Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Moeder van 3

Moeder van 3

26-02-2011 om 10:40

Geen schaamte

Mijn middelste dochter van ruim 5 is een heerlijke drukke meid die zich nergens voor schaamt. Op zich goed, maar het begint nu het wel de pan uit te reizen.
Om enkele voorbeelden te noemen:
- Ze boert en laat scheten. En als ze naar de wc is geweest deelt ze ons mede hoe de "boodschap" in geuren en kleuren er uitzag.
- Ze heeft al een keer straf gekregen toen ze tijdens de gymles aan het streaken was.
- Ze heeft er ook geen moeite mee om de wereld (schoolvriendjes en familie) mede te delen of te laten zien dat ze 's nachts nog niet droog is en nog een pamper draagt. (ze heeft zelfs de luierreklame uit haar hoofd gestudeerd en vond het leuk om die op een verjaardagsfeest te showen, terwijl ze eigenlijk op bed hoort te liggen.
- Het meest vervelendste is dat ze ook "handtastelijk" begint te worden en aan iedereen zijn/haar billen wil zitten. Hiervoor krijgt ook een standje.
Ze wordt overigens helemaal niet gepest of geplaagd door leeftijdsgenootjes, sterker nog door haar assertieve gedrag is ze het rebeltje van de klas.

Is dit een fase of moet ik nu gaan ingrijpen ook misschien uit zelfbescherm voor haar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja en ja

Ja het is een fase maar als je niet ingrijpt gaat het nooit meer over.
Dus ja, ook ingrijpen en opvoeden net bij ander onwenselijk gedrag, tenzij je straks een boeren en scheten latende, over poep pratende, handtastelijjke en streakende puberdochter op je bank wil hebben hangen

Tango

Tango

26-02-2011 om 21:35

Fase

Het is inderdaad wel een fase, maar ze doet het wel heel opvallend. Ik vond mijn zoon altijd al erg als hij midden op een verjaardag opeens zijn piemel liet zien...
Boeren en scheten laten deed hij dan weer niet en ook geen luiers showen en op school is hij heel teruggetrokken, dus daar zal hij niet gauw iets uithalen in die richting. Hij vindt het wel heel spannend als een ander kind dat wel doet.
Ik denk dat jouw dochter verder ook erg extravert is en daarom ook dit heel extreem doet. Het is zeker van belang dat ze leert dat het niet hoort. Je mag best in je blootje lopen, maar dan wel in je eigen kamer blijven. Wanneer ze het wel in het openbaar doet, kun je haar even apart zetten en haar duidelijk zeggen waarom je dit doet.
Ik deed dit ook altijd bij mijn zoon, ook op die verjaardagen, ging hij gewoon even op de trap hoor. Ik zie mijn zwager nog kijken....die vond dat dus raar. Maar ja, die heeft nooit gehoord van opvoeden en heeft nu een puber die alles doet wat niet mag en op school niets uitvoert. Dat wil ik dus niet.
Bij mijn zoon van 6 is het nagenoeg over. Alleen als hij heel moe is en daardoor baldadig wordt, wil er nog weleens iets uit zijn broek komen. Dan wordt hij dus meteen afgevoerd naar bed. Bij anderen doet hij het helemaal niet meer.

memmie

memmie

26-02-2011 om 22:22

Dochter ook heel vrij..

Mijn dochter van 4 is ook zo .... laat scheten en boeren en kan daar helemaal van in een deuk liggen..
Als ze sochtend haaar luier uit doet (ze is nog niet droog snachts) loopt ze gerust een halfuur in de blote kont (zingt er zelfs bij "in de blote kont")
Opzich vind ik het vrij onschuldig kleuter gedrag en als ze iets van mij heeft zal ze het nooit een probleem worden maar voor de buiten wereld ga ik toch mijn best doen om haar zo kort mogelijk in haar blootje te laten lopen en toen ze laatst in amsterdam heel hard door het restaurant riep IK HEB EEN HELE GROTE KLEUTEL GEDAAN was ik heel blij dat in het fries was en voor de meesten on verstaanbaar..

Begrenzen

Aan jullie eigen normen en waarden.

Wij gaan wel eens naar een naturisten camping dus bloot lopen alleen in je kamer is hier geen goede uitleg!

Mááár het hoort natuurlijk niet, net als neuspeuteren en andere zaken. Dus gewoon begrenzen, eventueel apart zetten en vooral zeggen waar het wel mag!

dc

dc

27-02-2011 om 15:43

Inderdaad

gewoon uitleggen wat wel en niet kan en waar.

Hier wordt trouwens ook vol interesse gekeken naar hoe de poep enzo eruit ziet, dat ik juist goed. Zo herkennen ze het als er iets niet goed is! En van mij mogen ze dat met mij bespreken, maar ik leer ze wel om dat niet te doen met anderen erbij.

Zelfde met boeren enzo. Thuis mag best, maar wel sorry zeggen, ergens anders proberen het niet te doen.

Thuis naakt rondlopen vind ik allemaal best. Doe ik zelf ook regelmatig.

Verder vind ik schaamteloos zo negatief klinken. Kinderen zijn juist nog zo fijn onschuldig! Het is toch eigenlijk jammer dat we ze schaamte leren moeten?

mamavan2

mamavan2

06-03-2011 om 11:22

"Je zegt: het is toch eigenlijk jammer dat we ze schaamte leren moeten?"

Het gaat hier denk ik ook om een stukje zelfbescherming bieden en dan is het wel handig als een kind weet wanneer het niet wenselijk is om bv. zijn/haar broek te laten zakken.

Dan moet ik ineens denken aan een meneer die bij ons vroeger in de buurt woonde met zeer pedofiele neigingen en het niet erg vond om pontificaal in zijn tuin te gaan zitten met een korte broek aan waarbij hij telkens zijn lul uit een van de pijpen liet hangen zodra er een kind langs zijn tuin liep…..Je moet er toch niet aan denken dat je zoon of dochter dan zoiets heeft van: OK, ik zal die van mij maar eens laten zien!! Dan is het wel zaak dat ze weten dat dat dus niet kan en dat ze direct weg moeten wezen!

Ik voed mijn kinderen zo op dat het niet verschrikkelijk is om bloot te zijn, maar dat je niet voor niets kleren aan doet als je naar school gaat bijv. Dat poepie-scheetje-kakkie-strontje gebeuren is ook zo'n fase. Niet te heftig op reageren, maar wel duidelijk maken dat dat niet netjes is.

. Wij zijn ook helemaal niet moeilijk met bloot zijn hoor.

dc

dc

06-03-2011 om 22:50

Precies

We moeten de kinderen leren om zich te gedragen, omdat er gevaren op de loer liggen. Dat is toch heel erg jammer?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.