Adrienne
11-12-2012 om 21:59
Film-dilemma
Mijn dochter (over 1,5 maand 11) wil met een vriendin (al even 11) naar de film, nog voor haar verjaardag. Heel leuk. Nu zochten ze een film uit en ze dachten aan 'The Hobbit'. Lijkt mij persoonlijk niet veel aan, maar daar gaat het niet om. Het blijkt een 12+ film. Dus ik zei zonder aarzelen: 'o jammer, dan kan dat niet. Er zijn nog veel leuke andere, we zullen gauw wat leuks uitzoeken!'. Ik zag boze natte ogen. Wat bleek: mijn man (thuis bij de kinderen), had gezegd dat ze vast wel in de bioscoop zouden worden toegelaten en dat ze het alleen nog aan mij moest vragen. Best fout vind ik, we hebben er net wel een woordenwisseling over gehad. Hij had natuurlijk moeten zeggen dat hij het nog niet wist (en dan hadden we samen kunnen overleggen en beslissen). Nu ben ik -niet voor de eerste keer- de moeder van wie veel minder vaak iets mag, van papa mag bijna alles.
En helaas had ze ook al aan haar vriendin gemaild dat ze wel naar The Hobbit konden.
Nou, lang verhaal, twee vragen (ik vraag niks over relatie, want dat zit normaal erg goed, en hier kunnen we goed over praten):
- kent iemand The Hobbit? Gezien? Is het erg gewelddadig of eng? Ik zou het normaal niet overwegen maar nu mijn man het al min of meer beloofd heeft misschien toch maar wel doen. Afhankelijk van wat jullie zeggen
- hoe zal ik dit oplossen als ik het nog steeds niet goed vind?
Alvast bedankt! Groeten, Adrienne

Mussie
11-12-2012 om 22:07
Geen antwoord maar
ik ken de film niet dus kan je niet helpen maar weet je of de bioscoop ze wel toelaat? Wij gaan meestal naar Pathé Arena en daar zijn ze vrij streng. Mijn oudste ziet er veel jonger uit dan hij is en daar werd telkens naar z'n leeftijd gevraagd. Dus als je het al goed vindt, zou ik daar toch ook even rekening mee houden. Zo sneu als ze jou eindelijk zo ver heeft en dan bij de bios geweigerd wordt!

Leen13
11-12-2012 om 22:17
De hobbit
Zoon heeft de hobbit gezien, 10 jaar oud. Het is een heldenverhaal, een kroniek, goed en kwaad, niets mis mee. Tja, de bioscoop is uiteindelijk de scheidsrechter, niet jij of je man. Dat is niet handig van je man om voor zijn beurt te spreken.
Overigens heeft zoon hier zo opgeschept dat hij deze film, op tv, gezien had, dat het in de kinderbeschermingsdossiers opdook als slecht ouderschap want zoon zou films zien die niet geschikt zijn voor kinderen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Hobbit
Het is literatuur. Zelf heb ik niet zoveel met Tolkien en de Hobbit, ik denk ook dat het meer een jongensdingetje is.

lisbeth
11-12-2012 om 22:27
Zou mogen
Er zit geen seks in, geen mega scheldpartijen. Wel gevechten maar als je een kind hebt die daar tegen kan. Het is in feite een jeugdboek.
Mijn 8 jarige wil hem ook graag zien, heeft de LOTR films ook gezien.
Zover ik weet mag een kind onder de 12 onder begeleiding naar binnen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Leen13
12-12-2012 om 00:25
Inderdaad
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kijkwijzer
"Bij bioscopen geldt de uitzondering dat kinderen die "één of twee jaar" jonger zijn dan de leeftijdsgrens van 12 of 16 jaar onder begeleiding van een ouder mogen worden toegelaten. Dit houdt in dat een kind van 11 jaar onder begeleiding van een ouder mag worden toegelaten tot een film met een leeftijdsgrens van 12 jaar. Hetzelfde geldt voor kinderen van 14 of 15 jaar die samen met een ouder een 16 jaar film willen bezoeken[5]."

Fiorucci
12-12-2012 om 07:14
Maar dat hangt van de bios af
Pathe kun je vergeten, die laten kinderen jonger dan 12 niet binnen, ook niet met ouder erbij. Onze bios (Utopolis) laat jongere kinderen naar binnen mits vergezeld door een ouder. En dat mag dus geen broer van 20 jaar zijn, bijvoorbeeld.

lisbeth
12-12-2012 om 07:44
Pathe
Ik heb op de site van pathe gekeken en daar staat dat ze kinderen jonger dan 12 onder begeleiding binnen laten.

Mussie
12-12-2012 om 10:08
O wat frappant
Dat is niet mijn ervaring bij Pathé. Maar mijn ervaring dateert ook alweer van 2 jaar geleden, toen hij net 12 was. Toen waren ze echt heel streng. Misschien is het beleid nu aangepast.

Maylise
12-12-2012 om 11:04
Verschilt
Het verschilt natuurlijk per filiaal en ook net welke medewerker je treft. Hier is het een paar keer zonder enig probleem gelukt en we zijn ook wel eens een keer niettoegelaten.
De Hobbit lijkt me trouwens op zich wel kunnen voor de gemiddelde 11jarige. Ik heb hem nog niet gezien maar als het ongeveer is zoals LOTR zou ik het bij de meeste kinderen wel aandurven. Niet bij alle kinderen natuurlijk. Mijn jongste dochter is nu 15 en durft nu al nauwelijks naar zulke films te kijken. Daarentegen kijkt nichtje van 9 alles zonder enige moeite en zij zou zich waarschijnlijk uitstekend hierbij vermaken.

Adrienne
12-12-2012 om 13:35
Bedankt alvast
Bedankt alvast voor alle reacties! En tips en links.
Er is dus sowieso een gerede kans dat ze niet toegelaten worden. Of desnoods wel, maar dan moet een van de ouders mee, terwijl ik denk dat een deel van hun lol nu net is, dat ze alleen gaan.
Vanmorgen (ik had al wat van jullie reacties binnen) heb ik dochter verteld hoe het ervoor stond.
Vandaag zegt ze het tegen het vriendinnetje (geen idee of ze het brengt als: 'lastig met de bioscoop, misschien mogen we niet eens naar binnen', of 'tjsa, van mijn vader mocht het, maar mijn moeder doet erg moeilijk over die leeftijdsgrens'). Ik ben benieuwd hoe ze reageert! Ik heb haar al wat andere films aangeraden, zoals 'De groeten van Mike'. Maar dat leek haar wat kinderlijk. Pf.... jullie horen het nog! Groeten, Adrienne

wil40
12-12-2012 om 13:45
Vader en beloven
Mijn man heeft ook wel eens enthousiast iets toegezegd wat helemaal niet kon of mocht. Ik laat het hem dan zelf opknappen. "Jij hebt het beloofd, het kan helemaal niet, wil je dat even uitleggen aan de meiden?"
Ik hoef niet recht te breien wat hij krom doet en andersom ook niet. En moeder doet niet moeilijk over de leeftijdsgrens, die heb jij niet verzonnen toch? Ik zou mijn 11 jarige zelf laten bellen naar de bioscoop en vragen of ze erin mag samen met haar vriendin. Zo nee, dan zijn het regels van de bioscoop en klaar, einde mokken.

P
12-12-2012 om 15:32
Fio
Je hebt voor een 12/13 jarige geen ID bewijs nodig dus ik vraag me af hoe Pathe dit wil volhouden.
Ik dacht ook dat ze iedereen wel toelaten mits vergezeld door een ouder, juist vanwege dat ID bewijs. Als de grens ligt op 16 kun je wel een ID bewijs vragen.

Fiorucci
12-12-2012 om 15:48
Oh maar dat zal Pathe een worst zijn hoor, bij twijfel kom je er gewoon niet in. Punt. Ik hoop oprecht dat ze hun beleid inmiddels hebben versoepeld, maar het komt echt voor dat je er niet inkomt als ze twijfelen aan de leeftijden van je kinderen.

Snuggle's
13-12-2012 om 00:34
Heftig
Als hij net zo is als the lord of the rings vind ik het wel een heftige film. Ik vind het wel grappig dat zoveel ouders het goed vinden dat hun jonge kind lotr zagen terwijl normaal de reacties veel strenger zijn bij films.
Lotr is nu op tv en ik ben hem aan het (her)kijken. Er zit echt heel erg veel geweld in, en veel enge figuren. Maar geen blote borst gezien nog na zes uur film, dat niet inderdaad.
Ik verwacht dat de hobbit vergelijkbaar is.
AnneJ, ik denk dat je een andere film bedoelt? De hobbit is gisteren pas in première gegaan namelijk.

Tijgeroog
13-12-2012 om 11:55
Snuggle's
M'n man en ik kijken erg graag naar LOTR, en mijn zoon van 7 wil hem ook heel graag zien. Nou, geen haar op m'n hoofd... Hij mag foto's zien, tekeningen en onder begeleiding sporadisch een fragment op internet, en ik heb hem verteld dat als hij 16 is, we samen de film wel eens gaan kijken. Daar kan ik nu trouwens al wel naar uitkijken.
Maargoed, hij is niet erg dapper als het om films gaat, maar hij gaat hem de komende jaren dus zeker niet zien. Het lijkt me ook leuker om ze pas te zien als je wat ouder bent, dan begrijp je het verhaal enzo veel beter.

Maylise
13-12-2012 om 12:30
Na het boek
Mijn jongste zoon heeft de LOTR films wel gezien. Echter hij kende het verhaal al wel want ik had hem het boek voorgelezen. Pas daarna mocht hij de films zien. Dat is sowieso veel leuker; eerst het boek en dan de film.

Fransien
13-12-2012 om 15:31
Eerst de samenvatting, dan het boek, dan de film
Dat was de volgorde die wij in gedachten hadden. Dochter van 8 heeft de hobbit vorig jaar al gelezen, helemaal zelfstandig, het boek is spannend maar niet eng. Het vervolg wilde ze toen ook lezen, maar we hebben haar daarvan eerst het verhaal in hoofdlijnen verteld, daarop heeft ze (tot onze grote opluchting) besloten dat ze er nog een paar jaar mee gaat wachten. Ze is vrij gevoelig en In de ban van de ring is een stuk heftiger als boek dan de hobbit. Pas als ze het gelezen heeft, mag ze de films zien. Wat de hobbit betreft, ik wil hem eerst zelf zien voordat ik een beslissing neem.

Jippox
13-12-2012 om 15:57
Eerst boek
Daar ben ik ook een voorstander van: eerst het boek, dan de film. Ik merk trouwens dat het ook erg kind afhankelijk is. Onze oudste kan heel slecht tegen spannende films (waarbij spannend ook nog eens een heel ruim begrip is bij hem), maar zoon 2 kan zonder problemen overal naar kijken. Die kijkt dus vaak al mee naar films die eigenlijk qua leeftijd nog niet bij hem passen.

Leen13
13-12-2012 om 19:08
Lord of the ring
Inderdaad. Ik denk dat zoon een deel van Lord of the Rings gezien heeft. En in die tijd had hij een game van de Hobbit.

Vertigo
14-12-2012 om 09:55
Die blote borst
zou toch juist puur natuur zijn? Een stuk minder eng dan die zwarte geesten te paard (hoe heetten ze ook weer?)

ChrisH
14-12-2012 om 11:03
Eens met vertigo
Ik ben het wel eens met Vertigo dat een blote borst minder 'schadelijk' is voor kinderen dan het geweld in Lotr. Zeker deel 2 vond ik prachtig, maar ook erg zwaar en deprimerend met alle dood en verderf.
Die Nazgul (zo heten die geesten toch?) zijn eigenlijk te eng om over na te denken. Het zijn de archetypes voor de Dementors in Harry Potter.
Maar goed, niet alle kinderen zijn even gevoelig natuurlijk voor de sfeer in een film of pikken alle details in dezelfde mate op.
Chris

Janna3
14-12-2012 om 14:00
De truc bij pathe
Pathe heeft destijds (vorig jaar speelde dat bij ons) als huisregel gesteld dat zij kinderen onder de 12 niet toelaten, ook niet onder begeleiding. De truc is dat je wanneer ze naar de leeftijd vragen je moet antwoorden dat het kind 12 is. Een kind van 12 of 13 heeft geen id-plicht dus de bioscoopmedewerker is verplicht je te geloven.

Tyre
15-12-2012 om 18:08
Quote van pathe klantenservice
Mag ik als ik jonger ben dan 12 jaar naar een film met leeftijdskeuring 12?
Bij twijfel wordt er door de medewerker naar de leeftijd geïnformeerd. Indien blijkt dat iemand jonger is dan 12 wordt er geen toegang verleend voor een film die gekeurd is voor 12 jaar en ouder. (NB: kinderen tot 14 jaar kennen in Nederland geen legitimatieplicht). Wel wordt toegang verleend als het kind op dat moment onder begeleiding is van een volwassene. Kijkwijzer waarschuwt voor mogelijke schadelijke beelden in films met die leeftijdskeuring films voor kinderen onder de 12 jaar. De verantwoordelijkheid en de keuze om te film toch te bezoeken, na het advies van kijkwijzer, ligt bij de volwassene begeleider.)

Snuggle's
15-12-2012 om 23:13
Blote borst
Zo bedoelde ik het eigenlijk ook. Blote borsten (oftewel sex) vinden mensen vaak erger dan geweld. Verbaas ik me regelmatig over.

troelahoep
18-12-2012 om 11:59
Soms is verhaal ook nog te complex
dat zal bij een 11-jarige die de Hobbit gaat kijken wel meevallen, maar ach.
Mijn zoon, net 7 wilde al tijden heeel graag Harry Potter een keer zien (toen hij 5 was in een winkel een keer een dvd gezien van deel 1 en 2, met leeftijdsaanduiding 6 erop, dus sindsdien is hij er niet vanaf te brengen. Hij is dol op griezelen, draken, toveren en dergelijke, dus het is echt wel in zijn interessegebied. Nu heeft hij van Sinterklaas HP deel 1 gekregen en die gingen we samen kijken..... nou, hij kon het verhaal niet echt volgen. De hele tijd:"wat gebeurt er nu? waarom doen ze dat?". Het was allemaal beslist niet te eng (behalve de spiegel van Erised), overigens. Zoon snapt nu wel waarom hij van ons laatst niet deel 3 (met dementors!) niet mocht zien bij een vriendje.
Bij dat vriendje hebben de kinderen (7 en 9 jaar) alle HP's en LOTR's al gezien; vonden ze niet eng, maar die kinderen schreeuwen wel de hele dag "ik maak je dood! avada kedavra!" naar elkaar...:-\

Jippox
18-12-2012 om 12:50
Mamahippie
Maar had je zoon de boeken eerst gelezen? Dat is bij HP sowieso aan te raden want in de film wordt er veel weggelaten. Hier heeft zoon van 8 alle boeken al een paar keer gelezen en de films t/m deel 6 gezien. Zonder problemen, hij vindt het alleen maar heel erg leuk en kan het beter volgen dan ik

troelahoep
18-12-2012 om 13:07
Nog niet gelezen inderdaad
hij is nog niet zo'n lezer. Van het niveau Dolfje Weerwolfje wil hij nog net zelf wel doen, maar hij wordt liever voorgelezen. Heeft jouw zoon met 8 jaar alle HP boeken al gelezen (zelfs meerdere keren)? Wauw, dan doet hij dat al vlot zeg. Scheelt inderdaad wel voor het begrip van de film. Misschien dan toch maar (voor)lezen en de boeken uit de bieb halen (wij hebben ze zelf alleen in het engels).

Jippox
18-12-2012 om 14:20
Mamahippie
Zoon is beetje extreem geval, hij leest inderdaad al lang erg goed. Maar de HP boeken zijn ook best leuk om voor te lezen. Ik vond alleen deel 1 nogal traag op gang komen.
Omdat zoon zo enthousiast is, is zijn broertje van 5 nu uit zichzelf aan deel 1 begonnen. Haha! Da's ook een goeie lezer, maar dit is natuurlijk wel een beetje overdreven en ook qua inhoud niet zo passend. Hij leest nu ongeveer 1 blz per dag (is inmiddels op blz 8). Ik wilde het eerst tegenhouden/verbieden maar ik verwacht (en hoop) eigenlijk dat hij binnenkort vanzelf wel afhaakt.

lisbeth
18-12-2012 om 16:25
Ben geweest met dochter
Dochter is 8. In belgie want daar hanteren ze blijkbaar geen leeftijdsgrens, dochter was ook zeker niet de jongste in de zaal. Dochter vond het helemaal super, leuker zelfs nog dan de LOTR films omdat er meer grapjes en woordspelingen naar haar idee inzaten.
Ze baalde dan ook stevig toen we haar vertelde dat deel 2 nog een jaar op zich laat wachten