Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
emma43

emma43

30-06-2010 om 12:16

Geen stoere jongen.

Mijn zoontje is een gevoelige jongen en heeft daardoor totaal geen aansluiting bij de jongens in de klas.Met meisjes spelen wordt op deze leeftijd(10 jaar) ook lastig op het schoolplein.Ik hoor steeds vaker dat hij alleen is.Nu heeft hij een vriendje hier in de straat en ik vroeg hem waarom hij niet met die jongen speelde op het plein.Legt hij uit,dat kan niet,want ze vinden mij een watje en als vriend dan met mij speelt denken ze dat hij ook een watje is,dus daarom spelen de jongens niet met mij,Want wie wil nu met een watje spelen?Mijn moederhart brak op dat moment,maar ik weet niet hoe ik hem hiermee kan helpen.Nu zei laatst een vriendin van me dat dit echt nog lagere school gedrag is en dat het op het middelbaar bet zou worden,dat kinderen elkaar dan toch meer accepteren zoals ze zijn.Zou dat zo zijn???Mijn dochter zit nu op het middelbaar en ik heb echt het gevoel dat het daar ook jezelf bewijzen is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

01-07-2010 om 13:44

School

Ik denk dat dit ook te maken heeft met de indeling van de klassen op school. De school mag zich af en toe best wat meer inspannen om gelijkgestemden bij elkaar te zetten. Dus ik zou zeggen: kaart het aan op school.
Verder vraag ik me af wat je bedoelt met "gevoelig"? Wat doet hij dan "anders"? In principe is er niets mis met gevoelige jongens, maar als het om een gebrek aan weerbaarheid gaat, dan is er wellicht iets aan te doen.

emma43

emma43

02-07-2010 om 10:06

Guinevere

Dank je voor je reaktie.
Ik zoek inderdaad altijd het probleem bij mijn zoon zelf,hij is gevoelig,dus aan hem moet gewerkt worden.Maar inderdaad een goed advies van je,ik ga zeker eens vragen of er een mogelijkheid is om mijn zoon bij een andere gevoelige jongen in de klas te zetten.

Zoon is echt te gevoelig,reageerd ook op licht,geluid,geur.Hij wilt altijd iedereen helpen,dat is een problelem met andere kinderen,die willen het zelf doen.Hij doet alles voor iedereen zodat hij altijd de schuldige is.

Van de week gingen de kinderen in de klas,afblijven kijken,dat is te heftig voor hem,dan gaat hij met zijn handen voor zijn gezicht zitten en roept ,ik kan er niet tegen.Mocht hij wel achter de computer,maar is hij natuulijk weer een watje.we leggen hem thuis dan uit,dat het film is,niet echt,dat er niet echt geschoten wordt,dat het bloed siroop uit een zakje is enz enz.
Dat het toch echt een film voor zijn leeftijd is.
Hij heeft al vanaf zijn 4de sovatrainingen gehad.Dat helpt niet.
Op het plein stoeit hij niet,hij ziet plagen snel als pesten ,ook als andere kinderen het bij elkaar doen.Het jongensgedrag snapt hij niet.

Marlou H.

Marlou H.

02-07-2010 om 11:23

Tip

Misschien heb je wat aan het boek "het hoog sensitieve kind". Heeft voor mij veel duidelijkheid gebracht. Heb ook een zoon die als peutertje bij een fanfare ging huilen met z'n handen voor z'n oren en heeft een hekel aan lawaai drukte. Is sociaal en gevoelig, speelt met zowel meisjes als jongens. Maar haakt af als het jongensspel te wild en te ruig wordt, wat ik overigens prima vindt. Heel goed dat hij z'n eigen grenzen aanhoudt.

Maar het boek is een echte aanrader. Ik hoop dat je er wat aan hebt, want het is best verdrietig en onzeker als je kind een beetje langs de kant komt te staan op school. Ik zou trouwens ook zeker eens op school gaan praten.

Marlou

Met meisjes spelen

Mijn zoon is "stoer" gaan associeren met "dingen kapotmaken en kinderen pesten" (op zijn oude school werden de kinderen die dat deden stoer genoemd) dus wil hij pertinent niet stoer zijn. En vindt ook geen aansluiting bij jongens die wel stoer zijn - in meer of mindere mate bijna alle jongens op die leeftijd dus, hihi. In plaats daarvan zie ik hem met zijn 11 jaar elke ochtend in een groep meiden staan. Die willen best met hem spelen en kletsen, en in zijn klas wordt hij gewoon geaccepteerd ondanks zijn "jonge" en gevoelige gedrag en zijn overdreven gevoel voor eerlijkheid.... Slechts een enkeling (meestal een van die "stoere" jongens) zeurt er over. Ik denk dus ook dat het aan de groepssfeer ligt, of er een probleem van gemaakt wordt of niet. Op de nieuwe school wordt er ook veel actief aan de groepssfeer gewerkt, is mijn ervaring, en dat is in ons geval een verademing ! En zoon is er heel tevreden mee elke ochtend bij het meidengroepje aan te sluiten !

Martine

emma43

emma43

05-07-2010 om 21:02

Marlou en martine

Marlou ,dat boek heb ik inderdaad gelezen.
Jammer genoeg wordt het bij zoon op school niet geaccepteerd dat een jongen met meisjes speelt.Thuis heeft hij nog wel een lieve meisjesvriend.hopelijk blijft deze vriendschap nog lang duren.Maar op het plein heeft hij het erg moeilijk.Vanochtend weer staan kijken en hij staat alleen rond te kijken.Loopt later naar 2 meisjes toen,maar dan komen er meteen jongens lachend naar het groepje toe en wordt hij weg gestuurd door de meisjes.

Guinevere

Guinevere

05-07-2010 om 22:47

Ach jee

Wat een nepstoere jongens op die school zeg, alsof je niet wijs bent als je met het andere geslacht speelt.
Onze zoon (8) speelt ook graag met meisjes. Bij hem is het 50/50 verdeeld. Hij loopt zelfs hand in hand met "zijn vriendin", op school dus.
Ze worden daar allebei wel wat mee geplaagd. Ik geloof niet dat het er zo overdreven aan toe gaat als op de school van jouw zoon, er wordt best op gelet vanuit school zelf. En het kan de kinderen vooralsnog niet veel schelen, gelukkig.

Pauline

Pauline

12-07-2010 om 22:08

Hartverscheurend.....

...vind ik dit, omdat ik mijn zoon van 11 hetzelfde zie doormaken. Zijn jongere zusje heeft veel uitnodigingen voor feestjes,hij niet, zij heeft veel speelafspraken, hij niet. Echt gepest wordt hij niet, maar er bij horen doet jij ook niet. Laatst werd hij door een jongen uit de klas gevraagd om te spelen, hij blij, later vertellen andere jongens hem dat hij alleen gevraagd werd om te helpen met iets technisch op computergebied. Hij is nogal slim, dus las ze hem nodig hebben weten ze hem te vinden, maar hij is niet stoer, voetbalt niet, of hockey. Wel sinds kort waterpolo, maar dat vinden ze in zijn klas weer geen sport.
Ik word soms zo verdrietig als ik zijn gezicht zie, maar ik weet niet hoe ik hem moet helpen.

Sancy

Sancy

12-07-2010 om 22:54

Ach

"Wel sinds kort waterpolo, maar dat vinden ze in zijn klas weer geen sport."
Hoe sneu. Waterpolo is een van de hardste sporten die er zijn. Laat je zoon maar eens zo'n schreeuwbek meenemen naar een training

emma43

emma43

13-07-2010 om 09:34

Pauline

Inderdaad hartverscheurend.Volgens jaar komt mijn zoon in een andere klas,dit jaar zat hij met alleen voetbaljongentjes,volgend jaar niet meer,dus hopelijk heeft hij dan meer aansluiting.
Zo jammer dat jongens perse stoer moeten zijn.Ik leer mijn kinderen juist dat niet stoer zijn,juist stoer is.Ik hou zelf helemaal niet van dat stoere gedoe.
Wij hebben pony's,mijn zoon durft niet eens te vertellen dat hij weleens paardrijdt.Is ook zo voor meisjes.

Vera*

Vera*

13-07-2010 om 10:17

Mijn dochter heeft geen vriendinnen in de klas. Vorig jaar wel maar die zitten nu in groep 7 terwijl ze nu in groep 6 zit van een combinatieklas 5/6. Dochter heeft ook een rugzak en door de ambulant begeleider was er een mooi plan opgezet om haar sociale vaardigheden te oefenen. Ik ben naar de leerkracht gegaan en we hebben het besproken. Het voorstel is helemaal afgeschoten. Vorig jaar kon het wel (vriendinnen) dus met de sociale vaardigheden zit het wel goed. Ze ligt wel goed in de groep maar heeft er geen vrienden, het sociale aspect zoekt ze in de sportclubjes. Wat ik ook zei was dat als je 20 jongetjes hebt en die zijn heel erg voetbalfanaat en eentje die dat niet is maar van muziek houdt dat hij nooit aansluiting bij de groep van 20 voetbalgekken zal hebben terwijl dat NIET aan zijn sociale vaardigheden ligt. Daarin moest de leerkracht (erg veel ervaring) mij gelijk geven. Het probleem/lastige is je niet graag ziet dat je kind buiten de boot valt terwijl er met het kind zelf niets aan de hand is maar de pech heeft in een verkeerde groep te zitten met kinderen die minder bij hem of haar passen.
Emma43 als je zoon wordt uitgemaakt voor watje en dat andere kinderen al bang zijn dat het 'besmettelijk' is zou ik dit wel als pesten zien en dan is het tijd om dat op school een goed gesprek over te hebben. In zekere zin wordt hij buitengesloten door het stempel 'watje' maar het had ook zijn kledingkeuze of flaporen kunnen zijn.

buzz

buzz

21-07-2010 om 09:37

ik vind echt dat de juf of school dan tekort schiet.
daar kan toch (in zijn algemeenheid) een keer een gesprek over zijn, pesten gepest worden , caracter, enz.
Er is zelfs een programma wat op basisscholen veel word laten zien over persten, ik geloof ook een thema dag die ingehuurd kan worden, met rollerspelen en al.

emma43

emma43

21-07-2010 om 19:06

Vera

Zo had ik het nog niet gezien.Mijn zoon zat inderdaad in een klas met alleen voetbaljongentjes.We hebben 10 minuten gesprek gehad en volgend jaar komt hij in een andere groep met nog 2 andere gevoelige jongens en niet allemaal voetballerjongentjes.Was superfijn dat school het zelf ook inzag dat zoon niet op zijn plek was in deze groep.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.