'toppers' al in een apart selectiegroepje zaten, dus de rest was allemaal niet zo geweldig (en vooral voor de lol). Daar was ze zelf ook wel klaar mee Daarna heeft ze nog paard gereden en geklommen, dus ze is gewoon nog een beetje zoekende.

hoe kom je aan een verwijzing voor Mensendieck

als je dochter geen klachten heeft, vraag ik mij af? Ik ben zelf ook hypermobiel, overigens. Mij is geadviseerd om spierversterkende sport te doen, zoals zwemmen of fitness.

(ik ben zelf ook een keer onder behandeling geweest bij een Mensendieck-therapeut met rsi-klachten, maar persoonlijk vond ik het een wassen neus. Ik werd er in het geheel niet beter van, uiteindelijk wel van fitness. Het kan ook zijn dat het niet bij mij paste, die Mensendieck).

Katniss

Katniss

08-01-2014 om 11:56

Via de schoolarts

Ze is doorverwezen door de schoolarts. Die had het vermoeden dat haar benen van lengte verschilden, maar kon dat niet met zekerheid zeggen omdat dochter ook wat scheef staat. Door wat oefeningen bij Mensendieck bleek dat de benen waarschijnlijk wel gelijk van lengte zijn, maar ze heeft gewoon een slechte houding. Haar billen steken naar achter en de schouders bollen juist naar voren (een 'normaal' mens zou nooit op die manier kunnen staan . Ze krijgt nu inderdaad oefeningen om haar onderrug te versterken en bekken te kunnen kantelen. Zwemmen doet ze overigens regelmatig, maar ze wil niet meer op zwemles.

Dalarna

Dalarna

08-01-2014 om 11:58

Katniss

Wellicht kun je stoppen of wat minder vaak naar Mensendieck als je de oefeningen gewoon thuis doet?

Knurf

Knurf

08-01-2014 om 12:56

aha

'Turnen heeft ze een jaartje gedaan maar ik vond dat ze daar niet leuk omgingen met kinderen.'

Aha. Wij hebben hier trouwens de keuze uit minstens vijf turnverenigingen in de nabije (eventueel met de auto te bereiken) omgeving, dus kun je makkelijk overstappen op eentje die wel leuk met kinderen omgaat.

dochter ook

Zelfde verhaal. Heeft aanvullende gymlessen gedaan en heeft door in ieder geval wat handigheid/zelfvertrouwen van gekregen. Een gymtopper wordt het nooit, maar ja. Mensdieck heb ik geen goede ervaringen mee, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Sonja

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.