Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Film wall-e voor dochter van 4

Mijn dochter is 4,5 en met school gaan ze vrijdag naar de film Wall-e. Ze is nog nooit naar de bioscoop geweest en kijkt op TV of DVD echt nog naar het hele onschuldige (Zandkasteel, Dora). Ik vraag me af of ze er wel plezier aan zal beleven.
Daarnaast heeft ze een hekel aan grote groepen en voelt ze zich niet echt veilig op school.

Ik twijfel dus of ik haar wel mee zal laten gaan. Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden. Graag jullie mening!

Alvast bedankt, Wiggie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Persoonlijk

..zou ik
- er geen haast mee hebben bij een kind van deze leeftijd
- sowieso de Eerste Keer er zelf bij willen zijn vanwege de gezelligheid
- in principe wel altijd meedoen voor het meedoen, het volgen van de groep vind ik een belangrijk deel van de schoolopleiding. Gewoon meedoen en merken dat het voor jou anders is dan een ander, maar ondertussen wel de ervaring delen.

Dat zijn dus overwegingen die niet allemaal dezelfde kant opwijzen. Het is een afweging die je per keer maakt. Als je ervoor kiest om je dochter niet mee te laten gaan zou ik heel gedecideerd afmelden, niet te lang uitweiden. En ook voor je dochter heel duidelijk zijn, dan hoeft ze zelf ook niet te twijfelen.

Overigens heb ik kort geleden nog geweigerd dat mijn zoon van bijna 7 mee zou gaan naar De brief voor de koning met een vriendinnetje van 6. Kan die film best 6+ wezen, maar ik vond hem te eng en ik wil dat hij eerst het boek leert kennen. De andere moeder kon me niet zo goed begrijpen maar heeft zich er bij neergelegd en is met de kids naar Wall-E gegaan omdat dat wel van mij mocht.

Zou je dezelfde dag met je dochter naar een andere film kunnen gaan? Zodat ze wel over de ervaring kan meepraten? Of anders in het weekend?

Ik vind die film nogal veel van het goede voor de leeftijd trouwens, een beetje te.

Maar goed, misschien kies je juist voor meedoen.

Het is voor mij een heerlijke herinnering, voor het eerst naar de bioscoop, en dat ie dan na 10 minuten bij me op schoot kroop..

Els Wiggers

Els Wiggers

02-01-2009 om 10:36

De spijker op z´n kop

Hoi Rodebeuk,
dat is dus precies mijn twijfel. Ik vind het eigenlijk helemaal niet nodig dat ze gaat en denk dat ze de film ook niet leuk vindt. Heb gisteren ook nog een ander draadje gelezen over deze film en even een trailer bekeken, en word er niet enthousiast van.

En daarbij zou ik inderdaad graag zelf voor het eerst met haar naar de film gaan. Maar ik vond dat ook wel weer egoistisch. Moet ik haar om die reden iets leuks ontzeggen.

En verder, met school en al dat gedoe en geregel eromheen. Ze gaat normaal op vrijdag naar de naschoolse opvang, dat sluit nu met de film niet aan. Moet ik een andere ouder vragen of die haar naar de NSO brengt. Maar goed, als ze niet meegaat heb ik natuurlijk weer wat anders te regelen.

Maar goed, ik wil haar ook niet een ervaring ontzeggen die misschien wel leuk en goed is. Is het leuk om met de hele school, 400 kinderen, naar de film te gaan? Is het leuk om dit te delen in de klas? Mist ze iets als ze niet gaat?

NOg meer reacties zijn welkom!

Annet

Annet

02-01-2009 om 19:18

Alleen antwoord op je laatste vragen

"Is het leuk om dit te delen in de klas? Mist ze iets als ze niet gaat?"
Ja, kinderen hebben samen met elkaar voorpret en napret in de klas. Er wordt ook ná de voorstelling nog over deze activiteit nagepraat. Dus gemiddeld genomen zal een kind iets missen als zij niet meegaat. En gemiddeld genomen is het leuk om dit te delen in de klas.
De vraag is of het voor jouw dochter ook zo werkt. En ook al is al die pret niet zo aanwezig, dan is het de vraag hoe erg dat is. Als jouw dochter helemaal gestressd thuis komt van een film in de bioscoop en het groepsproces, dan is het duidelijk. Niet doen!
Als ze het alleen niet zo leuk vindt maar wel in staat is mee te doen, dan zou ik haar wel laten gaan. Dan krijgt zij ook de kans dit mee te maken en deel te zijn van de klas.
Die 1e keer bioscoop mis je dan, maar dat lijkt me geen ramp. Of je gaat snel nog zelf naar een andere film of dezelfde. Of je gaat een week later alsnog naar de film.

Ben geweest met zoon van 4

Voor mijn zoon van 4 was Wall-E zijn eerste bioscoop ervaring. Helaas vond ik deze film helemaal niet geschikt voor 4-jarigen. Niet dat hij eng is maar het is wel een heel abstract verhaal met die niet-pratende robots. Zoon wilde dan ook halverwege de zaal verlaten, maar ik wilde de film zelf wel uitzien! Dat was uiteindelijk ook gelukt hoor.

Maar voor jouw dochter zal het vast geen gemis zijn als je haar meeneemt naar een ander uitje!

ayla

ayla

03-01-2009 om 13:18

Ook geweest

met dochter van 4 en die vond het leuk, ik vind deze film niet angstaanjagend, ik denk dat hij hoogstens soms wat saai kan zijn omdat de verhaallijn mischien wat lastig is voor 4 jarigen, ik zou het dus pesoonlijk ook niet uitkiezen als klasseuitje. Ga dan naar Madagascar 2. Maar oke, dochter kijkt hier vaak films en die houdt het echt niet bij kabouter plop, juist niet, dat is voor haar dreumesbroertje. Zelf zoekt ze het eerder bij Shrek, Ice Age, Monsters&co etc etc.

Over het feit dat ze voor de eerste keer naar de film zou gaan, mij lijkt het op deze manier juist een leuke ervaring, met alle kindjes, niet alleen, gezellig. Ik zou mijn dochter zeker laten gaan.

notje

notje

03-01-2009 om 13:39

Geen succes

Mijn dochter vond het eng,en was bijna vijf toen we gingen en over het algemeen geen bange poeperd.
Het verhaal is wat moeilijk,er word in het begin niet echt gesproken en wel geschoten.Mijn dochter begon te huilen en we zijn vertrokken uit de bioscoop.Ik snap die leeftijdsindicatie dus ook helemaal niet.Wall-e is voor alle lefftijden en Madagascar 2 is vanaf 6 jaar.Nou was Madagascar dus wel een groot succes met mijn dochter.
Vooral dat grote scherm maakt behoorlijk wat indruk op die kleintjes,wat mij betreft is het dus geen aanrader.
Notje

Emmawee

Emmawee

03-01-2009 om 16:24

Ik snap niet

waarom een school met een kleuterklas naar de bioscoop zou gaan. Ik vind het een rare keuze, juist omdat kleuters nog zo verschillend op dit soort dingen reageren en er in de bioscoop zo weinig ruimte is om jezelf te uiten. Ik vind voor het eerst naar de bioscoop met je vader of moeder in de buurt ook een heel ander verhaal dan met de klas. Zeker wanneer je net nieuw bent, een hekel hebt aan grote groepen en je niet veilig voelt (zoals de dochter van Wiggie).
Ik zou Stoffer (nu 5,5) op die leeftijd zeker thuis gelaten hebben. Blik (nu 2) zal op die leeftijd waarschijnlijk fluitend met de hele klas naar de bioscoop gaan, als zijn school zoiets raars zal bedenken.
Groeten, Maw.

Tango

Tango

03-01-2009 om 22:42

Helemaal eens

Daar ben ik het nou helemaal mee eens Emmawee, ik zat ook al met verbazing te lezen over dit uitstapje met kleuters. Kunnen ze niet een beter uitstapje verzinnen om met kleuters te doen. Ik zie niet in wat er nou zo zinvol is aan een uitstapje naar een bioscoop. Nu is een schoolreisje niet altijd leerzaam natuurlijk, maar er zijn zoveel andere (lees: meer geschikte) te bedenken. Mijn zoon ging in de herfst met alle kleuters naar het bos, paddestoelen zoeken etc. Daar hebben ze het ook nog dagen over gehad.
Ik denk dat ik mijn zoon (sept. 4 geworden) niet mee zou laten gaan met zoiets. Hij houdt ook niet van drukte en is gauw angstig. Vaak gaat bij 4-jarigen ook een deel van de voor- en napret nog langs hen heen, dus lijkt het me niet dat ze er heel veel last van zal hebben als ze niet meegaat.

Gnome

Gnome

03-01-2009 om 23:49

Wall-e

mijn zoontje is net 4 geworden en kijkt al sinds we wall-e gedownload hebben met zeer veel vreugde naar de film. Hij is echt de nummer 1 wall-e fan, dus ik denk dat het echt per kind verschild of ze het te eng vinden of aantrekkelijk genoeg om de hele film uit te zitten.

Moet ik wel zeggen dat ik het inderdaad raar vind om met een kleuterklas naar de film te gaan. Of naar de efteling. Waarom beginnen ze niet wat kleiner, moet meteen altijd zo gek en groots. Voor een kleintje is een binnen of buitenspeeltuin toch veel leuker? En beter voor onze portomonnes ook!

wiggie

wiggie

04-01-2009 om 22:25 Topicstarter

En het besluit is....

Ze gaat niet. Ik heb er nogmaals goed over nagedacht, en ik vind het
- geen leuke film voor haar (en zie veel bevestigingen)
- geen leuk uitje. Denk dat ze het erg moeilijk heeft met de grote groep, al het gedoe eromheen (wie zit naast wie enz.).

Ben het helemaal eens met het feit dat dit geen leuk uitje is voor een kleuterklas. Op school zijn het de techniekweken en vandaar dat ze naar deze film gaan. Wat mij betreft mogen ze dat dus zonder de kleuters doen.

Verder: afgelopen vrijdag haalde ik haar op bij de naschoolse opvang(hele dag ivm vakantie). Ze waren naar de bioscoop geweest, wat een toeval! Ik wist niet dat ze zouden gaan. Maar dit was in een voor mijn dochter veilige setting, 8 of 10 kindjes (waaronder haar beste vriendin) en 2 juffies. De film was Niko, het vliegende rendier. Ze vond het spannend en een beetje leuk zei ze. Toen ik vandaag zei, wil je nog een keer naar de bios, was het antwoord 'nee'. Toen wist ik het helemaal zeker.

En Wiggieman werkt vrijdag toevallig thuis, dus ook geen probleem met de oppas als ze niet meegaat.

Alles opgelost. Dank voor jullie reacties. Hebben me zeker geholpen om de boel op een rijtje te zetten. Was bang dat ik een 'zeurmoeder' ben, die moeilijk doet over niks. Denk trouwens dat mijn zoontje (nu 2) er over 2 jaar geen probleem mee heeft, maar dochter heeft het gewoon zo al moeilijk genoeg op school.

Oja, dus niet de 1e keer met mama naar de bios. Mama gaat nu gauw kaartjes kopen voor Zandkasteel in een theater in de buurt!! Dan hebben we dat als 1e keer.

Schoolmoederschap

Hoi Wiggie,

Nog even een nabrandertje.. Het eerste jaar dat je kind op school zit wordt er heel veel op dit gebied van je gevraagd. Er komen allemaal nieuwe dingen op je af. Vooral het nee-zeggen wil inderdaad geleerd zijn. Zo'n school is een heel nieuwe entiteit, die vaak belabberd communiceert met de ouders. Na een tijdje ben je daar beter aan gewend en kun je de weigeringen met een beleefde glimlach spontaan uit je mouw schudden als een juf je aanklampt.

Zijn trouwens in de vakantie naar Niko geweest, dat is inderdaad wel een beetje spannend soms maar erg lief gemaakt. Zoon van 7 en buurmeisje van 6 vonden het ook erg mooi. Veeeel geschikter ook voor kleuters.

wiggie

wiggie

05-01-2009 om 13:39 Topicstarter

Klopt

Hoi rodebeuk,

het klopt helemaal hoor. Ik ben erg onzeker als moeder sinds ze naar school gaat. En dat maakt het er voor dochter niet makkelijker op, en dat vind ik weer vervelend enz.

Ik vond het erg fijn om haar af te melden voor de film. Dat lijkt misschien raar, maar ik had toch iets van 'ik doe wat ik wil', en dat gaf een sterk gevoel.

Met dochter heb ik het er nog niet over gehad, maar ik denk dat ze het helemaal niet erg vindt.

Ik ben ook helemaal niet blij met deze grote/massale school. Volgend jaar gaat ze ivm verhuizing naar een andere school, kleiner en met kleinere klassen. Ik hoop dat ze het daar wat beter naar haar zin heeft. Ze heeft dan in elk geval een moeder met wat meer ervaring .

En ik heb ook de trailer van de film van Niko bekeken, met die film heb ik ook geen probleem.

Dank nogmaals!

Ik laat hem ook niet overal aan mee doen...

Mijn zoon van bijna 4,5 jaar doet ook niet overal aan mee. Met de sinterklaasviering bijvoorbeeld, afgelopen jaar mochten ze 's avonds van 18.30 tot 19.30 uur op school komen. Vond ik veel te laat. De volgende dag moest hij toch weer naar school en dan ligt hij er zeker om 19.00 uur in. Gelukkig had hij er zelf ook niet zo'n zin in....

En nu op de BSO, over twee weken gaan ze naar een museum en zijn ze rond 18.00 uur terug. Nou, die van mij dus niet. Jongste moet ook worden opgehaald, (kdv, in hetzelfde gebouw) ik ben er dan rond 17.30 uur en heb echt geen zin om twee keer te rijden. Ik vind de dagen al lang genoeg voor hem, met school en BSO.

Dan maar niet met alles mee doen, ze zijn echt nog niet op een leeftijd waarop dit gevolgen heeft voor de groep.

Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.