Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

griezelverhalen verteld door oudere buurkinderen

Ik moet even wat boosheid van mij afschrijven hoor. Vandaag een buurtbbq gehad, waarbij oudere kinderen (rond de 14) griezelverhalen hebben zitten vertellen in het donker aan een heel groepje jonge kinderen waaronder de mijne. Ik kwam erachter toen ik de kinderen naar bed bracht, en jongste van 4 vreemd reageerde want hij vond dat ik niet zo eng moest doen en moest bijna huilen. Bij navraag bleek dus dat er griezelverhalen verteld waren, waaronder een over een pop die zodra het kind in bed lag enge dingen ging zeggen, die alleen het kind kon horen. Daarbij zouden de vertellers ook nog enge geluiden gemaakt hebben terwijl ze de kinderen stiekem beetpakten enzo. Ik ben er goed sjagrijnig van, heb het de betrokken jongens ook laten weten.

Heeft iemand tips wat ik moet doen als mijn kinderen straks niet meer naar bed durven gaan ofzo? Het is voor mij lastig om er een beetje objectief mee om te gaan; als kind heb ik zo'n 5 jaar nachtmerries gehad en met mijn hoofd onder de dekens geslapen door griezelverhalen van een buurjongen die destijds heeft opgepast. Mijn ouders hebben daar nooit wat van geweten (wel dat die buurjongen dat heeft gedaan, maar niet dat ik er zo'n last van had).

Rafelkap

Rafelkap

08-09-2013 om 07:34

projectie

Maar nu projecteer je je eigen angsten en jouw ervaringen op die van je kind. Die hoeft geen 5 jaar nachtmerries te houden. Dat kind ben jij niet. Ga daar dus nu niet vanuit. Deze dingen kunnen gebeuren, ook door tv etc., niet zo fijn, maar je kind was dan ook best lang op zonder volwassene erbij die kon corrigeren. Die oudere kinderen overzien eea nog niet.

Ik zou als je kind over die enge pop begint het verhaaltje veranderen, de pop gaat lieve woordjes fluisteren. En besteed wat meer aandacht aan het bedritueel zodat je kind met een goed gevoel gaat slapen.

troelahoep

troelahoep

08-09-2013 om 23:21 Topicstarter

dat is waar...

... maar het was dan ook wel een gruwelijk griezelverhaal wat er verteld is. Vanochtend was het eerste wat de jongste zei ook weer dat hij het een leuk feest vond, maar de verhaaltjes die er verteld werden vond hij helemaal niet leuk. Nog weer een fijn detail over het verhaal wat hij vertelde: de pop zorgde ervoor dat alle buren en papa's en mama's doodgingen. Dat vond mijn zoontje dan vooral heel erg zielig en niet zozeer eng geloof ik. Verder heb ik niet veel aan de kinderen gemerkt vandaag, over het algemeen zijn onze kinderen ook niet bang aangelegd en houden ze wel van griezeldingen.

Misschien kunnen kinderen van 14 niet alles overzien, maar dit vind ik eigenlijk gewoon behoorlijk smakeloos. Het onderwerp ook gewoon: je eigen pop die enge dingen zegt en je papa en mama doodmaakt. Pubers weten toch ook heus wel dat je een kleuter geen films laat zien voor 12 jaar en ouder bijvoorbeeld. En wat betreft het ouderlijk toezicht en lang opblijven: de kinderen houd ik in het donker elk moment in het oog, maar je hoort natuurlijk niet alles. Ze zaten op een gegeven moment even een tijdje bij elkaar en toen zal het verhaal wel verteld zijn. En zo erg laat lagen ze niet op bed, deze tijd van het jaar is het ook al donker om half 9-9 uur.

Dalarna

Dalarna

09-09-2013 om 07:54

Tja

Als ze er echt last van houden zou ik die pubers uitnodigen om het op te lossen. Is voor beide partijen een goede leer! Laat ze maar bedenken hoe ze dit moeten aanpakken, wie weet werkt het gewoon maar ik zou het eerst een paar dagen negeren en alleen ijskoud zeggen: joh dat was een verhaal en nu gaan we ..... doen. Niet meer woorden aan vuil maken, dan wordt het alleen maar erger.

amk

amk

09-09-2013 om 13:45

pubers en horor horen bij elkaar

Pubers genieten juist van horor, dus overzien ze inderdaad niet dat kleuters er last van hebben. Hoe gruwelijker hoe beter.
En dat van die leeftijdscategorieen voor films wordt ook heel verschillend over gedacht.

Puck

Puck

09-09-2013 om 14:18

nou echt niet AMK

Mijn beide pubers zijn echt geen watjes, maar een spooktocht of een horrorverhaal is aan beide niet besteed.

Dalarna

Dalarna

09-09-2013 om 14:29

En mijn pubers houden daar wellicht wel van maar weten heus wel dat je moet oppassen met jonge kinderen!

Karina

Karina

09-09-2013 om 16:54

pubers uitnodigen

Kan je de pubers die dit verhaal hebben opgehangen niet uitnodigen (mocht het over een paar dagen nog zo erg zijn) zodat ze tegen jullie kind kunnen vertellen dat ze het allemaal maar verzonnen hadden en dat het verhaal helemaal nep was?

troelahoep

troelahoep

10-09-2013 om 20:35 Topicstarter

dat had ik ook al bedacht

om de grote jongens nog eens uit te nodigen. Zoontje lijkt er niet veel last van te hebben, maar vindt nu helaas wel ineens dingen eng waar hij eerder geen last van had (plaatjes in sprookjesboek, sommige dinosaurussen). We kijken het nog even aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.