Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pietje precies

Pietje precies

02-12-2012 om 13:18

Ggd onderzoek

Ik heb een immense vragenlijst gekregen van de GGD. De lijst nav lichamelijke dingen heb ik wel ingevuld (sommige dingen niet: naam huisarts, naam tandarts, beroep ouders, broertjes, zusjes).
De sociale vragenlijst heb ik niet eens bekeken. Dat vind ik zo betuttelend. En al helemaal geen zin om die dingen met een wildvreemde bemoeial te gaan bespreken. Bij het onderzoek heb ik aangegeven dat ze gehoor/ogen/lengte/gewicht mogen checken en geen vragen stellen. Geen overleg tussen school-arts. Als ze wat vinden, prima, maar dan kom je maar eerst bij mij. Eigenlijk vind ik het maar niks dat zo'n onderzoek gebeurt zonder aanwezigheid van de ouders.

Met zoon is niets aan de hand. Ik kan overal 'nee' in vullen. School weet dat ik open ben over de dingen die er wel aan de hand zijn (dyslexie en klein van stuk). Ik ben helemaal niet zo op de regeltjes. Maar dit stuit me tegen de borst. Maar... krijg ik (of kind) nu een kruisje achter mijn naam als een soort van waarschuwingssignaal? Wie weet meer?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

02-12-2012 om 17:10

Niet mee laten doen

Kun je er niet gewoon mee ophouden? Ik heb jongste sowieso vanaf begin basisschool niet laten meedoen (afgemeld vanaf kleuterklas en dossier van CB niet laten doorsturen naar GGZ) en bij oudste heb ik volgens mij gewoon gebeld dat we niet zouden komen.
Ook aan school doorgegeven dat er geen lijsten ingevuld zouden hoeven te worden door hem. Ik kan me niet herinneren of hij zonder ouders bekeken zou worden overigens, dus die situatie heb ik niet aan de hand gehad.

Het zou dus kunnen dat wij ook een kruisje achter onze naam hebben, maar ja. . . Toen we voor oudste psychologische hulp zochten zijn we via huisarts het vrij gevestigde circuit ingegaan en alles is door verzekering betaald (behalve WISC-test), terwijl we een hele eenvoudige aanvullende verzekering hebben.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik me kan voorstellen dat als je ooit bij JGZ oid moet aanbellen, dat dan wel boven water komt dat je kinderen niet 'langs' zijn geweest bij de GGD check. Maar als dat niet hoeft dan maakt het niet uit volgens mij of je wel of niet gaat?

Groet,
Angela

Dossier

Ik neem hier maar aan dat we in de verwijsindex staan en een dossier hebben. Toch bleek dat men dat niet eens standaard weet. Ze werken gewoon de lijst met kinderen af. Geen tijd om eerst allerlei gegevens te verzamelen. Dus al krijg je een kruisje, hoe erg is dat.
En ik denk dat veel hulpverleners best begrijpen dat al dat soort vragen te ver gaan en dat je daar als ouder gefundeerde bezwaren tegen kunt hebben.

Zonder ouders?

Op de basisschool ben ik altijd meegegaan. Het laatste onderzoek daar was in groep 6. Niets geen bijzonderheden of rare vragen. Op het VO was het onderzoek in de 2e en toen ging zoon wel alleen. Ook toen stond de vermelding dat ik gerust mee kon komen maar dat vonden zoon en ik niet nodig. Wel altijd de vermelding dat er geen overleg met school plaats hoeft te vinden.

Mama5

Mama5

02-12-2012 om 23:04

Onze kinderen

Wij vullen die vragenlijsten nooit in. En we zeggen ook altijd heel duidelijk dat de ggd onze kinderen niet met school mag bespreken. De schoolverpleegkundige hier vindt dat helemaal niet leuk, maar jammer dan.
Je kunt er ook voor kiezen om de vragenlijst sociaal wenselijk in te vullen, maar ik wil mijn kinderen niet aanleren om oneerlijk te zijn.
Ik ben zo beslist hierin, omdat de kinderen die er zelf over kunnen oordelen, de pubers dus, heel duidelijk niet willen dat er privegegevens van hen bij de ggd opgeslagen worden in een databank. Ze zij. Nogal gesteld op hun burgerrechten. Dus in de loop van de jaren ben ik steeds minder naar de schoolarts geweest.
Mijn kinderen doen ook niet mee aan die marketingonderzoekjes van de ggd. Hier heb je schoolkracht. Dan wordt er in een 'anonieme' enquete, het hemd van het lijf van alle kinderen gevraagd, met een onduidelijk doel. Ik geloof niet zo in het veilig opslaan van privacygevoelige informatie in databanken.

Odile

Odile

03-12-2012 om 08:39

Tja...

Bij ons was de vraag of de ggd ons kind met de school mocht bespreken verdwenen van de lijst, vroeger kon je dat altijd invullen. Toen ik de ggd belde met de vraag waarom die vraag weg was en de opmerking dat ik dat niet wilde (geen enkel probleem op school of met de juf, maar als ze over mijn kind willen praten, doen ze dat maar met mij erbij), zou ik teruggebeld worden. Dat is niet gebeurd, dus ik heb de vragenlijst niet ingevuld en dus ook niet opgestuurd. Probleem opgelost.
Tot de dame van de ggd op school kwam, mijn kind uit de klas plukte en met kind doodleuk de vragenlijst in ging vullen. Ik heb er niks meer mee gedaan, maar ik vond het gedrag zo achterbaks dat er geen kind van mij meer naar de schoolarts (nou ja, meet-en-weeg-dame, meer is het niet) gaat. De volgende is dit jaar aan de beurt, ik verheug me al op het telefoontje...

Fiorucci

Fiorucci

03-12-2012 om 10:46

Odile

Ik heb ook besloten dit soort onderzoeken te boycotten. Ik heb zoonlief (2e voortgezet onderwijs) toch een briefje meegegeven gedurende de week dat de onderzoeken plaatsvonden, en dat was geen overbodige luxe. Hij werd namelijk toch uit de klas gehaald.

Ook hier geen lijst ingevuld

Onze jongste wilde de lijst ook niet invullen en dat was ook ons plan. Wij hebben de verpleegkundige een mail gestuurd (waarop antwoord lang uitbleef) en ik heb zoonlief gewaarschuwd dat hij niet hoefde mee te werken en ons moest bellen als hij toch uit de klas zou worden gehaald. Hij heeft alleen meegedaan met wegen en meten waarbij een absurd advies mee naar huis kwam over overgewicht (terwijl hij het laatste jaar juist was afgevallen en precies goed zit met zijn BMI).
G

Odile

Odile

03-12-2012 om 11:55

Briefje mee dus...

Het kind dat dit jaar mag is niet zo assertief van nature, dus ik zal het maar aan alle kanten indekken voor haar. 't Is toch wat...
Galaxias, bij mijn dochter kwam de opmerking dat ze te lang was voor haar leeftijd. Wat moet je ermee... En wij maar roepen dat ze vooral rechtop moet lopen en trots moet zijn op haar lengte, valt heus niet altijd mee voor een pre-puber die overal een kop bovenuit steekt. Ze was trouwens ook te dun, daar hebben we maar hartelijk om gelachen. Een kilo meer en haar bmi zegt gezond gewicht. Zeuren om het zeuren noemen wij dat!

Odile

"Galaxias, bij mijn dochter kwam de opmerking dat ze te lang was voor haar leeftijd."

Wat heb je gezegd? "we zullen haar voortaan in een kistje laten slapen?" oid?

Je zou ze toch...

(mijn broer zegt overigens altijd dat hij te klein is voor zijn gewicht, bedenk ik me nu).

Groeten,

Temet

krin

krin

03-12-2012 om 13:18

Hier ook

Zoon werd bij de groep 2-controle te mager bevonden. Of hij wel goed at. Nou ja, als een kleuter, de ene keer wel, de andere keer niet. Dat was blijkbaar niet het goede antwoord, want zorgelijke blikken waren mijn deel. We moesten na drie maanden terugkomen, en het voelde echt alsof er iets zou zwaaien als hij niet was aangekomen. Had ik hem slagroomtaarten moeten voeren? Dwangvoederen met spinazie a la bloeb?
Dat hij net een groeispurt had gehad, daar hadden ze geen boodschap aan. We zijn gewoon doorgegaan met leven, ik ben met hem teruggeweest, en het mirakel was geschied: hij was minder gegroeid en iets aangekomen. We mochten gaan.
Hebben die mensen geen kinderen? Zit dat ervaringsfeitje niet in de opleiding? Werkt dat niet bij het gros van de kinderen zo, dat ze eerst omhoog en dan rondom groeien (of vv)?
Ik ga die bende volgende keer ook boycotten.

Odile

Odile

03-12-2012 om 14:26

Temet

Nou, dochter kwam nogal bedremmeld thuis, dus ik heb verteld dat ze prachtig is en het mens niet wijs (da's fijn als ze wat ouder zijn, kun je soms gewoon ongenuanceerde dingen zeggen en daar samen om lachen!).
Ik lijk op jouw broer qua postuur, dus ik ben stinkend jaloers op mijn lange slanke dochter met benen tot aan haar oksels . Nee, natuurlijk ben ik niet echt jaloers, maar ik vraag me toch wel af hoe het in vredesnaam mogelijk is dat ze nog maar gisteren tussen mijn hand en mijn elleboog paste, en dat ze me nu bijna recht aankijkt .
Krin, ik begrijp die mensen daar ook echt niet. Volgens mij leven die mensen in hun statistieken, en niet in de echte wereld.

Merel

Merel

03-12-2012 om 14:55

Hier in de 2e

Hier toen zoon 14 was, 2e middelbaar onderwijs. Ook zo'n lange lijst, we hebben daarop ingevuld dat zoon niet meedeed. Toch moest hij komen en werd hem gevraagd of hij niet mee wilde doen, nee zei zoon, wil ik niet, toen was het oké. (net alsof wij ouders hem iets ontnamen ofzo) vreemd.

Half gedaan

Wel gegaan , voor meten en bekijken oren/ogen, maar de vragenlijsten niet ingevuld en daar ook protest tegen aangetekend wegens de kwaliteit d vragen. Was de arts het roerend mee eens , die las de vragenlijsten nooit, zei ze.

Zilli

"Was de arts het roerend mee eens , die las de vragenlijsten nooit, zei ze."

Nee, maar volgens mij worden ze wel bewaard.

Zou trouwens ook een onderzoekje waard zijn: hoeveel jeugdartsen laten hun eigen kinderen niet aan dit soort onderzoeken meedoen? Dit naar aanleiding van cijfers over het aantal artsen dat zelf niet in het EPD wil.

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

03-12-2012 om 19:38

Wervel

Wij hadden ook zo'n arts als Temet. Jeugdarts bij oudste vond die lijsten nl ook nogal kul. Ik twijfelde ook om te gaan, maar heb het formulier gewoon positiever dan positief ingevuld. En kind toch laten zien omdat ik niet zou willen dat er een wervel verkeerd zit, of iets waar ik geen verstand van heb.

Toen jongste werd opgeroepen vond ze het prima dat die niet kwam, die heeft al genoeg onderzoeken en ziet genoeg artsen.

Maar op de basisschool zou ik er sowieso altijd bij willen zijn.

jeltje

jeltje

03-12-2012 om 23:05

Nuttig geweest!

Bij mijn zoon werd door de schoolarts in groep 2 ontdekt dat zijn groeicurve te lang en te hard afvlakte. Door hem op het spoor gezet, nog een controle, en eind van het liedje was dat zoon een groeihormoondefect heeft waarvoor hij nu behandeld wordt. Wij zouden het zelf nog lang niet hebben ontdekt omdat hij niet erg klein was (daalde van bovengemiddeld naar gemiddeld). Ik snap de weerzin tegen onzinvragen en adviezen heel goed, maar het fysieke deel kan zeker wel zin hebben!
J

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.

Hanne.

04-12-2012 om 09:47

Mentaal ook

Het fysieke deel kan zeker zin hebben. Het mentale ook. Er worden vast ook kinderen opgespoord die een verstoorde/niet optimale mentale ontwikkeling hebben.

Mijn weerstand zit er vooral in dat je er als ouder niet bij mag zijn. Althans in mijn regio mag het in theorie wel (moet je wel flink doorvragen), maar ze kunnen je alleen niet vertellen wanneer het onderzoek plaats mag vinden.....

En de rare vragen en adviezen gaan niet alleen over het metale deel. Mijn zoon kreeg bij het laatst CB onderzoek van de verpleegkundige te horen dat hij naar de club van dikke kinderen moest. Zijn BMI was inderdaad aan de hoge kant maar je kon z'n ribben tellen.

Het heeft mij minstens een jaar gekost om mijn kind van het idee af te krijgen dat hij dik was). En nogsteeds (inmiddels 8 jaar) denkt hij met enige regelmaat dat hij dik is.

No way dat hij in groep 2 alleen naar de verpleegkundige/arts mocht.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

04-12-2012 om 17:17

Zinloos

Zoon heeft zich tijdens het onderzoek zo misdragen dat er niets met hem viel te beginnen. Ze is terug gekomen voor een tweede onderzoek. Ik had destijds de lijsten braaf en naar waarheid ingevuld, thuis flink wat last van zoon. Nooit meer wat van gehoord. Naar de ha geweest, weg gestuurd, half jaar later weer naar de ha. Doorverwijzing naar de psychiater en uiteindelijk diagnose Mcdd.
Zinloos om er heen te gaan.

Rosa van der Zanden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.